Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beginners probleem  (gelezen 3763 keer)

Offline Bosevents

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Al ge maar leut hebt
Beginners probleem
« Gepost op: 30-03-2011 14:18 u »
Ik heb net een abdij bier gekocht van Brewferm en deze volgens de gebruiksaanwijzing gedaan. Nu heb ik eerst het water gekookt en dat bij de siroop gedaan. (nu staat het af te koelen)
Maar in het andere gebruiksaanwijzing boekje zie ik dat er gewoon koud water had bij gekund.
Kan dit kwaad voor het eindresultaat.

Zit nu te wachten tot het ongeveer 20 graden is :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline kroonkurk

• Junior lid
  • **
  • Best. Hobby. Ever.
Re: beginners probleem
« Reactie #1 Gepost op: 30-03-2011 14:45 u »
Volgens mij kan dat geen kwaad... zou wel wachten met het deksel er op.

Offline Big Willem

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 30-03-2011 15:00 u »
Tijdens het afkoelen, en voor de gist erin zit, heb je een grote kans op infecties, daarom is het het beste om je wort zo snel mogelijk af te koelen (bijvoorbeeld met een dompelkoeler).

Omdat het nu al heet is, zou ik, zoals Kroonkurk ook al zegt, het wort laten afkoelen met de deksel (en waterslot) er op.

Om het wat te versnellen kan je een laag water in je bad laten lopen, en de emmer hierin zetten. Of als je geen bad hebt, kun je het in de koelkast zetten.

Offline Bosevents

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Al ge maar leut hebt
« Reactie #3 Gepost op: 30-03-2011 15:32 u »
Ik heb hem nu in de gootsteen staan met het deksel erop en ijs er omheen. Ik hoop dat hij snel afkoelt dan kan de gist erin...

Bah jammer dat het meteen zo moeilijk gaat ahahahahaahha

Offline ernie_

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 30-03-2011 15:47 u »
Ach dat valt toch wel mee.
Ik denk toch dat je het goed hebt gedaan om warm water te gebruiken. De siroop vermengt dan veel beter.

Succes en ik hoop dat ie smaakt.

Offline Bierton

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Beginners probleem
« Reactie #5 Gepost op: 04-04-2011 11:07 u »
Ik heb de Abdij vorig jaar gemaakt volgens het boekje. Echter de eerste liters water ook kokend toegevoegd om het blik goed leeg te spoelen  ;D Het was wel even geduld hebben voor alles weer was afgekoeld om het gist toe te voegen maar alles was lonend. Ik heb er heerlijk van gesmuld en het deed niets onder van een gekocht Abdij biertje.

Succes met de brouw ennuuuuhh het  :proost:

Gr. Ton.

Offline arluijen

• Super lid
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
Re: Beginners probleem
« Reactie #6 Gepost op: 04-04-2011 11:55 u »
Ik kookte het toe te voegen water nooit. Bij mij was het simpel:
1. Blik opwarmen Au bain marie
2. Deze inhoud in het gistvat
3. Blik naspoelen met kokend water en in het gistvat
4. Suiker, opgelost in heet water in het gistvat.
5. Goed roeren (er zit dan een aantal liter heet/kokend water in het gistvat dus dat mengt prima)
6. Rest van het water koud in het gistvat. Hiermee keldert de temperatuur meestal naar een 20-30 graden
7. Gist in gistvat, waterslot erop en rustig wegzetten.

Voordat je gaat bottelen goed meten wat de SG is, mijn ervaring is dat de boel echt nog kan gisten, ook als het waterslot niet meer bubbelt.....(ik ben flesjes kwijt geraakt aan explosies.)

In het hele brouwproces zijn minstens 2 dingen cruciaal: Zorg dat alles schoon is & Wees geduldig.