Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat na de hoofdgisting?  (gelezen 6767 keer)

Offline Putseys Jonas

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wat na de hoofdgisting?
« Gepost op: 28-03-2011 16:37 u »
Hallo mensen,

Aangezien ik nog niet zolang geleden gestart ben met brouwen met de "Starters superiour electric kit" van Brewferm, heb ik nog niet veel ervaring en kan ik nog veel bijleren over het brouwen daarom zit ik met wat vragen.
Mijn bier zit nu in de hoofdgistings-fase en zal eindigen tegen zondag.
Kan iemand me goede raad geven of het zo nodig is om voor te lageren ik verplicht ben om over te hevelen of ik het gewoon in hetzelfde vat mag laten doorgisten?
Plus enige hints bij het bottelen zijn altijd goed meegenomen. ;)

Mvg Jonas.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Wat na de hoofdgisting?
« Reactie #1 Gepost op: 28-03-2011 16:50 u »
Allereerst Welkom op dit forum, het Walhalla voor bierbrouwers !  :brouwen:

Mijn bier zit nu in de hoofdgistings-fase en zal eindigen tegen zondag.

Weet je dat zeker?  ;) Hebben de gistjes jou dat beloofd?  ;D

Kan iemand me goede raad geven

Tuurlijk. Ten eerste kun je een vergistingsproces van te voren niet afstemmen op de tijd dat het duurt. Dus zondag kun je een monster nemen en meten. Indien het SG voldoende gezakt is kun je bepalen of de vergisting voorbij is of niet.

of het zo nodig is om voor te lageren ik verplicht ben om over te hevelen of ik het gewoon in hetzelfde vat mag laten doorgisten?

Dat ligt eraan wat jij wilt. Lageren is niet echt nodig, zeker niet in deze beginfase. Je kunt ervoor kiezen om, als de vergisting voorbij is, je bier over te hevelen naar een bolfles. Je bier zal dan, meestal, nog rustig ietsje doorgisten. In een bolfles is dit dan makkelijker te volgen (Bubbeltjes telen  :) ). Echter kun je het ook in je hoofdvat laten staan, maar dan zul je om de 2 a 3 dagen moeten meten... en dat gaat van je biervolume af. Ik geef de voorkeur om over te hevelen, maar is niet per se nodig.

Plus enige hints bij het bottelen zijn altijd goed meegenomen. ;)

Voor het bottelen zou ik je bier overhevelen naar een schone fles of emmer, daar de suiker (een oplossing) doorheen roeren en vanuit hier in je flesjes hevelen.

Succes!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 28-03-2011 21:15 u »
Het vervelende is dat bij deze pakketten geen gistvaten geleverd worden die gegarandeerd goed afsluiten. Veel van die emmers lekken een beetje. Tijdens de hoofdgisting gaat het wel goed. Er ontstaat dan veel koolzuur waardoor er een overdruk is en de zuurstof verdreven wordt. Na de hoofdgisting tijdens de nagisting is het een ander verhaal. Dan kan er wel zuurstof bij je bier komen. Voor de kwaliteit van je bier is dat niet goed.

Zou je wel een gistvat hebben dat goed afsluit dan is de noodzaak van overhevelen veel kleiner op voorwaarde dat je niet te lang het bier laat staan voordat je gaat bottelen. Voor je gaat bottelen moet je zeker zijn dat de vergisting is afgelopen. Ook daarvoor heb je een gistvat nodig die goed afsluit. Als de vat niet hermetisch afsluit ontsnapt de koolzuur niet via het waterslot en kun je de nagisting niet volgen via het waterslot. Om te weten of de vergisting is afgelopen moet je het SG meten. Na twee dagen doe je dat opnieuw. Als het SG niet verder gedaald is weet je dat de vergisting afgelopen is. Meestal zit je dan op een waarde die 1/4 is van het oorspronkelijke SG. Stel dat je begonnen bent op 1060 en het eind SG zit op 1015 dan weet je dat goed zit op voorwaarde dat het SG de laatste dagen niet lager is geworden.

Offline Putseys Jonas

• *
« Reactie #3 Gepost op: 28-03-2011 22:46 u »
Danku voor deze info ;),

Ik ben wel onzeker over de besmettingsgraad tijdens het overhevelen en maakt het uit als het bier vanaf dan veel in de open lucht komt?
En welk SG ik normaal zou moeten bekomen?
(net na het wort te koken kwam ik 1030 SG uit)

Alvast bedankt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 28-03-2011 23:25 u »

Dat is wel erg laag... dat wordt een malt biertje... :(

Offline Putseys Jonas

• *
« Reactie #5 Gepost op: 29-03-2011 07:38 u »
Inderdaad, ik was er ook door ontgoocheld.
Achja, het is het eerste bier dat ik brouw dus in de toekomst (hopelijk) zal ik wel een beter biertje kunnen produceren.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 29-03-2011 07:51 u »
dus in de toekomst (hopelijk) zal ik wel een beter biertje kunnen produceren.

Tuurlijk...als je van te voren je recept op dit forum post, kunnen we je daar prima mee helpen.... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 29-03-2011 08:17 u »
Danku voor deze info ;),

Ik ben wel onzeker over de besmettingsgraad tijdens het overhevelen en maakt het uit als het bier vanaf dan veel in de open lucht komt?
En welk SG ik normaal zou moeten bekomen?

Na de hoofdgisting is het bier minder bevattelijk voor infecties. Er zit dan koolzuur en alcohol in het bier, de pH is een stuk lager en er zijn minder voedingstoffen voorhanden. Dat betkent echter niet dat je nergens druk over hoeft te maken. Zorg dat de spullen die in conact komen met het bier schoon en gedesinfecteerd zijn. Verder kan het geen kwaad om je handen te wassen.

Het SG waar je op uitkomt is ongeveer 1/4 van het oorspronkelijke SG. Bij 1030 kom je normaal gesproken uit op 1007 1008.

Offline erikgroothuis

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-03-2011 09:57 u »
Dat is wel erg laag... dat wordt een malt biertje... :(

Eerder een 'tafelbier'

Lekker bij de rijsttafel? De smaak kan best goed zijn, waarom niet.

Succes in ieder geval.

Erik :brouwen:

Offline Putseys Jonas

• *
« Reactie #9 Gepost op: 03-04-2011 15:55 u »
Men SG was gedaald tot 1012 aangezien het niet zoveel meer daalde heb ik een bolfles (10l) van het school geleend (+ waterslot)
En ik heb men bier overgeheveld om nog een aantal weken te lageren.

Tags: beginner vergisting