Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: (over)schuimend afvullen  (gelezen 3650 keer)

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
(over)schuimend afvullen
« Gepost op: 02-04-2011 22:51 u »
Tot nu toe vul ik mijn flesjes voorzichtig met een afvulpijpje met de bedoeling zo weinig mogelijk schuim en zuurstof toe te voegen.
Echter in Tournee Generale zag ik dat men flesjes bewust liet schuimen en overlopen om oxidatie tegen te gaan. Ook de Blichmann beergun filmpjes laten dit zo zien.

Lijkt me dat ik het dus net fout doe? Ik heb nochtans sterk de indruk dat de meesten het hier zo doen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline SeekingBeer

• Super lid
  • Land: nl
Re: (over)schuimend afvullen
« Reactie #1 Gepost op: 02-04-2011 22:59 u »
Maak je geen zorgen! Als er personen zijn die hun bier moeten laten overschuimen teneinde oxidatie tegen te gaan dan zijn dat 100% idioten.

Of ze hebben een bier gemaakt dat zo gevoelig is voor oxidatie dat je het ook als springstof kunt gebruiken. (Altijd handig voor als je bijv een bank wilt opblazen.)  :proost:

Offline weed

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2011 23:13 u »
Overschuimen wordt misschien niet gedaan maar de hals volschuimen wel.
De professionals laat het bier schuimen door een tik tegen de fles of inspuiten van een straaltje water.

Maar ja die maken bier dat na twee jaar opslag onder onbekende omstandigheden nog drinkbaar moet zijn.

Voor mezelf sprekend krijgt het bij mij niet de tijd om te oxideren  :proost:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2011 23:15 u »
Hergisting op fles is hier de variabele.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 02-04-2011 23:23 u »
Als er personen zijn die hun bier moeten laten overschuimen teneinde oxidatie tegen te gaan dan zijn dat 100% idioten.

Kennelijk weet jij niet waarom brouwerijen dit doen... Dus vind ik dit ook een rare reactie. In grote brouwerijen wordt bier bewerkt: gecentrifugeerd, gefilterd en gepasteuriseerd (niet bij alle brouwerijen). Er is bij het afvullen dus geen levende gist meer in het bier. Dus bij het afvullen wil je het risico tot zuurstof in de fles het liefst tot 0 reduceren om zo de houdbaarheid van je product te verlengen.

Voor ons amateurs speelt dit minder tot niet omdat er altijd nog gist aanwezig is welke de aanwezige zuurstof opneemt voor de laatste groei en omzetting van de bottelsuiker.

De vraag is daarom ook helemaal niet zo gek... ;)

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2011 00:19 u »
Ok, het is al laat. Maar ik heb inderdaad geen idee waarom brouwerijen zoiets zouden doen.

Ok brouwerijen kunnen de gist eruit gefilterd hebben, ze kunnen dit hebben gedaan en ze kunnen dat hebben gedaan.

Als iets als zo weinig zuurstof een smaakafwijking zou geven dan moet je het ook binnen drie seconden opdrinken na opening fles.

Al met al lijkt overschuiming of onderschuiming teneinde oxidatie tegen te gaan mij 100% flauwekul.

Waarvan acte.  :proost:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 03-04-2011 00:34 u »
Als iets als zo weinig zuurstof een smaakafwijking zou geven dan moet je het ook binnen drie seconden opdrinken na opening fles.

Kennelijk heb je nog niet door waar een commerciŽle brouwerij mee te maken heeft bij het verkopen van zijn product. Even een lesje dus  :lessmile::

Als je bier vanuit de brouwerij verkocht is, staat het (ik heb het over flesjes, geen fusten) veelal eerst bij de groothandel. Daarna komt het bij de winkel/supermark/slijterij terecht. Hoelang het ergens staat en onder welke omstandigheden weet je niet. Het kan dus in de zon staan bij 25-30įC of in een koeling. In alle gevallen wil je je product in een zo goed mogelijke conditie bij de uiteindelijke kant krijgen.
Oxidatie is een proces wat langzaam opreed en uiteindelijk geen reclame voor je product oplevert indien dit na Ī 6-9 maanden te proeven is in je bier..
Dus als commercieel brouwer wil je risico's zoveel mogelijk uitsluiten en de houdbaarheid van je product zo lang mogelijk houden..

Citaat
Al met al lijkt overschuiming of onderschuiming teneinde oxidatie tegen te gaan mij 100% flauwekul.
Als je wat verder nadenkt en wat meer weet over bier dan weet je dat dat niet zo is.. ;)

Offline Chemicalbrewer

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 03-04-2011 13:14 u »
Voor commerciŽle brouwerijen is het afvullen van bier met een hoge druk injectie van water of zelfs vloeibare stikstof net voor het afsluiten met de kroonkurk een must om de kwaliteit van het bier te kunnen garanderen over een langere periode. Dit onderwerp was een deel van mijn eindwerk. De zuurstofconcentratie wordt enorm verlaagd in een flesje hierdoor.

Tags: