Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Test steriel werken  (gelezen 7584 keer)

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Land: nl
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
Test steriel werken
« Gepost op: 25-03-2011 10:42 u »
Soms heb ik eens wat wort over, bijvoorbeeld na het maken van een starter. Dit zit dan nog in een fles die in principe steriel zou moeten zijn, als ik tenminste alles netjes gedaan heb.
Dit gooi ik niet weg maar om mezelf te controleren zet ik zo'n fles in de vensterbank om te kijken of het troebel gaat worden en of er gasontwikkeling plaatsvindt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Re: Test steriel werken
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2011 12:51 u »
Toch een paar vraagjes bij die wel geinig probeerseltje:

Hoe warm wordt het in de vensterbank?
Als je wort koel is en het zonnetje gaat schijnen wordt het warmer in de fles en de lucht boven je wort zet uit en je zal gas ontwikkeling in je waterslot zien.

Troebel worden kan ook neerslaan eiwitten zijn, toch?

En hoe steriel is de lucht boven je wort? 1 gistcelletje is al voldoende om een proces te starten....

Erick

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 25-03-2011 12:59 u »
Dan ben ik, als sterilisatie medewerker in een ziekenhuis, toch wel benieuwd hoe jij die fles 'steriliseert'?
Is het niet meer een vorm van 'desinfectie'? Ik zie hier op het forum dat die termen nogal eens door elkaar worden gebruikt.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2011 13:26 u »
Hoe warm wordt het in de vensterbank?
Vanmiddag wel 25 graden denk ik, zonnetje erop. Anders zal het iets onder de kamertemperatuur zijn, 15-16 graden gok ik. Waar het mij om gaat is dat het bij een temperatuur staat waar de creepy crawlers wel activiteit vertonen.

Als je wort koel is en het zonnetje gaat schijnen wordt het warmer in de fles en de lucht boven je wort zet uit en je zal gas ontwikkeling in je waterslot zien.
Ik heb er geen waterslot op maar gewoon de klik-dop (flevo-sap-fles). Ik zie inderdaad dat overdag de dop klikt (lucht is uitgezet) en dat ie dat dan 's avonds niet doet.

Troebel worden kan ook neerslaan eiwitten zijn, toch?
Ben ik niet met je eens. Neerslag zie ik wel, maar de oplossing erboven is kraakhelder. Als er bacterieel in zouden zitten zou ik een lichte waas van een suspensie verwachten.

En hoe steriel is de lucht boven je wort? 1 gistcelletje is al voldoende om een proces te starten....
Dat wil ik dus wel weten, het staat er nu al een week en ik zie nog helemaal niets geen activiteit.

Dan ben ik, als sterilisatie medewerker in een ziekenhuis, toch wel benieuwd hoe jij die fles 'steriliseert'?
Is het niet meer een vorm van 'desinfectie'? Ik zie hier op het forum dat die termen nogal eens door elkaar worden gebruikt.
Moet ik de titel aanpassen? "Werken zonder infecties?" Vroeger tijdens mijn opleiding was het altijd gewoon 'steriel werken'.

Ik werk meestal in een flevo-sap-fles of een scott fles:
 - die leg ik op zijn kant in de magnetron
 - met een bodempje water erin
 - 3 minuten op 900 watt
 - dop erop en op de kop op het aanrecht af laten koelen

Het moutextract 10 minuten koken en en dan kokend heet in de fles mikken, weer op de dop af laten koelen.

Elke keer als ik de fles met moutextract open maak, om wat aan de starter toe te voegen, heb ik een soldeer brander in de buurt om even over de bovenkant van de fles heen te gaan en ook even over de binnenkant van de dop. Verder zorg ik ervoor dat ik niet boven de open flessen ga hangen met mijn mouwen of mijn snufferd en dat ik de flessen niet te lang open laat staan.

Ik heb een microbiologie opleiding gehad en heb ook cel kweken gedaan, 15 jaar geleden in een ziekenhuis laboratorium. Daar werkte ik altijd netjes in de een laf kast. Voor mezelf twijfelde ik in het begin, of ik in mijn keuken wel steriel genoeg kan werken. In een gist kweek is de cultuur al bepaald, tussen die vele gistcellen zou het knap zijn als er een kleine besmetting merkbaar zou worden. Maar de tip beschrijft voor mij een simpele methode om te bepalen of het me een beetje lukt.

Erick

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2011 14:12 u »
Klinkt mij 'steriel' genoeg.
Jou werkwijze is meer dan 'desinfectie', zelf desinfecteer ik alleen maar.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #5 Gepost op: 25-03-2011 14:20 u »
Je bedoelt dat je thuis minder hygiŽnisch bent dan ik bij het kweken? Dat ik het dus minder rigoureus zou kunnen doen?

Erick

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25-03-2011 15:57 u »
Een scottfles voor een starter maak ik eerst huishoudelijk schoon (oxi) daarna desinfecteer ik met ethanol, 10 minuutjes laten staan, en klaar voor gebruik.
Maar... ieder zijn eigen werkwijze hoor :) Dit werkt voor mij prima, met jouw methode is ook niets mis.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #7 Gepost op: 25-03-2011 19:07 u »
Volgens mij doe je het prima zo, Dennis!
De term "steriel werken" is inderdaad gebruikelijk in de microbiologie, maar kan ook eigenlijk alleen in de LAF kast.
Volledig steriel kan het in de normale omgevingslucht immers nooit zijn.

Misschien is aseptisch werken een betere benaming? :weetniet:

Dat is dan ook meteen de manco aan deze test:
het wort is niet geautoclaveerd en evt groei hoeft niet per se representatief te zijn voor een bier-infectie.
Ook kan een infectie nog verderop in het proces optreden.

Toch is het wel leuk om zo het eea te volgen. :duimop:

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #8 Gepost op: 25-03-2011 19:17 u »
Toch is het wel leuk om zo het eea te volgen. :duimop:
Ja, dat vond ik nou ook. Ik kan het restje weggooien maar ik kan het ook even laten staan.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-03-2011 22:45 u »
Dit is ook wel eens als tip gegeven door Chris White. Inderdaad 100% steriel is het natuurlijk niet, maar als je na een week  of wat op kamerT nog geen (visuele) groei hebt zit het wel goed.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-03-2011 23:24 u »
Wat ook wel interessant is, is op je "gistwerkplek" een aantal agarplaten gedurende verschillende tijdsduren open te leggen (bijv. 15, 30, 45 en 60 min. ) om zo een indruk te krijgen van wat er zoal kan neerdalen.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #11 Gepost op: 26-03-2011 07:16 u »
Leuk onderwerp:

Mijn agarplaten (in glazen petrischalen ingepakt in alu-folie) die na 30 min in een hogedrukpan zijn "ontsmet", krijgen na een bewaartijd van 8-12 maanden in de koelkast altijd schimmel. Reden in mij nog onduidelijk: mogelijk door afkoeling / temperatuurswisselingen komen er alsnog schimmelsporen naar binnen.

Ik weet nog niet hoe dit thuis perfect te doen.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #12 Gepost op: 26-03-2011 08:21 u »
Leuk onderwerp:

Mijn agarplaten (in glazen petrischalen ingepakt in alu-folie) die na 30 min in een hogedrukpan zijn "ontsmet", krijgen na een bewaartijd van 8-12 maanden in de koelkast altijd schimmel. Reden in mij nog onduidelijk: mogelijk door afkoeling / temperatuurswisselingen komen er alsnog schimmelsporen naar binnen.

30" in snelkookpan lijkt me behoorlijk gesteriliseerd.
Zijn de platen condensvrij voordat ze de koeling in gaan? Ik geloof dat we ze lieten afkoelen in de laf kast met het deksel er schuin af, of zo. Dit laatste heb ik niet meer helemaal helder, 15 jaar geleden.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 26-03-2011 09:13 u »
30 min in de snelkookpan mag je wel steriel beschouwen inderdaad.
Gezien het pas zeer laat optreedt (8+ mnd) zou ik primair aan een besmetting in het bewaartraject denken?
Die alufolie sluit waarschijnlijk niet geheel af.

Een mogelijk idee zou zijn om ze in een hittebestendige zak (braadzak?) al afgesloten te steriliseren.
Een andere (pragmatische) oplossing is een tht van 6mnd aan te houden, wat eigenlijk al heel netjes is!
CommerciŽle platen hebben overigens ook wel eens een besmetting.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 26-03-2011 09:42 u »

Tot een bepaald niveau "Vacumeren"  :)

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #15 Gepost op: 26-03-2011 23:56 u »
30" in snelkookpan lijkt me behoorlijk gesteriliseerd.
Zijn de platen condensvrij voordat ze de koeling in gaan? Ik geloof dat we ze lieten afkoelen in de laf kast met het deksel er schuin af, of zo. Dit laatste heb ik niet meer helemaal helder, 15 jaar geleden.

Deze platen zijn zeker niet condensvrij alhoewel je dat natuurlijk niet kan checken zonder de alu-folie te openen.  Heb wel eens de petrischalen als test zonder alu verpakking in een snelkookpan gedaan, en inderdaad ontstaat vocht  onder het deksel van de petrischalen bij afkoeling. Ook neem ik aan dat zich tussen de alu-folie lagen vocht / condens nestelt. Ik nam aan dat dat geen kwaad kan zolang alles steriel is / blijft.

Vandaar dat ik de oorzaak in temperatuurswisselingen / afkoeling zocht waarbij lucht hoe dan ook  door de alu-verpakking de petrischalen in trekt (onderdruk / overdruk) . Het voorstel een afsluitbare verpakking te kiezen ipv alu-folie lijkt mij een heel goed idee en zal de volgende keer geprobeerd worden. Ik neem dan gewone standaard afsluitbare diepvrieszakjes bij gebrek aan beter.

Tags: