2011 Update LABO lijst bierstijlen

Gestart door warningh, 14-03-2011 22:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Hervormd. Dank u.  :)

Ik weet natuurlijk dat die stijl in de VS zo heet (om problemen met Anchor te voorkomen), maar mij ging het erom dat ze in NL nu blijkbaar wel het s woord gebruiken:

Citaat van: warningh op 14-03-2011  22:20 uCalifornia Steam

Dus mijn vraag blijft wel staan: komen daar geen problemen van? Was het niet handiger geweest om het dan in NL ook 'California common' te noemen?

:degroeten: JW.

Herman

Welke problemen denk je aan? Rechtzaak van Anchor tegen het LABO/BKG? Ze zullen vast niet durven, BKG lijkt te veel op KGB ;)

hansm

Citaat van: JWVG op 19-03-2011  21:12 uDus mijn vraag blijft wel staan: komen daar geen problemen van? Was het niet handiger geweest om het dan in NL ook 'California common' te noemen?

:degroeten: JW.

Hoi,

De BKG heeft afgelopen zondag al besloten het biertype 'California Common' te noemen. Dit wordt dus binnenkort nog aangepast in de lijst.

 :degroeten:


RobinB

Citaat van: MO op 19-03-2011  20:36 uIk heb nog nimmer een bittere Kölsch gedronken.

Niet?
Ik vond de Früh (bij de brouwerij in Keulen) best bitter, beetje Urtyp achtig?
Zou wel ca. 30 IBU zijn geweest, of het was slechts de perceptie. ;)
Verder was die hele post niet heel serieus natuurlijk... ;D

Herman

Früh is inderdaad best wel bitter, ca 30-35 IBU. Mühlen is een hoppige tweede, 25-30 IBU.

EBC

35 IBU voor een Früh  :o

Nee joh, dat komt niet boven de 25, geen enkele kölsch.

MO

Ik moet toegeven dat ik ze nog nooit in Keulen gedronken heb. Laten we als forum beheerders daar toch een keer heen gaan. Uit de fles, wel vers uit de koele Trinkgut in Kleve naar mijn beleving nooit boven de 25 IBU. Wel vaak heerlijke frisse bieren, dat wel.

Oscar

Citaat van: MO op 19-03-2011  23:48 uIk moet toegeven dat ik ze nog nooit in Keulen gedronken heb. Laten we als forum beheerders daar toch een keer heen gaan.
IK zou zeggen een forum uitje.... :)

hansm

Volgens de BKG-typebeschrijving zit Kölsch tussen de 20 en 30 EBU. Nu is die typelijst natuurlijk niet heilig (;D) maar de grenswaarden zijn gebaseerd op de analyses die Derek Walsch heeft laten uitvoeren. Er zal er dus wel een (of misschien wel meer) tegen de 30 EBU aanzitten. Welke weet ik niet, ik heb geen toegang tot Derek's database.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: hansm op 19-03-2011  23:53 umaar de grenswaarden zijn gebaseerd op de analyses die Derek Walsch heeft laten uitvoeren.

Wordt er vanuit het BKG gesponsord  naar DW ? aangezien het BKG gunstig gebruikt maakt van deze gegevens !?

 :degroeten:

hansm

Nee, Derek werkt belangeloos mee aan de biertypebeschrijvingen. En daar zijn we erg blij mee, want zonder zijn informatie zouden de beschrijvingen veel minder accuraat zijn.

Toegang tot de echte informatie hebben we (natuurlijk) niet. Alleen de samenvattende gegevens staan in de typenlijst (net zoals in zijn Biertypengids).

 :degroeten:

JWVG

Citaat van: hansm op 19-03-2011  21:49 uHoi,

De BKG heeft afgelopen zondag al besloten het biertype 'California Common' te noemen. Dit wordt dus binnenkort nog aangepast in de lijst.

 :degroeten:

Dank je wel Hans, dat is waarschijnlijk een verstandige actie, al blijft het een rare zaak.

Ik zal het type eens gaan brouwen (niet omdat het nu ingestuurd kan worden bij een keuring, trouwens. Maar het stond nog op mijn to-do lijstje).

 :degroeten: Jw.

Herman

Het merendeel van de Kölsch is inderdaad niet bitter. Maar de Früh die in in Keulen heb gedronken was behoorlijk bitterder dan een Grolsch pils. Aangezien deze naar verluidt op 30 IBU zit, vind ik mijn schatting 30-35 heel redelijk. Ik zeg niet dat hij 35 is, maar is het niet zo dat je een verschil van 5 IBU niet schijnt te kunnen proeven? Dus....

We zijn nu overigens beland in een nieuw onderwerp. Wellicht beter om de Kölsch discussie af te splitsen als we hierop door gaan.

RobinB

Citaat van: JWVG op 20-03-2011  08:15 uIk zal het type eens gaan brouwen (niet omdat het nu ingestuurd kan worden bij een keuring, trouwens. Maar het stond nog op mijn to-do lijstje).

Same here! :)
Met een aparte gist, ben benieuwd!

Adrie

Ik stel voor om van het gezeur af te zijn per klasse vier biertypen te gebruiken: Belgisch, Duits, Engels en Amerikaans. Meer smaken zijn er toch niet.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 21-03-2011  09:25 uIk stel voor om van het gezeur af te zijn per klasse vier biertypen te gebruiken: Belgisch, Duits, Engels en Amerikaans. Meer smaken zijn er toch niet.

Nee, dit is het helemaal niet.
Gewoon net als vroeger: Dunbier, dikbier, blond en bruin.

Op die manier kan je alle kanten op:
Bv.
Een bier met Europese hop en Amerikaanse gist.
Een dubbel met Engelse hoppen.
Etc. etc.


bazje

Citaat van: EBC op 18-03-2011  23:58 uWaarom zou je überhaupt meedoen aan een wedstrijd? Jijzelf en je vrienden kunnen toch prima beoordelen of je een lekker bier gemaakt hebt? Waarom moet een club van amateurproevers daar plots een mening over hebben, en je bovendien dwingen om jouw creatie in een hokje te stoppen. En daar moet je nog voor betalen ook! Masochisme, dat is het.
Wel een geweldige stunt overigens. Noem je club 'keurmeesters' en je mag plots overal gratis proeven.

Oei, ik laat me weer gaan... ;)


hahahaha,
Schitterend!
Lieten meer mensen zich maar eens zo gaan!

 :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.