Recept

Gestart door Thomas91, 14-03-2011 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas91

Hallo allemaal,

Nadat ik een aantal maanden geleden hier terecht kwam ben ik langzaam gaan brouwen.
De eerste brouwsel waren uit blikken en er kwamen lekkere biertjes uit.

Nu wil ik gaan brouwen uit volmout. Nu de zomer er weer aan zit te komen wilde ik een witbier brouwen.
http://www.twortwat.nl/recepten?id=138 Dit vind ik een leuk recept alleen heb ik nu twee vragen.

Als maischwater wordt 6L genomen hoeveel spoelwater moet ik dan gebruiken? is hier een sommetje voor?
En wat voor hop kan ik het beste gebruiken?

Gr,
Thomas Brouwers

Sjaak_Deventer

Hoi Thomas..

Je hebt de achternaam al mee ;). Kijk eens op het forum naar het programma BrouwVisie. Daarmee kun je alles berekenen om je witbiertje of dat recept (na) te maken..

Gerb

Leuk man! Je zult een keer moeten brouwen om te weten te komen hoeveel waterverlies je tijdens het brouwproces hebt.  Als ik zou moeten gokken, zou ik iets van 8 liter maischwater en 7 liter spoelwater gebruiken. Hier is niet echt een berekening voor. Zo deed ik het altijd als ik 10 liter bier maakte.

Een witbier hoeft het niet te hebben van de bitterheid of hoparoma, dus eigenlijk kan je elke hopsoort nemen. Neem gewoon een Hallertau of Target.

Thomas91

Bedankt voor de snelle reacties! ik heb bij BrouwVisie als maischwater 6 liter ingevuld. Dit was gegeven bij het recept.
Het spoelwater is nu 10,7 liter. Klopt dit?

Oscar

Citaat van: ThomasBrouwers op 14-03-2011  21:45 uKlopt dit?

Ja  ;)  Zorg dat je maischdikte zo rond de 3,5 ligt Dat roert makkelijk. De hoeveelheid maischwater/spoelwater is niet zo heel belangrijk, daar kun je gewoon mee spelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.