Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Recept  (gelezen 1967 keer)

Offline Thomas91

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Recept
« Gepost op: 14-03-2011 20:28 u »
Hallo allemaal,

Nadat ik een aantal maanden geleden hier terecht kwam ben ik langzaam gaan brouwen.
De eerste brouwsel waren uit blikken en er kwamen lekkere biertjes uit.

Nu wil ik gaan brouwen uit volmout. Nu de zomer er weer aan zit te komen wilde ik een witbier brouwen.
http://www.twortwat.nl/recepten?id=138 Dit vind ik een leuk recept alleen heb ik nu twee vragen.

Als maischwater wordt 6L genomen hoeveel spoelwater moet ik dan gebruiken? is hier een sommetje voor?
En wat voor hop kan ik het beste gebruiken?

Gr,
Thomas Brouwers

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
Re: Recept
« Reactie #1 Gepost op: 14-03-2011 21:25 u »
Hoi Thomas..

Je hebt de achternaam al mee ;). Kijk eens op het forum naar het programma BrouwVisie. Daarmee kun je alles berekenen om je witbiertje of dat recept (na) te maken..

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 14-03-2011 21:35 u »
Leuk man! Je zult een keer moeten brouwen om te weten te komen hoeveel waterverlies je tijdens het brouwproces hebt.  Als ik zou moeten gokken, zou ik iets van 8 liter maischwater en 7 liter spoelwater gebruiken. Hier is niet echt een berekening voor. Zo deed ik het altijd als ik 10 liter bier maakte.

Een witbier hoeft het niet te hebben van de bitterheid of hoparoma, dus eigenlijk kan je elke hopsoort nemen. Neem gewoon een Hallertau of Target.

Offline Thomas91

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 14-03-2011 21:45 u »
Bedankt voor de snelle reacties! ik heb bij BrouwVisie als maischwater 6 liter ingevuld. Dit was gegeven bij het recept.
Het spoelwater is nu 10,7 liter. Klopt dit?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 14-03-2011 21:50 u »
Klopt dit?

Ja  ;)  Zorg dat je maischdikte zo rond de 3,5 ligt Dat roert makkelijk. De hoeveelheid maischwater/spoelwater is niet zo heel belangrijk, daar kun je gewoon mee spelen.

Tags: