Filteren na het koken

Gestart door havu, 12-03-2011 09:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

havu

Hallo ervaren brouwers,

Ben begonnen met brouwen in een 40 l HERMS (van oude 50 l fusten).
Veel vallen en opstaan, oude berichten op dit forum lezen en daar de oplossingen voor mijn problemen uitgehaald. Al een (beperkt) aantal tripels gebrouwen, zit nog in het stadium van korrelgist, al wel begonnen met experimenteren met hopsoorten. Volgende fase "wort" giststarter etc.

Mijn huidige probleem is dat na het koken het wort gefilterd moet worden. Heb een fijnmazig RVS filter (ca. 10 cm lang, opgerold tot 15 mm diameter, en aangesloten op 15 mm koperen pijp) maar dat slaat heel snel dicht.

Is het noodzakelijk dat de fijne deeltjes (uitgevlokte eiwitten?) eruit gefilterd worden? Of kan ik ook grover filteren en de fijne deeltjes gewoon tijdens gisten laten bezinken. Geeft dat smaakeffecten?

Volgende vraag gaat over het spoelen. Spoelen / verdunnen gaat het best als je zoveel mogelijk "oude" vloeistof weghaalt, en daarna nieuw spoelwater toevoegt. Ik las dat de bostel niet droog mag komen te staan, dus dat maakt optimaal spoelen onmogelijk. Wat is de reden dat de bostel niet droog mag vallen? Zuurstof? Dichtslaan?

Ik hoop dat jullie de tijd willen nemen om een superjunior te helpen

Hans

Albertus

Het dichtslaan van het filter is een probleem dat ik herken.
Ik filter met behulp van een uitgekookte neteldoek over het gistvat. Zo'n vochtige neteldoek houdt ook eventuele andere verontreinigingen tegen tijdens het vullen van het vat.
Eerdere pogingen met kaasdoek strandden omdat de kaasdoek dichtslaat.

Er zijn brouwers die geen enkel probleem hebben met hun rvs -filter en er zijn brouwers die de eiwitten in het gistvat laten bezinken. Er leiden kennelijk vele wegen naar Rome een goed bier.

Bert

toon van den broek

Ik heb ook een poosje de eiwittrub laten zitten in het gistvat, met het idee de tweede dag van de vergisting gewoon een keer over te hevelen.
Voordeel is dan dat je extra zuurstofoplossing in je wort krijgt, maar de gisting is eigenlijk steeds zo hevig dat er van veel bezinken van de eiwittrub weinig terecht komt. Na een dag of vier tot zeven komt het wel tot rust, dan is het makkelijker af te hevelen, en ben je eindelijk de trub kwijt (maar is wel vermengd met je te oogsten gist, dus dan zit het je weer in de weg).
Het beste is m.i. om na koken af te laten koelen tot plm 55-70 ºC , en dan voorzichtig af te hevelen en te koelen.
Beetje trub is onvermijdelijk/niet erg maar teveel kan smaakafwijkingen geven en je schuim negatief beïnvloeden.
Toon

dennis

Heb er ook veel mee gehannest maar doe het nu als volgt. Ik maak na het koelen een kleine draaikolk in de gamel en kantel de gamel dan direct een eindje achterover.  De trub zakt in een kwartier naar de hoek waar ik er geen last van heb en de ketel is in 10 minuutjes leeg.

RobinB

Door het gebruik van hopbellen kunnun die ook als een filter dienen voor het trub. In combinatie met een RVS-vlechtwerkfilter werkt dat bij mij goed!

dennis

Citaat van: RobinB op 12-03-2011  18:16 uDoor het gebruik van hopbellen kunnun die ook als een filter dienen voor het trub. In combinatie met een RVS-vlechtwerkfilter werkt dat bij mij goed!
Oja, om de hoeveelheid troep onderin de tank te verminderen doe ik de hop in zakjes zodat ik ze eruit kan hengelen aan het einde vd kook. 

rafken1958

Geachte bierliefhebbers,
In mijn kookketel van 50 L uit RVS plaats ik een RVS filter die ik gemaakt heb uit de inoxtrommel van een wasmachine (Schroothandel) De diameter van de gaatjes zijn perfect om alle droesem tegen te houden en een zeer zuiver wort over te houden voor vergisting.
Uit de inoxtrommel heb ik een vorm uitgeslepen die ik dan plooide tot een kubus met vlakken van ongeveer 8 op 8 cm. In één vlak van de kubus heb ik een vijfkantige opening gemaakt die past op de (brede) vijfkantmoer van de aftapkraan aan de binnenkant van de kookketel (moet wel een beetje spannen zodat de filter er niet afvalt tijdens het koken). ZEER BELANGRIJK: de filter plaatsen vooraleer te beginnen met koken!!. De filter kan ook zeer eenvoudig gereinigd worden door hem na gebruik een beetje open te plooien waardoor je de binnenkant kan kuisen.
Lukt zeer goed.

nickessers

Het scheiden van het gekookt wort en de uitgevlokte eiwitten kan het beste bereikt worden met het ''whirpool'' effect.
Dat heeft bij mij ook heel goed geholpen, na het koken even blijven roeren, een draaikolk maken, dan even 10 minuutjes wachten, en dan over hevelen naar de gistemmer.
Als de kookketel leeg is, zul je merken dat vrijwel alle eiwitten / hopresten in het midden van de pan blijven liggen.
En om echt alles eruit te krijgen, heb ik het nog tijdens het hevelen door een doek laten lopen, daar bleef ook nog vrij veel in zitten.
Maar nu heb ik wel wort zonder ook maar iets erin.
mvg
nick

FransHilly

Hi allen,

Ik filter het nu door een fijnmazig filterdoek. Daar blijft zeer veel trub in hangen. Zitten daar nog nadelen aan?
Verder vroeg ik me nog af, naar aanleiding van de vraag over het spoelen: aan het einde van het spoelen wil je toch wel al het vocht er uit halen? Dus dan komt de bostel sowieso ná het spoelen droog te staan, toch? Is er dan geen kans op oxidatie?

Wildor

Filteren is geen probleem, zolang de gist maar in het bier blijft voor de hergisting op de fles.
Hoe is jouw bier na het filteren uiteindelijk geworden?
Het kan geen kwaad om eiwitten en hopresten uit te filteren, of je dit nu filtert over hopbloemen, door een netje of een doek, het komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Het gevaar van oxidatie tijdens het spoelen zit in het 'kletteren' van het wort, dat geeft zuurstofinslag.
Dus hoe voorzichtiger je spoelt (door bijv. te takelen) hoe minder kans op 'kletteren' en zuurstofinslag is dan minimaal.
Het bostel gebruik je niet meer voor de productie van je bier, dus als dat droogstaat, geen probleem.

William

brouwerwaldonk

Nadat het wort is afgekoeld bezinkt alles wat nog kan zweven op een korte tijd. Als eerste zakken de hopbloemen naar de bodem.  Als je dan uw ketel een beetje schuin zet, steek je op het laagste punt een hevelbuis voorzien van een droesemkapje in de ketel. Door het whirpool effect komt alles min of meer op een bergje te liggen, waarop de fijnere deeltjes en als laatste de eiwitten zullen uitzakken. De inlaat zit onder de hopbloemen die alles tegenhouden wat er bovenop ligt en zo krijg je zonder problemen mooi helder wort uit uw hevelslang.
Geen gedoe met fijnmazige filterdoeken die toch zullen verstoppen en een mogelijke bron kunnen zijn van een infectie.


Drents Hopbier

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-07-2019  14:41 u

De maatcylinder is te smal voor de hydrometer. Hij/zij "leunt" tegen de zijkant, wat een fout in de meting kan veroorzaken.

Hopbier

brouwerwaldonk

Ni muggeziften hé.
Dat is omdat de maatcilinder niet perfect verticaal staat in mijn hand, die is breed genoeg om correct te kunnen meten. Trouwens kan jij soms zien hoeveel het SG is.
Het gaat hier over helder wort krijgen na het koken met de beste filter die je kan dromen, "de laag verkookte hopbellen".

de Machtige Wil

Ik gebruik zelf een Bazooka hopfilter. Deze https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/brouwapparatuur/hopfilter-bazooka-rvs-30-cm

Dit werkt bij mij in een 27 liter pan uitstekend. Zou die 10 cm lengte bij jouw misschien het probleem zijn? In een 50 liter vat krijg je dan een erg dikke filterlaag lijkt me.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.