Hoofdgisting traag/werkt niet

Gestart door Sander_de_Rijk, 09-03-2011 15:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Het beste is een deugelijk gistvast aan te schaffen.

Ik adviseer deze:

Het bestelnummer van Brouwland is 017.750.1. (Je kunt deze ook bij een andere leverancier bestellen want bijna iedere leverancier verkoopt ook spullen van Brouwland.)

Naar mijn idee zou bij een starterpakket een dergelijk gistvat geleverd moeten worden. En daarnaast een glazen mandfles van 25 liter. Het maakt het pakket wel een stuk duurder maar dan heb je wel veel beter materiaal.

Sander_de_Rijk

Maakt het dan nog veel uit of het nagisten gebeurt in een fles of een vat?

RobinB

Niet veel. Bij een fles heb je mogelijk minder zuurstof contact, maar zolang je niet meer dan 2-4 weken nagist/lagert zal dat in de praktijk weinig uitmaken.

Jacques

Citaat van: Sander_de_Rijk op 12-03-2011  17:58 uMaakt het dan nog veel uit of het nagisten gebeurt in een fles of een vat?

Voor de nagisting kun je het beste een glazen fles gebruiken omdat dit een veel grotere barrière vormt tegen het binnendringen van zuurstof. Voor de hoofdgisting is een fles onhandig omdat je dan veel sneller een overgister kunt krijgen.

Sander_de_Rijk

Heren,

Het dichtkitten met siliconekit heeft gewerkt. Ik heb het rubber ringetje eruit gehaald en in de naad (waar de deksel komt) siliconekit gedaan. Daarna heb ik na het plaatsen aan beide zijden van de deksel ook nog eens extra kit gedaan om zeker te weten dat het geheel goed sluit.

Ik heb een eenvoudige tube badkamer siliconekit gekocht voor 4 euro.

Een foto voor de mensen die hetzelfde probleem hebben zodat zij niet direct na de aanschaf van een paar emmers nogmaals emmers moeten kopen:


ypenga


Mijn vergisting loopt zeer traag. Na twee weken ben ik van 1080 naar 1034 gezakt, hij zakt nog wel langzaam door.


Datum: Brix, Berekend sg
2011-02-01, 20,0, 1080
2011-02-03, 17,3, 1063
2011-03-07, 16,0, 1054
2011-03-09, 14,9, 1047
2011-03-11, 13,5, 1037
2011-03-14: 13,0, 1034


Ik wil eigenlijk wel onder de 1020 uitkomen.
Wat zijn mijn kansen/mogelijkheden?

Oscar

Welke gist heb je gebruikt ? Hoeveel heb je toegevoegd ?

Zolang die nog zakt, gewoon laten gaan, maar ik vermoed dat je niet erg laag zult eindigen....

ypenga


Had een 2 liter starter gemaakt voor 40 liter.

Heeft het nut om er nog wat verse gist bij te mikken?


Oscar


MO

Oscar! Jij bent niet in vorm de laatste week met je adviezen. Gist toevoegen is nutteloos.

Ypenga: welke gist heb je gebruikt, hoeveel suiker in de stort en wat was je maischschema.

Oxhead

Raar dat niemand het over de siliconekit heeft.  ???Ik wil het in geen 15 meter van mijn gistvat. :o
 Beter wat koolzuur kwijt dan dat vuige spul op mijn gistvat.

Nog eenmaal voor de beginners : tijdens de hoofdvergisting hoef je geen hermetisch afgesloten gistvat, wat zeg ik er zijn zelfs maloten die een open vergisting toepassen.
Een paar jaar terug stond ik nog naast een zwembad vol met gistende Duvel. >:D

Als het merendeel is vergist hevel je over naar een goed afsluitend gistvat/fles om het bier onder een koolzuurdeken uit te laten vergisten.
succes  :brouwen:

Sander_de_Rijk

Citaat van: Oxhead op 19-03-2011  23:33 uRaar dat niemand het over de siliconekit heeft.  ???Ik wil het in geen 15 meter van mijn gistvat. :o
 Beter wat koolzuur kwijt dan dat vuige spul op mijn gistvat.

Dat snap ik niet. Ik heb bewust gekeken naar lijm of kit wat ik kon gebruiken. Siliconekit kan zowel een hoge temperatuur aan en als het geschikt is om mensen in de laten badderen waar hygiene toch ook een belangrijke rol speelt lijkt het me op die factor ook geschikt. Daarnaast komt het waterslot als het goed is niet in aanraking met het bier dus ook daar geen probleem lijkt mij.

Iemand anders hier een mening over? Daarnaast werkt het waterslot nu wel bij de hoofdgisting maar sluiten de vaten nogsteeds niet goed af bij nagisting, want het waterslot werkt dan niet meer terwijl er toch een laagje schuim in het vat staat.

Jacques

Silicone is bij mijn weten voedselveilig. Uit siliconekit komt wel een onaangename zure geur als de kit nog niet is uitgehard.

RobinB

De siliconenkit die gebruikt wordt voor aquaria zou ik dan nemen.
De meeste vissen zijn gevoeliger dan wij en de contacttijd is daarbij immens.

Jacques

Inderdaad. Zogenaamde glassiliconenkit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.