Hoofdgisting traag/werkt niet

Gestart door Sander_de_Rijk, 09-03-2011 15:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander_de_Rijk

Hallo,

Ik heb afgelopen weekend mijn eerste bier gebrouwen. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een moutextract recept voor meibock bestaande uit:
1400 g moutextract 5 ECB
5 L water
14 g northern brewer hop aan het begin van het koken
13 g Saaz hop 15min voor het eind van het koken
100 g kristalsuiker 15 min voor het eind van het koken
Na het koken circa 5 L water gebruikt (van te voren gekookt en afgekoeld in steriele flessen) om het natuurlijk koelproces te versnellen.

Totale kooktijd 60 minuten. uiteindelijk in het gistvat van 30 L had ik iets meer dan 7 L bier

Voor het gistproces heb ik een Wyeast activator XL gebruikt (007 German Ale) en deze heb ik 3,5 uur voor de enting gesmacked. De verpakking stond al aardig bol ten tijde van de enting. Deze activator zou genoeg moeten zijn voor een directe enting tot 20 L.

Het S.G. van het brouwsel bij enting lag rond de 1062 a 1065 en de enting is gedaan op 23 graden.

De initiële hoofdgisting is wel gestart omdat ik een dag later zag dat er een schuimkraag op zat van ongeveer 2 L hoogte, maar ik heb geen enkele keer het waterslot zien bubbelen. Ik moet zeggen dat ik vanwege carnaval er niet de hele tijd bij heb gestaan om te kijken maar er is geen actie te zien.

Ik heb eenzelfde gistingsvat getest of het luchtdicht was door de dekstel en alles erop te doen en door het gat van het waterslot te blazen, en deze leek waterdicht te zijn.

Heeft iemand ervaring met de vaten van Brewferm bij Turbogist (http://turbogist.nl/index.php?userid=155&userid=155&pageid=1256&catid=88&productid=19043) die hier meer over kunnen roepen, of is 7L gewoon te weinig voor een dergelijk vat?

Ik heb het vat namelijk nog niet open gemaakt om te controleren wat het SG is. Ik laat het liever een aantal dagen rusten om het vervolgens over te hevelen.

Sander_de_Rijk

hmmm heb ondertussen een draadje gevonden over dergelijke emmers:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16998.0.html

Ik heb in ieder geval niet het rubber ringetje rondom het waterslot getest. ik zal dit eens bij de andere vaten doen.

Rowan Huigen

Hoi Sander_de_Rijk,

Mijn ervaring met deze gist German Ale 1007 is inderdaad dat hij langzaam maar gestaag vergist.
Ik gebruik hem alleen bij een temperatuur van rond de 15 a 16 graden.

Verder kan ik je vertellen dat hier op het forum veel is geschreven over emmers om te vergisten.
Het is wel mogelijk om deze emmers te gebruiken alleen na verloop van tijd kunnen deze gaan lekken.
Maar als dit je eerste brouwsel is en dit dus een nieuwe emmer dan denk ik dat het allemaal  niet z'n vaart zal lopen. Rustig afwachten dus.

goom

Als de temperatuur te laag is kan het ook zijn dat de gist te weinig activiteit vertoond.
Zie hiervoor de site van Wyeast voor de range waarin de gist actief is.

Sander_de_Rijk

De temperatuur is goed want het vat staat in de bijkeuken en daar is het altijd rond de 18 à 20 graden. En voor deze gist is dat goed volgens de website van Van Der Kooy.

Ik heb de ringetjes gecontroleerd en deze laten inderdaad wat lucht door. Ik zal kijken of ik deze dicht kan kitten bij mijn nieuwe brouwsessie. Ik heb nu bij mijn huidige vat wat vaseline rondom het waterslot gesmeerd en dat werkte deels. Er is wel druk op het waterslot gekomen, maar de vaseline heeft het denk ik begeven onder de druk.

Ik vraag me alleen nu af of het nog zin heeft om het luchtlek te proberen te dichten voor dit vat aangezien het zondag als het goed is naar een ander vat wordt overgeheveld.

RobinB

Citaat van: Sander_de_Rijk op 09-03-2011  19:53 uDe temperatuur is goed want het vat staat in de bijkeuken en daar is het altijd rond de 18 à 20 graden. En voor deze gist is dat goed volgens de website van Van Der Kooy.

Op zich is dat voor de snelheid wel goed, maar dan kan hij ook aardig fruitig worden.
Het zit namelijk aan de bovenkant van de geadviseerde temperatuurs-range.

Zie voor dergelijke gegevens bij voorkeur de site van de producent:
http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain_detail.cfm?ID=150

YEAST STRAIN: 1007  |  German Ale™
Back to Yeast Strain List

A true top cropping yeast with low ester formation and a broad temperature range. Fermentation at higher temperatures may produce mild fruitiness. This powdery strain results in yeast that remains in suspension post fermentation. Beers mature rapidly, even when cold fermentation is used. Low or no detectable diacetyl.

Origin:
Flocculation: low
Attenuation: 73-77%
Temperature Range: 55-68° F (13-20° C)
Alcohol Tolerance: approximately 11% ABV

Sander_de_Rijk

Ah bij Wyeast is blijkbaar wat meer informatie te vinden. Ik zal proefondervindelijk wel merken hoe het eerste biertje smaakt. Als het niet helemaal smaakt ben ik al lang blij dat het niet de mist in is gegaan halverwege ergens.

piele

Citaat van: Rowan Huigen op 09-03-2011  19:30 uMijn ervaring met deze gist German Ale 1007 is inderdaad dat hij langzaam maar gestaag vergist.
Ik gebruik hem alleen bij een temperatuur van rond de 15 a 16 graden.

Hmmm...die ervaring heb ik totaal niet :weetniet:
Bij mijn vorige alt ging ie van 1049 naar 1015 in 5 dagen op 16 ºC, daarna overgeheveld en koud laten lageren voor 1 maand, eindigde op 1009.
 

Jacques

Kijk ook vooral naar de vergistingsemmer. Ook nieuwe emmers kunnen niet goed afsluiten.
Heb je al in de emmer gekeken? Staat er een laag schuim op het jongbier. Indien dit het geval is dan er niet veel aan de hand met uitzondering van een lekkende emmer maar dat een bekend probleem. Jammer genoeg worden deze emmers nog steeds verkocht bij beginnerspakketten.

Sander_de_Rijk

Nee ik heb niet meer in de emmer gekeken. Ik kwam er wel achter dat het in de bijkeuken warmer is dan ik dacht, namelijk 21 graden. Dus ik heb het vat op de vliering gezet en de termometer geeft aan dat het daar 17 graden is. Ik zal straks eens kijken of er schuim op staat. Het heeft er in ieder geval wel op gestaan, dat kan ik zien aan de aanslag tegen de wand.

Herman

De kans is groot dat je bier al door zijn hoofdvergisting heen is, zeker bij de omgevingstemperatuur die je aangeeft.

3,5 uur voor enting smacken moet je niet weer doen hoor! Da's de goden verzoeken. Liever te vroeg opgestart dan te laat, je kan een verpakking altijd in de koeling zetten.

Sander_de_Rijk

Ik heb het net gecontroleerd en er staat een mooie schuimkraag op het geheel. Ik laat hem nog even staan tot zondag en dan hevel ik hem over voor de nagisting.

En ik zal aankomend weekend op zaterdag smacken als ik zondag ga brouwen. Ik had begrepen van die filmpjes van Wyeast dat 3 uur ruimschoots voldoende moest zijn en daar was ik vanuit gegaan. Dus vandaar smacken 3,5 uur van te voren leek mij voldoende, ook gezien de productiedatum van de gist.

Jacques

De emmer sluit dus weer eens niet goed af! Het is elke keer hetzelfde.  :bokser:

Heb je het SG al gemeten? Het kan zoals Robin al schrijft zijn dat het bier nu (ver) uitgegist is.

En 3 uur tijd nemen voor het opbollen is wel heel kort. Hier in Europa moeten we toch op wat meer uurtjes rekenen. De pakken zijn hier niet zo knettervers als in de VS.


Sander_de_Rijk

En inderdaad, ik had de emmer getest door door het waterslotgat te blazen en er kwam geen lucht uit de emmer. Maar doordat ik mijn mond direct op de deksel heb gezet en niet via het waterslot heb geblazen had ik daardoor dus het rubbertje over het hoofd gezien waar ik het waterslot in steek. De deksel zelf sluit goed aan op de emmer, het is het rubbertje waar het waterslot in gaat wat de doerak is.

De lucht die uit de emmer kwam was in ieder geval een duidelijke gistlucht. Dat herinner ik me nog wel van vroeger toen mijn vader wijn maakte. Zo'n lucht vergeet je niet snel.

Nee heb het SG nog niet gemeten. Dat doe ik morgenochtend. Ben gelukkig heel de week vrij dus ik kan er wel ff een uurtje voor uit trekken morgenochtend om over te hevelen als het nodig is.

Herman

Lekke deksels tijdens de hoofdgisting is echt geen probleem hoor, wat dan te denken van open vergisting... Na de hoofdgisting is dit wel een punt van aandacht. Als je dan te veel zuurstof bij je bier krijgt, heb je maar zo kaam of erger te pakken.

Jacques

Tijdens de hoofdgisting zou het niet zo'n probleem zijn als de gebruiksaanwijzing van de starterpakketten geen relatie zou leggen tussen de werking van het waterslot en het verloop van de vergisting.

En verder is een open vergisting niet meer van deze tijd. Je komt het bijna nergens meer tegen bij de commerciële brouwers.

Herman

Ik ben geen voorstander van open vergisting hoor, maar in mijn begintijd deed ik niet anders. Schone theedoek spannen over de emmer en klaar was Kees. Een iets lekkend deksel is dus echt geen probleem, dat is wat ik bedoel te zeggen. Geen pleidooi voor open vergisting (tenzij je Lambic wilt maken ;) )

Jacques

Citaat van: Herman op 09-03-2011  23:32 uIk ben geen voorstander van open vergisting hoor, maar in mijn begintijd deed ik niet anders. Schone theedoek spannen over de emmer en klaar was Kees. Een iets lekkend deksel is dus echt geen probleem, dat is wat ik bedoel te zeggen. Geen pleidooi voor open vergisting (tenzij je Lambic wilt maken ;) )

Je hoeft zeker niet in paniek te raken als in het begin van de vergisting het gistvat niet geheel afsluit. Veel beginners zijn zeer ongerust omdat het waterslot niet werkt. Ze gaan er van uit dat dit per se noodzakelijk is gelet op de handleiding die bij het blik en het starterspakket geleverd wordt.

Het mooiste is natuurlijk als er vaten geleverd zouden worden bij de starterpakketten die wel deugdelijk afsluiten. Je hebt dan minder infectierisico en minder kans op oxidatie als het bier wat langer in het vat blijft zitten.

Die methode van de schone theedoek was lang geleden standaard. Toen wisten we eigenlijk niet anders. De tijd dat jij en ik begonnen met deze hobby is al weer heel wat jaren geleden. Ondertussen zijn veel brouwtechnieken die we hanteren verbeterd. En dat is te proeven bij de bieren die we tegenworodig brouwen.

Sander_de_Rijk

Ik zal mijn gistvak eerst controleren/fixen voordat ik het bier overhevel in ieder geval. Bedankt voor alle tips.

Sander_de_Rijk

SG is nu 1031 terwijl de start rond de 1066 was. Dus ik wacht nog even met overhevelen.

Jacques

Dat lijkt mij een prima plan. Als je het gistvat goed afgesloten krijgt kun je kijken naar de activiteit van het waterslot.
Indien dat niet het geval is zal wat vaker het SG moeten meten. Doe het niet te snel want je introduceer daarmee een infectierisico.

SeekingBeer

In de kop van de draad stond ook:

Citeeruiteindelijk in het gistvat van 30 L had ik iets meer dan 7 L bier

Dat is vragen om problemen, de kopruimte is 23 liter tegen gistend bier 7 liter.
Nu gaat het nog wel maar straks als het weer een stuk warmer is heb je veel meer kans op kaam of iets soortgelijks dat in de lucht kan zweven.
(Meestal is dat kaam, da's gewoon een wilde gist.)

Sander_de_Rijk

Citaat van: SeekingBeer op 11-03-2011  22:47 uIn de kop van de draad stond ook:

Dat is vragen om problemen, de kopruimte is 23 liter tegen gistend bier 7 liter.
Nu gaat het nog wel maar straks als het weer een stuk warmer is heb je veel meer kans op kaam of iets soortgelijks dat in de lucht kan zweven.
(Meestal is dat kaam, da's gewoon een wilde gist.)

De planning was om de eerste paar sessies 10 liter te brouwen en daarna 20 liter. Echter was het recept bedoeld voor 10 liter en kwam ik uiteindelijk een stuk lager uit met hetzelfde SG. Morgen probeer ik iets meer te brouwen zodat de emmer voller wordt

hansm

Citaat van: SeekingBeer op 11-03-2011  22:47 uDat is vragen om problemen, de kopruimte is 23 liter tegen gistend bier 7 liter.

Dat is natuurlijk een beetje een klok en klepel-verhaal. Tijdens de hoofdgisting ontstaat er koolzuur. Die koolzuur zal als een deken boven het gistend bier blijven liggen, omdat koolzuurgas zwaarder is dan lucht. Of je nu een kopruimte hebt van 3 liter of 300 liter, dat maakt niet uit. Er ontstaat zoveel koolzuur dat ook een koporuimte van 23 liter volledig gevuld zal worden met koolzuurgas.

Kaam krijgt een kans als er geen koolzuurdeken is. Je loopt risico op een kaaminfectie als je te laat overhevelt en er niet genoeg gistactiviteit is na het hevelen.

 :degroeten:

Sander_de_Rijk

Ik heb het vandaag overgeheveld naar een ander vat waar ik met siliconekit het rubbertje van het waterslot heb vastgezet. Toch twijfel ik nog over een correcte sluiting van het vat. De deksel lijkt gewoon goed te sluiten en ik neem aan dat het niet het kraantje is. Dus moet er toch nog iets zijn bij het waterslot wat problemen geeft. Misschien dat er tussen het waterslot en het rubbertje nog lucht kan ontsnappen.

Het bier was ondertussen nog aardig verder aan het gisten gegaan en zat nu op een SG van 1021

Jacques

Het beste is een deugelijk gistvast aan te schaffen.

Ik adviseer deze:

Het bestelnummer van Brouwland is 017.750.1. (Je kunt deze ook bij een andere leverancier bestellen want bijna iedere leverancier verkoopt ook spullen van Brouwland.)

Naar mijn idee zou bij een starterpakket een dergelijk gistvat geleverd moeten worden. En daarnaast een glazen mandfles van 25 liter. Het maakt het pakket wel een stuk duurder maar dan heb je wel veel beter materiaal.

Sander_de_Rijk

Maakt het dan nog veel uit of het nagisten gebeurt in een fles of een vat?

RobinB

Niet veel. Bij een fles heb je mogelijk minder zuurstof contact, maar zolang je niet meer dan 2-4 weken nagist/lagert zal dat in de praktijk weinig uitmaken.

Jacques

Citaat van: Sander_de_Rijk op 12-03-2011  17:58 uMaakt het dan nog veel uit of het nagisten gebeurt in een fles of een vat?

Voor de nagisting kun je het beste een glazen fles gebruiken omdat dit een veel grotere barrière vormt tegen het binnendringen van zuurstof. Voor de hoofdgisting is een fles onhandig omdat je dan veel sneller een overgister kunt krijgen.

Sander_de_Rijk

Heren,

Het dichtkitten met siliconekit heeft gewerkt. Ik heb het rubber ringetje eruit gehaald en in de naad (waar de deksel komt) siliconekit gedaan. Daarna heb ik na het plaatsen aan beide zijden van de deksel ook nog eens extra kit gedaan om zeker te weten dat het geheel goed sluit.

Ik heb een eenvoudige tube badkamer siliconekit gekocht voor 4 euro.

Een foto voor de mensen die hetzelfde probleem hebben zodat zij niet direct na de aanschaf van een paar emmers nogmaals emmers moeten kopen:


ypenga


Mijn vergisting loopt zeer traag. Na twee weken ben ik van 1080 naar 1034 gezakt, hij zakt nog wel langzaam door.


Datum: Brix, Berekend sg
2011-02-01, 20,0, 1080
2011-02-03, 17,3, 1063
2011-03-07, 16,0, 1054
2011-03-09, 14,9, 1047
2011-03-11, 13,5, 1037
2011-03-14: 13,0, 1034


Ik wil eigenlijk wel onder de 1020 uitkomen.
Wat zijn mijn kansen/mogelijkheden?

Oscar

Welke gist heb je gebruikt ? Hoeveel heb je toegevoegd ?

Zolang die nog zakt, gewoon laten gaan, maar ik vermoed dat je niet erg laag zult eindigen....

ypenga


Had een 2 liter starter gemaakt voor 40 liter.

Heeft het nut om er nog wat verse gist bij te mikken?


Oscar


MO

Oscar! Jij bent niet in vorm de laatste week met je adviezen. Gist toevoegen is nutteloos.

Ypenga: welke gist heb je gebruikt, hoeveel suiker in de stort en wat was je maischschema.

Oxhead

Raar dat niemand het over de siliconekit heeft.  ???Ik wil het in geen 15 meter van mijn gistvat. :o
 Beter wat koolzuur kwijt dan dat vuige spul op mijn gistvat.

Nog eenmaal voor de beginners : tijdens de hoofdvergisting hoef je geen hermetisch afgesloten gistvat, wat zeg ik er zijn zelfs maloten die een open vergisting toepassen.
Een paar jaar terug stond ik nog naast een zwembad vol met gistende Duvel. >:D

Als het merendeel is vergist hevel je over naar een goed afsluitend gistvat/fles om het bier onder een koolzuurdeken uit te laten vergisten.
succes  :brouwen:

Sander_de_Rijk

Citaat van: Oxhead op 19-03-2011  23:33 uRaar dat niemand het over de siliconekit heeft.  ???Ik wil het in geen 15 meter van mijn gistvat. :o
 Beter wat koolzuur kwijt dan dat vuige spul op mijn gistvat.

Dat snap ik niet. Ik heb bewust gekeken naar lijm of kit wat ik kon gebruiken. Siliconekit kan zowel een hoge temperatuur aan en als het geschikt is om mensen in de laten badderen waar hygiene toch ook een belangrijke rol speelt lijkt het me op die factor ook geschikt. Daarnaast komt het waterslot als het goed is niet in aanraking met het bier dus ook daar geen probleem lijkt mij.

Iemand anders hier een mening over? Daarnaast werkt het waterslot nu wel bij de hoofdgisting maar sluiten de vaten nogsteeds niet goed af bij nagisting, want het waterslot werkt dan niet meer terwijl er toch een laagje schuim in het vat staat.

Jacques

Silicone is bij mijn weten voedselveilig. Uit siliconekit komt wel een onaangename zure geur als de kit nog niet is uitgehard.

RobinB

De siliconenkit die gebruikt wordt voor aquaria zou ik dan nemen.
De meeste vissen zijn gevoeliger dan wij en de contacttijd is daarbij immens.

Jacques

Inderdaad. Zogenaamde glassiliconenkit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.