Algemeen > Algemeen

Een onderzoek over het reinigen van bierflessen

(1/16) > >>

zalmpie:
Ik ben een onderzoek gestart onder amateur-brouwers in Nederland over het reinigen van gebruikte bierflessen.

Ik ben zelf lid van amateur brouwvereniging 't wort wat en in dien verstande betrokken bij en met de amateur-brouwers.

Ik hoop dan ook dat u de moeite zou willen nemen om deze vragen in ons aller belang te willen beantwoorden.

Mijn doelstelling is een duidelijk beeld te scheppen over de reinigingís methodes / materialen en gebruikte producten.

De vragen zijn:

1 ) De manier waarop je de flessen schoon maakt ?

2 ) En de/het product(en) die daarbij gebruikt word(en), en de reden voor je product keuze?

3 ) Wat zijn je slechte ervaringen van schoonmaken en of product(en)?

Bij voldoende reacties zal ik de uitslag vermelden op deze site.

Met vriendelijke brouwgroeten Zalmpie John West

Jacques:
Kijk eens bij de tag schoonmaken/hygiŽne. Zoals Oscar aangeeft zijn er al heel wat discussies geweest over dit onderwerp. Ik heb ook nog een presentatie liggen over het reinigen die misschein wat gedateerd is. Als je wilt kan ik je die mailen.

MO:
1 ) De manier waarop je de flessen schoon maakt?
Na drinken binnen 24 uur grondig uitspoelen met kraanwater en op zijn kop uit laten drogen.

2 ) En de/het product(en) die daarbij gebruikt word(en), en de reden voor je product keuze?
Voor afvullen in een bad heet water met chempro oxi (percarbonaat, veel lagere concentratie dan op fles, nl drie dopjes op 25 L) steriliseren; eenmaal naspoelen met heet water

Nadeel van chempro oxi is de waas die op de flessen achterblijft van natriumcarbonaat. Verder is het een zeer efficiŽnt middel.

NB: indien flessen niet schoon worden (aanslag op bodem/aanslag op wand) met heet water, dan gaat ze retour statiegeldcircuit.

EBC:

--- Citaat van: MO op 09-03-2011  07:53 u ---1 ) De manier waarop je de flessen schoon maakt ?
Na drinken binnen 24 uur grondig uitspoelen met kraanwater en op zijn kop uit laten drogen.

Voor afvullen in een bad heet water met chempro oxi (percarbonaat, veel lagere concentratie dan op fles, nl drie dopjes op 25 L) steriliseren; eenmaal naspoelen met heet water

Nadeel van chempro oxi is de waas die op de flessen achterblijft van natriumcarbonaat. Verder is het een zeer efficient middel.

NB: indien flessen niet schoon worden (aanslag op bodem/aanslag op wand) met heet water, dan gaat ze retour statiegeldcircuit.

--- Einde van citaat ---

Ik heb een gelijke werkwijze als MO, maar gebruik Chempro Caustic in plaats van oxi en spoel daarom 3x na. Ik heb een enorme  hekel aan de witte oxi-waas. Bovendien, bij wat langer weken, verandert de waas in een soort glasachtige laag, die je niet eenvoudig meer wegkrijgt. Voor mij geen oxi meer.

Ik laat de flessen na leegdrinken (en schoonspoelen) opdrogen op een flessenboom. Zodra de boom vol is, maak ik de flessen schoon zoals beschreven en gaan ze in opslag.

Voor  bottelen spoel ik de flessen met StarSan en daarna nog eens met water. Hiervoor gebruik ik de Avvinatore en de Double Blast (Brouwland)

NewLine:

--- Citaat ---De vragen zijn:

1 ) De manier waarop je de flessen schoon maakt ?

Bij voldoende reacties zal ik de uitslag vermelden op deze site.

Met vriendelijke brouwgroeten Zalmpie John West

--- Einde van citaat ---

1. na het bier in de fles gieten, het flesje blasten met koud water (duurt te lang voor het warm is). Daarna op de flessenboom. Voor het bottelen zie 2.

2. vroeger chemipro oxi. Nu heb ik voor de eerste keer Starsan gebruikt met een Avvinatore. Bevalt me veel beter. (ik heb ook eens chemipro oxi de dag voordien en vlak voor bottelen met Starsan - vooral omdat ik nog oxi overhad en sommige flesjes verdacht van niet helemaal schoongespoeld te zijn)
Naspoelen doe ik niet (meer).

3. chemipro oxi: witte waas, maar nog erger: ik had eens mijn beugels een nacht laten weken in oxi en het metaal ziet er nu niet meer uit. Enorm dof geworden. Verder heb ik wel de indruk dat Starsan de witte waas doet verdwijnen. (maar wss gebruik je niet beide producten)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie