Algemeen > Algemeen

Een onderzoek over het reinigen van bierflessen

(1/16) > >>

zalmpie:
Ik ben een onderzoek gestart onder amateur-brouwers in Nederland over het reinigen van gebruikte bierflessen.

Ik ben zelf lid van amateur brouwvereniging 't wort wat en in dien verstande betrokken bij en met de amateur-brouwers.

Ik hoop dan ook dat u de moeite zou willen nemen om deze vragen in ons aller belang te willen beantwoorden.

Mijn doelstelling is een duidelijk beeld te scheppen over de reinigingís methodes / materialen en gebruikte producten.

De vragen zijn:

1 ) De manier waarop je de flessen schoon maakt ?

2 ) En de/het product(en) die daarbij gebruikt word(en), en de reden voor je product keuze?

3 ) Wat zijn je slechte ervaringen van schoonmaken en of product(en)?

Bij voldoende reacties zal ik de uitslag vermelden op deze site.

Met vriendelijke brouwgroeten Zalmpie John West

Jacques:
Kijk eens bij de tag schoonmaken/hygiŽne. Zoals Oscar aangeeft zijn er al heel wat discussies geweest over dit onderwerp. Ik heb ook nog een presentatie liggen over het reinigen die misschein wat gedateerd is. Als je wilt kan ik je die mailen.

MO:
1 ) De manier waarop je de flessen schoon maakt?
Na drinken binnen 24 uur grondig uitspoelen met kraanwater en op zijn kop uit laten drogen.

2 ) En de/het product(en) die daarbij gebruikt word(en), en de reden voor je product keuze?
Voor afvullen in een bad heet water met chempro oxi (percarbonaat, veel lagere concentratie dan op fles, nl drie dopjes op 25 L) steriliseren; eenmaal naspoelen met heet water

Nadeel van chempro oxi is de waas die op de flessen achterblijft van natriumcarbonaat. Verder is het een zeer efficiŽnt middel.

NB: indien flessen niet schoon worden (aanslag op bodem/aanslag op wand) met heet water, dan gaat ze retour statiegeldcircuit.

EBC:

--- Citaat van: MO op 09-03-2011  07:53 u ---1 ) De manier waarop je de flessen schoon maakt ?