Zware bieren

Gestart door MO, 01-11-2004 14:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Toch nog maar eens een berichtje hieronder plaatsen. Er wordt nogal eens vergeten zo uitgebreid mogelijk op te schrijven hoe de bieren nu uiteindelijk smaakten. Bij deze dus:

de zware donkere jongen waar dit recept mee begon is echt ontzettend lekker. Zoet, vol, heel veel alcohol, heel veel moutsmaken en toch ook nog een aardig bittertje. Deze herbrouw ik nog wel eens een keer, maar wel met een andere gist.

de blonde zware jongen waar ik op het eind van dit onderwerp van spreek is ook niet onaardig geworden. Minder bitter dan de donkere (mist de moutbitter) EN zoeter, maar wel mooi moutzoet. Een zoet apperitief bier bv. Ook deze ga ik nog eens herhalen, maar dan wederom met een andere gist.

Voor zware bieren ga ik een volgende keer Nottingham gebruiken. Voor lichtere trouwens ook. Ben er wel fan van.

Edwin

Ha Martin :proost:

Waarom de keuze voor een andere gist en waarom juist Nottingham? Fan van...Waarom?

Edwin

MO

Omdat Nottingham een uitstekende doorvergister is, en goed tegen veel alcohol. Siris heeft er 13% alcohol mee gehaald, in een vergisting van een paar dagen.
Het leuke van deze gist is dat je bij 1 g gist per L wort zowel clean kan vergisten bij lage temperatuur en een wort van 1100 naar 1017 kan brengen. Mijn smaakervaringen zijn tot op heden ook niet verkeerd. Mooi gistje toch?

Edwin

Zeker! :proost:

Ik heb er ook goede ervaringen mee. Ik vroeg me alleen af wat je redenen zijn om af te wijken van de gebruikte gist. Alleen een lager SG bereiken en zo dus meer alcohol. Zou dat niet te veel ten koste gaan van het balans wat je nu in je bier bereikt hebt? De smaakbeschrijving die je geeft (en die A3 eerder gaf) laat geen onevenwichtig bier zien.

Edwin

Adrie

Brouwers,

Donderdagavond heb ik genoten van een Huftertje van MO, hier wat aantekeningen.

Kleur: donker roodbruin
Schuim: weinig, wandplakkend
Geur: licht fruitig, gebrande mout, karamel, iets snoepjes en velpon
Smaak: vol, moutig, gebrand, karamel, bitter, zoetig, koffie, chocola. De Rochefort-gist is trouwens net te proeven en te ruiken.
Mondgevoel: zwaar, plakkend
Nasmaak: vloeit lang uit, bitter.

Oordeel: wat een fantastisch complex bier! Uitstekend in balans. Zelfs na 1 glas raak je er nog niet op uitgekeken. Had ik hier maar een krat van.

Martin, wat mij betreft heb je hier een potentiële winnaar van het ONK.

Groeten,

A3

MO

Een glas? Hoe groot zijn jouw glazen dan? Die fles was 0.7L hoor!

Dank voor de vele lovende woorden. Een goed bier, OK, helemaal mee eens, maar denk je ook dat het een perfecte Barley wine is? Wat dat is eigenlijk altijd het belangrijkste op het ONK. Hij wordt overigens ingestuurd, maak je daar maar geen zorgen over.

Adrie

Ha MO,

David was er ook bij, hij tekende ook voor een glas. Na het proeven van de rocheforts leek ons 1 glas wel genoeg. Of het Huftertje een perfecte Barley Wine is? Tja, zoveel Barley Wines ken ik niet eigenlijk. Lang geleden dat ik de laatste commerciële proefde, dus hier durf ik geen uitspraak over te doen.

Groeten,

A3

MO

Hufterje (de donkere jongen uit dit onderwerp, zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2209.0.html)

66 punten

Visueel: 13 uit 15 (schuim slaat neer)
Geur: 15 uit 25 (sterk porto, matig kruidig)
Smaak: 16 uit 25 (sterk porto)
Basissmaak: 6 uit 10 (afwijkend van soort)
Body: 3 uit 5 (weinig)
Mondgevoel: 3 uit 5
Nasmaak: 10 uit 15 (sterk bitter/hoppig, zwak medicinaal)

commentaar
goed bier, probeer eens minder kleurmout

Ook dit bier was nogal een teleurstelling. Persoonlijk vind ik het een ontzettende topper en had ik een veel hogere klassering verwacht. Met de porto beoordeling ben ik het absoluut oneens. Om te weinig body moet ik een beetje lachen.
De basissmaak is te veel bitter voor soort. Het bier heeft een berekende bitterheid van 43 bij een eind SG van 1025. VOlgens het biertype mag het bier een bitterheid hebben van 120! Van deze beoordeling begrijp ik dus helemaal niets!

Helaas moet ik ook constateren dat het commentaar nergens op slaat. Het bier geurt noch smaakt gebrand (ook niet volgens de beoordeling van de keurmeester) EN er is maar 20 g kleurmout gebruikt op 15 L. Ik neem aan dat met een kleurmout een 800-1100 mout wordt bedoeld en niet een Special B of een Cara150.
Soms doet kritiek pijn...

MO

Kent iemand Walter Kurz. Hij heeft op het ONK2005 een barley wine ingestuurd met een start SG (OG) van 1157! Mijn God, wat hoog! Uitvergist tot 1035 geeft dit nog 16.9% alcohol. Dat lijkt me stug. Zou het een typfout zijn? Of een grap? Het bier had 77 punten en was daarmee 10e in klasse D. Smaakte nog goed ook nog kennelijk! Ik ben heeeeeeel benieuwd naar het recept (en het bier natuurlijk). Hij is aangesloten bij het Twenste HAB.

MO

Oscar, ken jij deze Walter Kurz? Heb jij het hele zware bier van hem wel eens geproefd?

MO

Eigenlijk staat de Duvel kloon op het programma, maar die schuift maar een weekje op. Vloeibare gist en een grote actieve giststarter is nu eenmaal wat moeilijker plannen.
Ik ga vrijdag maar weer eens een zwaar bier brouwen. Hij wordt niet volmout, ik ga 450 g Candico vloeibare kandijsiroop gebruiken. Ben benieuwd of dat nog wat kleur geeft. Het moet namelijk een donker bier worden.
Ik wil een OG van rond de 1100 halen. Ik ga 9 kg mout en 34 liter spoelwater maischwater gebruiken.
Ik trek een korrelgist uit de kast, ik twijfel nog tussen US56 of nottingham.
Hij wordt ongeveer 60 IBU, ik ga wat restjes hop opmaken, dat zal niet zo belangrijk zijn.

Mijn vraag is: ik denk aan een moutstort van 8.2 kg pilsmout (85%) en 0.8 kg special B (8%). Dat moet al een kleur van 65 geven. Wat denken jullie van deze moutstort?

Oscar

Citaat van: MO op 08-03-2006  14:41 uOscar, ken jij deze Walter Kurz? Heb jij het hele zware bier van hem wel eens geproefd?

MO Dat is een gilde lid van ons..dus die ken ik wel...Dit bier niet van hem geproefd volgens mij....maar ik zal het hem eens vragen. Donderdag hebben we weer gilde avond.....  :biersmile:

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 08-03-2006  15:56 uHet moet namelijk een donker bier worden.
Mijn vraag is: ik denk aan een moutstort van 8.2 kg pilsmout (85%) en 0.8 kg special B (8%). Dat moet al een kleur van 65 geven. Wat denken jullie van deze moutstort?

65 EBC is bij mijn ProMash zwart. Is dat de bedoeling?

Hans Hans

Caspar

Citaat van: MO op 08-03-2006  15:56 uMijn vraag is: ik denk aan een moutstort van 8.2 kg pilsmout (85%) en 0.8 kg special B (8%). Dat moet al een kleur van 65 geven. Wat denken jullie van deze moutstort?

Ik zou iets minder special B gebruiken, gaat dit niet gebrand smaken? Gebruik je trouwens donkere kandijsiroop?

MO

Van special B wordt bier toch niet gebrand? Ik vind die peper/krenten geur en smaak zo ontzettend lekker dat ik die flink naar voren wil laten komen. Ik zat eigenlijk eerder aan 10% te denken. Ik heb ooit eens een Westmalle dubbel nagebrouwen met veel special B, die smaakte niet naar een Westmalle dubbel maar wel heel lekker.

Westmalle dubbel heeft een kleur van 63, LaTrappe dubbel heeft een kleur van 75; dat is dus zeker wel de bedoeling.

Caspar

Citaat van: MO op 08-03-2006  19:03 uVan special B wordt bier toch niet gebrand? Ik vind die peper/krenten geur en smaak zo ontzettend lekker dat ik die flink naar voren wil laten komen.

Ik ken de smaak van Special B eigenlijk niet zo goed dus... maar zoals jij het beschrijft klinkt het inderdaad wel lekker ;).

Johannes

10%? Doen! Laatst had een gildelid zo'n 20 procent gestort samen met andere mouten. Dat was een lekker bier.

Caspar

Als ik dit zo lees is Special B dan een ideale kleur cq smaak-maker... Volgens mij gaat bijv Cara Munich (met een veel mindere kleurwerking) wel vervelend smaken bij zo'n hoge storting van bijv 20%.

Jacques

Bij een stortig van 20% Special B gaat deze mout ook domineren! Een storting van 10% vind ik al vrij heftig. Neemt niet weg dat ook ik deze mout graag in donkere bieren gebruik vanwege de mooie volle smaak die deze mout geeft.

Adrie

Als je bier ver doorgist, kan de Special B zeker een gebrande smaak geven! Zorg er dus met zo'n grote Special B stort voor dat je aanstuurt op een vol, zoetig bier.

@MO, 34 liter maischwater en 9 kg mout? Dat past toch helemaal niet in de ketel? Met mijn Barley wine had ik 28 liter water en iets meer dan 9 kg mout en dat ging maar net.

MO

De inhoud is precies 40 L; de meeste mout lost op; dat moet toch wel lukken? In mijn oude pan gebruikte ik wel eens 8 kg mout in 19 liter water, en dat paste ook in het volume van 25 liter. De eerste paar minuten is kritisch, maar dan begint de mout al snel op te lossen en zakt je volume.
Maar ik zal voor de zekerheid 2 litertjes water minder gebruiken.

Natuurlijk wordt het een zoet(ig) bier, wat wil je met een OG van rond de 1100. Dank voor al jullie adviezen, ik zal 10-15% special B gebruiken. Het wordt een zwaar bier met maar twee mouten, wat heb ik weer zin om te brouwen. Hij mag wat bitterder worden en ik heb geen echte bitterhoppen liggen. Ik hoop dat Johan Northern Brewer heeft liggen, dat is toch ook wel een lekkere hop.

Adrie

Tip: volgens mij heeft Johan ook nog Pacific Jade liggen. 12,1% schoon aan de haak. Deze hop geeft een prachtige bitterheid.

Herman

1 kg mout is ca 0,8l volume. 34l + 9kg mout is dus een dikke 41 liter, dat gaat denk ik inderdaad niet lukken. Je moet ten slotte ook nog kunnen roeren. Ik zou overigens niet boven 10% Special B gaan, maar 't is maar wat je lekker vind. Neem jij voor ons maar de proef op de som ;)

MO

OK, dan wordt het 30 liter voor 9 kg. Bedankt voor de berekening Herman. 1:3.3 zal toch ook nog wel een goede vergistingsgraad geven? Het wordt een eenstapsmaisch bij 65 grC.
Ik heb vanmorgen om zeven uur 1 kg special B afgewogen. Daar schroot ik vanmiddag bij de maaslandbrouwerij 8 kg pilsmout bij, dat geeeft dus 11% special B.
Ik hoop nogmaals dat ik kan hoppen met Northern Brewer, ik denk dat ik alleen deze hop ga gebruiken. Als ik het 30 min meekook, dan zal dat toch ook wel een mooi aroma geven? Ik heb gelezen dat Northern Brewer een hybride hop is: zowel geschikt voor bitterheid als hoparoma.

Oscar

Citaat van: MO op 12-06-2005  20:15 uKent iemand Walter Kurz. Hij heeft op het ONK2005 een barley wine ingestuurd met een start SG (OG) van 1157! Mijn God, wat hoog!  Zou het een typfout zijn? Of een grap?

MO : gisteren nog even nagevraagd, de details wist hij niet meer, maar het zou volgens hem heel goed kunnen. Het Eind SG wist hij niet meer uit het hoofd, maar dat zal vast geen 1035 geweest zijn.

groeten en gezondheid
Oscar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.