Zware bieren

Gestart door MO, 01-11-2004 14:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Ik wil - gewoon voor de fun - een Echt Zwaar Bier brouwen. Ik heb dat deze zomer geprobeerd door wort met een SG van 1105 te zetten op de gistkoek van een brouwsel met Wyeast German Ale (1007), maar dit bier giste niet verder dan 1039. Het zou best eens kunnen dat deze gist het voor gezien houdt bij ca 9.5% alcohol, dat staat ook aangegeven op de site van Wyeast. Met pijn in mijn hart gooide ik dit bier dan ook door de gootsteen.

Wetende dat Rochefort10 11,3% alcohol bevat heb ik zondag de gistkoek van de Rochefort kloon gebruikt bij het brouwen van onderstaand recept:

Mout
Pilsmout      3 kg      36,5%
Munchener      3 kg      36,5%
Aromamout   0,5 kg      6,1%
Caramelmout   0,5 kg      6,1%
Special B      0,5 kg      6,1%
Chocolade mout   20 g      0,2%
Suiker      0,7 kg      8,5%
Totaal      8,22   

17 L maiswater
7 L spoelwater

maischschema
45 min 60 grC
30 min 70 grC
70 grC filtreren, 78 grC spoelen

90 min hopkoken:
EK Goldings      23 g   90 min    6% a-zuur
Styrian Goldings   23 g   90 min   4,7% a-zuur
Styrian Goldings   15 g   45 min      
Tettnanger      15 g   45 min   4,7% a-zuur
Tettnanger      13 g   15 min      

Vergisting bij ca 30 grC
start sg 1107 (met een eind SG van 1015 12.8% alcohol)

Ooit wil ik nog eens een volmout bier van 12% brouwen, maar dan had ik in dit geval wel heel weinig litertjes overgehouden.

Vraag: zouden anderen eens iets willen vertellen over record bieren. Welke gisten kunnen tegen 12-13% alcohol. Problemen met de navergisting? Wie heeft het sterkste volmout bier gebrouwen?

Adrie

Ha MO,

Dit wordt een echt superbier! Als ik jou was, zou ik mijn principes nu maar eens overboord gooien en deze keer wel intensief beluchten, anders trekken de gisten het waarschijnlijk niet, ondanks de hoge pitchingrate. Trouwens, voor de hergisting op fles kan het denk ik geen kwaad om verse gist toe te voegen.

Helaas kan ik niet uit eigen ervaring iets melden: mijn zwaarste volmoutbier was 1090 geloof ik.

Groeten,

A3

Johannes

He Martin,

Bij m´n eerste brouwsel (tripel) heb ik een begin SG van zo´n 1100 gehad, vraag me niet waarom ik dat destijds niet heb aangelengd met water. Deze is met korrelgist toch doorvergist tot (uit m´n hoofd) zo´n 1022.

Als korrelgist dat kan, dan kan een Rochefort gist (indien vitaal uiteraard) dat ook en waarschijnlijk beter. Verwacht je met je doel eind SG van 1015 niet een beetje veel van je gist?

:degroeten:

Johannes

ps zonde van je vorige brouwsel, je had het ook als jam kunnen gebruiken  ;)

BuBS

Hi Mo,

De Westmalle kan heel ver uitgisten ( 12 %), zeker als je tijdens de vergisting de suiker in etappes toevoegd. Dit staat op een folder van Wyeast, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar een bevriende brouwer wel en met goede resultaten.

Gr Kees

Hopmans

Hoi Mo,

Ik heb wel eens van bier met wijngist gehoord. (Ik Opperde het zelf voor de Lowbach.)
Het hele sterke bier wordt ook wel gerstewijn genoemd.

Op de pagina van het Hoorns hopbier staat ook een recept met wijngist.
Ook hier zelfs. (Als ik thuis ben ga ik kijken in mijn receptenboekje)

Soms wordt het ook gecombineerd met biergist.

Wijngist haalt lachend de 18%.

Groetjes

Hoppie



MO

Nee, nee, beluchten daar doe ik nog steeds niet aan. Het principe is ditmaal: veel vitale gist (het was een enorme gistkoek) en een hoge temperatuur. De vergisting ging vanmorgen (17 uur na pitchen) enorm te keer, ca 1 sec tijd tussen blubben van 3 sec.

Eind SG: met 30 min op 60 grC komt de Rochefort al uit op 1015 (start SG 1080). Dan moet ik nu wel uit kunnen komen op hetzelfde eind SG met 45 min op 60 grC. Over een paar dagen meer nieuws.

Johannes

Citaat van: MO op 01-11-2004  15:35 uNee, nee, beluchten daar doe ik nog steeds niet aan. Het principe is ditmaal: veel vitale gist (het was een enorme gistkoek) en een

Martin,

Dat het veel gist was geloof ik wel, maar hoe kom je erbij dat de gist vitaal is? na dagen hard werken om een Rochefort 8 kloon te vergisten? Uiteraard kan het nog zo zijn dat je je gewenste eind SG haalt, maar des te vitaler de gist des te beter het bier.

:degroeten:

Johannes

MO

Je hebt een punt. Een fosforzuur was had een vitalere koek opgelevert. Helaas, zover ben ik nog niet gevorderd in het bierbrouwen.

Johannes

Nee, fosforzuur, zou je kunnen gebruiken als je je gist meerdere keren hebt gebruikt, dan kunnen ze wel een wasbeurtje gebruiken. Beluchten! Zodat de gist weer reservestoffen (hoe heet het ook alweer?) aan kan maken.

:degroeten:

Johannes

SiriS

Beste MO,

Afgelopen zomer heb ik een Barley Wine gebrouwen met OG=1114. Niet belucht, ~1 gram gist per liter wort (88 gram gist:90liter wort), omgevingstemperatuur van 24grC en FG=1017 geworden! Jawel geen wijngist of gistkoek gebruikt "gewoon" Nottingham. Geen probleem. Wel Nugget pellets gebruikt om met niet al te veel hop een IBU te halen van 55. Met enkele aanpassingen kan deze gist 17% alcohol wel aan.

Groet, SiriS

SiriS

Beste MO,

Nog vergeten in vorige bericht:

Zaterdag gebrouwen en dus ´s middags gepitched (~16:00), ´s avonds, ongeveer 4 uur later eertse activiteit. Dinsdag viel de vergisting stil en mijn hart ook bijna van de stress. Dus dichtheid gemeten en deze was 1017?!. Dichtheid na 10 dagen was nog steeds 1017 maar wel een stuk helderde jongbier dan bij eerste dichtheids meting.

Groet, SiriS

Eduard

Van een Engelse site plukte ik zoëven wat informatie over het aanzuren van gebruikte gist met fosforzuur, waar jij (MO) het al over had. Hieronder heb ik de tekst integraal overgeplukt. De tekst bevat praktische instructies m.b.t. bovenstaande.


Acid Washing yeast

One danger from re-pitching yeast from one batch to the next, which is the practise of the Portchester Brewery, is infection. One way to reduce the build up of certain types of bacteria is to wash the yeast in an acidified solution for between 1 and 2 hours. This also has the effect of "rejuvenating" the yeast when fermentation has become a little sluggish (>5 days).

Acid washing is very simple. We use a battery operated cocktail stirrer and a portable pH meter. First, you'll need to make a 0.1% solution of phosphoric acid. This needs to be at about 4C. The procedure is then to titrate as much acid as it takes to get a suspension of yeast to pH 2.2 for 2 hours (this is not critical as other procedures use pH 2 for 1 hour). At the end of the wash, pitch the whole lot into the wort. This requires that you time your acid washing to start, for example, at the beginning of the boil.

Apart from removing bacteria, we also find that this procedure greatly helps sluggish yeast, sometimes taking more than 1 day off fermentation times. On average, we acid wash after every 5 generations (i.e. after having re-pitched the yeast 5 times).


Bron: De website van Gill en Graham Stone, Portchester, Verenigd Koninkrijk. http://www.portchesterbrewery.freeserve.co.uk/brewery/acidwash.htm

MO

Siris,
prachtig resultaat met je mooie top gisten. Wat was de vergistingstemperatuur? Wat was je maischschema? Heb je meer gist dan normaal gebruikt (meer dan 11 g/20 L)?

Celocelava

Ik heb de smaak te pakken. Als militair zoek je altijd nieuwe uitdagingen: Ik werk bij 13 Gemechaniseerde Brigade in Oirschot (13X in vaktaal) en daarom wil ik eigenlijk voor het kerstpakket een biertje b(r)ouwen van 13%. Het moet een "flinke" jongen worden waarbij karakter en traditie belangrijk zijn.

Iemand advies?

Welke ingredienten en welke gist(soorten)? Het brouwproces is vanzelfsprekend ook welkom. Laten we eens richten op een batch van 40 liter.

Bij voorbaat dank voor de input....

Peerrrrrr

MO

Ik zou maar heel snel gaan brouwen dan Peer want 8 weken brouwen en rijpen is eigenlijk wat kort voor een zware jongen. je kunt natuurlijk alle kanten op. De gist die Sirus noemt is kennelijk een hele goede, en verder: alles in de ketel knallen wat je maar kwijt kunt zou ik zo zeggen. Zet je je recept ook hier neer?

SiriS

Beste MO,

"Siris, prachtig resultaat met je mooie top gisten." Cynisch bedoeld of niet, zelf ben ik nog steeds onder de indruk wat je met deze gist kunt doen. Vergistingstemperatuur heb ik niet gemeten, maischschema zal ik vanavond opzoeken en posten. En zoals ik al heb vermeld heb ik ongeveer 1 gram gist per liter wort gebruikt en dat is meer dan 11 gram per 20 liter wort.

Groet, SiriS

MO

Jammer dat het cynisch overkwam Peter, dat was niet zo bedoeld. Ik meen het als ik vind dat het een topgist is als hij in drie dagen 13.2% alcohol vergist.

Johannes

Martin,

De biertypengids van Derek Walsh geeft voor barley wine (pale) de 1388 (duvel) en voor quadrupel de 1762 (Rochefort) 1288 (Chimay) en de 3787 High Gravity (Westmalle). Uit ervaring weet ik dat de duvelgist een flinke doorgister kan zijn.

:degroeten:

Johannes

SiriS

Beste Barley winers,

Heel belangrijk bij het maken van een bier met een hoog alcohol gehalte. Is ook de alcohol tolerantie van het gistras maar zeker ook het aantal vitale gistcellen die je aan het wort toevoegd. Bij deze bieren dus 20*10^6 gistcellen/ml wort. Bij het maken van een keuze voor een gistras wel letten of het geselecteerde ras niet de neiging heeft om veel esters etc te vormen. Wil je toch graag een dergelijk gistrtas gebruiken dan kan ervoor gekoxen worden om op een lagere temperatuur (18grC i.p.v. 24grC) te vergisten maar dit heeft weer een directe invloed op het aantal toegevoegde gistcellen; dat moeten er dan dus meer worden (>20*10^6).

Groet, SiriS

Celocelava

Nu ga ik toch eigenwijs zijn: 13X wordt op 13-11 gebrouwen. De batch van 40 liter gaat niet lukken maar een eindvolume van 15 liter in ieder geval wel:

Pilsmout 3         5,29
Aromamout (Amber 50)   0,40
CaraMunich (Cara 120)   0,37
Bruine kandijsuiker      0,54
Tarwevlokken      0,10

Styrian Goldings                        0,035 75 minuten
Saaz                                        0,025 30 minuten

Eventueel nog wat koriander naar behoefte maar daar twijfel ik nog over.

Kookschema:

51   10
51-60   20
60   15
60-68   18
68   65

De bruine kandij voeg ik in etappes toe. Ik begin met de gistkoek uit de Golden Beverius van Brewferm (anders gooi ik hem toch maar weg) en na 7 dagen voeg ik tegelijk met een deel kandijsuiker de Wyeast 1762 toe.

Doel SG om te starten zit rond de 1090 en daarna voeg ik nog de kandijsuiker toe (opgeteld zou het uitkomen op ongeveer 1110) Het zal de 13% niet halen maar dat het bier voor mannen met baarden wordt, is wel zeker.

Ben benieuwd.

Peerrr

MO

Peer,
ik kan niet al je punten volgen. Je stort: ik had 8,2 kg nodig incl suiker voor ca 15 L van 1106. Mijn brouwhuiszaalrendementdingest is ongeveer 75%. Ik denk dus dat je stort wat aan de lage kant is.

Je gebruikt vrij weinig hop maar dat zou natuurlijk kunnen

je maischschema is voor mij volledig onduidelijk: eiwitrust, korte 60 grC en dan een soort eenstapsrust? Je zou ook alleen de 68 grC stap 90 min aan kunnen houden (inmaischen 70 grC). Het is maar een idee

Ik zou pas verse gist toevoegen als je vergisting stokt

Celocelava

Martin,

Ik heb A3 z'n spreadsheet gebruikt. Natuurlijk kom ik niet aan 13% maar ik kwam toch aardig in de buurt. Ik zal het nog eens narekenen, had jij wel naar de suiker gekeken?

Het maischschema kwam ook uit A3 z'n sheet (Rochefort?), ik heb het alleen een klein beetje aangepast. Ook daar zal ik nog eens naar kijken. Vwb hop: Ik kwam op 39.7 IBU dat lijkt me toch genoeg? Vergeet niet dat het maar 15 liter is.

Ik heb nu 2 brouwen gedaan, ik gokte de eerste keer op 79% rendement. Kwam precies uit. De tweede 78% dus dat zal toch aardig in de buurt blijven schat ik?

Zal dit zelfde verhaal eens door de "Beer recipirator" proppen. Volgt.

Peerrrrrr

Celocelava

The finished volume is: 15 liters
The original gravity is: 1.112   
The alcohol is: 13.1% v/v (10.3% w/w)
The color is: 26 HCU (~14 SRM)   
The bitterness is: 35 IBU   


Uit de Beer recipirator.

Volgens mij moet het toch lukken op deze manier. Ik wil het gist toevoegen zodra de activiteit inzakt zodat het proces wel doorblijft gaan. Dit kan natuurlijk ook een infectie voorkomen doordat er goed veel CO2 beschikbaar blijft?

Peerrrr


MO

Peer,
voor 15 L zal het wel kloppen. Ik ging uit van 20 L. Foutje van Mootje

Misschien, misschien, heel misschien krijgen de beluchters nog eens gelijk. Primaire vergisting heeft het vandaag, reeds na 3 dagen voor gezien gehouden. Lageren dus maar. Helaas was het SG nog maar 1040. Er is nog wel activiteit. Ik heb maar wat zuurstof ingeslagen tijdens het overzetten, hopende dat de celletjes zichzelf weder repareren (of goed vermenigvuldigen). Daarnaast heb ik een giststarter gemaakt van het residue uit mijn gistvat. En de fles weer voor de kachel. Valt toch weer tegen dit experiment.

Celocelava

Afgelopen week heb ik een Golden Beverius gebrouwen. Niet belucht, toch stopte deze er ook mee na 5 dagen (1081 (2 liter water) 1072 en bij de lagering stond die op 1019) vile me wel tegen. Was trouwens wel korrelgist. De vorige was mijn allereerste recept, daarvan heb ik de giststarter (totaal ongeveer 1,5 liter) 3 keer 10 minuten belucht. Die werkte zo hard dat het schuim tot 3 keer toe in het waterslot stond (18 liter in een 25 liter fles) das het biertje uit het '"De eerste keer" topic. Voor de 13X ga ik in ieder geval de eerste 2 liter (die de gistkoek tot leven moeten wekken) ruimschoots beluchten. Dan vries ik nog 2 liter in die de starter voor de Wyeast 1762 moten worden, ook die gaat veeeeeeeel lucht krijgen. Ik heb geluk, ik heb een zelfgebouwde "leemstenen" kachel die het huis meer dan 24 uur warm houdt, extreem constante temperatuur waar het bier zich wonderlijk lekker bij voelt.

Succes!

Hopmans

Hoi Jean,

Bijvoorbeeld deze:

Unibrew korrelgist voor hoge alcohol (S103) 40 gram Prijs: 3.35
Unibrew gistvoeding voor hoge alcohol 40 gram Prijs: 3.30

Te verkrijgen bij : www.vanderkooyjubbega.nl

Maar wel in combinatie met biergist voor de typische biersmaak die veroorzaakt wordt door caprylzuur die alleen in biergist zit.
(Vorige week nog geleerd van Jaques)

In de boeken van Jan van Schaik wordt zelfs gesproken over champagne gist in combinatie met guiness-gist voor een Barley wine.

Maar zoals hierboven besproken zijn er ook biergisten die hoog kunnen gaan.
Ik onthou mij van verder commentaar voordat ik zodadelijk nog echt van het forum wordt gekicked.  :laugh:

Groetjes,

Hoppie

Jacques

Citaat van: Hoppie op 04-11-2004  07:37 uIk onthou mij van verder commentaar voordat ik zodadelijk nog echt van het forum wordt gekicked.  :laugh:

Hoi Hoppie,

Dat zal niet zo gauw gebeuren. Iedereen mag hier vragen stellen, opmerkingen maken en vrij zijn mening geven over alles wat met bier en bierbrouwen te maken heeft!

 :degroeten: Jacques

Adrie

Heren,

Even wat ervaringen van een hectoliterbrouwer. Met De Vier Broeders brouwen we zo'n 120 liter bier per keer. Voor deze bieren maak ik altijd een giststarter van 4 liter die ik intensief belucht met een bruissteentje en een aquariumpompje. De hoeveelheid starter is volgens de boekjes eigenlijk te weinig. Door het intensieve beluchten is de gist echter zo vitaal, dat hij brouwsels met een begindichtheid van 1060 en lager prima vergist (snel en een hoog vergistingspercentage). Bij de zwaardere bieren gaat het echter vaak mis: een langzame vergisting na een explosieve start en meestal een zeer lange lagering, ook bij gisten die zware bieren gemakkelijk aan moeten kunnen, zoals de Westmalle en de Rochefort gisten.

De theorie dat je bij zware bieren meer gist moet toevoegen klopt dus, naar onze ervaring. We hebben een zwaar bier (begindichtheid 1083) laatst gerevitaliseerd door bij het overhevelen naar de lagering wat gist uit het gistingsvat opnieuw op te kweken in 4 liter giststarter en die aan het bier toe te voegen. Binnen drie weken was de dichtheid gedaald naar 1014, de geplande einddichtheid.

Hoe zwaarder het bier, hoe belangrijker goed gistmanagement wordt, dus veel gist toevoegen en intensief beluchten.

Groeten,

A3

cornel

Hallo brouwers,

Heeft er al iemand van jullie de turbo-gist Liquorifarm gebruikt van bij Brouwland?
Deze vergist naar het schijnt 25 liter water +8 kg suiker in 5 dagen tot 18%vol
met weinig gistingsnevenprodukten.
Samen met een biergist zou ik deze eens willen proberen om een écht zwaar bier van
18%vol te brouwen.  :P
Wat denken Jullie er van?
Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Eduard

Klinkt interessant, nietwaar?

Hier in Noorwegen kun je in bijna elke supermarkt wel Turbogist kopen. Dit gebruiken de Noren om inderdaad 25 liter water en 8 kilo suiker te vergisten met als tussenprodukt 'sats': stookwijn. Sommige van deze gisten zijn echt supersnel en het waterslot boert er een end op los zodat je de bubbels onderling niet eens kunt onderscheiden. Ik heb 1 keer zo'n gist gebruikt om ook stookwijn te maken (vroegtijdige inburgering zal ik het maar noemen) en het product was inderdaad redelijk vrij van vieze geurtjes en smaakstoffen. Wat dat betreft zou je het eens kunnen proberen. Deze zakjes gist zijn vrij groot en bevatten behalve veel korrelgist ook veel voedingsstoffen zodat het brouwsel al binnen een halfuur staat te gisten, zonder starter (!). De door mij gebruikte gist staat in het midden op het volgende plaatje:

(Norsk Turbogjær, 8 kg). De aanduiding '8 kilogram' duidt op de hoeveelheid suiker die de gist in een keer aankan.

Het gaat hier om een 24-uurs gist, maar het duurde bij mij wel zo'n 36 uur. Toch snel...
En het zou mij niets verbazen als je je bier lekker ver kunt doortrekken tot aan 18%. Je hebt dan wel haast meer mout dan spoelwater.

Celocelava

Toevallig heb ik ook zo'n minder legale installatie staan. Wekelijks stort ik daar zo'n 25 liter in, na een paar weken "ruim" ik het dan in 1 keer op. Ik zou maar oppassen met die turbogisten, da's heel anders als gewoon biergist. Ze zijn echt gemaakt om zuivere alcohol van suikers te maken. Ik denk dat het wel zal gaan maar je moet heel goed weten wat je eindpercentage (SG) moet worden. Overigens is het ook zo dat ik maar maximaal 22% heb gehaald na 7 dagen waarbij ik op de vijfde dag nog suiker toevoegde. Als je het gebruikt zou ik het in ieder geval alleen aanwenden om de percentages te halen en als "hoofdgist" toch een echt biergist gebruiken. Hou er wel rekening mee dat heel de schuur naar spiritus ruikt.

Peerrrr.

Hopmans

Now we're talking business !     :gistsmile:


 :proost2:

Gerb

Volgens mij houd je met zulke hoge alcoholpercentages geen schuimkraag meer over. Alcohol werkt schuimnegatief. Om maar niet te spreken over over de drinkbaarheid van het bier...

Celocelava

Op zich is dat natuurlijk weer wel een uitdaging, toch een acceptabele schuimkraag te halen. Da's volgens mij gewoon een kwestie van vergelijken met andere zware recepten en eventueel wat toevoegingen (tarwevlokken of bloem?) doen. Ik ga me er in ieder geval niet aanw agen, ik heb nog genoeg te leren van traditionele recepten.....

Hopmans

He' jongens,

Als we toch al met turbogist bezig zijn zou ik er niet voor terugdeinzen om chemische schuimopwekkers er in te knikkeren. Yeeeehaaaahhh !! :D


 :engel:



cornel

Liefhebbers van zware bieren,

Ik ga het in elk geval proberen samen met Wyeast 3787 om eens te zien wat dat geeft :weetniet:
Voldoende tarwemout bijvoegen zal ik zeker doen,om de schuimstevigheid te verhogen,en ik vermoed dat deze zware jongens(of meisjes) lang genoeg moet rijpen.
Ik denk aan een soort tri(qua)drupel :P
Ik ga drie tests opzetten,1 met beide gisten samen,2 eerst de turbogist met nagisting van Wyeast
als het sg gezakt is tot + - 1080,3 eerst turbogist en als deze uitgewerkt is nog  wat verse wort
toevoegen met de Wyeast.Wat het resultaat zal worden :weetniet:
maar hou jullie op de hoogte :bijdrage_forum:
Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Adrie

Ha Cornell,

Waarom begin je met de turbogist? het lijkt me logischer om met de YWeast te beginnen en als deze het loodje legt vanwege de hoge alcoholconcentratie pas de turbogist erbij te doen.

Groeten,

A3

Celocelava

A3 heeft gelijk,

ik zou ook met de Wyeast beginnen en dan daarna pas overgaan naar de "echte" alcohol gisten. Naar mijn mening zal dit ook de biersmaak en reuk ten goede komen. Ik zou trouwens wel vooraf het SG meten en eventueel met de turbogist suiker of wort toevoegen. Voor het bottelen zou ik dan zeker nog een verse gist toevoegen anders wordt het op zeker een biertje zonder koolzuur. Ik heb regelmatig een storting van turbogist in de schuur staan en die stopt er na een tijdje (of percentage) gewoon mee, van de 6 keer is het me 1 keer gelukt om deze weer tot leven te wekken.

Toch wel nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat......

Peerrrrrr

MO

Mijn zware jongen - waar dit onderwerp mee begon - is vandaag aanbeland op 1032 en het waterslot is muisstil. Ik heb er 11 g Danstar Windsor aan toegevoegd. 11 g op 13 L is ongeveer 4 x 10(9) gistcellen per liter. Zou hij nog even doortrekken. Voedingsstoffen zou deze gist niet nodig hebben meen ik. En hoe prettig zou hij 10.9% alcohol vinden en alleen maar de wat moeilijkere suikers?

MO

Helaas, er gebeurt niet veel. Ik laat dit bier maar een maandje staan. En als hij dan nog steeds 1030 is, tsja, dan ga ik weer twijfelen of ik ga bottelen of niet. De smaak is wel zeer veelbelovend, maar een bier van 1030 is wel een calorienknaller!

MO

Ik kan twee dingen doen om lager te komen dan 1030: wachten of een giststarter maken, het jongbier beluchten en zo proberen het weer aan de gang te krijgen?
Meningen, tips, ideeen?

Adrie

Ha MO,

Wachten heeft geen zin, lijkt me, beluchten is je bier verpesten, dus ik zou kiezen voor de nieuwe giststarter (en deze flink beluchten).

Groeten,

A3

SiriS

MO,

Gezien de gekozen grondstoffen, verhouding maisch water t.o.v. mout = 2,1 : 1 en het gekozen maischschema zal nog een gist additie weinig zin hebben.

Groet, SiriS

MO

Voor de volledigheid zet ik het stukje uit het onderwerp 13X een bierrecept voor mannen met baarden
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1784.0.html

hier ook even neer

Grappig dat bij jou de vergisting ook rond de 1030 stokt. Bij mij was het 1032 toen de boel stilviel. Gebruikte gist: koek van de Rochefort kloon (zie onderwerp zware bieren).Maar je zit toch al op 11.7% alcohol.
In mijn geval gaf het toevoegen van een gerehydrateerde korrelgist (Danstar Windsor) geen extra vergisting. Het goede nieuws is dat ik de vergisting weer als volgt op gang heb gekregen. Ik heb een Cooper's ale gistkoek behandeld met 1.5 L moutpoeder en suiker oplossing (SG 1070). Deze oplossing heb ik in 24 uur driemaal belucht. Tweemaal een uur en eenmaal een half uur. JAJA MENSEN. IK HEB BELUCHT! Nu heb ik al drie dagen elke 5 sec een blubje. Prima vergisting weer dus. Staat ook weer een schuimkraagje op. Mensen, wat ben ik blij. Die tip van A3 was weer eens goed waard.
gr
MO

Ha MO,
Gelukkig gaat ie verder   . Soms loont het de moeite om een dogma overboord te gooien.  Je begrijpt dat er voor gouden tips wel een redelijke vergoeding wordt gevraagd (je bent adviseur of je bent het niet) in de vorm van een flesje bier. Ik ben namelijk zeer benieuwd naar jouw superzware jongen.

Trouwens, ik vraag me af of bij zo'n zware jongen ook niet nutriëntlimitatie een rol zou kunnen spelen. Ik denk dan met name aan stikstof, maar ook zink.

Groeten,
A3

MO, als je zo'n beluchte gistkoek met moutpoeder toevoegt, en de boel gaat blubben, dan kan dat toch ook betekenen dat de gist alleen maar met die moutpoeder aan de gang is gegaan?
Eduard

Eduard,
nee dat denk ik niet. De giststarter was binnen 2 uur actief. Een hele grote overmaat gist kreeg voor 24 uur maar een kleine hoeveelheid wort aangeboden. Voor het toevoegen heb ik de starter even geproefd. Het was echt een dikke creme yoghurt van gist. En er was geen zoetje te bekennen! Ik ben dus nagenoeg zeker dat mijn bier rustig aan het uitvergisten is. Maar je hebt in die zin gelijk dat je het niet uit kunt sluiten.
Ik ben er overigens wel verbaasd over dat de vergisting zo lang duurt (al drie dagen voor maar maximaal 20 SG punten!)

MO

Ondanks dat mijn zware jongen geeindigd is op 1025 is de smaak na 1,5 week op fles ontzettend lekker. Nog wel wat wild in hop en moutsmaken, maar dat zal nog een heel eind wegtrekken. Koolzuur en schuim is al erg goed. En het belangrijkste: het bier smaakt lang niet zo zoet als je zou verwachten bij dit eind SG.

MO

Gisteren vond ik mijn zware jongen toch weer aardig zoet smaken. Niet heel gelukkig mee dus. Toch maar weer een nieuwe poging gewaagd, nu voor een blonde/amber.  Met 5 kg pilsmout en 2 kg Munchener, totaal 50 IBU aan Hallertau Perle en Spalt, en zonder suiker in de stort kwam ik op een liter of 15 met een SG van 1092. Maar weer eens eenstapsmaisch gebruikt: 90 min 66 grC. Naar aanleiding van postings van Siris/Peter 30 g Cooper's ale korrelgist gebruikt, want het is een hele klus wat er moet gebeuren. De vergisting startte keurig binnen een paar uur. Daar was ik heel blij mee. Vanmorgen was de temperatuur op de strip op de fles 24 grC bij een omgevingstemperatuur van 16-18 grC en vanavond werd hij helemaal gek met een temperatuur van 27 grC op de fles bij een omgevingstemperatuur van 20 grC. En na ca 28 uur zakte de vergisting alweer. Ik houd mezelf nog even in spanning en meet pas morgen of misschien zelfs pas overmorgen het SG.

SiriS

Hoi MO,

Probeer de temperatuur van 24grC te handhaven daar houdt de Coopers gist wel van.

Groet, SiriS

Adrie

Beste brouwers,

Gisteravond had ik de eer om een zware jongen van MO te proeven tijdens een bijeenkomst van het Maasland Thuisbrouwers Genootschap. Wat een fantastisch bier is het geworden! De zoetheid viel reuze mee, zeer volle body, mooie moutsmaken, perfecte balans tussen zoet en bitter. David en ik kregen op het perron de slappe lach, maar daar zullen ook de andere zware bieren van gisteravond debet aan zijn geweest.  samenvol

Helaas betaal de de ochtend erop altijd de tol  :ziek: En dan moet ik nog de hele dag werken, ook. Gelukkig brengt mijn collega en kamergenoot mij nu een volle mok koffie.

Groeten,

A3.

MO

Mijn tweede poging om een zwaar bier te brouwen, nu een blonde, met Cooper's ale valt wat tegen. Ik heb nu gelagerd op 1027, en ik heb niet het gevoel dat ik nog veel punten zal zakken. Cooper's ale korrelgist is dus geen doorgister.

Caspar

Ondanks dat ze een wat hoog eind SG hebben, ben ik wel onder de indruk van de Alcohol % welke bereikt worden door brouwers op dit forum.

MO

Toch nog maar eens een berichtje hieronder plaatsen. Er wordt nogal eens vergeten zo uitgebreid mogelijk op te schrijven hoe de bieren nu uiteindelijk smaakten. Bij deze dus:

de zware donkere jongen waar dit recept mee begon is echt ontzettend lekker. Zoet, vol, heel veel alcohol, heel veel moutsmaken en toch ook nog een aardig bittertje. Deze herbrouw ik nog wel eens een keer, maar wel met een andere gist.

de blonde zware jongen waar ik op het eind van dit onderwerp van spreek is ook niet onaardig geworden. Minder bitter dan de donkere (mist de moutbitter) EN zoeter, maar wel mooi moutzoet. Een zoet apperitief bier bv. Ook deze ga ik nog eens herhalen, maar dan wederom met een andere gist.

Voor zware bieren ga ik een volgende keer Nottingham gebruiken. Voor lichtere trouwens ook. Ben er wel fan van.

Edwin

Ha Martin :proost:

Waarom de keuze voor een andere gist en waarom juist Nottingham? Fan van...Waarom?

Edwin

MO

Omdat Nottingham een uitstekende doorvergister is, en goed tegen veel alcohol. Siris heeft er 13% alcohol mee gehaald, in een vergisting van een paar dagen.
Het leuke van deze gist is dat je bij 1 g gist per L wort zowel clean kan vergisten bij lage temperatuur en een wort van 1100 naar 1017 kan brengen. Mijn smaakervaringen zijn tot op heden ook niet verkeerd. Mooi gistje toch?

Edwin

Zeker! :proost:

Ik heb er ook goede ervaringen mee. Ik vroeg me alleen af wat je redenen zijn om af te wijken van de gebruikte gist. Alleen een lager SG bereiken en zo dus meer alcohol. Zou dat niet te veel ten koste gaan van het balans wat je nu in je bier bereikt hebt? De smaakbeschrijving die je geeft (en die A3 eerder gaf) laat geen onevenwichtig bier zien.

Edwin

Adrie

Brouwers,

Donderdagavond heb ik genoten van een Huftertje van MO, hier wat aantekeningen.

Kleur: donker roodbruin
Schuim: weinig, wandplakkend
Geur: licht fruitig, gebrande mout, karamel, iets snoepjes en velpon
Smaak: vol, moutig, gebrand, karamel, bitter, zoetig, koffie, chocola. De Rochefort-gist is trouwens net te proeven en te ruiken.
Mondgevoel: zwaar, plakkend
Nasmaak: vloeit lang uit, bitter.

Oordeel: wat een fantastisch complex bier! Uitstekend in balans. Zelfs na 1 glas raak je er nog niet op uitgekeken. Had ik hier maar een krat van.

Martin, wat mij betreft heb je hier een potentiële winnaar van het ONK.

Groeten,

A3

MO

Een glas? Hoe groot zijn jouw glazen dan? Die fles was 0.7L hoor!

Dank voor de vele lovende woorden. Een goed bier, OK, helemaal mee eens, maar denk je ook dat het een perfecte Barley wine is? Wat dat is eigenlijk altijd het belangrijkste op het ONK. Hij wordt overigens ingestuurd, maak je daar maar geen zorgen over.

Adrie

Ha MO,

David was er ook bij, hij tekende ook voor een glas. Na het proeven van de rocheforts leek ons 1 glas wel genoeg. Of het Huftertje een perfecte Barley Wine is? Tja, zoveel Barley Wines ken ik niet eigenlijk. Lang geleden dat ik de laatste commerciële proefde, dus hier durf ik geen uitspraak over te doen.

Groeten,

A3

MO

Hufterje (de donkere jongen uit dit onderwerp, zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2209.0.html)

66 punten

Visueel: 13 uit 15 (schuim slaat neer)
Geur: 15 uit 25 (sterk porto, matig kruidig)
Smaak: 16 uit 25 (sterk porto)
Basissmaak: 6 uit 10 (afwijkend van soort)
Body: 3 uit 5 (weinig)
Mondgevoel: 3 uit 5
Nasmaak: 10 uit 15 (sterk bitter/hoppig, zwak medicinaal)

commentaar
goed bier, probeer eens minder kleurmout

Ook dit bier was nogal een teleurstelling. Persoonlijk vind ik het een ontzettende topper en had ik een veel hogere klassering verwacht. Met de porto beoordeling ben ik het absoluut oneens. Om te weinig body moet ik een beetje lachen.
De basissmaak is te veel bitter voor soort. Het bier heeft een berekende bitterheid van 43 bij een eind SG van 1025. VOlgens het biertype mag het bier een bitterheid hebben van 120! Van deze beoordeling begrijp ik dus helemaal niets!

Helaas moet ik ook constateren dat het commentaar nergens op slaat. Het bier geurt noch smaakt gebrand (ook niet volgens de beoordeling van de keurmeester) EN er is maar 20 g kleurmout gebruikt op 15 L. Ik neem aan dat met een kleurmout een 800-1100 mout wordt bedoeld en niet een Special B of een Cara150.
Soms doet kritiek pijn...

MO

Kent iemand Walter Kurz. Hij heeft op het ONK2005 een barley wine ingestuurd met een start SG (OG) van 1157! Mijn God, wat hoog! Uitvergist tot 1035 geeft dit nog 16.9% alcohol. Dat lijkt me stug. Zou het een typfout zijn? Of een grap? Het bier had 77 punten en was daarmee 10e in klasse D. Smaakte nog goed ook nog kennelijk! Ik ben heeeeeeel benieuwd naar het recept (en het bier natuurlijk). Hij is aangesloten bij het Twenste HAB.

MO

Oscar, ken jij deze Walter Kurz? Heb jij het hele zware bier van hem wel eens geproefd?

MO

Eigenlijk staat de Duvel kloon op het programma, maar die schuift maar een weekje op. Vloeibare gist en een grote actieve giststarter is nu eenmaal wat moeilijker plannen.
Ik ga vrijdag maar weer eens een zwaar bier brouwen. Hij wordt niet volmout, ik ga 450 g Candico vloeibare kandijsiroop gebruiken. Ben benieuwd of dat nog wat kleur geeft. Het moet namelijk een donker bier worden.
Ik wil een OG van rond de 1100 halen. Ik ga 9 kg mout en 34 liter spoelwater maischwater gebruiken.
Ik trek een korrelgist uit de kast, ik twijfel nog tussen US56 of nottingham.
Hij wordt ongeveer 60 IBU, ik ga wat restjes hop opmaken, dat zal niet zo belangrijk zijn.

Mijn vraag is: ik denk aan een moutstort van 8.2 kg pilsmout (85%) en 0.8 kg special B (8%). Dat moet al een kleur van 65 geven. Wat denken jullie van deze moutstort?

Oscar

Citaat van: MO op 08-03-2006  14:41 uOscar, ken jij deze Walter Kurz? Heb jij het hele zware bier van hem wel eens geproefd?

MO Dat is een gilde lid van ons..dus die ken ik wel...Dit bier niet van hem geproefd volgens mij....maar ik zal het hem eens vragen. Donderdag hebben we weer gilde avond.....  :biersmile:

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 08-03-2006  15:56 uHet moet namelijk een donker bier worden.
Mijn vraag is: ik denk aan een moutstort van 8.2 kg pilsmout (85%) en 0.8 kg special B (8%). Dat moet al een kleur van 65 geven. Wat denken jullie van deze moutstort?

65 EBC is bij mijn ProMash zwart. Is dat de bedoeling?

Hans Hans

Caspar

Citaat van: MO op 08-03-2006  15:56 uMijn vraag is: ik denk aan een moutstort van 8.2 kg pilsmout (85%) en 0.8 kg special B (8%). Dat moet al een kleur van 65 geven. Wat denken jullie van deze moutstort?

Ik zou iets minder special B gebruiken, gaat dit niet gebrand smaken? Gebruik je trouwens donkere kandijsiroop?

MO

Van special B wordt bier toch niet gebrand? Ik vind die peper/krenten geur en smaak zo ontzettend lekker dat ik die flink naar voren wil laten komen. Ik zat eigenlijk eerder aan 10% te denken. Ik heb ooit eens een Westmalle dubbel nagebrouwen met veel special B, die smaakte niet naar een Westmalle dubbel maar wel heel lekker.

Westmalle dubbel heeft een kleur van 63, LaTrappe dubbel heeft een kleur van 75; dat is dus zeker wel de bedoeling.

Caspar

Citaat van: MO op 08-03-2006  19:03 uVan special B wordt bier toch niet gebrand? Ik vind die peper/krenten geur en smaak zo ontzettend lekker dat ik die flink naar voren wil laten komen.

Ik ken de smaak van Special B eigenlijk niet zo goed dus... maar zoals jij het beschrijft klinkt het inderdaad wel lekker ;).

Johannes

10%? Doen! Laatst had een gildelid zo'n 20 procent gestort samen met andere mouten. Dat was een lekker bier.

Caspar

Als ik dit zo lees is Special B dan een ideale kleur cq smaak-maker... Volgens mij gaat bijv Cara Munich (met een veel mindere kleurwerking) wel vervelend smaken bij zo'n hoge storting van bijv 20%.

Jacques

Bij een stortig van 20% Special B gaat deze mout ook domineren! Een storting van 10% vind ik al vrij heftig. Neemt niet weg dat ook ik deze mout graag in donkere bieren gebruik vanwege de mooie volle smaak die deze mout geeft.

Adrie

Als je bier ver doorgist, kan de Special B zeker een gebrande smaak geven! Zorg er dus met zo'n grote Special B stort voor dat je aanstuurt op een vol, zoetig bier.

@MO, 34 liter maischwater en 9 kg mout? Dat past toch helemaal niet in de ketel? Met mijn Barley wine had ik 28 liter water en iets meer dan 9 kg mout en dat ging maar net.

MO

De inhoud is precies 40 L; de meeste mout lost op; dat moet toch wel lukken? In mijn oude pan gebruikte ik wel eens 8 kg mout in 19 liter water, en dat paste ook in het volume van 25 liter. De eerste paar minuten is kritisch, maar dan begint de mout al snel op te lossen en zakt je volume.
Maar ik zal voor de zekerheid 2 litertjes water minder gebruiken.

Natuurlijk wordt het een zoet(ig) bier, wat wil je met een OG van rond de 1100. Dank voor al jullie adviezen, ik zal 10-15% special B gebruiken. Het wordt een zwaar bier met maar twee mouten, wat heb ik weer zin om te brouwen. Hij mag wat bitterder worden en ik heb geen echte bitterhoppen liggen. Ik hoop dat Johan Northern Brewer heeft liggen, dat is toch ook wel een lekkere hop.

Adrie

Tip: volgens mij heeft Johan ook nog Pacific Jade liggen. 12,1% schoon aan de haak. Deze hop geeft een prachtige bitterheid.

Herman

1 kg mout is ca 0,8l volume. 34l + 9kg mout is dus een dikke 41 liter, dat gaat denk ik inderdaad niet lukken. Je moet ten slotte ook nog kunnen roeren. Ik zou overigens niet boven 10% Special B gaan, maar 't is maar wat je lekker vind. Neem jij voor ons maar de proef op de som ;)

MO

OK, dan wordt het 30 liter voor 9 kg. Bedankt voor de berekening Herman. 1:3.3 zal toch ook nog wel een goede vergistingsgraad geven? Het wordt een eenstapsmaisch bij 65 grC.
Ik heb vanmorgen om zeven uur 1 kg special B afgewogen. Daar schroot ik vanmiddag bij de maaslandbrouwerij 8 kg pilsmout bij, dat geeeft dus 11% special B.
Ik hoop nogmaals dat ik kan hoppen met Northern Brewer, ik denk dat ik alleen deze hop ga gebruiken. Als ik het 30 min meekook, dan zal dat toch ook wel een mooi aroma geven? Ik heb gelezen dat Northern Brewer een hybride hop is: zowel geschikt voor bitterheid als hoparoma.

Oscar

Citaat van: MO op 12-06-2005  20:15 uKent iemand Walter Kurz. Hij heeft op het ONK2005 een barley wine ingestuurd met een start SG (OG) van 1157! Mijn God, wat hoog!  Zou het een typfout zijn? Of een grap?

MO : gisteren nog even nagevraagd, de details wist hij niet meer, maar het zou volgens hem heel goed kunnen. Het Eind SG wist hij niet meer uit het hoofd, maar dat zal vast geen 1035 geweest zijn.

groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Northern Brewer is best een mooie hop en wordt vaak ten onrechte enkel als bitterhop gezien. Ik vind hem een wel wat fruitig karakter geven. Voor hoparoma zou ik korter dan 30min koken. 5-15 min is gebruikelijk. De laatste tijd gooi ik zelf op einde koken vaak nog wat hop in de ketel.

MO

Dit is het geworden (zie recept hieronder). Het gaat nog steeds niet vlekkeloos, brouwen met mijn WURMS. Ik had een uur vertraging want er lekte een paar koppelingen. Ik moet nodig nieuwe/grotere/betere ringetjes hebben, want dit gaat niet goed zo. En als je dan 's avonds brouwt, dan wordt het dus een uur of twee voordat je klaar bent. Is niet anders, slapen kan ik altijd nog als ik oud ben of zo. Tevens was mijn opbrengst nog lager, nu slechts 64%. Dat zal wel komen doordat ik nauwelijks gespoeld heb of zo. Ik heb nog een fles candico toegevoegd om op 1090 te komen. Wel jammer zoveel suiker in de stort, maar het geeft wellicht een lager eind SG. Ook mis ik nog een paar liter omdat mijn hopfilter dichtslibte en de pomp daarna echt geen zin meer had om wort door de koeler te pompen.

Brouwer: Martin Ostendorf - Muifelbrouwerij
Bron van het recept: onderwerp zware bieren op forum
Naam: Huftertje III
Soort: barley wine
Start SG: 1090
Eind SG:
kleur: 77 EBC
Bitterheid: 68 IBU
Schaal: 22 L

Mout
8 kg pilsmout              3 EBC        81%
1 kg Cara300            300 EBC   10%
0,9 kgKandijsiroop         9%

Water
30 L Maischwater      pH 5,8 zonder aanzuren
4 L Spoelwater      

Maischschema
65 min 65 °C
spoelen 75 °C

Hop
Northern Brewer   51 g   9.8%      47 IBU   90 min
Northern Brewer   32 g   9.8%      21 IBU    30 min

Gist
Safbrew T-58, 5 g Fermaid K en 30 min belucht

Jullie hadden wel eens mogen zeggen dat de T-58 een schuimer is. Er zit 18 liter jongbier in een 34 liter gistfles en kijk wat hij gisteren de hele dag deed:



Hopmans



CiteerJullie hadden wel eens mogen zeggen dat de T-58 een schuimer is.

Geintje  ;D             Wat een rotstreek hè?

 :degroeten:

MO

Ik ben niet meer gewend zware bieren te brouwen. Dit bier is "pas" gisteren de lagering ingegaan. Na vijf dagen was de temperatuur gezakt naar 19 grC, de schuimkraag was verdwenen maar het waterslot was nog redelijk actief (twee stevige blubben per minuut). Het SG was 1027, ik denk en hoop dat ik de 1020 nog haal. Er is nog steeds redelijke activiteit, ik laat dit bier nog wel een week of twee staan. Maar mensen, wat een smaak! Zeker niet heel zoet, maar (helaas) ook niet heel bitter. Ik geloof opeens niets meer van die 9.8% alfzuur, want de bitterheid, zeker van dit jongbier, smaakte meer als 40 dan als de berekende 68. Maar daar zal het hoge gehalte restsuikers ook wel debet aan zijn. Overheersend in de smaak: special B! Niet gebrand, wel caramel en krenten/peper, weet ik veel hoe ik dat precies  moet omschrijven. Super lekker! Dit wordt een geinig zomerbiertje.

Oscar

Citaat van: MO op 16-03-2006  09:24 uDit wordt een geinig zomerbiertje.

met ongeveer 9% alcohol...lekker in de zon...op een vrije zondagmiddag....nou dan ben ik na 2 of 3 flesjes wel weg hoor... :nut:

groeten en gezondheid
Oscar

MO

Grrrrr. Ik ben lichtelijk ontzet. En teleurgesteld. Het zit niet altijd mee. Gisteren heb ik mijn barley wine gebotteld. Hij is inderdaad op 1020 uitgekomen, net geen 10% alcohol.
De hop komt van de maasland winkel, en zou Northern Brewer moeten zijn van 9.8%. Ik wist dat dit een zoet, vol bier zou worden, dus ik heb vrolijk gehopt tot een berekende bitterheid van 68. Die moet toch flink binnenkomen.
Het monster voor bottelen was helaas zoet, zoet en nog eens zoet. Pannekoekensiroop in vloeibare vorm. Misschien een bitterheid van 30. Hooguit.
Er staan witte vaatjes met hop in de maasland winkel (met zo'n rode schroefdop), de hop wordt dus bij kamertemperatuur onder zuurstofrijke atmosfeer bewaard. Jammer dat ik hiermee mijn barley wine heb verknoeid. Misschien vinden de keurmeesters het wel lekker, dat zien we wel op het ONK. En ik heb ook wel genoeg klanten voor zwaar zoet bier. Maar ik houd er zelf niet zo van.

Edgar

Hopextract kan hierbij toch wonderen doen.

Edwin

En dat heeft Johan ook liggen, dus misschien een poging waard?

Edwin

Hopmans


Edgar

Wel te laat natuurlijk, als het al gebotteld is. Of toch minstens onhandig.

Barry

Citaat van: Hoppie op 04-04-2006  12:24 uOf hopthee.

??? Moet er niet aan denken 

MO

Een druppeltje in elk glas? En dan mengen? Wat een ideeen hebben jullie toch. Johan/Maasland moet gewoon goede grondstoffen leveren!

Edgar

Proeven MO, proeven! :lessmile:

Edwin

Citaat van: MO op 04-04-2006  14:05 uJohan/Maasland moet gewoon goede grondstoffen leveren!

Ja, da's natuurlijk waar. Ik koop dan ook liever voorverpakte hop bij Johan. Vonden ze wel wat vreemd, maar jij hebt het bewijs geleverd...Wel erg jammer voor jou natuurlijk...

Edwin

SiriS

MO,

Je zou ervoor kunnen kiezen om de Barley Wine nogmaals te brouwen volgens bovenstaand recept, Huftertje III, en na twee dagen hoofdgisting de eerste batch toe te voegen. Uiteindelijk zul je dan ongeveer 40 - 44 liter Barley wine krijgen. Wel is het dan verstandig de bitterheid van de tweede batch dusdanig te kiezen (meer Northern Brewer hop en/of geïsomeriseerd hop extract?) zodat de gemiddelde IBU waarde op 68 uitkomt. Voor de tweede batch kan ik ook de S-04 gist aanbevelen, zonder toevoeging van FermaidK. Door het gebruik van de Safale S-04 klaart het bier eerder en is het gistdepot in de flessen na bottelen geringer, wat het bewaren van de Barley Wine ten goede komt.

Groet, SiriS

MO

Dank voor jullie adviezen. Ik raak de zoete batch wel kwijt, dus dat laat ik maar zo. Ik ga het bier inderdaad snel weer brouwen, ik zal die 13% ooit eens halen, en gebruik dan alleen hop die ik vertrouw. Ik heb ook nog een southern cross in de vriezer liggen, die zal gerust nog wel 12% zijn (dat was een cadeautje van Siris van een jaar geleden).

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 04-04-2006  11:47 uGrrrrr. Ik ben lichtelijk ontzet. En teleurgesteld. Het zit niet altijd mee. Gisteren heb ik mijn barley wine gebotteld. Hij is inderdaad op 1020 uitgekomen, net geen 10% alcohol.
Wat was het begin s.g. dan, ik kan het hierboven niet zo gauw vinden.

Hans Hans

Barry

Gebruik anders eens een wijngist cultuur en wat gistvoedingszout.

Probeer het eens met een litertje of 4. ik denk dat het wel kan en als de gisting tevoreg stopt wat extra kristalsuikers kan ook wonderen doen.


Ik weet het, Jacbier houd niet van zinnen zonder hoofdletters  ::) ;)

 :proost2:

SiriS

Beste Barry,

Met de Nottingham gist kun je de 15% (volume) makkelijk halen. Zonder suiker of gistvoeding te gebruiken. Wel raad ik aan om dan een pitching rate van 1 gram korrelgist per liter wort te gebruiken.

Groet, SiriS

MO

Hans, ik ben niet teleurgesteld over het eind SG (1090-1020, SVG 78%), dit was naar verwachting, maar ik ben teleurgesteld dat de hop er geen mooi bittertje tegenover zet zodat het bier niet de balans heeft die ik gepland had.

Barry, ik heb gistvoedingszout toegevoegd. Wijngist is voor wijn en biergist voor bier, ik zal tijdens bierbrouwen nooit een wijngist gebruiken.

Siris, het zit er inderdaad wel in dat ik met de Nottingham een volgende keer de 15% ga proberen te halen.

JeroenCV

CiteerBarry, ik heb gistvoedingszout toegevoegd. Wijngist is voor wijn en biergist voor bier, ik zal tijdens bierbrouwen nooit een wijngist gebruiken.

Waarom niet? Heeft iemand dit ooit geprobeerd?

Jacques

Wijngist geeft andere smaken dan biergist.

Voor de echte biersmaak is het noodzakelijk biergist te gebruiken.
Voor je het intresseert het grote verschil zit hem in caprylzuur. Dit zuur wordt wel aangemaakt door de biergist maar niet door wijngist. Door wijngist te gebruiken mis je dus de smaak van dit zuur en niet te vergeten de esters die bij het zuur horen.

En ja, er zijn mensen die wijngist gebruikt hebben voor het vergisten van wort.

Laatst heb ik een bier gebrouwen met een begin SG van 1102 en een eind SG van 1016. Zo te merken heb ik geen problemen met de hergisting (vanavond eens controleren). De gebruikte gist Safale T-58 kan zo te merken prima tegen een hoog alcoholgehalte  :hoera:.
Er is dus geen reden om voor zware bieren wijngist te gebruiken. Wel is het noodzakelijk dat je veel goed vergistbare suikers hebt. Dun(ner) maischen kan daarbij helpen.

Adrie

Citaat van: MO op 04-04-2006  14:05 uJohan/Maasland moet gewoon goede grondstoffen leveren!

Inderdaad. Ik vermijd ook zoveel mogelijk de hoppen uit die bakken en koop ook liever deugdelijk verpakte hop. Vervelend dat het zo is uitgepakt, MO. De eind SG is voor zo'n zwaar bier uitstekend, vergelijkbaar met mijn Barley Wine (1097-1024).

MO

Het heeft drie weken geduurd, maar de navergisting is nu een heel eind gevorderd. Zondag toonde een ingeschonken biertje een prima schuimkraag (maar niet overmatig) en proefde ik een goede koolzuur concentratie.
De hop zit ver weg, maar de zoetheid valt erg mee. Gelukkig. Het is een redelijk prettig bier, maar hij smaakt nogal gebrand. 81% pilsmout, 10% special B en 9% candico kandijsiroop heeft toch een stevige gebrandheid gegeven. Ik geef de siroop hier de schuld van, die smaakt ook erg bitter.
Overigens is het bier pikzwart, dus aankleuren met candico is zeer wel mogelijk (hoewel ik zonder candico al een kleur had van 77). Hij moet nog wel even rijpen, maar helaas buigen de keurmeesters zich over een week of drie al over dit bier. 65 punten schat ik, meer zal er niet inzitten.

Edgar

Citaat van: MO op 25-04-2006  08:48 uHet is een redelijk prettig bier, maar hij smaakt nogal gebrand. 81% pilsmout, 10% special B en 9% candico kandijsiroop heeft toch een stevige gebrandheid gegeven. Ik geef de siroop hier de schuld van, die smaakt ook erg bitter.

Welke kleur dop heb je? Ik zou eerder de Special-B verdenken. 10% daarvan is absolute overkill.

MO

Hoezo, heb jij wel eens gebrouwen met 10% special B dan? Ik wel en het viel echt ontzettend mee. Ik heb niet de milde (douce) candico maar die andere, de kleur dop is op 3.6 km afstand moeilijk in te schatten (werk - brouwerij).

Edgar

Nee, natuurlijk niet, maar Adrie's Bok met 7% Special B zal ik niet gauw vergeten. Ik eet die candico-stroop op mijn pannekoeken en ik kan er niet veel bitters in ontdekken!

MO

Weet je zeker dat je niet de zachte stroop hebt voor op je pannekoeken? Ik had ze in de carnavalsvakantie allebei gekocht, en de zachte candico vond ik sprekend lijken op de  gemiddelde Nederlandsche pannekoeken stroop. De stroop waar niets extra's op staat - kennelijk de standaard - vond ik (en de rest van de familie) duidelijk een bittertje hebben.
Enfin, over dit smaakverschil kunnen we op dit forum alleen maar welles-nietessen.

Edgar

Ik ben speciaal voor jou even gaan proeven (ziek thuis heeft z'n voordelen). Het is de Candico kandijsiroop met rode dop. Een zéér licht bittertje zit er inderdaad in, maar 11-voudig verdund kan ik me niet voorstellen dat daar iets van overblijft.

Adrie

Ik ben het met Edgar eens: het is de Special B die de gebrandheid geeft. Zelfs 10% Cara120 geeft vaak een behoorlijke gebrandheid. Voortaan toch wat minder scheutig met speciale mouten, MO.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 25-04-2006  12:06 uIk ben speciaal voor jou even gaan proeven (ziek thuis heeft z'n voordelen). Het is de Candico kandijsiroop met rode dop. Een zéér licht bittertje zit er inderdaad in, maar 11-voudig verdund kan ik me niet voorstellen dat daar iets van overblijft.
Houd er rekening mee, dat als de suiker uit de stroop vergist is, de bitterheid meer naar voren komt.

Hans Hans

MO

Gelukkig had ik op het ONK ook een paar goede beoordelingen. Mijn Viking bier (een BPA) had 81 punten, zonder echte afwijkingen, en mijn Barley wine mocht zich verheugen in een 2e ronde en een prachtige 82 punten. Ik ben het helemaal eens met de kritiek van de keurmeester. Er is echter geen milligram chocolademout gebruikt, de branderigheid komt van de 10% special B en misschien van de Belgische kandijsiroop.

82 punten

Visueel: 14 uit 15
Geur: 20 uit 25 (zwak caramel, zwak gebrand, zwak moutig, zwak/sterk zoetig)
Smaak: 18 uit 25 (matig fruitig, matig bitter, zwak/sterk zoetig)
Basissmaak: 8 uit 10 (bitter tot zeer bitter en zoet)
Body: 5 uit 5
Mondgevoel: 5 uit 5 (zwak/matig plakkerig/mondklevend)
Nasmaak: 12 uit 15 (sterk alcohol, matig/sterk bitter, matig branderig)

commentaar
Mooie BW, schoon bier. Probeer de gebrandheid te verlagen door minder
chocolademout te gebruiken. Mooie presentatie.

MO

Hier een prachtige fotorapportage over het brouwen van een Echt Zwaar Bier (OG 1139). En het is in Los Angeles nog veel warmer dan hier (108 °F = 42 °C).
Hier op beeradvocate de discussie erover, ik ben benieuwd wat het eind SG zal zijn.

MO

Bovengenoemde brouwers in LA beschrijven in deze fotorapportage hoe ze een wort van 1156 produceren. Helemaal gestoord, edoch: het intrigeert mij mateloos.

Eduard

Zo, da's extreem brouwen zeg, dan mag je je gist wel flink vertroetelen om de boel te laten uitgisten...

MO

Ik wilde de brouwers nog eens mailen wat hun FG's waren en hoe ze de navergisting voor elkaar hebben gekregen. Want dat staat er allemaal niet bij natuurlijk. Als ze me dat verklappen, dan brouw ik ze natuurlijk even na, dat begrijp je (ben wat overmoedig na mijn droom-dag vandaag). En mijn dubbelbock is nog niet helemaal op druk maar uiterlijk, geur en smaak zijn helemaal zoals ik ze hebben wilde.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.