La Chouffe

Gestart door Herman, 07-03-2004 17:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Als je zin hebt om te bobben, ben je welkom om mee te gaan ;-)

Johannes

oh, en anders niet?

gelfling

Wat mij betreft een zeer geslaagde dag. Eindelijk eens een aantal forumers leren kennen.
Tot onze verrassing stond er een bockbier van Adrie voor ons klaar.
Na 2 weken op het fust gestaan te hebben, was er toch een zuurtje in geslopen. Maar ondanks dat heb ik er toch verschillende glazen van zitten genieten.

De technische data van deze dag laat ik aan Herman over, en zal denk ik wel bij het juiste onderwerp gepost worden.

Tot onze grote verrassing mochten we in de keuken van d'n schele oss kijken. Ik vond dit erg geslaagd.
Naderhand hebben we nog een biertje in het lokaal ernaast genuttigd, waar we eigenlijk op de chouffe kloners aan het wachten waren.
Jongens, waar waren jullie?

Wat mij betreft een zeer geslaagde dag. Ik hoop dat Huub Krekels dat ook kan zeggen, die was wel erg stil op de terugweg.
MO, bedankt voor de lokatie! Herman, Bedankt voor het initiatief! Super! :hoera:

Waar moeten we de foto's plaatsen?

fritz

Inderdaad Ron, het was geslaagd!

Ook namens ons (Pieter en fritz) een dikke proficiat aan projectleider Herman en locatiemanager Martin!
Als je je foto's wil plaatsen Ron, dan zal je dat op een eigen server moeten plaatsen, want ik weet niet of je dat zomaar hier bij Jacques kan doen. Als je dat niet lukt, kan je ze altijd op mijn site plaatsen. Ik zal er dan voor zorgen dat je ze kan uploaden. Straks werk ik er wat aan.

groetjes,

fritz

Jacques

Fijn te horen dat jullie een leuke en leerzame dag hebben gehad.

Herman, ik kijk uit naar je verslag.

Sinds kort is er voor de site Hobbybrouwen.nl maar liefst 400 MB ter beschikking. Foto's kunnen dus op deze site geplaatst worden. Als ik zo brutaal mag zijn wil ik jullie verzoeken een kant en klaar webalbum te maken met Web Album Generator 1.6.0 dat je gratis kunt downlaoden van http://www.ornj.net/ . De laatste webalbums op deze site zijn ook hiermee gemaakt. Svp het album met foto's en dergelijk gezipt toezenden per e-mail.

 :degroeten: Jacques

fritz

Ik heb de eerste foto's van de proeverij op de voorlopige website van brouwerij De Maanberg gezet. Op dit moment kan je er nog niets anders vinden :P Ik heb er ook nog geen beschrijvingen bijgezet, bij de foto's.
Ga maar eens een kijkje nemen op maanberg.pjerefretters.be/gallery

 :elifant:

fritz

Herman

Het was inderdaad een heel geslaagde dag. Het verslag laat nog even op zich wachten, ik moet eerst nog een bokbier bottelen naast wat andere afspraken...

Wat betreft de afloop, da´s een misverstandje. Niet bij stilgestaan dat jullie daar waren. Overigens hadden we ook geen tijd om langer te blijven.

Herman

MO

MO zegt: het was fijn, gezellig en wederom zeer leerzaam. Uit het origineel kwamen hele gekke smaken na een uurtje. De meeste klonen zaten dicht bij het origineel. Ik denk dat we er met een poging wel zijn. Maar ik laat het verslag aan Herman over, die heeft de meeste aantekeningen mee.
Heb overigens alweer een biertje gebrouwen en de Rochefort kloon gebrouwen. Ben net klaar met poetsen. Het was weer een hele fijne dag vandaag in de Muifelbrouwerij.

Huub Krekels

Het was een zeer leerzame dag. Sommige klonen vond ik nog lekkerder dan de echte La Chouffe. Ik was in elk geval blij dat ik met de trein gekomen was. Menigeen had nog wat lekkers voor op tafel meegenomen. Het was gezellig om met diverse leden van hobbybrouwen.nl van gedachte te wisselen. Adrie verraste ons allen met een heerlijk bokbier dat uit de tap kwam.  :proost: Ondanks dat het een beetje zuur smaakte, omdat het al twee weken geleden aangeslagen was (vertelde Frans van de Maaslandbrouwerij), was het een heerlijk bokje. Na het proeven van diverse La Chouffe's, het bier van de Maaslandbrouwerij en het bokbier van Adrie werd het hoog tijd om huiswaarts te gaan. Volgens Gelfling en zijn vader was ik onderweg zeer rustig geweest. Ik heb mij laten vertellen dat je goed kunt  :slaperig: van HOP dus daar zal ik het maar op gooien. In alk geval nog bedankt MO, Adrie, Frans van de Maaslandbrouwerij en uiteraard de andere forumleden ook. Dit is in elk geval voor herhaling vatbaar.

Gr. :degroeten:

Huub.

Herman

Het verslag laat nog minimaal tot donderdag op zich wachten. Ik ben net klaar met het bottelen van mijn kloon en ben daarna van huis voor mijn werk. Dinsdag of woensdag kunnen jullie het verslag verwachten.

Herman

Adrie

Heren,

Ik ben blijk dat onze bok goed terecht is gekomen. Frans had het bijna lege vat achter gehouden, hij wist er wel raad mee, vertelde hij. Jammer alleen dat ie verzuurd is geraakt.

Groeten,

A3

MO

Een brouwcollega staat te springen om Chouffe te brouwen. Ik heb hem zover gekregen dat hij met de kloon medoet. Vandaar een voorstel voor een nieuwe poging. Veranderd is:

- Nadruk op Saaz in hopping leek het meest op origineel. Het bier was nog te bitter. ik heb de Goldings gift gehalveerd
- Ik heb 3.6% Cara50 toegevoegd voor een donkere kleur en de lichte carameltoets die doorkomt
- Ik heb begin en eind SG en maischschema aangepast om uit te komen op het eind SG van het oringeel

La Chouffe – Kloon 2

Schaal:    10 L
SG's       1068-1010
IBU      32
Efficiency   80%

Mout
Pils       3 EBC      2.5 kg      89.3%
caravienne   50 EBC   0.1 kg       3.6%
Kristalsuiker         0.2 kg      7.1%
Totaal            2.8

Hops
  5.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.20  5.0  60 min.
  5.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.20   0.9  2 min.
 13.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   9.6  First WH
 20.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00  15.9  60 min.
  5.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   0.7  2 min.

Extra
  8 g   gekneusde koriander bolletjes
Gist
Wyeast 3522 Belgian Ardennes/La Chouffe/Kwelchouffe

Maischschema
L Water Per kg graan: 3.50
60 °C   45 min
70 °C  30 min
75 °C   5 min

Bottelen met 7 a 8 g suiker per liter.

Wat vinden jullie hier van?

Pimpeltje

Allereerst wil ik iedereen nog bedanken voor de gezellige en leerzame middag bij de Maaslandbrouwerij. Ook de Pimpeltjes hebben weer wat ervaring opgedaan met het keuren van bieren.
Toch leuk om Frans van de Maaslandbrouwerij te horen en een beschrijving te geven van wat je nu precies proeft. Zoals een manderijn, koffie etc. Vaak is het bij ons zo dat we wel iets "afwijkends of anders" ruiken en proeven maar het niet goed kunnen beschrijven.
Martin, wij gaan 14 November de kloon opnieuw brouwen. Ik denk dat jouw recept een eind in de goede richting komt.  Vooral de carameltoets (koffiegeur? of was dit alleen bij de Chouffe die al lang op tafel ingeschonken stond?) werd toch gemist in onze klonen.

Groeten Ad.

PS. Martin, ik heb bij Frans hop meegenomen. Dit was Styrian Goldings. Weet jij het Alpha%

Adrie

Citaat van: Pimpeltje op 03-11-2004  16:11 uDit was Styrian Goldings. Weet jij het Alpha%

Laat ik maar even voor Martin antwoorden. Het alfazuurpercentage van de Styrian Goldings van Frans is momenteel 3,7%.

Groeten,

A3

Herman

La Chouffe kloonpoging 1, verslag bijeenkomst.
Bij deze dan eindelijk toch het verslag van de Chouffe proeverij. Dankzij Johannes (Bob) kon ik dan toch proeven zonder te spugen, een goede zaak omdat je bij het doorslikken toch ook nog wat aroma meekrijgt. Dank Johannes!

De locatie was natuurlijk perfect, waarvoor dank Martin en natuurlijk Frans. Het kan denk ik niet vaak genoeg gezegd worden: klasse wat deze man over heeft voor het goede bier.

Dan naar de proeverij. Helaas waren wij verlaat, waardoor we om ca 13.30 konden beginnen. De laatste druppels 4Broeders Bok doorslikkend zijn we begonnen met proeven.
Op tafel kwamen zelfgebakken brood, worstjes en nog meer lekkernijen om de smaakpapillen weer op scherp te krijgen. Uiteraard ontbraken de crackers ook niet.

Begonnen werd met het origineel. Omdat Ron een refractometer mee had, hebben we van alle bieren metingen kunnen doen. Na het proeven van het origineel zijn we van start gegaan met het bier van Ron, een Saaz variant. Na vervolgens enkele Styrian varianten te hebben gedronken kwamen we bij de volgende Saaz variant. Op dat moment konden we reeds concluderen dat deze variant beter gelijkt op de Chouffe, dan de Styrian variant.

Qua smaak kwam het brouwsel van Fritz' en Pieter en die van Herman het dichtste bij het origineel. Frans had hier ook nog wat over te melden: het brouwsel van Fritz'en Pieter zou door hem blind geproefd als Chouffe gekenmerkt worden. Het 2e brouwsel van Herman zou volgens Frans het meest overeenkomen met de oude Chouffe, zeer fruitig en er zijn mandarijntjes te proeven.

Samenvattend kwamen we tot de volgende conclusies:

1)   Het begin-SG mag omlaag naar 1.070. Overigens geeft La Chouffe 16 Plato aan.
2)   De bitterheid mag omlaag. Omdat Saaz de voorkeur krijgt, gaat de dosis Styrian omlaag.
3)   Kandij of Cara, hier waren we niet eensgezind wat voor het kleurtje en smaakje moet zorgen. Frans beloofd het de brouwer te zullen vragen.
4)   Koriander was goed (verrassend heren?)
5)   Saaz variant qua profiel mooi gelijkend.

Voor de cijferliefhebbers:
[table=]
Bier, SG, Brix, SG
La Chouffe, 16 Plato, 7.3 ,1025.7
Ron, 1074-1015, 7.6, 1026.5
MO OB30,1075-1017, 9.2, 1032.3
MO OB33,1060-1008, 7, 1024.4
Herman 1a,1074-1012, 8, 1028
Huub Meerts, 9, 1031.59
Ad (Pimpeltje), 9.3, 1032.68
Fritz (Pieter),8,1028
Herman 2,1074-1006, 8.4, 1029.4
Herman 1b,1074-1006, 7.5, 1026.19
[/table]



De tafelindeling, voor wie na het bekijken van de foto's nog wil zien wie wie is:

[table=]
_,Huub Krekels, Huub Meerts, Fritz, Martin (MO), Ad (Pimpeltje)
,,,,,
,,,,,
Johannes,Herman,Ron (Gelfling), Pieter,Jeen,Johan
[/table]


Alle deelnemers bedankt voor deze kloonpoging, hopelijk doen jullie mee met de volgende poging!
 :brouwen:

Herman

Herman

Mijn foto's zijn inmiddels ook online te bewonderen op mijn homepage. Als Jacques het op prijs stelt, mail ik het album wel toe voor plaatsing op het forum (is ca 1 mb). Mocht iemand het origineel van een van de foto's wensen (bv om af te drukken), stuur dan even een berichtje.

Herman

SiriS

Chouffers,

De smaak evaluatie en de fotos zijn toch altijd weer een enorme uitnodiging om deel te nemen aan een kloon poging!!

Groet, SiriS

Bierke

Beste Kloonbrouwers,

Hoe kan er iemand van jullie nu een 'echte' Chouffe maken als ik bij een geleid bezoek in de brouwerij aldaar te horen krijg dat men voor de hergisting op fles een andere gistsoort gebruikt dan voor de hoofdgisting? De gist uit het flesje is dus niet de echte gist!! Of ben ik mis? Is Is er iemand ingebroken in hun 'laboke' en heeft die de echte gist weten te ontfutselen? Verklaar jullie nader en laat ons de twijfel wegnemen!
Weet er trouwens iemand hoe men in 'la chouffe' brouwt? Klassiek, of met een herms installatie? Ik weet dat men het wort verwarmd met een systeem waarmee men met stoom verward, hoe dat ook moge wezen...

Brouwgroeten,

Bierke

Jacques

Hoi Bierke,

Mijn ervaring is dat men als het gaat over de gist voor de hergisting niet altijd de waarheid spreekt.

Herms of Rims systemen kom je niet tegen in professionele brouwerijen. Het enige wat je wel eens ziet zijn buitenkokers. Daarbij wordt het wort buiten de ketel verhit. Brouwerij Martens in het Belgische Bocholt heeft  bijvoorbeeld een dergelijke installatie.

 :degroeten: Jacques

weed

Lijkt een combinatie van decoctie en directe verwarming.

Bron: Rob Truyes thesis20080927 pagina 7 &8 http://hdl.handle.net/2161/etd.3291

"Per brouwsel gebruiken we bij Brouwerij Martens:
• 5.500 kg mout
• 40.000 liter water
• 60 kg hop
We beginnen met een mengeling (beslag) van 20.000 liter water en 5.500 kg mout. In
de grote ketel wordt 1/3 van het beslag trapsgewijze verwarmd tot 100° C.
Het doel van deze operatie is dubbel:
• oplossen van de oplosbare bestanddelen van het mout;
• omzetten van het zetmeel in oplosbare suiker: de maltose.

Dit kokende beslag wordt dan bij de overige 2/3 gepompt in de beslagkuip. Dit brengt
de kuip op 62° C. In de beslagkuip heeft de versuikering van het zetmeel plaats. Dit
proces duurt ongeveer 1 uur. Het geheel wordt dan verwarmd tot 75° C en naar de
filterkuip gepompt. Vervolgens wordt er nog 20.000 liter water van 75° C overgegoten
teneinde de resterende suiker op te lossen. In totaal is er nu 40.000 liter wort. Wat uit
de filterkuip overblijft is draf en wordt verkocht als veevoeder.
Het wort wordt overgepompt naar de wachtkuip. Daarna gaat het naar de kookketel
waar de hop wordt bijgevoegd en het brouwsel wordt gekookt tot 100° C. Dit is nodig
om te steriliseren. Door verdamping verliest men 5.000 liter. Zo blijven er 35.000 liter
over. De hop geeft het aroma en typische smaak aan het bier. Het laatste stadium in de
brouwzaal is de decanter. Dit is een conische bezinktank waarin de onopgeloste
eiwitten en de hopresten zinken. Het zuivere wort gaat dan naar de wortkoeler waar
het wordt gekoeld tot 10°C."

Ronald

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.