Bubbels, blubs, vrolijke jongens maw. koolzuur

Gestart door Rowan Huigen, 27-02-2011 12:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rowan Huigen

Heren/dame,

Nu smaakt mijn bier prima, al zeg ik hetzelf!  ;D
Hij ruikt goed, ziet er goed uit, de hele dronk ik goed, er zit een mooie schuimkraag op.
Ik mis alleen nog wat nml de koolzuurstraatjes in mijn glas, de feestelijke koolzuurbubbels die vanuit onderin mijn glas naar boven toe bubbelen.

Ik vraag me af hoe KRIJG ik die bubbels in mijn glas.
Zelf zat ik te denken aan:
- Niet zolang op de navergisting laten staan, nu is dat 2 weken. Of
- Meer suiker toevoegen tijdens het bottelen, nu was dat 2 gram per flesje. Of
- Gist toevoegen tijdens het bottelen, nog nooit gedaan. Of
- Nog langer in de fles later staan bij de juiste temperatuur, nu 4 weken bij 20 graden Celsius.

Wie kan mij advies geven, ik hou nml van bubbels.

Gr. Rowan  :weetniet:

Oxhead

Zorg voor een bierglas met krasjes onderin. (bv een Duvelglas)
En voor voldoende koolzuur in het bier, afhankelijk van het type bier en al opgelost koolzuur tijdens de vergisting 2 tot 10 gram per liter.
 :proost:

Ronald_


Rowan Huigen

Heren mijn vraag is dus niet wat ik moet doen maar hoe ik dat moet doen.
Hoe ik dus op een ambachtelijke manier meer bubbels maak.  :weetniet:

Gerb

- Niet zolang op de navergisting laten staan, nu is dat 2 weken. Of
- Meer suiker toevoegen tijdens het bottelen, nu was dat 2 gram per flesje. Of
- Gist toevoegen tijdens het bottelen, nog nooit gedaan. Of
- Nog langer in de fles later staan bij de juiste temperatuur, nu 4 weken bij 20 graden Celsius.

Volgens mij ben jij ergens in het midden van het brouwproces gaan lezen en voor het einde afgehaakt. De koolzuurbanen die jij graag wilt zien, is het koolzuur wat vrijkomt uit het bier. De hoeveelheid (opgelost) koolzuur is hierbij de bepalende factor. Meer koolzuur geeft meer vrijkomend koolzuur. Dus als je 8 gram per liter oplost, komt er meer koolzuur vrij dan bij 4 gram per liter. Verder lost koolzuur makkelijker in het bier op wanneer het bier koud is, maar na 4 weken op 20 graden en vervolgens een dag op koelkasttemperatuur is het meeste koolzuur wel in het bier opgelost. Wanneer je dan een glas met wat krassen gebruikt, komt er sneller koolzuur vrij, omdat dit werkt als een startpunt voor koolzuurbelletjes.


Oxhead

Precies, dus hetzelfde wat ik hierboven al zei. :proost:

Rowan Huigen

Okay heren,

In mijn laatste bottelsessie heb ik ipv 2 gram per flesje 3 gram suiker per flesje toegevoegd.
Ik zal dus nog minimaal 3 weken moeten wachten om het verschil te kunnen waarnemen.

Het valt zeker te proberen om het verschil te zien tussen een glas met krassen en een 'vers glas'.
Ik zoek even mijn dremel op en ga vanavond voorzichtig wat experimenteren.

Bedankt Rowan  :groots:


Herman

Duvel en Chimayglazen hebben een ets onderin het glas, soms in de vorm van letters, soms gewoon een ruw stukje.

Oscarvan

Als iemand die koolzuur uit een fles toedient een vraag. Als hij lang genoeg in de gist emmer zit, is er dan nog wel voldoende gist aanwezig om de vermeerderde hoeveelheid suiker te verwerken? Ik herinner me dat veel Belgiese bieren inderdaad lang gisten, en dan even wat nieuw gist aanvoegen twee of drie dagen voor het in de flesjes gaat...

RobinB

Ja, je moet wel heel erg overdrijven met de lagering of het erg koud doen voor de hergisting problematisch wordt.
Ik heb laatsts een bier na > 3 mnd lagering gebotteld en in no-time (te) veel koolzuur! :)

Kleine_Schriek

Het is toch een kwestie van uitproberen hoeveel gram per flesje hoeveel koolzuur geeft. Ik denk dat de 3 gr per flesje aardig wat koolzuur zal geven. Immers als je praat over 0,3 flesjes is 2 gram per flesje 6,7 gram per liter en 6 gram gebruik ik voor een porter. Voor een lekker bubbelbier zoals een witje, gebruik ik 8 gram per liter, dus per flesje komt dat op 2,4 gram. Omdat het dus zo nauwkeurig komt, giet ik liever eerst het jongbier een een maatemmer en doe daar een suikeroplossing bij. Het is iets meer schoonmaak werk, maar met Star San is dat zo gebeurd  ;D

Hai

Ik bottel ook tussen de 7-8 gram per liter. 
Fusjes van 5 liter gebruik ik 3,5 gram per liter.

Ik hou van veel bubbels :nut:

SeekingBeer

Nog steeds 5 gram per liter.
Vroeger deed ik het altijd met een gram of 3 per liter maar toen ik er achter kwam hoeveel suiker jullie gebruiken kreeg ik ineens een enorme negatieve faalangst & tegelijkertijd een enorme drang tot conformatie.

Dus vooruit, dan maar een poosje 5 gram per liter.

__________

Tegenwoordig laat ik het veel langer rijpen in de gistingsfles/vat, dan is 3 gram per liter eigenlijk te weinig.
Het maakt best veel uit: een weekje na het gisten al bottelen of lekker lang wachten en dan gaan bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.