Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beginnersvraag over Wyeast  (gelezen 4073 keer)

Offline arluijen

• Super lid
  • Land: nl
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
Beginnersvraag over Wyeast
« Gepost op: 10-03-2011 09:50 u »
Ok, Vraagje:

Ik ben geen groot scheikundige maar wil heel graag eens Wyeast proberen (tot nog toe korrelgist geprobeerd). Als ik op Brouwland kijk, zie ik een groot scala. Vraag is: hoeveel heb ik nodig voor een batch van 20-23 liter ? Is 1 zo'n smackpack voldoende ?

Ik wil nog niet gaan opkweken, dat komt wel als dit bevalt ? (allles in stapjes...)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Beginnersvraag over Wyeast
« Reactie #1 Gepost op: 10-03-2011 10:07 u »
Als je nog niet wilt opkweken, neem dan in ieder geval een activator en geen propagator. In een activator zit net genoeg gist voor 20 liter, mits het bier niet te zwaar is. Houd het bier dus lichter dan 1.060, liefst 1.050. Bij een propagator, de naam zegt het al, moet je altijd giststarters maken.

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #2 Gepost op: 10-03-2011 10:12 u »
Ik heb een keer voor aan APA een propagator gebruikt van Wyeast en hier is een prima bier uit voort gekomen. Ik heb de avond tevoren het pak gesmackt en direct over het wort uitgeschonken. Binnenkort als ik ons nieuwe huis op orde heb ga ik eens proberen een giststarter te maken. Ik wil dan eens een proef gaan doen met twee batches (zelfde recept), elk 10 liter, de een met een gesmackte propagator, direct uitgeschonken en de ander met een giststarter. Eens kijken wat het verschil is tussen deze twee bieren.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 10-03-2011 10:17 u »
Ik heb een keer voor aan APA een propagator gebruikt van Wyeast en hier is een prima bier uit voort gekomen.

Tja, dat is dan meer geluk dan wijsheid. Neem geen risico,  neem een activator. Zonde van de moeite en de ingrediënten als het mis gaat, toch?

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-03-2011 10:19 u »
Dank voor de snelle reactie, maar zijn dit:

http://www.Brouwmarkt.nl/catalog/biergist-Wyeast-c-208_213_226.html

Nu activators? Maw, pakje kneden, laten opbollen en op het wordt schenken?

Groet

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 10-03-2011 10:27 u »
Dank voor de snelle reactie, maar zijn dit:

http://www.Brouwmarkt.nl/catalog/biergist-Wyeast-c-208_213_226.html

nu activators ? Maw, pakje kneden, laten opbollen en op het wordt schenken ?

Nee, dat zijn propagators. Activators zien er zo uit:

Offline arluijen

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-03-2011 10:46 u »
Ok. Er staat eigenlijk best groot "Propagator" en "Activator" op. Had ik best zelf wel kunnen zien.

Dank.

Offline Hans VH

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 10-03-2011 12:30 u »
Mijn eerste keren dat ik Wyeast gebruikte heb ik diverse activators en propagators gebruikt. Ik had niet door dat er een verschil was. Met beide had ik goede resultaten.
Vorig jaar zelfs een Belgian Saison gebruikt die in één keer uitgistte.

Nu vond ik dat ik de gebruiksaanwijzing moest volgen en heb vorige week gebrouwen met een Belgian Saison waarvan ik een starter gemaakt had. Na drie dagen gisten bleek de gisting stil te vallen. Schijn normaal te zijn voor een saison, dus ik panikeer (voorlopig) niet.

Maar ik begin me de vraag te stellen waarom ik in de toekomst starters zou maken als ik (voor 20l bier) zowel met propagator als met activator goede resultaten had?

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 10-03-2011 13:16 u »
Maar ik begin me de vraag te stellen waarom ik in de toekomst starters zou maken als ik (voor 20l bier) zowel met propagator als met activator goede resultaten had?

Als jij tevreden bent met je behaalde resultaat en de andere mensen die jou bier drinken hoor je ook niet klagen, dan is er geen reden om je werkwijze te wijzigen. Echter zie je kans om verbeteringen aan te brengen, dan kun je het overwegen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 10-03-2011 22:53 u »
Klik ook eens op de tags die je onder het topic kunt vinden. Je vindt zo onder andere meer informatie over het maken van een giststarter.