Bottelen in stenen kruiken met een kurk erop

Gestart door Klier-Bier, 25-02-2011 13:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Klier-Bier

Beste medebrouwers,

Onlangs een stenen kruik gekocht met een quadrupel van LA Trappe erin.
Deze was afgesloten met een kurk er op.

Ik wil deze weer gaan vullen met zelfgebrouwen bier om als een geschenk weg te geven.
Maar hoe krijg ik hier weer een kurk op?
De flessenopening is 18 mm en de kurk die erin zat is 22 mm.
Ik heb al gezocht maar tot nu toe alleen iets kunnen vinden voor wijnflessen.

Heeft iemand hier ervaring mee??

groeten,
Klier-Bier

Albertus

Een aantal brouwsels heb ik gebotteld in champagneflessen met plastic champagnekurken met een korfje.
Werkt heel goed.

Bert

Klier-Bier

Met champagne- en wijnflessen lukt wel, in de vrije tijd die nog over is wil ik ook nog wel eens wijn maken.
Het probleem is dat de kurken bij deze bierkruiken kleiner zijn dan de standaard kurken bij de wijnflessen.
De kurken zullen ook wel te vinden zijn, alleen ik weet niet hoe ik deze in/op de kruik kan plaatsen.
Bij de standaard wijnflessen is er een speciaal apparaat voor, bij deze kruiken kan ik hiervoor niets vinden.

Misschien is het anders ook wel een aardig idee om een champagnefles kado te doen.....

groeten,
Klier-Bier.
 

Big Willem

Volgens mij moet dit goed kunnen met een champagne kurk, er zijn van die handapparaten om flessen te kurken, die passen ook wel op zo'n bierfles.

Erick

Brouwland / vd Kooy / Brouwmarkt; allen hebben ze kurken in alle soorten en maten, ook de apparaten die je nodig hebt om de kurk in te brengen.
Te duur? Oude originele kurk goed schoonmaken, inbrengen, vastzetten/verzegelen met kaarsvet. :)

PietO

Citaat van: Klier-Bier op 25-02-2011  13:06 uHeeft iemand hier ervaring mee?

groeten,
Klier-Bier

Heb ik intussen 4x gedaan met "echte" kurken en mandje (met moeite erin gepropt). Goed steriliseren van te voren!! Toevalllig een week geleden heb ik weer 2 kruikjes geprobeerd te bottelen maar nu met een kunststof variant van deze kurken. Alhoewel ik ze er eerst met moeite inkreeg lukte het niet meer na het vullen. Zit erover te denken iets te fabriceren zodat het wel lukt aangezien het een leuk kadootje is.

Indien het lukt iets zelf te bouwen, laat ik het weten.

SeekingBeer

Ik heb zo'n kurkapparaat, ze werken ongeveer als volgt:

Met een hefboom duw je de kurk door een taps toelopend stukje buis.
Dat stukje buit eindigt boven de fles.
De kurk druk je flink samen en zo schuif je het makkelijk in de fles/kruik.

De kurken wel een poos laten inweken, bijv een dag.

__________

Met de hand wil dat nauwelijks omdat je de kurk nooit rondom mooi ingedrukt krijgt.

Wat die dingen kosten weet ik niet, het zal vergelijkbaar zijn met de betere kroonkurkapparaten.

__________

Edit....

Bij vd Kooy Jubbega 23,65 Euro, zo'n apparaat heb ik, ze voldoen goed:

http://www.vanderkooyjubbega.nl/hand-kurker-met-twee-hefbomen-instelbaar.html

Albertus

De kunststof champagnekurken druk ik er in met het kroonkurkapparaat.

Bert

PietO

Citaat van: SeekingBeer op 25-02-2011  18:09 uMet een hefboom duw je de kurk door een taps toelopend stukje buis.
Dat stukje buit eindigt boven de fles.
De kurk druk je flink samen en zo schuif je het makkelijk in de fles/kruik.

Met de speciale vorm van de kurken (van boven plots breder wordend voor het korfje), is het mij een raadsel hoe je die tapse buis weer verwijderd of deze moet uit twee helften bestaan die tijdens het persen samengehouden worden. Ik dacht een trechter te maken met een slangenklem die weer opengescroefd kan worden of zo.

John

Champagnekurken (kunststof) kun je in de fles krijgen door een plankje op de muur te schroeven op ongeveer de hoogte van de bovenkant van de fles en dan met en ander stevig plankje als hefboom de kurk erin te duwen... (je heb het 2e plankje ONDER het plankje aan de muur en OP de kurk... Erg handig!

Groeten John

SeekingBeer

Die apparaten zoals bij vd Kooy zijn voor cylindrisch gevormde kurken.
De truuk van het inbrengen is ook dit snel genoeg te doen: de kurken zijn flink ingedrukt en je moet snel genoeg doordrukken anders zitten ze er maar voor 2/3 in of zo.

Citaat van: PietO op 25-02-2011  21:10 uMet de speciale vorm van de kurken (van boven plots breder wordend voor het korfje), is het mij een raadsel hoe je die tapse buis weer verwijderd of deze moet uit twee helften bestaan die tijdens het persen samengehouden worden. Ik dacht een trechter te maken met een slangenklem die weer opengescroefd kan worden of zo.

Als je op vakantie in Frankrijk bent kan je erg goedkoop een zak met 100 cylindrische kurken scoren bij die enorme hyper marché's.

Kurken met korfjes mogelijkheid gaan anders; die passen nooit door zo'n apparaat van 23 Eurotjes.
Meestal is dat ook een veel betere kwaliteit kurk en navenant prijziger.

Maar als je van dat dure kurk weer de juiste diameter hebt dan kan je ze erin slaan met bijv een houten hamer.

Klier-Bier

Ik heb geprobeerd om de oorspronkelijke kurk er weer in te krijgen, met een lege fles.
Met een beetje oefenen krijg je de kurk er een paar millimeter in,
daarna met mijn kroonkurkapparaat (hefboom tafelmodel) de kurk er helemaal in gedrukt.
Dit ging vrij soepel, misschien te soepel en knalt de kurk er bij een gistend flesje er gewoon uit.
Dus de ijzerdraadjes maar goed aandraaien.

Ik ga het toch maar op deze manier proberen, het resultaat zal ik over een paar weken posten.

Ieder bedankt voor het meedenken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.