Goede gistvoeding

Gestart door Karst, 24-02-2011 23:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Karst

Ten eerst,
Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ben nog niet zo lang bezig met zelfbrouwen, maar leer graag.

Ik maak een nieuw topic over dit onderwerp, want ik kon niet iets soortgelijks vinden en de andere topics over gistvoeding waren al redelijk oud.

Ik dacht, hoe moeilijk is het om een goede gistvoeding te maken? En omdat de meeste gistvoedingen niet een geheel compleet pakket aan voedingstoffen en sporenelementen levert(meestal alleen stikstof en fosfaat), dacht ik misschien is het ook simpel en goed zelf te maken, al moet ik zeggen dat een scheikundige achtergrond wel gewenst is.

Dus ging ik veel informatie zoeken en doorlezen en ben ik zelf wat berekeningen gaan maken en heb ik een gistvoeding bedacht, die de gist de volgende stoffen levert: assimleerbaar stikstof(stikstof die de gist kan verwerken), fosfaat, zink en magnesium in volgens mij de goede verhoudingen.
Maar omdat ik niet zeker weet of deze waarden kloppen en er geen ervaring mee heb zou ik jullie mening hierover graag willen horen.
De gistcellen moeten namelijk een beter en prettiger leven krijgen en niet vergiftigd worden.
Ook sta ik natuurlijk open voor veranderingen en andere suggesties.

Het doel van dit experiment is in eerst instantie niet om een hele goedkope gistvoeding te maken(speelt natuurlijk wel mee), maar vooral om een betere gistvoeding te maken die beter aansluit op de behoefte van het gist.

Alvast bedankt voor reacties.

Jacques

Beste Karst,

Allereerst weilkom op dit forum!

Goede gistvoeding van Wyeast die zeer goed voldoet is tegen een redelijk prijs te koop. Door mij is een paar jaar geleden geëxperimenteerd met verschillende soorten gistvoeding en die van Wyeast  kwam er uit als de beste van de tests.

100 g gistvoeding van Wyeast kost bij Brouwland € 5,35. Voor 1 kg betaal je € 36,37 en daar kun je heeeeel lang mee vooruit.

SeekingBeer

De meeste gistvoeding zit al in het wort en je kunt wat gistvoeding in je starter gooien indien nodig.

Dus als je wat goede tips hebt hou ik me aanbevolen, maar ik heb niet vaak zitten springen om gistvoeding.
Daar zijn truukjes zat voor.

Maar goed, als je nieuw bent: welkom!

RobinB

Bij vd Kooy is momenteel ook nog Siris Yeastvit, een andere bekende complexe voeding, te koop. Iets goedkoper dan Wyeast: € 3,95 per 100 g

goom

Siris Yeastvit is echt goed spul voor een mooie prijs.

De-Geert

Hey, wat goed. Dat had ik gemist.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 25-02-2011  09:18 uHey, wat goed. Dat had ik gemist.

Het is alleen de vraag hoe lang dit spul in de handel blijft. Siris maakte het maar die is met zijn handel gestopt.

Herman

Och, wellicht is het recept mee verkocht. Zo moeilijk zal dat niet zijn?

RobinB

Tsja, zou vd Kooy die rompslomp willen?
Ze herverpakken ook gist, dus wie weet.

Maar vooralsnog ga ik er een beetje vanuit dat het inderdaad leegverkoop is...? :weetniet:

Herman

Je hebt ook nog zoiets als lage lonen landen of stagiairs etc, maar uitverkoop is het meest waarschijnlijk.

Hopmans

Heeft iemand nog suggesties voor het recept?
Volgens mij gaat het over een recept.


Jacques

Citaat van: Hopmans op 25-02-2011  23:03 uHeeft iemand nog suggesties voor het recept?
Volgens mij gaat het over een recept.

Om aan een goede gistvoeding te komen...

RobinB

Oke, mbt het recept: Ziet er aardig uit, maar graag zou ik referenties zien van de vereiste hoeveelheden.
Ook de stelling 1 gram gist = 26 miljard cellen snap ik niet helemaal?

Fermentis gaat uit van (minstens) 6 miljard/gram gedroogde gist. Niet absoluut droog uiteraard, maar nog slechts ca 4-8% water. Niet genoeg om het verschil te verklaren mijns inziens?

Karst

Nee, het verschil tussen 26 en 6 mld cellen kan ik ook niet verklaren, maar ik heb het van deze site: http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=6:de-optimale-giststarter&catid=5:artikelen&Itemid=6.
Ergens net boven het midden van de pagina staat, dat 2,6 gram gistbiomassa overeenkomt met 67 miljard gistcellen. 1 gram is dus +/- 26 miljard, dus zodoende kom ik bij deze waarde.
Maar ik ben er ook achtergekomen, dat de aanbevolen waarden van verschillende stoffen en elementen heel erg verschillen, dit is maar net op welke site je kijkt. Dit komt natuurlijk ook maar neer op hoe vaak je de hoeveelheid gistcellen wilt vermenigvuldigen. Vooralsnog heb ik geprobeerd zo veel mogelijk gemiddelden te nemen.

rumour

Karst, welkom!

Heb je hier wel eens gekeken: http://home.wanadoo.nl/jnaikema/yeastrehydr.html#starter. Ik heb onlangs gebaseerd op die informatie de stoffen besteld en ga binnenkort experimenteren.

Broeder Tuk

Ik heb nog gistvoeding van siris maar dat is ondertussen een jaar over de houdbaarheidsdatum. kan ik dat nog gebruiken?
Het ruikt sterk naar ammoniak en proeft naar bouillon. Toevallig heb ik ook nog voeding die 2 jaar ouder is. Die smaakt net zo als de minst oude maar die ziet er iets grauwer uit. Ik heb niet het idee dat het heel erg bederft.

Jacques

De exacte samenstelling van dat spul ken ik niet.
Maar ik vermoed dat je het gewoon kunt gebruiken op voorwaarde dat je het eerst 5 tot 10 minuten kookt om te zorgen dat er geen micro-organismen toevoegt.
Het is mij namelijk opgevallen dat dit spul veel vocht aantrekt. En waar vocht zit kunnen micro-organismen zich ontwikkelen. Zeker als er ook nog eens voeding aanwezig is.

Broeder Tuk

Citaat van: Jacques op 10-01-2012  13:48 uDe exacte samenstelling van dat spul ken ik niet.
Maar ik vermoed dat je het gewoon kunt gebruiken op voorwaarde dat je het eerst 5 tot 10 minuten kookt om te zorgen dat er geen micro-organismen toevoegt.
Het is mij namelijk opgevallen dat dit spul veel vocht aantrekt. En waar vocht zit kunnen micro-organismen zich ontwikkelen. Zeker als er ook nog eens voeding aanwezig is.

Het trekt inderdaad vocht aan. Denk dat dat komt doordat het zo zout is. Maar zout conserveert ook weer. Dus niet aantrekkelijk voor micro-organismen.
Maar een poosje meekoken lijkt me inderdaad niet verkeerd.

Jacques

Citaat van: Broeder Tuk op 10-01-2012  13:55 uHet trekt inderdaad vocht aan. Denk dat dat komt doordat het zo zout is. Maar zout conserveert ook weer. Dus niet aantrekkelijk voor micro-organismen.
Maar een poosje meekoken lijkt me inderdaad niet verkeerd.

Het zout conserveert inderdaad. Maar ik sluit niet uit dat er ergens in het zakje vocht condenseert waar wat minder zout aanwezig is. Daarom is het beter het zekere voor het onzekere te nemen en het spul te koken.

Adrie

Volgens mij kun je het nog gebruiken. Het is echter wel verstandig om het spul goed afgesloten te bewaren. SiriS heeft mij ook wel eens verteld dat het in de koelkast bewaard moet worden.

Broeder Tuk

Citaat van: Adrie op 10-01-2012  14:16 uVolgens mij kun je het nog gebruiken. Het is echter wel verstandig om het spul goed afgesloten te bewaren. SiriS heeft mij ook wel eens verteld dat het in de koelkast bewaard moet worden.

Oeii,
Dat is dan een les voor de volgende keer.
Om het in Jacques zn woorden uit te drukken:
De omstandigheden waarin ik het vandaag aantrof waren zeer arbitrair. De verpakking was redelijk geopend in een best droge omgeving (dat dan wel). En dat dus al best wel een poosje.

George81

Voor die paar euro ga je geen risico lopen natuurlijk.
Ik heb zelf een potje van http://www.dewijkgaard.nl/ en dat lijkt op kristalsuiker. Bij het koken ruikt het naar ammonia.
Waar het precies vandaan komt weet ik niet, ik zal het navragen.

RobinB

Dat is het simpelste gistvoeding; diammoniumfosfaat.
Yeastvit of Wyeast voeding is (veel) beter.
:)

George81

Je hebt gelijk, het was voor wijn. Hij doet meer met wijn dus ik had het kunnen weten, gelukkig mag ik 'm omruilen.
FF bestellen volgende week dus!

Ronnie

Citaat van: Adrie op 10-01-2012  14:16 uVolgens mij kun je het nog gebruiken. Het is echter wel verstandig om het spul goed afgesloten te bewaren. SiriS heeft mij ook wel eens verteld dat het in de koelkast bewaard moet worden.

Het is inderdaad zeer hygroscopisch.
Ik doe het in een goed sluitende confituurpot en leg er een vochtabsorberend zakje* (die op een plastic velletje ligt) bovenop.

*: zo een dingetje dat je bij elektronische spullen vindt en dat je op een radiator kan leggen drogen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.