Filtertijd

Gestart door Hoppie, 28-10-2004 17:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Beste brouwers,

Naar aanleiding van de tread "Het nut van uitmaischen" vertelde MO dat hij kan brouwen in 5 uur tijd.
Waarschijnlijk gaat dan onder andere het filteren heel snel. Dit wil ik ook wel.

Ik heb op diverse sites op het internet gelezen dat het filteren juist heel lang moet duren.
Hoe langer, hoe beter is dan het motto.

Ikzelf maak gebruik van een "Curverbox" van 35 Ltr met in de bodem gaatjes van 1 mm om de 5 mm. Onderop zit een kraantje. Ik zet deze juist zo min mogelijk open zodat het filteren 2 uur duurt. Als ik deze open zet ben ik in 5 min klaar.

1.> Heeft de snelheid invloed op de kwaliteit van het bier?

2.> Daalt het brouwzaalrendement erg?

2.> Is lang filteren achterhaalt? Of...

Groetjes,

Hoppie



Johannes

Hoi Hoppie,

Wat filteren betreft zou je bijna kunnen zeggen: hoe langer hoe beter. Korter dan 2 uur moet zeker kunnen ervan uitgaande dat de capaciteit van je filterkuip niet te klein is.

Brouwzaalrendement: Leuk en aardig als het hoog is, maar wat heb je eraan? ok je bent iets minder mout kwijt who cares?

Lang filteren achterhaald? Wat mij betreft niet. Ik heb sterk de indruk dat je met goed filteren(lees: met een goed filtersysteem) en wat geduld heel wat ongewenste bijsmaakjes in de bostel achterlaat.

:degroeten:

Johannes


Bas

Waarom ik voor langzaam filtreren ben:
- hoger brouwzaalrendement (hoeft niet heilig te zijn, maar suiker lost nu eenmaal langzaam op)
- nauwkeuriger reproduceerbaar eindresultaat (begindichtheid)
- de beste manier om bieren met een hoge begindichtheid te krijgen (zal erg moeilijk zijn als je snel filtreert, moet je wel erg veel verdampen)
- minder bijsmaakjes denk ik (bij hogere dichtheid kunnen er minder ongewenste stoffen oplossen lijkt me)

Maar, hoe beter je filtreersysteem, hoe sneller je kunt filtreren, bijv. door het aantal gaatjes / gleufjes in je filtreerplaat / hevelfilter aan te brengen, beter te schroten, ...

Grt, Bas H.

Henk oet Paiz

Ik bij mijn laatste bier zeer onorthodox gefilterd.

Na het maischen heb ik mijn hevelfilter geplaatst en gefilterd tot de bostel net niet droog stond. Toen heb ik 17 liter spoelwater ineens toegevoegd en het geheel goed geroerd. Daarna ongeveer een kwartier laten bezinken en toen weer gestart met filteren. Het duurde langer dan normaal voordat het wort weer helder was. Daarna heb ik heel langzaam al het wort eruit gefilterd en ondertussen naar de TV gekeken. ;D Lekker rustig brouwen op deze manier. :brouwen:

Het rendement was iets lager dan normaal (81% i.p.v. 85%) maar dat mag geen naam hebben. Verder heb ik geen negatieve effecten kunnen ontdekken tot nu toe. Het bier staat nu ongeveer anderhalve week op de fles.

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Op 20-25 L schaal is een filtreertijd van 30-45 min genoeg tegen een brouwzaalrendement volgens A3's BrouwHulp van 72-75%.

Hoe snel zou je kunnen brouwen:
klaarzetten en voorspoelen          30 min
maischen                                   75 min              (45 min 60, 30 min 70, spoelen)
spoelen                                      45 min
hopkoken incl voorverw              105 min
bezinken en koelen                     35 min
schoonmaken                             30 min (maar dit kan ook tussendoor)

totaal                                       320 min = 5 uur 20 min

Ik red het meestal wel binnen de 5 uur. Opmerkingen: ik begin met water uit de boiler van ca 60 grC. Ik heb een relatief grote gaspit voor een 25 L pan en warm op met 2 grC/min

Hopmans

Hoi MO,

Ik zie het.
Over de gehele linie gaat het bij jou snel.

Kort maischschema : Maakt wat zoeter dus meer hop. toch?

Dus filteren 45 min is wel een goede optie.

Voorverwarmen 15min : Dat is snel. Dat redt ik niet. Ik kook op het fornuis op een wokpit.
Maar dat is nog niet snel genoeg. In de schuur heb ik een KPN brander liggen. Waar ze die pannetjes met hars voor in de kabelmoffen mee smelten. Moet alleen nog een gasfles erop aansluiten. Dan moet het wel lukken denk ik.

Groetjes,

Hoppie

MO

45 min op 60 grC geeft een DROOG bier! Bij een zoeter bier maisch ik maar 30 min op 60 grC en ben ik dus nog sneller klaar.

zoals ik schreef haal ik het water uit de boiler en begin ik dus al bij 60 grC. Niets verwarmt zo efficient als een Nefit HR boiler

Hopmans

Hoi MO,

Moet er dan nog niet iets gebeuren bij bv. 55 graden ?
Of ben ik nu droog zoet  - weinig body veel body door elkaar aan het halen ?

Groetjes,

Hoppie

MO

Ik hang de hypothese aan dat je onder de 60 grC niets te zoeken heb. Heb van de 40 keer alleen de eerste twee keer een eiwitrust rond de 55 gr C aangehouden. Daarna altijd boven de 60 grC ingemaischt, en het schuim werd er alleen maar beter van. Lees Jacques zijn artikelen nog eens op de hoofdsite, dit is feitenlijk gewoon het 60/70 schema.

Hopmans

Hoi MO,

Die heb ik juist gelezen.

Ik trof dit schema aan:

Een maischschema waarmee ik de laatste tijd ook hele goede ervaringen heb gaat uit van iets andere temperaturen te weten:
 

Temperatuur Duur pauze
56ºC 5 min.
60ºC 25 min.
70ºC 20 min.
75ºC 10 min.

Dit schema geeft iets hoger rendement van de gebruikte mout en wat drogere bieren.

Hier is de temperatuur van 63 graden naar 60 graden gegaan en van 73 naar 70.

Alhoewel ik ook van jou schema heb gehoord. Ik zie deze alleen niet in de artikelen.

Maar goed die 5 min op 55 graden. heeft ook geen invloed op de tijd.

Groetjes,

Hoppie

Celocelava

Ik heb er nu 2 (jaja beginneling) gebrouwen en dus ook gefilterd. Oplossen had volgens mij bij het maischen al plaats moeten vinden dus dat is niet nodig. Het enige wat blijft is dat je de opgeloste suikers in het wort de kans moet geven om uit te spoelen. Ik filter met een "half" hevelfilter in zo'n plastic kuip van een Brouwland starterspakket. Het wort loopt dan via het filter door het kraantje uit het vat. Op het moment dat de kleur van het wort te licht wordt (spoelwater is lichter dan wort dus blijft dit automatisch bovenop) stop ik hiermee. Vorige week lukte het me om, na koken in een normaal schema, een dichtheid van 1.081 te halen met een Golden Beverius pakket. Het was niet zo bedoeld maar ik vind het toch een dikke voldoende. Als we dan toch iets moeten uitzoeken dan zou ik zoeken naar de temperatuur waarop de suikers zich weer nestelen in het mout, dan weet je gelijk op welke temperatuur je moet spoelen.

Peerrrrr

Bas

Citaat van: Celocelava op 30-10-2004  20:39 u... Als we dan toch iets moeten uitzoeken dan zou ik zoeken naar de temperatuur waarop de suikers zich weer nestelen in het mout, dan weet je gelijk op welke temperatuur je moet spoelen.
Je kunt het best uitspoelen rond de 78 graden C. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de viscositeit, hoe makkelijk de filtratie verloopt. Ga echter niet over de 78 graden C heen, want dan ga je ongewenste stoffen uit je filter logen die de kwaliteit van je bier niet ten goede komen.

Grt, Bas H.

Hopmans

Hoi Bas en Celocelava,

Volgens mij gaat er hier iets niet goed.

Alhoewel ik zelf ook al van de rails ben gereden (Off topic dus), horen de laatste twee reacties volgens mij thuis bij "het nut van uitmaischen".

Ik moet wel zeggen dat ik het met jullie eens ben: spoelen moet bij 78-80 graden.

Al zou het ook kunnen bij b.v. 75 graden. Maar de natuurkunde zegt nu eenmaal :

Hoe heter hoe beter (Mmmm, ik weet waar jullie nu aan denken  :laugh:)

Groetjes,

Hoppie

Celocelava

Hoppie,

Je hebt bijna gelijk, het ging inderdaad richting off topic. Ik was vergeten erbij te vermelden dat de methode die ik gebruik toch nog een goed uur duurt (bij ~23 liter wort met spoelwater) je hebt dus helemaal gelijk. De suikers hebben gewoon tijd nodig om goed uit te spoelen. Ik probeer wel om het wort zo min mogelijk te verstoren, daarom gebruik ik een "broes" om het spoelwater toe te voegen. Met die witte vaten van Brouwland kun je dan goed zien dat er geen menging van wort en spoelwater plaatsvind waardoor je bij het spoelen weer goed kan zien wanneer je alle suikers te pakken hebt. Het kraantje van het vat zet ik dan maar half open zodat het echt langzaam eruit loopt. Tijdens het spoelen meet ik dan ook nog regelmatig het SG om zeker te zijn.

Peerrrr

Hopmans

Hoi Celocelava,

Da's toevallig, Ik gebruik ook een broes met een kraantje er op.
Via een slangetje gaat dat naar een emmer die ik op mijn keukenkastjes heb staan.
Voordeel is dat ik het spoelwater kan regelen.
En natuurlijk is het voordeel van de broes opzich dat het filterbed intact blijft.
Nadeel is dat de temperatuur kan dalen in die emmer.

Wel zorg ik ervoor dat ik de broeskop tegen de waterspiegel aanhoudt om het kletteren te voorkomen. Dit natuurlijk ter voorkoming van oxidatie.

Groetjes,

Hoppie
 

Hopmans

Hoi Celocelava,

Was nog even aan het surfen op dit forum.
Ik kwam terecht bij de topic "filterkuip " bij apparatuur.
Vervolgens op de website van garrit.

Hij heeft ook een broes met een slangetje, en ook garrit houdt deze tegen de waterspiegel aan.

Mmmm, doen we het toch niet verkeerd.

Nog mijn complimenten voor je moutmolen. Dat is ff wat anders als dat schijvenmolentje van mij  :laugh:

Groetjes,

Hoppie


Jacques

Citaat van: Hoppie op 31-10-2004  21:12 uHij heeft ook een broes met een slangetje, en ook garrit houdt deze tegen de waterspiegel aan.

Om zuurstofinslag te voorkomen lijkt het mij beter om de broes net onder het oppervlakte van de vloeistof te houden.

 :degroeten: Jacques

Celocelava

Daar heeft Jac een punt. Dat zal ik de volgende keer eens doen. Ik verwacht dan trouwens wel wat meer menging tussen het wort en het spoelwater maar dat zie ik dan vanzelf wel.

Celocelava

BIj het spoelen van de 13X heb ik de broes onder water gehouden. Zoals verwacht geeft dat wel wat meer menging van het spoelwater met het wort maar niet zoveel dat het niet meer efficient is. Da's trouwens toch iets wat ik nu heb aangenomen: relatief beperkt water voor het maischen en dan wat meer voor het spoelen. Het voordeel zit erin dat je zeker alle suikers meepakt en je wat nauwkeuriger kan bepalen wat je start kookvolume is.

Peerrrr.

Hopmans

Hoi Celo,

Op deze manier pak je wel alle suikers, maar probeer er niet teveel uit te persen.
Bij relatief te veel spoelwater komen er op een gegeven ogenblik ook een hele hoop bittere looistoffen mee.
Daar krijg je een wrange smaak van aan je bier.

Dus een te hoog brouwzaalrendement nastreven is nadelig voor je bier.

Groetjes,

Hoppie

Eduard

Er wordt in deze thread gesproken over een 'broes'.

Maar wat is nu een 'broes'? Ik ken het woord niet.

Hopmans

Hoi Eduard,

Een broes is eigenlijk hetzelfde als een douchekop.
Alleen zit meestal de aansluiting voor de slang direct bovenop de kop.
En bij een douchekop zit die weer aan de zijkant middels een handvat.
Wat op een gieter zit is ook een broes.

Groetjes,

Hoppie

Maarten

Om na 4 jaar weer ontopic terug te komen, bij mij gaat het filteren zo extreeeeem langzaam. Ik word er echt moe van. Oke, het is niks vergeleken bij de 8 weken wachten op je bier, maar toch. Wat ik (gisteren/meestal) doe en zie is het volgende:

20 liter brouwen, hevelfilter met heel veel gaatjes (wat een pokkewerk om te zagen is dat, lees ik direct na het maken ervan over een bazookafilter... nou ja.)
Bij het bereiken van 78 graden roer ik goed om en steek de filter erin. Ik draai het vuur uit en dek de pan met hevelfilter af en omwikkel met twee dekentjes. (De deksel past er helaas niet op met de hevelfilter erin).
Dan wacht ik 15 minuten.
Ik zuig heel zachtjes de hevelslang vol, en hang m in een emmer. Dan draai ik het kraantje half open, zodat de troep eruit kan lopen, tot het iets minder troebel wordt. Dan draai ik het kraantje verder dicht, zodat er een miezerig druppelstraaltje uit komt. Na een tijdje wordt het helder. Na 10 minuten ben ik het miezerstraaltje zat, en draai ik m iets verder open, waardoor een iets minder miezerig druppelstraaltje ontstaat. Dan komt meteen de ellende ook weer mee, en besluit ik alle troebele wort terug te gooien, en 5 minuten te wachten voordat ik weer verder ga, zodat het weer goed kan bezinken. Daarna ga ik weer verder met hetzelfde miezerige druppelstraaltje als eerst. TERGEND!
Als het vloeistofniveau bijna de grijzige drab heeft bereikt, voeg ik het eerste filterwater toe. De manier waarop is wellicht het eerste probleem. Ik probeer het wel zachtjes te doen, door het (uit een emmer, ik heb geen grote maatbeker of iets dergelijks) op een schuimspatel (vlak boven het oppervlak) te gieten. Toch wervelt dit het hele filterbed om. Dan kan ik rustig weer een kwartier wachten, voor de nieuwe poging. Dat loopt als boven beschreven, nog steeds niet harder mogelijk.
Een truc die wel eens werkt, is het filterbed helemaal droog laten vallen (dit is vloeken in de kerk, dat begrijp ik, maar ik ben het dan meestal spuugzat), en dan de laatste mep filterwater er gewoon bovenop kletteren, en de bovenste tien-vijftien centimeter bostel goed omscheppen. Als ik dan 10 minuten wacht, kan ik daarna meestal in een keer een flinke straal heldere wort verwachten.

Ik heb gisteren volgens deze methode gewerkt, het filteren duurde 3 uur totaal. Hierbij moet ik de kanttekening plaatsen, dat ik (voor het eerst, hier had ik eerder geen problemen mee) een kleine hoeveelheid kleine vlokjes heb getolereerd in het wort, omdat het anders niet te doen was. Deze slaan wel neer bij de vergisting, en laat ik achter bij het lageren.
Overigens heb ik deze keer iets grover geschroot, waarbij af en toe een hele korrel is ontsnapt. wellicht dat hierdoor het filterbed niet fijn genoeg is geweest? Bovenop had ik wel een mooie gepakte laag grijze drab liggen, dus eigenlijk denk ik niet dat dat het was.
Ik heb nooit last van een dichtgeslagen filterbed, als ik de kraan vol open draai, komt er een straal uit waar je onder kan douchen.
Ik heb eraan gedacht dat ik wellicht het spoelwater toe kan voegen met een hevel, waarbij ik mijn hevel achterstevoren hou (zodat het eindigt met de droesemkop), zodat ik het filterbed niet verstoor (is dat niet nog beter dan een gieterkop?). Helaas heb ik dus de helft van mijn hevel in gebruik voor mijn hevelfilter.

Als iemand tips heeft voor me, ik had gisteren bijna een 'ik hoef niet meer! stik maar met je brouwen!' momentje.
Groetjes van een aan wanhoop grenzende brouwer,
Maarten

Adrie

Wat is niet begrijp is waarom je met het miezerige straaltje filtert. Waarom begin je niet gewoon met een flinke straal en giet je het troebele wort terug totdat het helder wordt? Dit kan soms een kwartier duren, maar daarna kun je veel sneller filteren.

Nog wat vragen: waarmee schroot je, hoe fijn of grof schroot je, hoe dik is je filterbed? Heb je een foto van je hevelfilter?

Gerb

Het kan natuurlijk aan de grofte van de geschrote mout liggen. Als je de kafdeeltjes redelijk tot goed intact laat, is er niets aan de hand. Ik gebruik een gietijzeren schrootmolen en de kafdeeltjes zijn niet perfect. Toch heb ik geen last met filteren.

Een andere optie is dat het aan je hevelfilter ligt. Ofwel heb je te weinig hevelwerking. Je kunt dit controleren door de hevelfilter een keer met water te laten hevelen. Of het ligt aan te weinig sleufjes in de hevelfilter. Hoe groot zijn de sleufjes en hoeveel heb je er?

Het toevoegen van het spoelwater is ook voor verbetering vatbaar. Het gieten van het spoelwater is niet aan te raden. Koop gewoon een maatbeker van 2 euro bij de Blokker en leg een schoteltje op het filterbed. Hier giet je dan rustig het spoelwater met de maatbeker op. Dit levert echt heel weinig werveling op.

Ben je misschien ook niet iets te ongeduldig? De helderheid van het wort is bij mij de eerste 2 liter (15 liter brouwsel) ook best troebel. Die giet ik rustig terug op het schoteltje. Daarna is het wort goed helder.

Jacques

Citaat van: Adrie op 10-11-2008  12:06 uWat is niet begrijp is waarom je met het miezerige straaltje filtert. Waarom begin je niet gewoon met een flinke straal en giet je het troebele wort terug totdat het helder wordt? Dit kan soms een kwartier duren, maar daarna kun je veel sneller filteren.


In het begin kun je inderdaad beter de kraan wat verder open zetten. Op die manier kunnen de fijne deeltjes uit de bostel komen en kunnen de wat grovere delen uit het beslag gaan werken als filter die dan de fijnere deeltjes gaan tegenhouden. Met andere woorden je moet eerst een boel fijn spul kwijt raken.

Overigens is bij mij in het begin van het filteren het wort niet echt helder te noemen. Wel let ik er op dat er geen deeltjes in het wort zweven. Vervolgens zet ik de kraan wat verder dicht en wordt het wort wel kraakhelder.

Over de noodzaak tot het helder filteren hebben we het laatste tijd meer over gehad. Als je een kraakhelder bier wilt hebben is het beste zo helder mogelijk te filteren. Vind je een lichte troebelheid van het bier geen probleem dan kun je genoegen nemen met een licht troebele wort bij het filteren van het beslag. Voor de overige kwaliteiten van het bier kan het niet zo veel kwaad. Als het bier een tijdje laat wordt het overigens na verloop van tijd wel helderder tot kraakhelder. Je moet dan wel voorzichtig inschenken om de helderheid te bewaren, zo is mijn ervaring.

Johannes

Citaat van: Maarten op 10-11-2008  11:56 uIk heb nooit last van een dichtgeslagen filterbed, als ik de kraan vol open draai, komt er een straal uit waar je onder kan douchen.

In je hele verhaal snap ik deze zin niet. Lees ik nou niet goed? Het lijkt erg tegenstrijdig met de rest van het verhaal.

De mooie grijze drab kan overigens zorgen voor een waterdichte afsluiting bovenop je filterbed, waardoor er niks meer wordt doorgelaten. Even snijden doet soms wonderen.

Edgar

Ik denk ook dat het eerder ligt aan je protocol dan aan je methode (eehh..., ok ik zal het toelichten... ::) )

Zoals Jacques en Johannes al aangeven begin je waarschijnlijk té langzaam met filteren. Voor rendement en grote helderheid (beide optioneel, uiteraard) is langzaam filteren wel nuttig, maar misschien overdrijf je een beetje.

Met 'methode' bedoel ik schroten, maischen, filter etc. Het zou kunnen dat als je hevelfilter iets te brede sleuven heeft, je wat meer rommel meekrijgt, ik zeg nu maar iets.

Maarten

Ah, heel erg bedankt voor de snelle reactie en heldere tips.
Goed doorspoelen dat filterbed aan het begin. zal ik doen in het vervolg, bedankt!
Over schroten: ik schroot met de gietijzeren corona unit van Brouwland. Ik heb dit keer zo grof geschroot dat sommige tarwekorrels het hebben overleefd, maar dat het leeuwendeel kapot is. De kafjes blijven daarbij volgens mij wel redelijk intact. Mijn filterbed is denk ik 30 cm hoog. ik heb geen foto, wel een beschrijving van het hevelfilter. het is een koperen buizen T, waarvan het deel op de bodem gebogen is om zoveel mogelijk buis in de pan te passen. Dat is met schoonmaken niet zo handig, maar het werkt wel goed. Ik weet niet hoeveel sleufjes erin zitten, ik denk rond de 100. ze zijn 1,5 tot 2 mm breed. er komen, als ik geen gekke dingen doe (douche stralen etc) geen grote stukken doorheen. dus dat lijkt me wel goed zitten.
Het ligt niet aan de hevelwerking van de filter, hij hevelt als een malle (zie de eerdere vermelding over douches etc).
Een schoteltje op het filter leggen is een goed idee, bedankt. Trouwens, hoe haal je die er daarna weer uit? of laat je m gewoon liggen?
Ik ben zeker ongeduldig, daar kan ik weinig tegenin brengen. Ik zal proberen om met het wachten op heldere wort mijn geduld te bewaren.
Mijn filterbed slaat nooit dicht, daarmee geef ik aan dat ik nooit zo hard heb doorgespoeld dat er niks meer doorheen wil lopen. dat had ik overigens met mijn filterkuip wel. ik kan zo snel of langzaam vloeistof tappen als ik wil. Die zin zette ik erbij om aan te geven dat het puur om de helderheid gaat, en de filtersnelheid op zich geen beperking heeft.

Nogmaals bedankt voor de tips, als ik problemen hou ga ik andere oorzaken zoeken, voor nu denk ik dat ik verder kan.

bjgodefr

Zelf denk ik dat de gleufjes van je hevelfilter misschien te groot zijn waardoor je erg lang onzuiverheden in je gefilterde wort blijft hebben. Ik heb ook een tijdje dit probleem gehad en door de filter met muggegaas te omwikkelen had ik veel sneller helder wort.
Doe deze test misschien eens en als het helpt zal je iets aan je filter moeten doen.

groeten
Bart

Maarten

Citaat van: bjgodefr op 12-11-2008  15:19 uIk heb ook een tijdje dit probleem gehad en door de filter met muggegaas te omwikkelen had ik veel sneller helder wort.
Doe deze test misschien eens en als het helpt zal je iets aan je filter moeten doen.

oei, dat zou zonde zijn geweest van al die moeite, zo'n filter zagen is best veel werk. Maar in principe hoort het filterbed zelf die kleine dingen Oeruit te filteren, en niet de gleufjes van het hevelfilter, toch? Daarom ga ik eerst proberen mijn methode aan te passen, ik denk dat het daarmee al goed kan komen. Daarbij, als ik alles in 1 keer aanpas, ga ik er nooit achter komen waar het probleem zit. ik ben te wetenschappelijk opgevoed :weetbeter:, en wil best nog een keer extra klooien als ik daarmee zeker weet wat ik daarna wel en niet kan doen met filteren. En dan kan ik anderen hierover ook beter adviseren.
Nogmaals bedankt allemaal, ik ga mijn best doen.

PietO

Citaat van: Maarten op 14-11-2008  10:38 uoei dat zou zonde zijn geweest van al die moeite, zo'n filter zagen is best veel werk.

Dat zagen is niet veel werk als je een elektrische decoupeer-zaag op zijn kop vast monteert op een tafel. Dan een aanslag (blokje hout met een zaagsnede) monteren zodat je niet te ver de koperen / RVS buis in de decoupeer zaag kunt duwen en "klaar is kees". Gebruik een ijzer zaagje zodat je een snede van ongeveer 1,0 - 1,5 mm krijgt (afhankelijk van je zaagje). Per snede ongeveer 5 seconde en ze worden allemaal even diep. 200 * 4 sec in een kwartiertje klaar (met pauze zeker in 1 uur). al te veel moeite dus niet  :degroeten:.

Maarten

Citaat van: Adrie op 10-11-2008  12:06 uWat is niet begrijp is waarom je met het miezerige straaltje filtert. Waarom begin je niet gewoon met een flinke straal en giet je het troebele wort terug totdat het helder wordt? Dit kan soms een kwartier duren, maar daarna kun je veel sneller filteren.

Vandaag lekker gebrouwen, dit was inderdaad de gouden tip! ;D :idea: :dansen:
Het werd inderdaad op den duur (na 4 liter) helder, en heb in 30 minuten kunnen filteren. Daarna nog wat 'kweekwort' opgevangen.
Volgende keer doe ik het wat langzamer aan, dat schijnt goed te zijn voor je rendement. ;) nu moest ik even genieten van hoe hard (en helder) het ging. Nog nooit zo'n snelle brouwdag gehad, ik was om 13:00 de afwas aan het doen. :degroeten:

René K

Mooi om te horen dat het nu wel goed is gegaan Maarten!

Het blijkt wel weer hoe behulpzaam en handig een forum kan zijn.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.