Ik haal na elke vergisting de weldless koppelingen los en haal de kogelkranen ook uit elkaar. Dat is in mijn ogen een absolute must om infecties te voorkomen.
Helemaal mee eens. Voor die 10 minuten werk moet je geen enkel risico lopen.
Ik vind de Fermenator nog steeds elke euro dubbel en dwars waard. Ik heb nog niks beters gezien.
Ook helemaal mee eens

Moet je voor de gist af te laten eigenlijk het waterslot (of iets anders) openen, of gebeurt dit in gesloten toestand?
Het is verstandig iets te openen, want anders zou je het water uit het waterslot naar binnen kunnen zuigen. De fermenator heeft een mangat (voor heel kleine mannetjes

), dat kan je openmaken om dryhop o.i.d. toe te voegen. Verder heeft de fermenator een veiligheidsventiel. Een blokje RVS met een o-ringtje. Als de druk te hoog oploopt in het vat omdat het waterslot verstopt raakt wordt de druk afgelaten door het veiligheidsventiel. Dit blokje RVS kan je heel eenvoudig even weghalen, je gist aflaten (of een monster nemen). Daarna plaats je het ventiel weer terug.
Voor wat betreft de keuze voor een 7 of een 14 gallon-uitvoering: eigenlijk is het heel simpel. Een fermenator is best wel een grote uitgave, en die wil je maar 1 keer doen. Als je echt heel zeker weet dat je 20 liter blijft brouwen, zou je voor de 7 gallon versie kunnen kiezen. Maar als er een kans is dat je ooit, misschien wel over vele jaren, meer wil gaan brouwen, zou ik zeker voor de 14-gallon versie gaan.
Ik zal met precies hetzelfde dilemma. Voor mij geldt dat de praktische voordelen van 20 liter brouwen de doorslag hebben gegeven. 20 liter bevalt me al 12 jaar prima, er is weinig kans dat ik ooit meer ga brouwen. Ik brouw liever wat meer wat minder.
Maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.