Blichmann Fermenator

Gestart door NewLine, 24-02-2011 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Al geruime tijd ben ik aan het uitkijken naar een goede CCT, namelijk de Blichmann Fermenator.
Ik weet dat ook de Ninox CCT eraankomt en waarschijnlijk zeer goed zal zijn en prijs/kwaliteit interessanter, maar toch droom ik nog steeds van een Blichmann. Dus ik overweeg toch nog steeds de Blichmann (sommigen zullen me gek verklaren).

Ik denk dat er hier een aantal Blichmann gebruikers zitten die me wel nog wat kunnen adviseren:

Ik twijfel nog wel of de tri-clamp versie het extra geld waard is?

Ik wil met een blow-off werken, gaat dat ook zonder de speciale Blichmann blow-off kit?

Op andere fora heb ik ook al mensen gehoord waarbij de gist (sommige soorten) moeilijk uit de kraan komt. Heeft iemand hier zulke ervaringen?

Het blijkt trouwens dat de vraag naar de Fermenator 100%+ is tov vorig jaar. Het gaat blijkbaar goed met de hobbybrouwindustrie  :)

Hopmans

Citaat van: NewLine op 24-02-2011  10:00 umaar toch droom ik nog steeds van een Blichmann. D

Ik droom ergens anders van.




EBC

Citaat van: Hopmans op 24-02-2011  10:22 uIk droom ergens anders van.

Ik denk niet dat we geïnteresseerd  zijn in jouw dromen Hopmans... graag on topic  ;).

Ik vind de tri-clamp niet zijn geld waard. Gewoon de koppelingen na een vergisting schoonmaken. Zoveel werk is dat niet. De tri-clamps zitten ook weer gemonteerd met weldless...ik zie het nut echt niet.

Met een blow-off ontstaat druk in het vat. Als je iets kunt fabriceren in het waterslotgat dat blijft zitten, dan lukt dat prima. Met een blowoff suggereer je dat een te kleine Fermenator gaat kopen. Dat lijkt me niet verstandig. Met de juiste kopruimte heb je geen blowoff nodig.
Als het je puur gaat om de hoogte van de Fermenator te verkleinen, dan kan je ook gewoon met een stop en 90 graden bochtje werken...volgens mij wordt dat zelfs meegeleverd.

Ach, sommige gist wordt vrij vast, andere blijft vloeibaar. Bij mij komt het er altijd uit, al duurt het soms wat langer. Ik gebruik wel een rechte kraan onderin. Als je de kraan met een 90 graden bocht monteert, dan zou het wel eens moeilijker kunnen gaan.

hansm

EBC heeft een mening, ik heb een andere  ;)

Ik heb (nog niet zolang) een klein model Tri-clamp Blichmann Fermenator, met (tri-clamp) blow-off. Het is echt helemaal geweldig. Alles is perfect schoon te maken. De tri-clamp verbindingen zitten weliswaar met weldless doorvoeren verbonden, maar het bier / de gist komt op geen enkele wijze in contact met de schroefdraad.

Een kleiner formaat heeft ook zo z'n voordelen. De 7-gallon-versie past ruim in een gewone koelkast. Er blijft dan zelfs nog genoeg ruimte over voor een goede luchtcirculatie om het vat.
De zogenaamde kopruimte is in de praktijk ook niet echt een probleem. De circulatie in het vat is zo goed, dat er veel minder schuim ontstaat dan in bv. plastic vaten met een platte bodem. Maar voor noodgevallen heb je dus die blow-off (ga volgende maand voor het eerst met dit vat met Wyeast 3787 aan de slag. De ultieme blow-off-test).

Het is maar net wat je belangrijk vindt en waaraan je je geld wil besteden. Het is net als bij een nieuwe auto kopen. Ga je voor het standaard-model of wil je wat meer gemak en luxe?

 :degroeten:

NewLine

Ik was van plan voor de 14-gallon versie te gaan voor batches van minder dan 20liter. De blow-off was vooral om inderdaad aan hoogte te besparen. Maar die 90 graden bocht is een beter idee.

Nu twijfel ik toch wel terug over de 7-gallon versie. Maar 2 gallon headspace lijkt me toch echt wel weinig.

hansm

Met de tri-clamp-blow-off bespaar je niet echt heel veel ruimte (in de hoogte). Er wordt een extra weldless koppeling in de deksel geschroefd, en daarop wordt een 90-graden bocht geklemd. De totale hoogte van die constructie is ongeveer gelijk aan de hoogte van het waterslot, dus daarvoor hoef je geen blow-off kit te kopen. Bij de Fermenator wordt standaard een plastic knietje geleverd waaraan je een slangetje met een waterslot kan koppelen, speciaal bedoeld om wat ruimte te besparen (maar de opening is veeeeeel te klein om als blow-off te dienen!).

Minder dan 20 liter in een 14 gallon fermenator is wel wat weinig. De circulatie in het vat is het best als je het vat vult tot ongeveer de aangegeven hoeveelheid (10 gallon, ofwel zo'n 37,5 liter in een 14-gallon fermenator). Maar het past er in ieder geval makkelijk in  ;D


EBC

Ik haal na elke vergisting de weldless koppelingen los en haal de kogelkranen ook uit elkaar. Dat is in mijn ogen een absolute must om infecties te voorkomen. Ik brouw ook maar 5-6 keer per jaar. Indien je Fermenator constant vol is, dan is het wellicht een ander verhaal.

Met elke keer alles uit elkaar te halen, zie ik niet welk voordeel een triclamp zou hebben. Mooi is het wel, dat is zeker.

Ik brouw ongeveer 50 liter in de 27 gallon versie, ruim voldoende. Maar soms doe ik 70 liter en ook dan is het nog nooit door het waterslot gekomen. Het relatief grote oppervlak doet het schuim veel minder hoog worden, het zakt gemakkelijker in. Het bolle deksel van de Fermenator volgt prachtig de vorm van het schuim, hetgeen ook weer zorgt voor minder ellende.

Ik koel niet in een koelkast, maar met waterkoeling, de afmetingen zijn dan niet belangrijk. Ik heb ook de hoge poten, zodat ik direct uit de Fermenator kan bottelen. Op het forum vind je wel wat fotookes hier en daar...

Ik vind de Fermenator nog steeds elke euro dubbel en dwars waard. Ik heb nog niks beters gezien.

NewLine

Moet je voor de gist af te laten eigenlijk het waterslot (of iets anders) openen, of gebeurt dit in gesloten toestand?

Op de site van Blichmann staat:

CiteerYES - you can ferment, say, a 5 gal batch in your 14.5 gal conical. The CO2 gas from fermentation will fill the head space and protect your beer from oxidation. The only drawback is that you'll have less head pressure available to push out your yeast. Dumping more frequently will resolve that issue. Or you can simply use the pressurization feature to push it out.

Ik dacht dat de gist door de zwaartekracht er zou uitkomen, maar dit doet me iets anders vermoeden.

Jacques

Het pugeren van de gist gebeurt gewoon onder zwaartekracht. Het gebruik van koolzuur is om oxidatie tegen te gaan. Overigens maak zelfs ik mij daar niet druk over. Het gaat maar om een liter lucht of minder per keer dat je pugeert.

hansm

Citaat van: EBC op 24-02-2011  21:48 uIk haal na elke vergisting de weldless koppelingen los en haal de kogelkranen ook uit elkaar. Dat is in mijn ogen een absolute must om infecties te voorkomen.

Helemaal mee eens. Voor die 10 minuten werk moet je geen enkel risico lopen.

Citaat van: EBC op 24-02-2011  21:48 uIk vind de Fermenator nog steeds elke euro dubbel en dwars waard. Ik heb nog niks beters gezien.

Ook helemaal mee eens  :biersmile:

Citaat van: NewLine op 25-02-2011  07:36 uMoet je voor de gist af te laten eigenlijk het waterslot (of iets anders) openen, of gebeurt dit in gesloten toestand?

Het is verstandig iets te openen, want anders zou je het water uit het waterslot naar binnen kunnen zuigen. De fermenator heeft een mangat (voor heel kleine mannetjes   :D), dat kan je openmaken om dryhop o.i.d. toe te voegen. Verder heeft de fermenator een veiligheidsventiel. Een blokje RVS met een o-ringtje. Als de druk te hoog oploopt in het vat omdat het waterslot verstopt raakt wordt de druk afgelaten door het veiligheidsventiel. Dit blokje RVS kan je heel eenvoudig even weghalen, je gist aflaten (of een monster nemen). Daarna plaats je het ventiel weer terug.

Voor wat betreft de keuze voor een 7 of een 14 gallon-uitvoering: eigenlijk is het heel simpel. Een fermenator is best wel een grote uitgave, en die wil je maar 1 keer doen. Als je echt heel zeker weet dat je 20 liter blijft brouwen, zou je voor de 7 gallon versie kunnen kiezen. Maar als er een kans is dat je ooit, misschien wel over vele jaren, meer wil gaan brouwen, zou ik zeker voor de 14-gallon versie gaan.

Ik zal met precies hetzelfde dilemma. Voor mij geldt dat de praktische voordelen van 20 liter brouwen de doorslag hebben gegeven. 20 liter bevalt me al 12 jaar prima, er is weinig kans dat ik ooit meer ga brouwen. Ik brouw liever wat meer wat minder.

Maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.

 :degroeten:

EBC

Citaat van: NewLine op 25-02-2011  07:36 uMoet je voor de gist af te laten eigenlijk het waterslot (of iets anders) openen, of gebeurt dit in gesloten toestand?

Op de site van Blichmann staat:

Ik dacht dat de gist door de zwaartekracht er zou uitkomen, maar dit doet me iets anders vermoeden.

Je kan de Fermenator onder (lichte) druk gebruiken. Dat is handig om het bier te 'verpompen' zonder pomp. Je kan er kleine hoogteverschillen mee opvangen en ook het purgeren van gist kan gemakkelijker gaan.

Ik gebruik deze mogelijkheid niet. Op zwaartekracht gaat bij mij alles prima. Maar wellicht als je geen hoge poten hebt, kan je het gebruiken om het bier over te brengen in een apart bottelvat.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.