Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf 'hopextract' maken  (gelezen 6649 keer)

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Land: nl
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
Zelf 'hopextract' maken
« Gepost op: 23-02-2011 17:48 u »
Is het mogelijk om eigenhandig een hopextract te maken om zo het aantal ibu's van een vergistend bier op te krikken?  Ik zit erover te denken om een soort hop thee te maken van hop en dat bij het vergistende bier te doen. Deze thee wil ik maken door de hop een half/uurtje uurtje in een pan met water te koken.  Zou het ook in 10 minuten in de snelkookpan kunnen?

Zouden er omstandigheden zijn waar ik rekening mee moet houden?  :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Zelf 'hopextract' maken
« Reactie #1 Gepost op: 23-02-2011 18:09 u »
Volgens mij zijn hier al verschillende topics over geweest?
Je oplossing kan in ieder geval niet meer dan (ca.) 100 IBU worden, waardoor je merkt dat je redelijk wat moet toevoegen om grote stappen te maken. Dit zal waarschijnlijk de overige smaken (mout, gistingsproducten) verdunnen.

Handiger lijkt me hierdoor om een deel van je jongbier te nemen en dit (extreem) te hopkoken?

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-02-2011 18:18 u »
Handiger lijkt me hierdoor om een deel van je jongbier te nemen en dit (extreem) te hopkoken?
Of een moutextract-oplossing.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #3 Gepost op: 23-02-2011 19:00 u »
Volgens mij zijn hier al verschillende topics over geweest?
Je oplossing kan in ieder geval niet meer dan (ca.) 100 IBU worden, waardoor je merkt dat je redelijk wat moet toevoegen om grote stappen te maken.
Hmm, dat wist ik niet.  Dan ga ik dit maar niet doen.

Of een moutextract-oplossing.
Had ik al overwogen maar ik vroeg me af of het ook eenvoudig thuis een alternatief kon maken.

Heeft iemand ervaring met de smaken die Brouwland heeft?  Er zitten wel heel karige omschrijvingen bij.
Citrussy : Cascade?
Flower?
Herbal?
Hoppy? Hallertau?
Woody?
'hopextract'

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 23-02-2011 19:25 u »
Heb je al eens overwogen om dit met stoomdestillatie te doen?

Ik heb dat wel eens gedaan met lavendelbloemen. Het destillaat ontmengt daarbij in een waterfase en een daarop drijvende paarse olielaag die heerlijk ruikt. Als je interesse hebt mag je wel wat (kleinschalige) hardware lenen.

Ik weet niet of dat ook voor hopbellen gaat. Even googelen levert het volgende plaatje op. Volgens de autheur leverde 130 gram ongeveer 10 ml olie op.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 23-02-2011 19:32 u »
Ik zie nu dat je het aantal IBU in een gistend bier wilt opkrikken. Dat zal met een destillaat waarschijnlijk niet lukken.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-02-2011 19:33 u »
Heeft iemand ervaring met de smaken die Brouwland heeft?  Er zitten wel heel karige omschrijvingen bij.
Citrussy : Cascade?
Flower?
Herbal?
Hoppy? Hallertau?
Woody?
'hopextract'

Dat lijken mij vooral aroma-extracten, wat je zoekt is geisomeriseerd hopextract.
Hebben ze dacht ik wel bij Brouwland?

@William: is dat een opstelling voor aroma-extract of ge´someriseerd hopextract?
Aroma-extracten kan je ook heel aardig maken met alcohol.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-02-2011 19:36 u »
Deze dus! :)
Ik word echter niks wijs mbt de dosering?

[edit]
Het is een 6% oplossing (waarin?), dus indien in water zou dat in geval van gewichtsprocenten 60 g/L zijn. Normaal lost in water niet meer dan die 100 IBU (= mg/L) op, dus zou zo'n extract dus 60000 IBU zijn? :o
(dus waterige oplossing is dan onwaarschijnlijk?)

Daar is nog wel wat mee te behalen!  :brouwen:

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #8 Gepost op: 23-02-2011 19:53 u »
Heb je al eens overwogen om dit met stoomdestillatie te doen?
Dat zou wel een keertje leuk zijn, ik denk dat ik het dit keer toch bij het ge´someriseerde hop extract ga doen.

De concentratie is inderdaad nog een beetje spannend, ik hoop dat er op het flesje nog eea extra info staat.

:nut: Volgende keer goed opletten als het rendement een stuk hoger uitvalt en ik dus een aanzienlijke grotere hoeveelheid liters heb.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 23-02-2011 21:53 u »
Zo, 60.000 IBU???

Als het gewichts procenten zijn lijkt dat te kloppen.
Dus met 1 ml breng je dan 2 liter bier naar 30 IBU.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #10 Gepost op: 24-02-2011 14:26 u »
Het is een 6% oplossing (waarin?), dus indien in water zou dat in geval van gewichtsprocenten 60 g/L zijn. Normaal lost in water niet meer dan die 100 IBU (= mg/L) op, dus zou zo'n extract dus 60000 IBU zijn? :o
(dus waterige oplossing is dan onwaarschijnlijk?)
Zou het een olie oplossing zijn of op alcohol basis?  Over een paar dagen weet ik het vast.

Ik kom ook op 60 mg/ml (~60 IBU/ml).  Dan heb ik 4,2 ml nodig om 18 liter bier met 14 ibu's op te krikken.

Offline Oscarvan

• Junior lid
  • **
  • Land: us
  • Kaaskop in Amerika
    • Wooden Shoe Brew Works
« Reactie #11 Gepost op: 24-02-2011 16:22 u »
Ik zie dat de "hop barrier" in Holland ook populair is..... ;D

Mijn theorie is dat het net als hete saus is. De tolerantie gaat omhoog naarmate men meer nuttigt. Na een aantal jaren "training" kan men dus gewoon een eetlepel Sambal opeten. (Ik heb het zien doen.)

I ben een "hop kop" (hop head zoals ze dat hier noemen) maar niet te extreem. Met een og van rond de 1.050/12.5║P vind ik 40 IBU lekker, meer wordt gewoon TE overheersend zoals double IPA's, Super ESB's etc.

Zou ik de hop barrier willen breken zou ik gewoon een flinke hoeveelheid hoge AA% hops in pellet vorm gebruiken. I gebruik een groot net wat in de ketel hangt, daar zou makkelijk een paar honderd gram in kunnen.  :o  Voor mijn APA gebruik ik Simcoe 12.4% (28 gram in 20 liter) Om er een concentraat van te maken vraag ik "waarom"? Uiteindelijk ga je een "metric crapload" hops verwerken, hoe je het ook doet. De efficiency gaat niet omhoog, dus IMHO (in my humble opinion) is het alleen maar extra werk.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #12 Gepost op: 24-02-2011 16:26 u »
Zou ik de hop barrier willen breken zou ik gewoon een flinke hoeveelheid hoge AA% hops gebruiken. Voor mijn APA gebruik ik Simcoe 12.4% Om er een concentraat van te maken vraag ik "waarom"? Uiteindelijk ga je een "metric crapload" hops verwerken, hoe je het ook doet. De efficiency gaat niet omhoog, dus IMHO (in my humble opinion) is het alleen maar extra werk.
Waarom, omdat ik een foutje gemaakt heb op de brouwdag.  Ik heb ontdekt waarom mijn efficientie niet zo hoog lag en nu had ik dus een flink aantal liter bier meer, dat is op zich goed.  Het is een kloon bier, de christoffel nobel om precies te zijn, en daar wil ik toch bij de aangeven ibu's in de buurt komen.  Vandaar, op zich smaakt hij me nu al heerlijk dus ik zal denk ik niet de hele batch door de hop-barrier heen schieten ;)

Offline Oscarvan

• Junior lid
  • **
  • Kaaskop in Amerika
    • Wooden Shoe Brew Works
« Reactie #13 Gepost op: 24-02-2011 16:33 u »
Aaah, nu begrijp ik het. In dat geval zou ik een litertje water met een dosis van de juiste hops een uurtje koken, en lekker dik laten worden en er in doen.

Toevalligerwijze heb ik recent ook zo'n fout gemaakt. Mijn APA recept is voor 20 liter en ik ging een partij van 40 liter brouwen. Alles verdubbelt, behalve de hop...  ::) Maar het smaakt best wel lekker, alleen minder hoppig. De nummers in de software gestopt en met de resultaten de style guide in. Bleek dus een 6A Hybrid Blonde Ale te zijn. En zo is mijn Blonde recept geboren.  8)

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 24-02-2011 22:37 u »
In een andere draad kwam de snelkookpan langs vliegen als vehicle om wort een paar dagen te bewaren en ik dacht:

Heeft iemand wel eens hop gesnelkookt?
Lekker hoge druk en temperatuur...

(Er is veel kans dat het geen echt betere hop of extract geeft, anders zou iemand dat allang medegedeeld hebben toch?)

Offline Oscarvan

• Junior lid
  • **
  • Kaaskop in Amerika
    • Wooden Shoe Brew Works
« Reactie #15 Gepost op: 25-02-2011 04:03 u »
In een andere draad kwam de snelkookpan langs vliegen als vehicle om wort een paar dagen te bewaren en ik dacht:

Heeft iemand wel eens hop gesnelkookt?
Lekker hoge druk en temperatuur...

(Er is veel kans dat het geen echt betere hop of extract geeft, anders zou iemand dat allang medegedeeld hebben toch?)

Ik zit al een tijd naar een excuus te zoeken om het geld uit te geven voor een snelkookpan... piepertjes in 15 minuten als ik moet koken maar te lang op forums hang met een biertje in hand....

DIT is dus HET excuus. Hopextract maken in een snelkookpan.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #16 Gepost op: 15-03-2011 11:56 u »
Ik heb dus een tijdje geleden het ge´someriseerde  hopextract toegevoegd aan mijn bier. Met een pipetje de berekende hoeveelheid heldere vloeistof toegevoegd.  Een witte waas was zichtbaar in het bier, vergelijkbaar met een druppel oost indische inkt in een bak met water. Na roeren was deze waas weg en kon ik het verschil proeven, uiteindelijk heb ik er bijna 2x de berekende hoeveelheid hopextract aan toegevoegd en was het een heerlijk bier geworden.  Tijdens het WHO avondje werd wel opgemerkt dat een bepaalde nuance in de bitterheid werd gemist, een fruitigheid misschien.

Gisteren proefde ik echter weer een glas en viel me op dat de bitterheid een beetje onaangenaam begint te worden, scherp. Kan het wezen dat de witte waas het neerslaan van de ge´someriseerde alfazuren was en dat het een tijdje duurt voordat die weer allemaal in oplossing zijn?
Iemand met ervaring hiermee?

Oja, ik heb het laatste druppeltje ge´someriseerde hopextract uit het pipetje geproefd, best heavy spul waar je lang van kunt nagenieten.

Tags: