Goedenmiddag samen...

Gestart door Oscarvan, 22-02-2011 20:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscarvan

Het is hier dus middag. De naam is Oscar. 1957 geboren te Bussum, eind zeventiger jaren naar Amsterdam verhuisd en in 1982 de Oceaan over gestoken. Woon nu dus een uurtje ten westen van New York. Ben piloot for Continental (aan het fuseren met United) en kom in die rol af en to in Nederland, en veel in Engeland en Ierland.

Ontdekte eind vorig jaar de obsess.....eh, hobby en ben veel aan het lezen en leren. Een paar extract brews gedaan, maar dat werd al gauw oud, en duur. Koop nu dus zakken van 25 kilo van een locaal brouw cafe. Maak voornamelijk APA en af en toe een Kölsch voor mijn vrouw en minder hop hevige gasten. Zelf dus wel een hop kop. De Amerikaanse smaak over het algemeen veel hoppiger dan de rest van de wereld.

Heb in mijn werkplaats een "three tier" systeem gebouwd. Heel envoudig, zwaartekracht doet het altijd. Op mijn werk genoeg met knopjes motoren en maffe electronen te maken, houd het thuis maar simpel.

Een beschrijving hier:

http://www.woodenshoemusic.com/WSBW/WSBW_All_grain_Setup.html

Brouw dus zo'n 40 liter per partij. Tot nu toe zo'n 300 liter gebrouwd. Het is interessant hoe men meer vrienden lijkt te hebben als er bier op tap staat. Neem ook vaak een vaatje mee naar een feestje.

Ben blij dit forum gevonden te hebben. Als een zijtak van het brouwen heb ik interesse in brouwen van middeleeuwse bier stijlen. Ik hoop hier wat kennis te kunnen vinden.

Ook staat er een foray in de Belgische stijlen op het menu.

That's it for now.....

René K

Welkom! Met dit forum zal je kennis alleen maar toe gaan nemen. Succes met al je brouwsels!

RobinB

Mooie installatie!
Let je wel op dat je geen PVC-slangen gebruikt?
Siliconen is doorgaans het handigste. (qua prijs, verkrijgbaarheid en voedselveiligeheid)

Oscarvan

Citaat van: RobinB op 22-02-2011  20:18 uLet je wel op dat je geen PVC-slangen gebruikt?
Siliconen is doorgaans het handigste. (qua prijs, verkrijgbaarheid en voedselveiligeheid)

Hmmm, het zijn slangen die in de brouw winkel als voedselveilig worden verkocht. Waar ze van gemaakt zijn weet ik niet.

RobinB

Probleem met (ook voedselveilige) PVC slangen is dat de vloeistof vaak niet boven de 60 grC verhit mag worden.
Als het goed is staat dat op je slang vermeld?

Oscarvan

Slang is met vezel gewapend, er staat niets op. Ik zal het nog verder onderzoeken. Het bier smaakt goed.  ;D

janjansen

Hey Oscarvan,

Wel gaaf dat je dit Nederlandse forum opzoekt!
Ik heb de fotoos op je draad gezien, en dat ziet er goed uit Oscar.
Ik hoop dat ik je hier vaak voorbij mag zien komen, blijven we meteen een beetje op hoogte van wat de Yanks uitspoken, nietwaar?  ^-^


kleine Minstreel

Hoi Oscar een mooie opstelling ook ik ben een gravity brouwer oftewel geen pompen of ander hulpmiddelen maar alles op zwaartekracht.
Bijna al mijn kennis komt van dit forum en een beetje van een bierbrouw vereniging De Roerstok.
Het blijkt dat je naast vliegen ook wel handig bent met staal en ijzer.
Groet
Cor Hobby brouwerij de kleine Minstreel

orangeloo

Ik had eerst ook een pvc slang gewapend van Brouwland.
Deze werd ook zacht boven de 70 graden.
Nu heb ik een gewapende slang met een teken van een glas en vorkje op.
Deze is dus voedselveilig en kan wel tegen 100 graden.
€ 2,- per meter.
Gekocht bij van der Peijl http://www.techniek.nl/welkom/

Oscar

Hee Oscar,

Welkom! Leuke installatie!

Groeten Oscar.. :)

SeekingBeer

Welkom Oscar.

Het was heel komisch om te lezen, gegeven het feit dat je piloot bent, quote:

CiteerAs I am a "figure it out first" kinda guy

Dat is geen slechte eigenschap voor een piloot...  ;D

RobinB

Citaat van: orangeloo op 22-02-2011  20:54 uIk had eerst ook een pvc slang gewapend van Brouwland.
Deze werd ook zacht boven de 70 graden.
Nu heb ik een gewapende slang met een teken van een glas en vorkje op.
Deze is dus voedsel veilig en kan wel tegen 100 graden.
€ 2,- per meter.
Gekocht bij van der Peijl http://www.techniek.nl/welkom/


Het gaat niet om het wel of niet slap worden, maar de voedselveiligheid bij brouwtemperaturen (>60 grC).
Heb je een directe link naar jouw slang op die site?

orangeloo

hoi
ff verder gegoogled over die slang die ik heb en toch niet de goeie.  :huilen:
http://www.alfagomma.com/index.aspx?Lang=INGLESE&Branch=000
   INDUSTRIAL HOSES      / Water & Liquids  P-491 OO
GENERAL PURPOSE FOOD QUALITY - PVC
Ook maar tot 60 graden. Wel raar want tot nu toe houd hij zich goed??

Jacques

Welkom Oscar.

Leuk weer een brouwer van over de grote plas. Langzaam aan wordt dit forum een heus internationaal Nederlandstalig forum.

Jacques

Citaat van: orangeloo op 22-02-2011  21:36 uhoi
ff verder gegoogled over die slang die ik heb en toch niet de goeie.  :huilen:
http://www.alfagomma.com/index.aspx?Lang=INGLESE&Branch=000
   INDUSTRIAL HOSES      / Water & Liquids
Ook maar tot 60 graden. Wel raar want tot nu toe houd hij zich goed??

De slang is wel vormvast maar daarmee staat nog niet vast dat er geen weekmakers vrijkomen.
Overigens heb ik begrepen dat de meest vervelende weekmaker qua gezondheid inmiddels niet meer toegestaan is in dit soort producten.

Kleine_Schriek

Welkom en leuk om te lezen wat je achtergrond is! Ik kwijl altijd bij de prijzen in $'s als ik de Brew Your Own lees.....een keg voor $30 dollar....een RVS pan voor $60.....o wat is het fijn inkopen daar......Jammer dat in NL woon ;-)

Brouwse!
Antoinette  :brouwen:

Jomme

Wanneer ze deze installatie binnen duizend jaar gaan opgraven zal er nog niet veel aan veranderd zijn..
Mooi en stevig!

RobinB

Weer een kandidaat voor siliconen! :duimop:
Kijk ff bij vdKooy, de prijs valt reuze mee.

Oscar

Citaat van: Jacques op 22-02-2011  21:38 uWelkom Oscar.

Dank je Jacques   ;D ;D ;D

Citaat van: RobinB op 22-02-2011  21:55 uWeer een kandidaat voor siliconen! :duimop:

Hopmans, zullen we hier nog een plaatje bij doen ??  ;D ;D



sorry voor mijn lollige input...

Oscarvan

Wauw,  dit is wel een heel hartelijk welkom. Zeer bedankt.

Ja, gravity is voor mij wel het beste. KISS (Keep it simple stupid). Hobbybrouwen is bij ons heel populair. Een van de redenen is dat GOED bier duur is. Europees goed bier moet geimporteerd worden, en dat kost geld. De binnenlandse bieren houden zich aan die hogere prijs vast. Een van de redenen dat brouw kroegen hier veel populairder zijn dan in Europa; er is een boterham in te verdienen. In de kroeg kost een goed biertje gauw € 3 tot € 5, en dat is hier vrij veel.

Een kratje Duvel is dus bijna $100.00 ( € 73.00). Orval nog meer. BMC (Budweiser, Miller, Coors) is goedkoop, maar ja, dat drinkt men dus liever niet. De APA die ik brouw is het dichtste bij Sierra Nevada Pale Ale dat ik kan komen, en dat is € 30.00 voor een kratje (doos) van 24 flesjes van .35 L  Qua ingrediënten heb ik de prijs nu zo rond de 15 dollar cent (€ 0.12) per biertje ..... 8)

Vanavond naar de club vergadering. Zon'n veertig man, en een paar dames. Morgen is BROUWDAG. Meer APA en weer een Kölsch. (vindt miijn vrouw lekker). Het leuke van het gravity systeem is dat tegen de tijd dat de eerst lading de brew kettle in gaat, kan de tweede lading de mash tun in.....

20 gallons, bijna 80 liter. Wordt een drukke dag.

(Verontschuldigingen trouwens als het geschreven Nederlands wat heeft geleden onder de laatste 29 jaar in den vreemde.....)

Oscar

Citaat van: Oscarvan op 23-02-2011  00:11 uWauw,  dit is wel een heel hartelijk welkom. Zeer bedankt.

Tsja, je bent dan ook op een zeer hartelijk en actief forum terecht gekomen.... :) Zo'n beetje alle brouwnerds van Nederland en de Beste amateur brouwers vindt je hier.... ;)

Oscarvan

Inderdaad.....tussen twee () Dus net Brouw TV # 5 gezien.... DAT was interessant. Ik gebruik een "auto syphon"....kennelijk is even zuigen ook goed?

Just kidding... Spuitbus met Starsan in de hand.....

Oscar

Citaat van: Oscarvan op 23-02-2011  05:04 uDus net Brouw TV # 5 gezien....

En daarna 1 t/m 4 en de kerstaflevering ?  :)

Hopmans

Een piloot die bier brouwt; Dan heb je toch wel behoorlijk voldaan aan je jongensdroom.
 :groots:

Oscarvan


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.