Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Magneetroerder  (gelezen 83970 keer)

Ed Jussen

• Gast
Magneetroerder
« Gepost op: 20-02-2011 18:04 u »
Hoi, ik zoek een magneetroerder voor een schappelijke prijs om giststarters mee te maken. Iemand een idee? Op Marktplaats adverteert iemand met tweedehandsjes, maar 150 Euro schijnt heel normaal te zijn voor de een of andere roestbak die ik niet in mijn woonkamer zou willen hebben. Of 70 Euro voor een gevalletje waarvan helaas de verwarming niet werkt.

Het lijkt me ook leuk om er een standaard bij te hebben met een thermometer waarvan je de uitgang in de magneetroerder kunt steken zodat je bij een constante temperatuur kunt werken. Of is dat overbodig en is de interne thermostaat van de magneetroeder voldoende?

Weet iemand een methode om voor een schappelijke prijs iets op de kop te tikken?

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
  • Land: nl
    • IT Consultant
Re: magneetroerder
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2011 18:14 u »
www.labstuff.nl
Aardige gast, heeft ook veel tweedehandsjes. Even mailen is denk ik handig!
Succes!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: magneetroerder
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2011 18:23 u »
Ed,

Houd de site www.labstuff.nl in de gaten Momenteel staan er daar 3 (weliswaar voor 145,-). Maar daar heb ik er ooit een voor 35,- gevonden. Een alternatief is zelf eentje maken. Met een computer-ven en wat magneetjes moet het ook lukken. Wellicht dat er anderen zijn die je daar meer over kunnen vertellen.

Maar echt goedkope magneetroerders zijn er niet zo in de handel. Die dingen kosten nu eenmaal veel geld  :(

Offline SeekingBeer

• Super lid
Re: Magneetroerder
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2011 18:38 u »
De hoge prijs komt ook vh feit dat ze vrijwel alleen maar professioneel gebruikt worden.
Magneetroerders zijn vaak ontworpen om 30 jaar volcontinu te kunnen werken, ze zijn er niet in goedkopere huishoud varianten want daar is geen markt voor.

Zelf maken is niet echt moeilijk als je een geschikte voeding hebt, maar ja dan heb je er geen verwarming bij.

Ed Jussen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2011 18:50 u »
Bedankt voor jullie reacties.

De magneetroerders op de opgegeven site waren allemaal al uitverkocht. 140 Euri blijkt dus een prikje te zijn!

Wat ik niet goed begrijp is dit: ik denk dat je bij het opkweken van gist net zo goed een constante temperatuur moet hebben als tijdens het vergisten. Dat kan, heb ik begrepen, door aan de ingang van de magneetroerder een thermometer aan te sluiten en die in het roersel te stoppen. Komt er weer zo'n 150 Euritjes bij ...

Marktplaats link

Als je een magneetroerder zelf maakt, hoe zorg je dan voor een constante temperatuur?

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2011 19:07 u »
Gewoon in een doos zetten, of je timmert een leuk houten kistje. Dan staat het in ieder geval niet op de tocht en dempen de dag/nacht temperaturen een beetje uit.
Zelf verwarming maken voor een erlemeyer is een heel gedoe.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2011 20:02 u »
De verwarming heb je niet nodig.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-02-2011 21:24 u »
Ed, je hebt toch net een TC10 aangeschaft?
Je kunt nu toch temperatuurgecontroleerd vergisten?

Dan zet je je magneetroerder gewoon in je TC10-aangestuurde-koelkast.
Zo hou je 'm perfect op temperatuur.

Zo doe ik het i.i.g.
Enne, zo'n magneetroerder is prima zelf te maken.
Voor heel wat minder dan die 150 euries.

Dit is mijn "black-box" magneetroerder.
als je interesse hebt: 12-24Vmotortje en een paar neobdimiummagneten krijg je van me.
beetje portokosten en wat knutselen: klaar

Offline rumour

• Senior lid
  • Land: cn
  • Brouwerij Morele
« Reactie #8 Gepost op: 21-02-2011 02:46 u »
Als ik even voor je moet kijken; roep maar...

Deze gebruik ik momenteel (en verscheep ik ook voor mensen aangesloten bij dit forum): http://rapidshare.com/files/433407373/Magneetroerder.pdf

Zie verder topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16413.0.html

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 21-02-2011 07:13 u »
Is dit niet wat?

Ed Jussen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 21-02-2011 08:40 u »
Dag Hopmans, geen flauw idee wat dit voor dingen zijn.

Ed Jussen

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 21-02-2011 08:41 u »
Dag Rumour: ziet er mooi uit. De standaard dient vermoedelijk om er een contactmagneet aan te bevestigen. Aan de achterkant van het apparaat zou daar dan een aansluiting voor moeten zijn? Zou leuk zijn als ze ook bijbehorende contactthermometers verkopen.

Maar ik meende toch begrepen te hebben dat het opsturen vanuit China heel duur zou zijn vanwege de verzendkosten? Er kwam, geloof ik, zo'n 30 of 45 euro's bij, toch? Nou is het daarna nog steeds interessant. Ik weet overigens niet hoe ik op die site moet komen die je meestuurde?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 21-02-2011 08:47 u »

Ed Jussen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 21-02-2011 08:49 u »
Dag Jan Jansen,

Bedankt voor je aanbod! Ja, ik zat er ook aan te denken om de hele zaak maar in de koelkast te zetten. Alleen kun je in die tijd natuurlijk niet vergisten. Ik denk het in 4 dagen voor elkaar te krijgen.

Mag ik nog even wachten of en voor hoeveel geld Rumour eventueel die Chinese magneetroerder kan opsturen?

Ik wil overigens ook best wel betalen voor de spullen die je opstuurt.

Offline rumour

• Senior lid
  • Brouwerij Morele
« Reactie #14 Gepost op: 21-02-2011 08:55 u »
Dag Rumour: ziet er mooi uit. De standaard dient vermoedelijk om er een contactmagneet aan te bevestigen. Aan de achterkant van het apparaat zou daar dan een aansluiting voor moeten zijn? Zou leuk zijn als ze ook bijbehorende contactthermometers verkopen.

Maar ik meende toch begrepen te hebben dat het opsturen vanuit China heel duur zou zijn vanwege de verzendkosten? Er kwam, geloof ik, zo'n 30 of 45 euro's bij, toch? Nou is het daarna nog steeds interessant. Ik weet overigens niet hoe ik op die site moet komen die je meestuurde?

Een magneetroerder is inderdaad net wat aan de zware kant wat de verzendkosten enigszins opdrijft (je betaald gewicht en niet volume). Ik kom rond de 80 euro uit voor de aflevering aan huis in NL voor 1 magneetroerder.

De website is een pdf document met wat meer informatie over de magneetroerder zelf. Ik heb overigens geen aansluiting gevonden voor een thermometer die je noemt, maar de standaard wordt er standaard bij geleverd.  ^-^

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 21-02-2011 09:59 u »
Kijk op e-bay voor goedkope magneetroerders. Vooral vanuit Duitsland worden regelmatig tweedehandse roerders aangeboden. Je betaalt dan voor de verzending zo'n 15.

Ed Jussen

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 21-02-2011 11:24 u »
Ik heb in China gevraagd om een prijsopgave van de MS300. Hij heeft zelfs een contact-thermometer. Tja, daar heb ik wel een paar tientjes verzendkosten voor over.

Hij stond op de site die Hopmans hierboven stuurde.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 21-02-2011 11:29 u »
Bedankt voor je aanbod! Ja, ik zat er ook aan te denken om de hele zaak maar in de koelkast te zetten. Alleen kun je in die tijd natuurlijk niet vergisten. Ik denk het in 4 dagen voor elkaar te krijgen.
Mag ik nog even wachten of en voor hoeveel geld Rumour eventueel die Chinese magneetroerder kan opsturen?
Ik wil overigens ook best wel betalen voor de spullen die je opstuurt.

Ed, Natuurlijk, geen haast: het spul ligt hier alleen maar stof te vergaren, daar kan nog wel een laagje bij.
Ikzelf brouw zo 1x in de maand, soms iets vaker.
Op die manier is er eigenlijk ook geen gevecht om ruimte in de koelkast tussen starter en vergistingsvat.
Die wisselen elkaar af.

Die dingen waarmee hopmans op de proppen komt zijn ook best wel geinig vind ik.
Ik zag er alleen niet zo snel prijzen bij staan.

Ed Jussen

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 21-02-2011 11:31 u »
Nee, er stonden geen prijzen bij, je moet contact opnemen, althans, ik hoop dat dat werkt.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 21-02-2011 11:33 u »
Ed, die MS 300 ziet er wel ongelofelijk gaaf uit!
en in te stellen tot op een graad nauwkeurig!

ben benieuwd naar z'n prijs.
Ik schat een paar honderd euries. :huilen:

Ed Jussen

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 21-02-2011 11:38 u »
Jan, als dat waar is, kom ik naar jou!  :proost:

Offline rumour

• Senior lid
  • Brouwerij Morele
« Reactie #21 Gepost op: 21-02-2011 17:00 u »
Jan, als dat waar is, kom ik naar jou!  :proost:

Ed, 90 euro inkoop dus voor een 140 euro (max.) bij jou.

Ed Jussen

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 21-02-2011 17:09 u »
HOI! Die ga ik dus koopiekoopie!
140 eurietjes, daar krijg je hier een aftands roestbakkie voor zonder thermometer. Weliswaar geen groot Euopees of Amerikaans merk maar wat kan mij dat nou schelen? Moet alleen even vragen of ze 40 Euro op de bon willen zetten, anders wil de douane natuurlijk ook haar deel.

Hardstikke bedankt!

Ed Jussen

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 22-02-2011 08:13 u »
Net bericht gehad en ze willen 162 dollar = 119 Euro, EXW shanghai (geen flauw idee wat dat betekent). Ik neem aan dat de verzendkosten daar nog bijkomen.

Offline rumour

• Senior lid
  • Brouwerij Morele
« Reactie #24 Gepost op: 22-02-2011 08:17 u »
Net bericht gehad en ze willen 162 dollar = 119 Euro, EXW shanghai (geen flauw idee wat dat betekent). Ik neem aan dat de verzendkosten daar nog bijkomen.

EXW = Ex-Works (af fabriek). Verzendkosten inderdaad niet inbegrepen (en kosten van geld over maken naar China...)