(Gekookte) Bakkersgist aan giststarter toevoegen

Gestart door Ronnie, 19-02-2011 21:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Hobbybrouwers gebruiken vaak overtijdse korrelgist als extra gistvoeding bij opzetten van een giststarter. De korrelgist wordt den meegekookt met het moutextract waar ook de gistvoeding aan wordt toegevoegd.

Wat denken jullie om bakkersgist (korrel) hiervoor te gebruiken?
Korrel bakkersgist is heel goedkoop (pakjes van 100 g kosten hier nog geen € 3). Dat is geen geld, hoeft zelfs niet overtijd te zijn om het daarvoor te gebruiken.

Ik heb een stil vermoeden dat alles wat rond de korrel zit bij bakkerskorrelgist vrij identisch is  als bij de brouwers korrelgist. Het komt van dezelde fabriek, hetzelfde proces enz.. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze hiervoor afzonderlijke research zouden voor gedaan hebben.

Hopmans

Ik denk dat het wel een goed idee is.
Gist is een goede voeding voor gist, dat is algemeen bekend.
Broodgist zal ook goed mijn inziens.


SeekingBeer

Dat kan prima an sich, maar elke keer als je aan het brouwen bent geslagen hou je heel veel gist over.
Je kunt net zo goed wat invriezen om dat later als gistvoeding te verkoken.

Maar broodgist is nog steeds zeer goedkoop: 25 cent voor een zakje.
Een beetje biergist is makkelijk 10 keer zo duur.

Dus je gist een beetje hergebruiken geeft veel meer besparing...

RobinB

Tuurlijk kan je bakkersgist meekoken, dat is immers ook gewoon biergist. (S. cerevisiae)

Aan de andere kant is het ongeveer net zo duur per gram als Wyeast gistvoeding, terwijl je daarvan mogelijk minder hoeft te gebruiken (geconcentreerder qua mineralen).
Dan kan je beter zoals Reinko aangeeft wat gist van vorige vergistingen invriezen om mee te koken. Das nog veel goedkoper inderdaad!

nickessers

Dus als ik het goed begrijp nu...
Verbeter me aub als het niet goed is!
Is bakkersgist (korrel), hetzelfde als biergist?
En daarmee zou je dus in principe ook gist kunnen opkweken?

biersmurf

Ik vries ook een gedeelte van mijn overgebleven gist in.
Dit doe ik in zo'n ouderwets invriesbakje voor ijsklontjes.
Per brouwsel neem ik een blokje en kook dit mee met het wort (infectiekans 0)
Door het uiteenvallen van de gist in afbreekbare elementen door het koken, bekom ik de nodige voeding voor mijn brouwsel op deze manier.
Ook voeg ik wat zink toe aan het kokend wort.

Toegevoegd:
voor de verdere mineralen(voedingszouten) gebruik ik een pakje turbogist die ik meng met de zelf gewonnen gist.
Daarna invriezen.

RobinB

Citaat van: nickessers op 02-03-2011  13:39 uIs bakkersgist (korrel), hetzelfde als biergist ?
En daarmee zou je dus in principe ook gist kunnen opkweken ?

Inderdaad, bakkersgist (korrel, blokjes, vloeibaar, de vorm maakt niet uit) is S. cerevisiae en de meeste bovengisten zijn ook S. cerevisiae.
En dat kan je inderdaad meekoken als gistvoeding.

Er zijn efficiëntere methoden, maar het kan wel inderdaad! :)

Ed Jussen

Citaat van: RobinB op 02-03-2011  14:55 uInderdaad, bakkersgist (korrel, blokjes, vloeibaar, de vorm maakt niet uit) is S. cerevisiae en de meeste bovengisten zijn ook S. cerevisiae.

Zou je dan ook bakkersgist kunnen gebruiken om bier mee te maken?  :nut: Zo nee (want ik vermoed al dat dit het antwoord zal worden) waarom dan niet  :o ?


De-Geert

Citaat van: Ed Jussen op 02-03-2011  15:01 uZou je dan ook bakkersgist kunnen gebruiken om bier mee te maken? 
Ja, dat kan (zelfde beestje). Alleen wordt bakkersgist meestal niet steriel gekweekt, aangezien dat voor brood niet nodig is.
Ook is bakkersgist niet geselecteerd op geur en smaakeigenschappen die je graag in bier terugvind.

Ed Jussen


ciesvandekwis

Citaat van: RobinB op 19-02-2011  22:38 uDan kan je beter zoals Reinko aangeeft wat gist van vorige vergistingen invriezen om mee te koken. Das nog veel goedkoper inderdaad!
Als ik het zo een beetje volg, zou je dus ook wat in de koelkast bewaarde slurry van een vorige hoofdgisting kunnen laten meekoken als voeding?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.