Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Henry  (gelezen 3756 keer)

Offline Henry

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Kopen is geld verspillen
Even voorstellen: Henry
« Gepost op: 19-02-2011 20:51 u »
Hallo mede b(r)ouwers
Ik ben Henry van Eldijk en ben al vele jaren amateur wijnmaker (www.eldijk-wijnbouw.nl)  in het land van Maas en Waal. Mijn hobby is niet alleen wijnmaken maar ook het bouwen van de benodigde apparatuur. In de afgelopen dertig  jaar is het niet bij me opgekomen om bier te gaan brouwen maar toen ik op vakantie op Texel  de bierbrouwerij bezocht sloeg het “noodlot” toe en m`n bloed begon te borrelen en te koken  gelijk als het wort in de ketel . Eenmaal weer thuis heb ik vele uren zitten speuren op het internet om meer te weten te komen van het brouwproces . Vooral dit forum heeft me veel informatie verschaft.  Vandaar dat ik me heb aangemeld op dit forum om nog meer van het brouwproces te weten te komen door de kennis die hier op het forum rond dwaalt.  Ik ben inmiddels bezig  een koperen dubbelwandige kookketel  te bouwen met een inhoud van 80 liter , en  voor een schrootmolen heb ik de benodigde materialen  verzameld.
Jullie zullen in de loop der tijd vast wat van mijn resultaten te zien krijgen zowel het brouwen als het bouwen. :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2011 21:05 u »
maar toen ik op vakantie op Texel  de bierbrouwerij bezocht sloeg het “noodlot” toe en m`n bloed begon te borrelen en te koken  gelijk als het wort in de ketel .

God dank.
Beter laat dan nooit.
De Nederlander in je heeft de Fransman verslagen.

Al brouwden ze wijn maar als bier, dan had het al leuker geweest.
1 week hoofdgisting, 2 weken lageren, en dan in een flesje.
Lekkere frisse wijn.
Maar wat doen ze? Klooien met sulfiet, en een jaar wachten tot alle gist kapot is.

Je hebt de juiste beslissing genomen.

Welkom in de club van het exclusieve bier.

:proost2:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Even voorstellen: Henry
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2011 21:11 u »
Welkom Henry,

Hou in de gaten dat het bouwen niet de overhand krijgt. Brouwen daar gaat het over...

Probeer vooral gevoel voor bier te krijgen, er zijn zo veel smaken te ontdekken en het spannend om een bier te brouwen naar je eigen smaak.

Offline Henry

• Junior lid
  • **
  • Kopen is geld verspillen
« Reactie #3 Gepost op: 19-02-2011 21:19 u »
Weet ik maar ik zal toch wat "meubelstukken" moeten hebben om het te brouwen.
En daar komt nog bij dat ik een verschrikkelijke hekel heb om geld uit te geven.
Kopen is geld verspillen.

Henry

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 19-02-2011 21:30 u »

Helemaal mee eens.
Zoveel mogelijk zelf bouwen etc.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 19-02-2011 22:14 u »
Natuurlijk is het zelf bouwen leuk; altijd veel creatiever dan een bouwpakket in elkaar zetten.

Het is misschien niet onverstandig om ook eens te brouwen met een soeppan (zodat je ongeveer een kratje per keer hebt) tot je een recept hebt dat je graag wilt opschalen.
(Filteren doe je dan gewoon met natte kaasdoek in een vergiet boven een andere pan.)

Welkom trouwens, zelf begon ik ook in de 80-er jaren wijn te maken en nu brouw ik al weer bijna ruim 2 jaar.
Wijn maken doe ik nog maar 1x per jaar of zo, het is meer voor gasten dan voor mijzelf.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 19-02-2011 22:20 u »
En daar komt nog bij dat ik een verschrikkelijke hekel heb om geld uit te geven.

Iedereen heeft een hobby in de hobby. Het in elkaar knutselen van apparatuur is eerlijk gezegd niet mijn hobby. Het kost zo veel tijd en daarnaast ben ik niet zo verschrikkelijk handig...

Voor mij het beleven van smaken het grootste goed.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2011 22:36 u »
Ja het kost wel veel tijd maar als je er een beetje goed in bent is het ook heel bevredigend.

Zelf zou ik bijv niet snel een HERMS oid bouwen maar ik kan mij 200% voorstellen dat er mensen zijn die dat graag doen.
Maar aan het eind moet er natuurlijk wel gebrouwen worden, anders kun je net zo goed een vliegdekschip gaan bouwen...  :proost:

Tijd, ja het kost wel veel tijd; ik probeer bijv de laatste tijd hout te buigen, heel leuk allemaal maar ik ben nu al drie week aan het klooien en nu is het pas 'goed' in die zin dat het in een meubel kan.
Het kost nog geen uurtje per dag maar je bent wel drie week verder...

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2011 23:29 u »
Welkom! Tja, ieder zijn hobby. Ik bouw niet graag, ik brouw graag  :brouwen:
Liefst zo lekker in de keuken met een enorme RVS pan en een enorme lepel. Dat is toch het echte oer-brouwgevoel voor mij. En dan je eindproduct tappen uit je eigen tap, dat is gewoon de hemel op aarde.

Brouwse!

Antoinette

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2011 00:06 u »

Henry

Een uitspraak naar mijn hart! Welkom Henry!

Tags: