Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Suiker toevoegen  (gelezen 23131 keer)

Offline Hai

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Wijchense schne en HOP'n AROUND
Suiker toevoegen
« Gepost op: 19-02-2011 14:43 u »
Is er een regel over hoeveel suiker je maximaal mag toevoegen aan een recept :weetniet:

Ik heb ergens gelezen dat dit maximaal 15% mag zijn klopt dit?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Suiker toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2011 14:48 u »
Het ligt er aan wat voor soort bier het gaat.

Uit betrouwbare bron weet ik dat bij een tripel en dubbel tot 30% suiker wordt toegevoegd. Ik vermoed dat daar wel de grens ligt.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2011 14:49 u »
Ik ben wel eens recepten met 20% suiker tegengekomen waarbij het volgens mij vooral Duvel-achtige bieren waren (Sterke Blonde). Hierdoor krijg je behoorlijke doordrinkbare bieren met een laag eind SG die het karakter zullen moeten hebben van de gist en de hop.

Maar doorgaans lijkt me 15% wel de limiet.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 19-02-2011 17:19 u »
Je moet brouwen wat je zelf lekker vindt maar als ik suiker toevoeg is dat altijd iets als 5 tot max 10% gewicht vd storting.
En niet vergeten: later toevoegen geeft een betere doorvergisting.

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 19-02-2011 19:40 u »
Je moet brouwen wat je zelf lekker vindt maar als ik suiker toevoeg is dat altijd iets als 5 tot max 10% gewicht vd storting.
En niet vergeten: later toevoegen geeft een betere doorvergisting.

Wat bedoel je met later toevoegen?
Tijdens het koken, na het koken etc.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 19-02-2011 19:47 u »
Met een late suikergift wordt een suikertoevoeging bedoeld direct na de hoofdgisting.

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 19-02-2011 20:17 u »
Met een late suikergift wordt een suikertoevoeging bedoeld direct na de hoofdgisting.

Wat is het voordeel hier van?

Ik wil eigenlijk alleen het eind SG van het wort omhoog brengen, om het alcoholpercentage wat op te krikken.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2011 20:45 u »
Uit betrouwbare bron weet ik dat bij een tripel en dubbel tot 30% suiker wordt toegevoegd. Ik vermoed dat daar wel de grens ligt.

Die 30% wordt bedoeld als percentage van het Plato aandeel (of SG aandeel), is het niet Jacques?

Het meest "dunne" commercile bier dat ik ken is Duvel en daar is het 18 gewichts % in de storting als je met puur suiker rekent. Dan is het % in SG aandeel (of in Plato percentage om makkelijker te Rekenen) zo een 5 6% hoger dus een 25%.
Ook bij de quadruppels is het niet hoger bij mijn weten.

Maar iedere suiker is niet hetzelfde. Zo bevat Dextrosepoeder minstens 3% en bij veel merken tot 7% water dus dat stortingscijfer verhoogt terug om aan die hogere alcoholgraad te komen, dus die 18% in gewicht aan suiker in de stort moet dan al 21% of nog meer worden.

En eerlijk gezegd vind ik die 18% gewicht echt de limiet. Het wordt wel cider op den duur  :D .

Eerder had ik Oscar al erop gewezen in z'n BrouwVisie naast gewichts% ook te rekenen met % aandeel in het SG of in het
Plato aandeel. Pas dan is het eerlijker te vergelijken.
En met Plato rekent dat allemaal veel makkelijker, maar die discussie is al gevoerd  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2011 21:05 u »
Wat is het voordeel hier van?

Het verder uitgisten van het bier. Zie hier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 19-02-2011 21:07 u »
Die 30% wordt bedoeld als percentage van het Plato aandeel (of SG aandeel), is het niet Jacques?

Inderdaad. Ik kon het in eerste instantie ook niet geloven.

Offline Hans VH

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-03-2012 12:35 u »
Maar wat met het SG bij einde koken en/of begin van vergisting. Als je pas na een deel van de vergisting extra suiker toevoegt, dan klopt n en ander toch niet meer. Die gegevens heb je toch nodig om het alcoholgehalte, brouwzaalrendement... te berekenen? Hoe los je dat op?

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #11 Gepost op: 16-03-2012 13:19 u »
Je kunt de suiker gewoon in het recept laten staan en alle berekeningen uitvoeren inclusief de suiker. Het feit dat je de suiker niet meteen toevoegt maakt dan niet uit. Het eindresultaat zal hetzelfde zijn. Misschien een iets lagere einddichtheid vanwege de mindere osmotische druk van een enorm hoog begin SG.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 16-03-2012 21:40 u »
Maar wat met het SG bij einde koken en/of begin van vergisting. Als je pas na een deel van de vergisting extra suiker toevoegt, dan klopt n en ander toch niet meer. Die gegevens heb je toch nodig om het alcoholgehalte, brouwzaalrendement... te berekenen? Hoe los je dat op?

Voor de berekening van het brouwzaalrendement ga je uit van het SG vr de suikertoevoeging.
Het SG na de suikertoevoeging kun je berekenen met brouwsoftware. Een eenvoudig Excel rekenblad vind je hier.

Offline Hans VH

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 18-03-2012 21:29 u »
Voor de berekening van het brouwzaalrendement ga je uit van het SG vr de suikertoevoeging.
Het SG na de suikertoevoeging kun je berekenen met brouwsoftware. Een eenvoudig Excel rekenblad vind je hier.
Akkoord, brouwzaalrendement, tot daar aan toe. Maar uit de berekening van begin SG en eind SG komt toch het eindresultaat (alcoholgehalte). Maar het begin SG klopt niet als je nog geen suiker hebt toegevoegd.
Met het rekenblad van Jacques heb ik de berekening gemaakt met de toegevoegde suiker. Eind SG ging van 1060 naar 1068 ongeveer.
In BrouwVisie heb ik op het tabblad koken de hoeveelheid suiker (die in oorspronkelijk recpt voorzien was, 10% vd moutstort) en de hoeveelheid water om op te lossen, ingevuld (correctie water en correctie suiker). Het begin SG werd automatisch aangepast naar 1068 in tabblad vergisting. Dus dat schijnt te kloppen.

Bedankt voor de reacties.

Offline peter post

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #14 Gepost op: 18-03-2012 22:47 u »
Hallo allen,
Ik ga morgen bottelen mijn SG is 1045 wat moet ik aan suiker toevoegen 7 g per l of minder het is me 2de keer dat ik bottel dus ben ik nog niet zo zeker (beetje zonder als het mis gaat).
gr peter

Offline redox

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 18-03-2012 22:55 u »
Is het bier nog aan het gisten? Want het SG is nog te hoog om te bottelen (als nu zou gaan bottelen krijg je bierbommen). Eventueel kan je nog een korrelgist toevoegen :-\

Offline peter post

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 18-03-2012 23:03 u »
Nee het gist niet meer SG is 1015, sorry

Offline redox

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 18-03-2012 23:08 u »
Ah dan is het inderdaad tijd om te bottelen. Tussen de 6-8g suiker per liter is gebruikelijk om toe te voegen. 

Offline peter post

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 18-03-2012 23:22 u »
Ik doe wel 7 g: hierna nog een keer met met moutextract 

Offline CuracaoBrew

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: an
    • Bierbrouw Facebookgroep van Curacao
« Reactie #19 Gepost op: 01-04-2012 14:27 u »
Wat bedoel je met later toevoegen?
Tijdens het koken, na het koken etc.

Beste Hai's,

Heeft u uiteindelijk de suiker toegevoegd tijdens het koken van het wort? Zoja, hoelang mee laten koken?

Groeten,
C

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 01-04-2012 16:33 u »
Beste Hai's,

Heeft u uiteindelijk de suiker toegevoegd tijdens het koken van het wort? Zoja, hoelang mee laten koken?

Groeten,
C
Suiker voeg ik de laatste 10 minuten bij het koken toe.
Suiker kun je ook de op het einde van de hoofdvergisting toevoegen, maar dit zou ik doen als je wat meer ervaring hebt.

Offline CuracaoBrew

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: an
    • Bierbrouw Facebookgroep van Curacao
« Reactie #21 Gepost op: 01-04-2012 17:34 u »
Ok top!

Offline Gerstenat

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #22 Gepost op: 21-06-2018 15:22 u »
Ikzelf ben nog nieuw in het brouwen van bier, maar vroeg me af hoe ik de suiker moet toevoegen na de hoofdvergisting?
Als ik de kristalsuiker 5 minuten voor het eind van het koken toevoeg, dan lost deze nog mooi op.
Moet ik de losse kristalsuiker ook zo toevoegen na de hoofdvergisting of dien ik er eerst een siroop van te maken?
Alvast bedankt

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #23 Gepost op: 21-06-2018 15:52 u »
Ikzelf ben nog nieuw in het brouwen van bier, maar vroeg me af hoe ik de suiker moet toevoegen na de hoofdvergisting?
Als ik de kristalsuiker 5 minuten voor het eind van het koken toevoeg, dan lost deze nog mooi op.
Moet ik de losse kristalsuiker ook zo toevoegen na de hoofdvergisting of dien ik er eerst een siroop van te maken?
Alvast bedankt

Dat kan prima, je zou er eventueel een suikeroplossing van kunnen maken; 1 deel suiker op 2 delen water

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 21-06-2018 22:43 u »
Alvast bedankt

Als je er voor kiest tijdens de vergisting suiker toe te voegen kun je het beste de suiker eerst oplossen om geen al te grote schuimvorming te krijgen. Je krijgt anders hetzelfde effect als dat je krijgt als je schepje suiker bij een glas net ingeschonken cola doet.

Online Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #25 Gepost op: 21-06-2018 22:54 u »
Als je er voor kiest tijdens de vergisting suiker toe te voegen kun je het beste de suiker eerst oplossen om geen al te grote schuimvorming te krijgen.
Suiker moet altijd met water gekookt worden om infecties te vermijden!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 21-06-2018 23:20 u »
Suiker moet altijd met water gekookt worden om infecties te vermijden!

Nee hoor. Er zijn heel wat hobbybrouwers die suiker toevoegen in flesjes voor het bottelen en nooit infecties hebben.
Op suiker kunnen door de hoge osmotische waarde geen micro-organismen leven. Heb je wel eens een schimmelinfectie gezien in je suikerpot?

Offline Gerstenat

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #27 Gepost op: 22-06-2018 10:37 u »
Alweer een beetje wijzer. Bedankt voor de tip!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 22-06-2018 12:00 u »
Nee hoor. Er zijn heel wat hobbybrouwers die suiker toevoegen in flesjes voor het bottelen en nooit infecties hebben.
Op suiker kunnen door de hoge osmotische waarde geen micro-organismen leven. Heb je wel eens een schimmelinfectie gezien in je suikerpot?
Niet in suikerpot maar wel in jampot. Jam heeft ook heel hoge concentratie suiker, maar daar zit ook nog een beetje water bij. Zonder water kan niets groeien

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 22-06-2018 21:23 u »
Niet in suikerpot maar wel in jampot. Jam heeft ook heel hoge concentratie suiker, maar daar zit ook nog een beetje water bij. Zonder water kan niets groeien

Ligt ook aan de soort jam. Jam met minder suiker beschimmeld veel eerder dan jam met veel suiker...

Suiker in de suikerpot heeft een zeer hoge suikerconcentratie, dat is geen infectiebron.

Offline Arjen1969

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 22-06-2018 21:35 u »
Is het niet gewoon afhankelijk van je moutstorting en de gist die je daarna gebruikt? Ik bedoel, de gisten kunnen maar zoveel suikers omzetten in alcohol, en op een bepaald moment wordt de alcohol toch gewoon een gif voor de gisten waardoor je niet meer kan omzetten in alcohol? Ik denk dat het dus afhangt van je moutstorting (starthoeveelheid vergistbare suikers) en wat je daarna maximaal kan toevoegen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 22-06-2018 21:41 u »
Is het niet gewoon afhankelijk van je moutstorting en de gist die je daarna gebruikt? Ik bedoel, de gisten kunnen maar zoveel suikers omzetten in alcohol, en op een bepaald moment wordt de alcohol toch gewoon een gif voor de gisten waardoor je niet meer kan omzetten in alcohol? Ik denk dat het dus afhangt van je moutstorting (starthoeveelheid vergistbare suikers) en wat je daarna maximaal kan toevoegen.
Dan heb je het over maximale hoeveelheid suiker die de gist kan omzetten voordat hij het loodje legt. Dat is iets anders dan maximale hoeveelheid suiker die qua smaak acceptabel is. Daar gaat het hier denk ik over. Als je teveel suiker toevoegt dan is een bier niet meer in balans.
15% suiker tov je moutgewicht blijkt in de praktijk dan een bovengrens. Misschien kan meer ook wel als je je maischschema of hop aanpast, maar het blijft een kwestie van in balans moeten blijven.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #32 Gepost op: 23-06-2018 02:30 u »
Als je teveel suiker toevoegt dan is een bier niet meer in balans.
15% suiker tov je moutgewicht blijkt in de praktijk dan een bovengrens. Misschien kan meer ook wel als je je maischschema of hop aanpast, maar het blijft een kwestie van in balans moeten blijven.

En dat ligt mijns inziens dus heel erg aan het soort bier dat je wilt brouwen. Voor een bier dat doordrinkt als een pils, maar wel een procent of 9-10 alcohol moet bevatten (denk inderdaad richting een duvel (tripel hop)), is een suikerstort van/tot zelfs 30 % helemaal niet gek. Dit soort bieren hoort 'leeg' te zijn. Of je ervan houdt is een tweede.

De meeste wat zwaardere bieren zijn inderdaad sowieso wel gebaat met een deel suikerstort, die de 15-20% dan meestal niet overschrijdt. Dit zorgt voor betere doordrinkbaarheid. Mijn persoonlijke regel is, dat bieren onder de 7% nooit een suikerstort krijgen, en daarboven progressief wel, zeer ernstig rekening houdend met de biersoort. Voor een 'tripel hop' durf ik na mijn laatste bevindingen wel tot 30% te gaan, voor een RIS zou ik dit absoluut niet doen, deze maak ik het liefst volmout. Bedenk vooral hoe doordrinkbaar je bier uiteindelijk moet worden. Deze twee extremen even tegenover elkaar gezet:

Voor een sterke blonde zou ik zeggen:

Bij 8%: 0% suiker geeft een stevige jongen die wat drinkstudie en proefaandacht uitlokt, 10% een wat gangbaarder resultaat, 15% een mooi gemiddelde en 20%+ wordt al gauw een slobberbier. la duvel dus.
Bij 9% ligt dit alweer anders: 0% geeft een bier wat je 'een bier met te veel smaak' zou kunnen noemen, 10% een drinkstudie, 15% gangbaar, 20% een mooi gemiddelde en 25%+ een slobberbier, etcetera.

In het geval van een RIS zou ik zeggen:

9%: geen suiker toevoegen. Een dergelijk bier is bedoeld als nippertje. Alle suiker die je toevoegt geeft alleen maar betere doordrinkbaarheid, en dat wil je helemaal niet in een dergelijk bier.
10%+: voeg maximaal 10-15% suiker toe, zodat je bier niet helemaal een onverteerbare moutbom wordt. Ook etcetera.

Afgaande op deze (mijn) mening, zou ik dus bijvoorbeeld bij een dubbele IPA van 8,5% een suikerstort van zo'n 10% aanraden, in een sterke blonde van 8,5% la duvel 20% suiker, in een dubbel van 7,5% zo'n 5%, een stout van 7% helemaal niks en in een blonde van 6% ook helemaal niks.

Ieder zijn of haar smaak, maar de balans in een bier hangt voor mij toch heel erg af van het biertype.

Houd rekening met dat biertype, is mijn advies!

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #33 Gepost op: 23-06-2018 08:38 u »
Dan heb je het over maximale hoeveelheid suiker die de gist kan omzetten voordat hij het loodje legt. Dat is iets anders dan maximale hoeveelheid suiker die qua smaak acceptabel is. Daar gaat het hier denk ik over. Als je teveel suiker toevoegt dan is een bier niet meer in balans.

Gist zet suiker om in alcohol, koolzurgas, warmte, en aromastoffen.

Het maakt de gist niet uit waar die suiker vandaan komt. Ook uit toegevoegde suiker komt daarom geur en aroma, en dan vooral die aroma's die kenmerkend zijn voor de gist, want de (witte) suiker zelf levert geen smaak. Met je gistkeuze moet je dan ook rekening houden als je een bier maakt met relatief veel toegevoegde suiker. Je gaat immers meer accent leggen op het gistprofiel.

Suiker levert zeker geen 'leeg' bier op.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #34 Gepost op: 23-06-2018 09:51 u »
Helemaal met Jasper eens. Het is leuk om je gist eens op puur suikerwater uit te testen, met een klein beetje voeding misschien en dan misschien eens op maltosewater. (help je van het idee af dat US-05 'neutraal' is)

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #35 Gepost op: 23-06-2018 10:58 u »

Kristalsuiker geeft toch meer esters? En wat dat betreft is er ook nog een verschil tussen glucose en sucrose toevoegen?

Offline HansvV

• Vol lid
  • Vis ook eens vr het net
« Reactie #36 Gepost op: 30-11-2018 10:58 u »

Het maakt de gist niet uit waar die suiker vandaan komt. Ook uit toegevoegde suiker komt daarom geur en aroma, en dan vooral die aroma's die kenmerkend zijn voor de gist, want de (witte) suiker zelf levert geen smaak. Met je gistkeuze moet je dan ook rekening houden als je een bier maakt met relatief veel toegevoegde suiker. Je gaat immers meer accent leggen op het gistprofiel.

Suiker levert zeker geen 'leeg' bier op.

Kom al zoekende dit topic tegen, wat ik weer even ophaal. Ik stoei nog wat met de vraag of het voor de ontwikkeling van het smaakprofiel van je brouwsel uitmaakt of je de extra suiker vr de vergisting toevoegt, of na de hoofdvergisting. Het gaat me dus niet om de vraag welke suiker, en welk alcoholpercentage, maar louter om de smaakontwikkeling. Ik voeg, voor een tripel, nu de suiker toe n de hoofdvergisting, zodat de gist (opkweek Westmalle) eerst met de moutsuikers aan de gang gaat. Was een advies ergens, teneinde de boel goed uit te laten vergisten. En dat lukt ook. Wordt echter getriggerd door wat opmerkingen in het (uitstekende) boek van Chris White, vandaar mijn vraag: verandert het smaakprofiel wanneer je vr of na de hoofdvergisting gewone suiker toevoegt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 30-11-2018 20:10 u »
Kom al zoekende dit topic tegen, wat ik weer even ophaal. Ik stoei nog wat met de vraag of het voor de ontwikkeling van het smaakprofiel van je brouwsel uitmaakt of je de extra suiker vr de vergisting toevoegt, of na de hoofdvergisting. Het gaat me dus niet om de vraag welke suiker, en welk alcoholpercentage, maar louter om de smaakontwikkeling. Ik voeg, voor een tripel, nu de suiker toe n de hoofdvergisting, zodat de gist (opkweek Westmalle) eerst met de moutsuikers aan de gang gaat. Was een advies ergens, teneinde de boel goed uit te laten vergisten. En dat lukt ook. Wordt echter getriggerd door wat opmerkingen in het (uitstekende) boek van Chris White, vandaar mijn vraag: verandert het smaakprofiel wanneer je vr of na de hoofdvergisting gewone suiker toevoegt.

Door mij is dat nooit uitgetest.

Je zou natuurlijk zelf een test kunnen uitvoeren. Erg lastig om dat uit te voeren is het niet...

Offline HansvV

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 30-11-2018 22:24 u »
Is waarschijnlijk inderdaad niet al te moeilijk, maar kost weer een tijd voordat je het resultaat kunt testen, aannemende dat je de te vergelijken batches ook nog wilt laten rijpen. Vroeg me gewoon af of op dit forum met talrijke zeer ervaren en experimenterende brouwers niet al eens een mening hierover was gevormd. White stelt o.a. dat de meeste smaakontwikkeling in je gistende brouwsel al in de eerste 72 uur plaatsvindt. Tel daarbij op dat die smaakontwikkeling mede wordt bepaald door wat de gist te eten krijgt, dan vraag je je dus af of dat tot verschillen leidt indien de suiker al gelijk vr de vergisting of pas later in het proces wordt toegevoegd.

Benieuwd naar meningen/ervaringen van dit forum.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 30-11-2018 23:24 u »
Is waarschijnlijk inderdaad niet al te moeilijk, maar kost weer een tijd voordat je het resultaat kunt testen, aannemende dat je de te vergelijken batches ook nog wilt laten rijpen.

Testen kost inderdaad tijd. Het mooie is dat je veel leert. Veel meer dan dat je kunt leren van geschreven teksten. Nuanceringen in smaak zijn vaak moeilijk onder woorden te brengen. En vaak wordt bij een verslag van een test niet elk detail uitgeschreven.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 01-12-2018 08:54 u »
Ik begrijp dat je liever ervaringen wilt horen dan aansporing tot weer het zoveelste experiment. Met experimenten is het belangrijk om de overige omstandigheden gelijk te houden en dat is nog niet altijd makkelijk en als snel heb je dan verschil wat vooral ontstaat door verschil in omstandigheden en niet door hetgeen je wilde onderzoeken. Ook is de vraag hoe groot ubernaupt  de invloed van suiker op extra smaakstoffen is. De vraag is theoretisch niet zo makkelijk te beantwoorden en ik begrijp dat je het ook niet hebt kunnen halen uit de informatie van Chris White.

Als ik even puur ga redeneren dan zou je eerst moeten weten waar in de hele cyclus smaakstoffen worden gevormd en onder welke omstandigheden en hoe die omstandigheden verschillen in beide gevallen. Wat is bijvoorbeeld de invloed van alcohol (begin geen, einde veel) op de chemische omzettingen? zelfde voor suikerconcentratie en soorten suikers.

Voor mijn gevoel geeft suiker op het einde toevoegen de minste extra smaakjes omdat het voor de gist makkelijker is om suiker aan het einde te vergisten dan aan het begin vanwege de  anders hoge concentratie aan het begin en voorkeur voor simpele suikers.     

Offline HansvV

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 01-12-2018 10:57 u »
Ik begrijp dat je liever ervaringen wilt horen dan aansporing tot weer het zoveelste experiment.
<< Nou, niet helemaal. Zoals ik al eens eerder heb aangegeven ben ik nieuw op dit forum, maar niet helemaal nieuw in de materie. Als er in een vraagstelling als deze sprake zou kunnen zijn van een matrix met veel te vergelijken parameters, dan bestaat al snel de kans dat je appels met peren vergelijkt, om even in smaaktermen te blijven. Daarom mijn vraag of iemand me al was voorgegaan in deze fruitmand en zo ja, wat dan de bevindingen en/of aanbevelingen zouden zijn>>

Citaat
Met experimenten is het belangrijk om de overige omstandigheden gelijk te houden en dat is nog niet altijd makkelijk en als snel heb je dan verschil wat vooral ontstaat door verschil in omstandigheden en niet door hetgeen je wilde onderzoeken.
<< Inderdaad, dat is in grote lijnen wat ik met het bovenstaande bedoel>>

Citaat
Ook is de vraag hoe groot ubernaupt  de invloed van suiker op extra smaakstoffen is. De vraag is theoretisch niet zo makkelijk te beantwoorden en ik begrijp dat je het ook niet hebt kunnen halen uit de informatie van Chris White.
<< Dat klopt. Tenminste zoals ik zijn boek tot nu toe lees. Een heel informatief boek, uiterst praktisch hier en daar, maar soms krijg ik het gevoel dat de dingen (minstens) twee kanten op kunnen gaan. Dit is n van die dingen. Zie ook mijn post van 30/11 hierover. Als de gist inderdaad voornamelijk in de eerste 72 uur het smaakprofiel bepaalt, dan zal het dus, bij dezelfde soort gist, en bij overige gelijkblijvende parameters als pH en T, afhankelijk zijn van wat de gist te eten krijgt. In ons geval een mengsel van suikers. Ik gebruik "Brouwsuiker" als additionele bron. Diezelfde suiker zal ook deels wel in de basiswort (dus vrdat je die extra suiker toevoegt) aanwezig zijn, alleen dan in een totaal andere verhouding tot de overige vergistbare suikers. Ik ben onvoldoende ingevoerd in het leven van een gistcel om te weten of hij een fijnproever dan wel een veelvraat is, maar kan me wel voorstellen dat e.e.a. verschil maakt. Dat wordt versterkt door wat White schrijft over de lag-fase, waarin de gist "op gang komt" (mijn woorden) maar er toch al een hoop (ook smaak) wordt vastgelegd. Of ik begrijp het verkeerd. Komt ook wel eens voor.>>

Citaat
Als ik even puur ga redeneren dan zou je eerst moeten weten waar in de hele cyclus smaakstoffen worden gevormd en onder welke omstandigheden en hoe die omstandigheden verschillen in beide gevallen. Wat is bijvoorbeeld de invloed van alcohol (begin geen, einde veel) op de chemische omzettingen? zelfde voor suikerconcentratie en soorten suikers.

Voor mijn gevoel geeft suiker op het einde toevoegen de minste extra smaakjes omdat het voor de gist makkelijker is om suiker aan het einde te vergisten dan aan het begin vanwege de  anders hoge concentratie aan het begin en voorkeur voor simpele suikers.
<< Ja, eind toevoegen doe ik om de gist eerst de moeilijke suikers te laten verwerken, dan het alcoholpercentage verder omhoog met die suiker erbij. Maar dan ga je zo'n boek lezen en dan....>> 
[/quote]

Offline HansvV

• Vol lid
« Reactie #42 Gepost op: 01-12-2018 11:00 u »
Testen kost inderdaad tijd. Het mooie is dat je veel leert. Veel meer dan dat je kunt leren van geschreven teksten. Nuanceringen in smaak zijn vaak moeilijk onder woorden te brengen. En vaak wordt bij een verslag van een test niet elk detail uitgeschreven.

Begrijp me niet verkeerd Jacques, ik wil dat testen zeker wel doen, al was het maar omdat ik mezelf nu nieuwsgierig heb gemaakt, zeker wanneer ik begrijp dat dit eigenlijk nog niet zo is uitgezocht binnen de forumgemeenschap??

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 01-12-2018 12:12 u »
Je zou misschien een experiment kunnen doen met glazen flessen van een liter, net zoals Jacques ook wel doet met een klein deel van je brouwsel via die 2 flessen. dat kost niet zoveel moeite.

Offline HansvV

• Vol lid
« Reactie #44 Gepost op: 01-12-2018 14:26 u »
Is een idee inderdaad. Ik heb hier ook nog twee identieke 4,5 l jars staan, ooit gebruikt voor de wijnmakerij. Zou handig zijn wanneer er ergens al een voorbeeldje is voor de opzet/aanpak van zo'n testje. Ik kan bijv. 30l wort maken (heb een Grainfather), 20 l daarvan in mijn gewone vergister verwerken (SsBrewtech chronical), en dan die 2 jars beide vullen met zeg 4l. De ene gelijk de suiker erbij, de andere na een week of zo. Ze kunnen in de klimaatkast op 20 degC. Wat overblijft is de vraag wat ik wil vergelijken: de smaak (= zeer subjectief), maar what else? pH? Troebeling? Restactiviteit na een bepaalde periode (als blubrate), als indicator dat de vergisting wezenlijk anders verloopt?
Suggesties?
Groet, Hans

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #45 Gepost op: 01-12-2018 15:58 u »
Ik zou proberen om het gewicht zodanig te beperken dat je het geheel kunt wegen op een keukenweegschaal. Dan kun je via weging het SG bijhouden. en dan nauwkeurig de suiker afwegen en even opkoken met water 1 deel suiker op 2 deel water en af laten koelen. Suiker los erbij is geen goed idee, dan gaat het er overheen schuimen. wegen voor en na toevoegen van de suiker en goed bijhouden hoeveel suiker en water je hebt gebruikt. via de weging kun je zode gisting volgen en zien of er verschillen ontstaan in de SG curve.   

Offline HansvV

• Vol lid
« Reactie #46 Gepost op: 01-12-2018 20:56 u »
Dus: geen 4,5 maar 1 liter per batch?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 01-12-2018 21:18 u »
4 zou voor mij prima zijn. mijn keukenweegschaal gaat tot 5kg dus met nog zeg 500g erbij voor het vaatje kom je dan net niet op 5 kg.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 01-12-2018 21:53 u »

Je kunt zo veel redeneren als je wilt maar in de praktijk pakt het vaak anders uit.

Een test is niet zo moeilijk. Er zijn in het verleden meerdere tests gedaan om de invloed van late suikergift te bestuderen. Daarbij ging het steeds om het eind SG. Bij een zwaar bier geeft een late suikergift een iets hogere vergistingsgraad. Dat maakt dat het bier iets anders smaak. Of je dat prettig vindt of niet ontdek je door een test uit te voeren. Moeilijk is dat niet. En je leer veel door het uitvoeren van tests. De bieren van tests die anderen uitvoeren kun je bijna nooit proeven...

Offline HansvV

• Vol lid
« Reactie #49 Gepost op: 01-12-2018 22:52 u »
Je kunt zo veel redeneren als je wilt maar in de praktijk pakt het vaak anders uit.

Een test is niet zo moeilijk. Er zijn in het verleden meerdere tests gedaan om de invloed van late suikergift te bestuderen. Daarbij ging het steeds om het eind SG. Bij een zwaar bier geeft een late suikergift een iets hogere vergistingsgraad. Dat maakt dat het bier iets anders smaak. Of je dat prettig vindt of niet ontdek je door een test uit te voeren. Moeilijk is dat niet. En je leer veel door het uitvoeren van tests. De bieren van tests die anderen uitvoeren kun je bijna nooit proeven...

Inderdaad: eind SG. Met als bijkomend aspect de smaakontwikkeling. Mijn vraag moge duidelijk zijn. Als de gist bij aanvang al verzuipt in eenvoudig te vergisten materiaal, leidt dat dan tot een ander smaakprofiel. Ik wil die test wel eens inzetten. Dan toch maar die 4,5 liter jars gebruiken? 1 l lijkt me wat weinig, kans op instabiliteit, verstoring etc. Goede suggesties om zo'n test op te zetten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #50 Gepost op: 01-12-2018 23:48 u »
Inderdaad: eind SG. Met als bijkomend aspect de smaakontwikkeling. Mijn vraag moge duidelijk zijn. Als de gist bij aanvang al verzuipt in eenvoudig te vergisten materiaal, leidt dat dan tot een ander smaakprofiel. Ik wil die test wel eens inzetten. Dan toch maar die 4,5 liter jars gebruiken? 1 l lijkt me wat weinig, kans op instabiliteit, verstoring etc. Goede suggesties om zo'n test op te zetten?

Je kunt kijken naar het eerdere topic.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16325.0.html

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #51 Gepost op: 02-12-2018 07:27 u »
Goede suggesties om zo'n test op te zetten?
-eerst alles bij elkaar hele brouwsel, gist aanenten, evt beluchten.
-als dan alles goed gemend dan
-begin SG en beginbrix meten
-verdelen in 2 porties.
-vantevoren gewicht van 4.5 liter jars meten
-dan gewicht meten met wort erbij
-dan 1 jar extra suiker oplossing toevoegen.
-weer gewicht meten
-noteren hoeveel suiker en hoeveel water erbij is gekomen
-grafiek maken van gewicht versus tijd van beiden
-als gewicht van deel zonder extra suiker tegen einde gisting komt, dan exact zelfde hoeveelheid suikerstroop toevoegen als bij de andere
-weer gewicht meten vlak voor en vlak na suikertoevoeging
-verder gaan met gewicht meten versus tijd tot helemaal uitgegist.

via rekensheet (Jacques,HansHalberstadt) SG berekenen over de tijd van beiden.
-bij bottelen eind SG en eindbrix meten

Offline HansvV

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 02-12-2018 12:06 u »
Je kunt kijken naar het eerdere topic.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16325.0.html

Had dit experiment nog niet gevonden; er staat knap veel op dit forum. Interessante discussie; ik moet uitkijken dat ik het wiel niet opnieuw ga uitvinden. Het topic gaat voornamelijk over de vergistingsgraad, hoewel over smaakverschillen her en der wel wat wordt gezegd. Lijkt weinig uit te maken in de drie geteste varianten (die smaak dus). Wellicht wat onderscheid in body, mogelijk t.g.v. restsuiker? De focus lijkt vooral te schuiven naar zeer hoge begin-SG's. En dan wordt de zin van later toevoegen van suiker aannemelijk. Ik wil mijn test doen op een SG van rond de 1080.
Is er een duidelijke conclusie over het droog toevoegen van suiker (de brouwsuiker die ik heb is behoorlijk fijn)? Zou het iets makkelijker maken wat betreft correctie op volume.

Offline HansvV

• Vol lid
« Reactie #53 Gepost op: 02-12-2018 12:31 u »
-eerst alles bij elkaar hele brouwsel, gist aanenten, evt beluchten.
-als dan alles goed gemend dan
-begin SG en beginbrix meten
................

via rekensheet (Jacques,HansHalberstadt) SG berekenen over de tijd van beiden.
-bij bottelen eind SG en eindbrix meten

Hier kan ik wel wat mee, bedankt. Ik overweeg het volgende:
- ik ga uit van een tripel (blijft toch mijn favoriet), bijv. volgens de recepten van Adrie (star SG rond de 1080)
- ik maak 30 liter in de Grainfather
- het wort gaat naar een 50l vergistingsvat
- daar gaat de giststarter bij. Ik heb nu actieve gist (4l) opgekweekt uit St Bernardus Abt12. Oppassen dat ik niet t veel overpitch
- doorroeren en paar uur beluchten (ik denk aan twee uur, niet te lang anders zit ik al een eind in het experiment)
- dan die batch verdelen: 3,5 l in jar 1, gelijk suiker erbij, 3,5l in jar 2 (suiker op einde hoofdvergisting) rest in mijn CCT, suiker getrapt doseren na hoofdvergisting
- de CCT batch gewoon door laten lopen (je wilt ook gewoon lekker bier maken), de testen alleen op de jars
- alles op 20 degC laten lopen. De CCT is temperatuur gecontroleerd, de jars kunnen in de klimaatkast.
Verder alles als aangegeven. Voor metingen moeten de jars dan wel weer kortstondig uit de kast. Monsters analyseren op SG en pH (digitale pH-meter). Kan eventueel ook nog TDS-meting uitvoeren. Wegen als aangegeven.

Nog een puntje van aandacht: wanneer precies die smaaktest te doen, en hoe? Vers bier op 20 degC met weinig CO2 (aan einde vergisting) smaakt anders dan op 10 degC mt CO2. Dus: eerst bottelen met wat suiker en dan na twee weken proeven?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #54 Gepost op: 02-12-2018 13:01 u »
Monsters analyseren op SG en pH (digitale pH-meter). Kan eventueel ook nog TDS-meting uitvoeren. Wegen als aangegeven.

Nog een puntje van aandacht: wanneer precies die smaaktest te doen, en hoe? Vers bier op 20 degC met weinig CO2 (aan einde vergisting) smaakt anders dan op 10 degC mt CO2. Dus: eerst bottelen met wat suiker en dan na twee weken proeven?

Ik denk dat je vantevoren zult moeten beslissen of je de weegmethode gebruikt of met monsters gaat werken (nodig voor pH)
Monsters nemen en weegmethode combineren is lastig omdat dan het gewicht wat je onttrekt exact gecorrigeert moet worden en het oorspronkelijke gewicht daar mee verrekent moet worden, anders kloppen je berekeningen niet meer. monster nemen met gewicht "a" levert noodzakelijke correctie van het begingewicht met "b" en a en b  zijn niet hetzelfde en ook nog afhankelijk van het moment.

Ik weet niet wat je verwacht dat kennis van de pH waarde je op gaat leveren mbt de conclusies die je wilt trekken. Zelf zou ik daarom kiezen voor de weegmethode en geen monsters nemen. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 02-12-2018 14:10 u »
Had dit experiment nog niet gevonden; er staat knap veel op dit forum.

Via de tags kun je veel terugvinden.

Er is een tag experiment. Via deze tag had je het kunnen vinden.

Offline HansvV

• Vol lid
« Reactie #56 Gepost op: 02-12-2018 15:00 u »
Ik denk dat je vantevoren zult moeten beslissen of je de weegmethode gebruikt of met monsters gaat werken (nodig voor pH)
Monsters nemen en weegmethode combineren is lastig omdat dan het gewicht wat je onttrekt exact gecorrigeert moet worden en het oorspronkelijke gewicht daar mee verrekent moet worden, anders kloppen je berekeningen niet meer. monster nemen met gewicht "a" levert noodzakelijke correctie van het begingewicht met "b" en a en b  zijn niet hetzelfde en ook nog afhankelijk van het moment.

Ik weet niet wat je verwacht dat kennis van de pH waarde je op gaat leveren mbt de conclusies die je wilt trekken. Zelf zou ik daarom kiezen voor de weegmethode en geen monsters nemen.

Begrijp je punt betreffende bemonsteren. Moet ik nog even over nadenken. Wat betreft de pH: weet ik ook niet bij voorbaat, anders dan dat het eenvoudig te meten is. Hangt wellicht ook samen met omzettingsgraad. Kan denk ik geen kwaad om het te meten. Constateer ik aan het eind geen verschil, dan so be it. Indien er wel een significant verschil in pH is, tja, dan zien we wel weer verder. Zal in ieder geval afhangen van de mate waarin CO2 in water is opgelost (CO2 <-> HCO3-). Ik zoek nog wat verder.

Offline HansvV

• Vol lid
« Reactie #57 Gepost op: 02-12-2018 15:03 u »
Via de tags kun je veel terugvinden.

Er is een tag experiment. Via deze tag had je het kunnen vinden.

Dank. Ga tags gebruiken.
Van jouw kant nog suggesties gezien je experiment destijds? Wellicht een ander experiment waar ik op zou kunnen aansluiten. Ik wil voorlopig zoveel als mogelijk is andere variabelen, zoals T, constant houden. Maar ik zie vast nog zaken over het hoofd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 02-12-2018 15:38 u »
Dank. Ga tags gebruiken.
Van jouw kant nog suggesties gezien je experiment destijds? Wellicht een ander experiment waar ik op zou kunnen aansluiten. Ik wil voorlopig zoveel als mogelijk is andere variabelen, zoals T, constant houden. Maar ik zie vast nog zaken over het hoofd.

Bij het doen van tests is het altijd goed om zo veel mogelijk variabelen gelijk te houden.

Verder raad ik je aan om de suiker opgelost toe te voegen. Het water dat je geeft voor het oplossen van het suiker geef je ook aan bier waarbij de suiker vooraf is toegevoegd. Dit om een eerlijke vergelijking te kunnen doen

Offline HansvV

• Vol lid
« Reactie #59 Gepost op: 02-12-2018 16:20 u »
OK, suiker opgelost erin. Ik verwacht deze batch dinsdag a.s. te gaan produceren. Mochten er tussentijds nog opmerkingen/suggesties zijn dan houd ik mij aanbevolen. Het wordt dus een start SG van rond de 1080 (is het streven).

Tags: suikers