RVS tegenstroomkoeler reinigen

Gestart door BuBS, 26-11-2003 17:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

BuBS

Ik heb sinds kort een RVS tegenstroomkoeler en mijn vraag is, hoe kan ik deze het beste reinigen.Mijn vorige tegenstromer was van koper en deze maakte ik schoon met kokend water en een beetje citroenzuur, ik heb met deze methode nooit problemen gehad. Kan mijn RVS koeler schoonmaken met Chemipro caustic, of moet ik Chemipro acid gebruiken, of zijn er nog andere manieren.
Ik hoor het wel,

Bierige groetjes,
Kees

Eduard

Mijn tegenstroomkoeler (koperen buis met tuinslag omhulsel) maak ik schoon door gedurende enkele minuten koud kraanwater erdoorheen te laten stromen.

Nou heb ik'm nog maar een keer gebruikt dus ik kan niets zeggen over eventuele gevolgen, maar het leek mij afdoende.

Herman

Ik reinig mijn koeler:
door er voor en na gebruik heet water door te laten lopen. Verder doe ik er wel een sulfiet+zuuroplossing in (enige tijd).

Deze komt uit een cv ketel. RVS van binnen en van buiten een combi (koper/rvs).

Herman

BuBS

Hi Herman,

Mooi koelertje, lekker klein. Denk jij dat een zuur beter is dan een Chemipro oplossing  ???
IK weet dat de tapwacht ( bedrijf die de bierleidingen reinigd ), een chloor oplossing gebruiken.

Groetjes,
Kees

Edwin

Hoi Kees  :proost:

Wat je moet voorkomen is dat het reinigingsmiddel 'gaatjes vreet in je metaal'.
Bij reinigen gaat het om temperatuur, tijd, beweging en het reinigingsmiddel. In een professionele brouwerij gebruiken ze loog en vaak nog een beetje (salpeter)zuur wat ze rondpompen op zo'n 50 graden.
Wij kunnen dat niet en zullen dus op een andere manier moeten werken. Ikzelf zou geen chloor gebruiken voor de reiniging als dat anders kan. Bijvoorbeeld Chemipro Oxi of hoe heet is ook al weer. De acid-variant zou volgens mij ook moeten werken. Anders werkt de sulfiet/citroenzuurversie ook natuurlijk (echter lastig om mee te reinigen).

Edwin

Patrik_Claes

Dag allemaal,

Let in ieder geval op, RVS wordt aangetast door chloor, dus zeker niet te geconcentreerd en geen zaken zoals bleekwater gebruiken!

Groetjes,

Patrik

norbertus

Allo,

Ik reinig de tegenstoomkoeler met een een stukje spons dat ik als volgt prepareer. Men schaft zich een goedkope kunststofspons aan en men slaat er door middel van een holle puntslag ( zelf gemaakt door een stukje staalbuis onderaan scherp te slijpen ) een cilindertje uit naargelang de diameter van de de buis. Men plaatst dit cilindertje in de buis van de koeler en zet er de waterdruk van de leiding op. Het stukje spons komt er zo doorheen en reinigt de wand van de koperbuis.
Ik heb dit ooit gezien bij de debietonderhouders van de brouwerij die gelijkaardige stukjes spons doorheen de bierleidingen joegen om deze te reinigen. Werkt prachtig.

groeten,  :idea:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.