Filterplaat van aluminium

Gestart door eric, 14-02-2011 15:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eric

Hallo,

Ik weet dat er al discussies zijn geweest over het wel of niet gebruiken van aluminium pannen e.d
maar een aluminium filterplaat zou dit veilig kunnen? Er wordt immers niet gekookt tijdens het filteren
graag jullie mening over dit onderwerp, zelf denk ik dat het makkelijk moet kunnen maar wil het wel veilig doen, men kookt toch ook b.v soep e.d in aluminium pannen?

Eric

Ronald_

Kan prima.. Een alu pan kan namelijk ook!  >:D

Oscar

Citaat van: eric op 14-02-2011  15:44 umaar een aluminium filterplaat zou dit veilig kunnen?

Tuurlijk... geen enkel probleem... :)

Het Alfazuurmannetje

Inderdaad kost stukken goedkoper. Gewoon doen.

Het Alfazuurmannetje

Citaat van: Zatlap op 14-02-2011  16:22 uInderdaad kost stukken goedkoper. Gewoon doen.

Goedkoper dan platina bedoelde ik.

John

Hallo,

Dacht dat aluminium niet goed was ivm de zuurgraad van wort...?

Grt. John
Nuenen

Hopmans


erikgroothuis

Citaat van: Hopmans op 23-02-2011  11:01 uIs hout geen optie?
Wat dacht je zelf? :degroeten:

Ronald_

Citaat van: John op 23-02-2011  10:53 uHallo,

Dacht dat aluminium niet goed was ivm de zuurgraad van wort...?

Grt. John
Nuenen

Mijn bier is prima, en ik heb een Alu pan..

RobinB

Er zouden inderdaad door de zuurgraad kleine hoeveelheden aluminium kunnen oplossen. Er lijkt een verband te zijn tussen teveel inname van aluminium met de ziekte van Alzheimer.
Aluminium expositie via voeding is daarom het best te vermijden. 

Oscar

Citaat van: RobinB op 23-02-2011  16:07 uEr lijkt een verband te zijn tussen teveel inname van aluminium met de ziekte van Alzheimer.
Aluminium expositie via voeding is daarom het best te vermijden.

Hetzelfde verhaal als met een alu brouwpan... Ik heb er jaren mee gebrouwen, maar daar weet ik niet meer van... ;D ;D ;D

Adrie

Citaat van: RobinB op 23-02-2011  16:07 uEr zouden inderdaad door de zuurgraad kleine hoeveelheden aluminium kunnen oplossen. Er lijkt een verband te zijn tussen teveel inname van aluminium met de ziekte van Alzheimer.
Aluminium expositie via voeding is daarom het best te vermijden.

Op zich klopt dat, maar er vormt zich een oxidatielaagje op het aluminium waardoor er geen aluminium meer in oplossing gaat, ook niet in licht zure wort. Wat je vooral niet moet doen is elke keer je pan of filterplaat blinkend schoon schuren. Zorg dat de grijze oxidatielaag blijft zitten.

Hopmans

Alzheimer...
Da's niet best.
Ik zou het risico niet durven nemen.


SeekingBeer

Heel veel jaren terug heb ik zelfs de kleine vakantie pannetjes vervangen door rvs.
Ik zou zelf geen alu gebruiken; kijk maar eens hoe blinkend schoon je koperen buizen uit het wort komen...

Adrie

Citaat van: SeekingBeer op 23-02-2011  16:39 uHeel veel jaren terug heb ik zelfs de kleine vakantie pannetjes vervangen door rvs.
Ik zou zelf geen alu gebruiken; kijk maar eens hoe blinkend schoon je koperen buizen uit het wort komen...

Duhh. Koper is geen aluminium.

Adrie

Uit How to Brew van John Palmer:

CiteerCleaning Stainless Steel and Aluminum
For general cleaning, mild detergents or percarbonate-based cleaners are best for steel and aluminum. Bleach should be avoided because the high pH of a bleach solution can cause corrosion of aluminium and to a lessor degree of stainless steel. Do not clean aluminum shiny bright or use bleach to clean an aluminum brewpot because this removes the protective oxides and can result in a metallic taste. This taste-detectable level of aluminum is not hazardous. There is more aluminum in a common antacid tablet than would be present in a batch of beer made in an aluminum pot.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 23-02-2011  16:47 uUit How to Brew van John Palmer:

Het reinigen van roestvrij staal en aluminium
Voor algemene reiniging, milde detergenten of percarbonaat schoonmaakmiddelen op basis van zijn beste voor staal en aluminium. Bleach dient te worden vermeden omdat de hoge pH van een bleekwater oplossing kan leiden tot corrosie van aluminium en een verhuurder mate van roestvrij staal. Niet schoon aluminium glanzend helder of bleekmiddel gebruiken om een aluminium brewpot schoon, omdat dit verwijdert de beschermende oxiden en kan resulteren in een metaalachtige smaak. Deze smaak-detecteerbaar niveau van aluminium is niet gevaarlijk. Er is meer aluminium in een gemeenschappelijke antacidum tablet dan aanwezig zouden zijn in een partij van bier in een aluminium pot.


RobinB

Vraag ik me wel af welk antacidum hij bedoelt, want in ranitidine, omeprazol, pantozol en zelfs simpele Rennie's zit geen aluminium?

Rowan Huigen

Ik wil mijn nieuwe, 2ehandse RVS-pan gaan shoonmaken.
Heb ik dus, milde detergenten of percarbonaat nodig.

Mooi,  :)
Kan ik zoiets dan bij de apotheek ophalen of moet dat bij bijv. een firma VDK te J.
En dan? Knikker ik dat dan in de RVS-pan voor 1 uur.

Op Alzheimer zit ik niet te wachten  ;D

Gr. Rowan

Hopmans

Citaat van: Rowan Huigen op 23-02-2011  20:23 uOp Alzheimer zit ik niet te wachten  ;D

Ik ook niet.
John Palmer kan zeggen wat hij wil, maar ik zou het risico niet nemen.


RobinB

Bij RVS is Alzheimer natuurlijk geen issue! :D

Hopmans

Citaat van: RobinB op 23-02-2011  20:26 uBij RVS is Alzheimer natuurlijk geen issue! :D

Toppie.
Hoe zit het met PE eigenlijk?
RVS is een beetje lastig boren.


Rowan Huigen

CiteerBij RVS is Alzheimer natuurlijk geen issue!

Was ik even vergeten!

RobinB

PE is bij mijn weten vrij van weekmakers, PP ook.

SeekingBeer

Citaat van: Adrie op 23-02-2011  16:44 uDuhh. Koper is geen aluminium.

Nee gelukkig niet Adrie.
Maar ik dacht altijd dat het glimmende koper kwam van de licht etsende werking van wort, dus dat het licht zuur is.
Dat is toch de reden dat alu pannen iha niet in de keuken thuishoren?

Of zit dat chemisch gezien allemaal heel anders & zit ik onzin te bazelen?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.