Een paar vragen aan Speidel Baumeister gebruikers

Gestart door Hai, 14-02-2011 15:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hai

1 Heeft iemand ervaring met het schoonmaken van een Speidel.

Gaat het schoonmaken makkelijk?
Ook het verwarmingsspiraal?
Hoeveel tijd kost het ongeveer?

2 Gaat het filteren van het afgekoelde wort goed?

Kun je op de kraanuitlaat aanpassingen maken om het wort te filteren?


Haike

assebasie

Schoonmaken van de speidel is erg gemakkelijk. Zelfs het reinigen van de pomp + in/uitlaat.
Dit heb ik de eerste keer al moeten doen omdat ik granen morste in de buitenpan. Geheel mijn eigen stomme schuld.

Schoonmaken doe ik gewoon met schoon water en een schone doek.
Voor iedere brouw herhaal ik dit.

Filteren van het afgekoelde wort doe ik niet. Dit laat ik direct aflopen in de CCT.
Ik laat ongeveer 1-1.5 liter achter waar veel neerslag (eiwitten ed) in zit.

Extra filteren kan altijd natuurlijk. Je kunt tussen de uitloopkraan en de CCT altijd een filterdoek plaatsen.

NewLine

Schoonmaken gaat inderdaad zeer makkelijk. De spiraal is inderdaad wel het moeilijkste onderdeel om mechanisch schoon te maken, maar dat valt wel mee.
Ik denk dat ik er ongeveer een klein half uurtje mee bezig ben (inclusief de binnencilinder; de hulzen, etc...). Ik gebruik ook gewoon (warm) water, de tuinslang en soms wat huishoudsoda om schoon te maken.

Filteren van gekoeld wort doe ik ook niet. Ik laat ook wel een beetje achter in de Speidel. Tot nu toe is het me wel nog nooit gelukt om 20 liter in mijn gistvat te krijgen. Ik heb blijkbaar wel een verlies dat gorter is dan ik dacht.
Het kraantje is met een soort bout bevestigd, dus eventueel kan je daar waarschijnlijk zelf nog iets anders op monteren?


Hai

Citaat van: NewLine op 14-02-2011  18:49 uSchoonmaken gaat inderdaad zeer makkelijk. De spiraal is inderdaad wel het moeilijkste onderdeel om mechanisch schoon te maken, maar dat valt wel mee.
Ik denk dat ik er ongeveer een klein half uurtje mee bezig ben (inclusief de binnencilinder; de hulzen, etc...). Ik gebruik ook gewoon (warm) water, de tuinslang en soms wat huishoudsoda om schoon te maken.

Filteren van gekoelde wort doe ik ook niet. Ik laat ook wel een beetje achter in de Speidel. Tot nu toe is het me wel nog nooit gelukt om 20 liter in mijn gistvat te krijgen. Ik heb blijkbaar wel een verlies dat gorter is dan ik dacht.
Het kraantje is met een soort bout bevestigd, dus eventueel kan je daar waarschijnlijk zelf nog iets anders op monteren?

Kun je op de uitstroomopening van kraan, dus binnen in de pan een kleine hopfilter maken. Is daar ruimte voor?

assebasie


Hai

Citaat van: assebasie op 14-02-2011  19:09 uHopzakje werkt perfect.

Wil graag goed filteren, voor dat naar het gisvat gaat.
Doe ik nu ook, krijg geen trub (kruiden, eiwitvlokken) in het gistvat
Verder hoef ik geen liter wort achter te laten.

Zou graag willen weten of er ruimte is om een klein filtertje te monteren aan de binnenzijde van de pan.
Werken met een filterdoek zie ik niet zitten.

NewLine

Ik heb geen idee hoe groot zo een filter is. Hieronder een foto van de binnenkant van mijn 20l Speidel. De opening is dus de kraan. Je hebt natuurlijk ook nog de binnenste moutcilinder die op ongeveer 2 vingers van de wand zit.



Denk je dat je filter hier in past? Hoe ziet zo een ding er eigenlijk uit? Kan dat ook aan de buitenzijde van de kraan? Lijkt me ook wel interessant om geen wort te hoeven achter laten.

Hai

Citaat van: NewLine op 14-02-2011  20:10 uIk heb geen idee hoe groot zo een filter is. Hieronder een foto van de binnenkant van mijn 20l Speidel. De opening is dus de kraan. Je hebt natuurlijk ook nog de binnenste moutcilinder die op ongeveer 2 vingers van de wand zit.



Denk je dat je filter hier in past? Hoe ziet zo een ding er eigenlijk uit? Kan dat ook aan de buitenzijde van de kraan? Lijkt me ook wel interessant om geen wort te hoeven achter laten.

Als er twee vingers dik speling is, dan moet het lukken.

Een haaks bochtje van koper of rvs, met daaraan  rvs-waterleidingslang (flexibel).
Het plastick moet je er natuurlijk uithalen, het rvs blijft over.
In rvs zitten hele kleine gaatjes, hier gaat geen trub doorheen. zoek op het forum maar een op rvs wortfilter.


Wort Vervolgd

Ik denk er ook over na om zo'n Speidel te kopen, als ik het zo lees is iedereen er nogal tevreden over?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.