What gentlemen prefer...

Gestart door Adrie, 12-02-2011 21:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Er stond nog een flinke zak Thomas Fawcett Halcyon Pale mout in de brouwerij en ik had nog een slurry van de Wyeast 3522 Belgian Ardennes (La Chouffe) staan die gebruikt moest worden, dus besloot ik een nieuwe combinatie uit te proberen. Engelse mout, Belgische gist en een mengelmoesje van citrusachtige hopsoorten. Dit bier gaat dus smaken naar toast met marmelade.

Hier het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP063
Naam receptEnglish Blonde
Brouwdatum12-02-2011
BiertypeBlond
Volume28 liter
Gewenst begin SG1060 g/l
Berekende kleur15 EBC (Morey)
Berekende bitterheid22 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement82%
Totaal brouwwater39,5 liter
Beslagdikte4,45 l/kg
Maischwater30 liter
Spoelwater9,5 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
TF Halcyon Pale Ale Malt690,06,073
Gele basterdsuiker88,00,540
TF Crystal1502,00,135

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Beta-amylase620304,45
Alfa-amylase7230204,45

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Northern Brewer11,5Hopbellen6013,012
Cascade5,0Hopbellen2015,04
Fuggle5,0Hopbellen2015,04
Cascade5,0Hopbellen715,02
Fuggle5,0Hopbellen715,02
Cascade5,0Hopbellen020,00
Fuggle5,0Hopbellen020,00

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 3522 Belgian Ardennes
GistvormSlurry
Volume (l)0,200
Beluchtingstijd (uur)0,5

De Cascade en Fuggle komen uit eigen tuin, maar roken niet zo heel aromatisch. Het wort rook weer wel hoppig, dus dat komt waarschijnlijk wel goed. De Crystal mout komt ook van de Thomas Fawcett mouterij. Deze mout smaakt uit de zak al heerlijk. Er zit maar 2% in dit bier, dus die smaak komt waarschijnlijk niet zo naar voren en dat is ook niet de bedoeling.

Ik ga het bier laten vergisten bij 19 graden en na de hoofdvergisting gaat de temperatuur omhoog naar 21 à 22 graden.

Vandaag heb ik tijdens het maischen elke 5 minuten een monster genomen en het suikergehalte gemeten met de refractometer. Hieronder een grafiek met de resultaten. Ook de temperatuur op het moment van meten is weergegeven.



Opvallend is dat na 30 minuten bij 63-61 graden de suikerconcentratie niet veel meer toeneemt. Bij opwarmen komt er opeens weer heel veel vrij. Dit komt voornamelijk doordat slecht oplosbaar zetmeel bij hogere temperaturen wel in oplossing gaat (verstijfselt) en door de enzymen afgebroken kan worden. Pas na een totale maischtijd van 100 minuten neemt het suikergehalte niet verder meer toe.

Ik heb dit soort metingen vaker gedaan bij Belgische mouten en daar gaat de omzetting veel sneller. Deze methode van monitoren stelt je in staat om het maischschema tijdens het maischen aan te passen aan wat er in de maischkuip gebeurt. Ik was helemaal niet van plan om zo lang te maischen en wilde in eerste instantie maar 20 minuten maischen op 62 graden. Toen ik echter zag dat ik toen nog bij lange na niet in de buurt van de verwachte 15 graden Brix zat, heb ik besloten door te gaan bij die stap totdat er niet veel meer gebeurde. Daarna, bij 72 graden, ging ik door totdat het suikergehalte niet verder meer toenam.

William

Een leuk patroon die Brixmetingen.

Ik voer ze zelf ook altijd om de 5 a 10 minuten uit tijdens het maischen. Met de Belgische mouten zie ik eigenlijk altijd dat het grootste gedeelte van de omzetting al plaatsvindt bij lage temperaturen (80%). Als ik van b.v. 63 naar 70  ºC ga dan zie ik doorgaans nog maar een kleine brixstijging, zeg hooguit 2 Brix-eenheden. Bij jou is de toename veel groter.

De sterke toename in de 2e stap  zal inderdaad komen door vrijkomen van extra zetmeel. Zag je de viscositeit van de maisch bij het begin van verwarmen naar de 2e stap ook licht toenemen?

Zou dit ook betekenen dat je een relatief lage vergistingsgraad verwacht? Tijdens de eerste T-stap is al een gedeelte van het b-amylase gedenatureerd. De omzetting van zetmeel dat tijdens de tweede T-stap vrijkomt zal dan veel meer a-amylase gedomineerd zijn.
 

Albertus

Een heel erg  leerzaam grafiekje.

Bert

William

Op basis hiervan zou je verwachten dat Engelsen doorgaans maischen bij hogere temperaturen. Is dat zo?

Jacques

Mooie grafiek Adrie.  :duimop:

Zelf kom ik er niet toe om elke 5 minuten te meten. Wel merkte ik gisteren weer toen ik aan het brouwen was de tijdelijke vergroting van de weerstand tijdens het roeren tijdens het opwarmen van 67 naar 73 ºC. Ook dit wijt ik aan het verstijfselen van het opgelost zetmeel.

Overigens is het recept een klein beetje te vergelijken met die van Jac's Ale. Dit recept zal ik vandaag posten.

MM

Interessant recept en grafiek.

Adrie

Citaat van: William op 12-02-2011  22:33 uZou dit ook betekenen dat je een relatief lage vergistingsgraad verwacht? Tijdens de eerste T-stap is al een gedeelte van het b-amylase gedenatureerd. De omzetting van zetmeel dat tijdens de tweede T-stap vrijkomt zal dan veel meer a-amylase gedomineerd zijn.

We zullen zien wat de vergistingsgraad wordt. Maar vergeet niet dat a-amylase ook vergistbare suikers maakt, niet alleen maar onvergistbare, dus wellicht valt het mee, zeker omdat ik nu best lang heb gemaischt.

Citaat van: William op 12-02-2011  22:47 uOp basis hiervan zou je verwachten dat Engelsen doorgaans maischen bij hogere temperaturen. Is dat zo?

Ja, wellicht doen ze daarom een eenstapsmaisch bij 67-68 graden. Volgende keer als ik deze mout gebruik zal ik dat ook weer eens doen en dan het verloop van het suikergehalte wederom volgen.

Adrie

Vanmorgen heb ik dit bier overgeheveld. Het SG was al gedaald naar 1.010 (84% schijnbare vergistingsgraad).  Daar zal dus niet veel meer af gaan. En blijkbaar heeft het wat merkwaardige verloop van het maischen geen negatief effect op de vergistbaarheid van het wort.

De smaak was trouwens uitstekend: gewoon lekker La Chouffe-achtig, maar dan wat meer moutigheid en wat citrus hoppigheid. Dat wordt wellicht deze week al op fust zetten! Lekker vlot.

SeekingBeer

Een poos terug heb ik dit ook eens gedaan maar dan om de 10 minuten en met een standaard hydrometer.

Bij mij liep de curve aan het eind veel en veel vlakker, bijv:

70 min gaf SG 1076
80 min gaf SG 1078
90 min gaf SG 1078

Dus na 90 minuten maar gestopt.

Adrie

Citaat van: Adrie op 19-02-2011  16:55 uVanmorgen heb ik dit bier overgeheveld. Het SG was al gedaald naar 1.010 (84% schijnbare vergistingsgraad).  Daar zal dus niet veel meer af gaan.

Sinds het overhevelen gebeurt er helemaal niets meer in het waterslot. Het bier is ondertussen helder getrokken, dus vanavond ga ik het op fust zetten. Dan heb ik eindelijk ik weer eens een voorraadje in de tapkoelkast.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.