Tripel van t huis

Gestart door nomino, 23-02-2011 14:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nomino

het is weer een tijdje geleden (weinig tijd) maar heb dan toch nog is een gaatje gevonden in de agenda en ga dus nog is een biertje brouwen morgen, het zou een tripel moeten worden met de volgende ingrediënten.
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTrippel Vant Huis
Kenmerk
Brouwdatum23/02/2011
BiertypeTripel
Aantal liters30
Gewenst begin SG1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater43,2 liter
Maischdikte3,6 l/kg
Maischwater28,0 liter
Spoelwater15,2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur13 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid26 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC75,0 %6500 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC15,0 %1300 gr16 EBC
Kristalsuiker10,0 %870 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Merkur (Hallertau Merkur)10,6 %25 gr90 minuten22 EBU
Golding (USA)4,6 %25 gr10 minuten3 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)5 gr5 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume starter2000 ml
Beluchtingstijd24 uur
Temperatuur giststarter20°C
Gistvoedingnutrisal
Hoeveelheid15 gram

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C60 minuten3,6 l/kg
278°C5 minuten3,6 l/kg


Adrie

Voor dit bier zou ik zeker niet de US-05 gebruiken. Deze gist gist heel ver door en met 10% suiker krijg je een kneiterdroog bier. Daarnaast geeft deze bier heel weinig esters (fruitige smaken) en daar moet een tripel het toch van hebben. Als je per sé een korrelgist wilt gebruiken, kun je 1 zakje S-33 en 1 zakje US-05 gebruiken. De S-33 geeft fruitigheid, de US-05 zorgt voor een wat verdere doorgisting (de S-33 gist niet ver genoeg door). Maar beter is het nog als je een vloeibare Belgische gist gebruikt (de Westmalle (Wyeast 3787), de Chimay (WY 1214) of de Chouffe (WY3522) gist).

MO

Breesaap tripel wordt met deze gist gebrouwen. Die tripel wordt geroemd om zijn subtiele kruidigheid (die ook uit de Saaz hop komt (link)). Ook 10% suiker. Gaat helemaal in tegen wat Adrie zegt (hoe durf ik), maar ik vind de US05 wel zeer geschikt voor een tripel.

Adrie

Citaat van: MO op 23-02-2011  14:50 uBreesaap tripel wordt met deze gist gebrouwen. Die tripel wordt geroemd om zijn subtiele kruidigheid (die ook uit de Saaz hop komt (link)). Ook 10% suiker. Gaat helemaal in tegen wat Adrie zegt (hoe durf ik), maar ik vind de US05 wel zeer geschikt voor een tripel.

Tja, ieder zijn smaak.  ;)

bazje

Heijjj,
De nationale tripel-maand?

Korrelgist moet kunnen en daarbij is het wat laat om nu nog een pakje Wyeast te smacken.
Goeie tip van de S33 én de US-05.

nomino

 De raad van Adrie ga ik opvolgen en de S33 toevoegen bij de gisting als ik die tenminste nog heb liggen, zelf heb ik liever een droger bier maar ook de smaak dus US-05 samen met de S33 zal hopelijk voor beide zorgen de suiker voeg ik toe tijdens de vergisting. Normaal als ik een trippel brouw doe ik dit met opgekweekte Westmalle tripelgist maar zoals al eerder gezegd is er niet altijd de tijd om alles te laten verlopen zoals gehoopt.

nomino

Citaat van: bazje op 23-02-2011  15:58 uHeijjj,
De nationale tripel-maand?

Korrelgist moet kunnen en daarbij is het wat laat om nu nog een pakje Wyeast te smacken.
Goeie tip van de S33 én de US-05.

Er worden deze maand wel enkele tripels gebrouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.