Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 100-dagen Tripel  (gelezen 5337 keer)

Offline Paretje

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwerij 't Gat van Eggewaarts
    • Online - Urbanus
100-dagen Tripel
« Gepost op: 09-01-2011 00:13 u »
Toen ik begonnen was met brouwen heb ik beloofd om te proberen een tripel te brouwen in het kader van onze 100-dagen. Nu, doordat ik door de examens geen tijd had gevonden om het nodige materiaal te bestellen, is het wel enkele weken uitgesteld. Ik hoop maar dat het allemaal al goed is tegen dan ...

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTripel (15l)
KenmerkD/2010/006
Brouwdatum16/01/2011
BiertypeTripel
Aantal liters15
Gewenst begin SG1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater24,9 liter
Maischdikte3,8 l/kg
Maischwater19,0 liter
Spoelwater5,9 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur16 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid33 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC75,0 %4023 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC15,0 %805 gr16 EBC
Gerstevlokken2,8 %150 gr4 EBC
Kristalsuiker7,2 %386 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle7,8 %25 gr90 minuten29 EBU
Saaz (CZ)3,2 %20 gr10 minuten3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163C45 minuten3,8 l/kg
272C30 minuten3,8 l/kg
378C1 minuten3,8 l/kg

Ik heb lang getwijfeld of ik geen vloeibare gist zou gebruiken, maar ik heb er van af gezien. Ik wil de eerste keer uitstellen tot ik een bier brouw met een lagere densiteit. Hier is te veel kans op een verstokte vergisting. Ik zal dat wel eens doen met een kleiner en licht brouwsel. Ik heb hier enkele goede reacties gelezen over het gebruik van de T-58 bij een tripel.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MM

• Super lid
  • Land: nl
  • The ale is dear
Re: 100-dagen Tripel
« Reactie #1 Gepost op: 09-01-2011 17:06 u »
Het recept ziet er goed uit. Maar wat is het idee van de gerstevlokken? Is het een restje?

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 09-01-2011 17:39 u »
Recept ziet er prima uit. De gerstevlokken kunnen wel iets omhoog. Dit is een 100 dagen project voor een opleiding? Binnen 100 dagen kan je prima een bier maken.

Offline Paretje

• Vol lid
    • Online - Urbanus
« Reactie #3 Gepost op: 09-01-2011 21:12 u »
Nee, de 100-dagen, laatste 100 dagen van het middelbaar onderwijs. Het is binnen 2 maanden, en dat is al heel wat korter ...

Wel heb die gekocht, omdat er werd gezegd dat dit bevorderlijk is voor de schuimhoudbaarheid. Nu, ik gebruik het alvast zolang dat ik er nog heb.

Offline Paretje

• Vol lid
    • Online - Urbanus
« Reactie #4 Gepost op: 30-01-2011 15:40 u »
Vorige week zaterdag gebrouwen, al weer een week uitstel dus ... Ik brouw namelijk op verplaatsing, en werd opgedragen een plastiek te leggen, want volgens mijn grootvader waren er matte plekken in de vloer door Chemipro Oxi ...

Nu, vorige week dus gebrouwen, en dat is eigenlijk goed gegaan. Het problemen van het bruisen net na het kraantje bleek echt wel aan het kraantje te liegen. Ik heb immers alle lucht weggetikt, en na een tijdje was het terug mooi aan het burrelen, waarschijnlijk is het kraantje dus niet helemaal luchtdicht, zal voor de volgende keer een nieuw exemplaar bestellen.

Vrijdag heb ik het bier overgeheveld op mandfles, en een paar soeplepels overgelaten boven de gist, en vervolgens geproefd, en dat viel heel goed mee!

Toch zijn er nog aandachtspuntjes voor de volgende keer. Een daarvan is het koken. Ik heb nu een weckketel geleend, en met die gekookt op het gasfornuis, en ik ben naar het andere uiterste vervlogen: hij kookt te veel. Ik kwam namelijk uit op een begin-SG van 1,096 bij 10L (ik moet hierbij rekening houden dat het volume ook iets lager is uitgevallen door een extra verlies bij het filteren). Zijn er tekenen die er kunnen op duiden dat het te fel kookt? Het enige wat ik heb zien veranderen is dat er eerst een dikke laag schuim op stond, en die weer verdween. De volgende keer zal ik dit beter in de gaten houden, door ook voor het koken een SG-meting te doen.

Dat andere punt is het filteren na het koken. De vorige keer heb ik na het koelen de boel voorzichtig overgeheveld. Nu heb ik dit een beetje aan willen passen, omdat ik hier ergens dacht gelezen te hebben dat het meenemen van eiwitten de gist zou kunnen belemmeren. Nu heb ik daar zeker geen tekenen van gezien, maar voor de zekerheid zou ik deze keer een doek voor mijn hevel hangen: niet dus. De hevel viel telkens stil. Uiteindelijk terug gedaan zoals anders. Toch wil ik voor de zekerheid eens vragen wat jullie positie is ten opzichte van het voorzichtig overhevelen na het koken.

Offline beats

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-01-2011 17:22 u »
Ik hevel altijd na het koken, zonder te filteren. Nog nooit problemen mee gehad. Het belangrijkste is om tijdens het koelen en het hevelen alles goed stil te houden. Bij het koelen slaan de eiwitten neer en dat moet je zo proberen houden. Als je hevel voorzien is van een antidroesemstop (normaal standaard) dan heb je geen problemen.

Offline Paretje

• Vol lid
    • Online - Urbanus
« Reactie #6 Gepost op: 30-01-2011 22:09 u »
De laatste keer niet stil gehouden, dan leken de laatste 10 graden sneller te gaan, maar heb hem wel 15 minuten laten staan dan. Maar ik kan dus gerust deze werkwijze blijven voortdoen :)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 01-02-2011 22:27 u »
Ik spoel vaak lekker veel voor een goed rendement en kook ook flink voor stabiel bier. Verdunnen met water kan natuurlijk altijd na koken. Met koud water verdunnen geeft ook een snellere koeling!

Offline Paretje

• Vol lid
    • Online - Urbanus
« Reactie #8 Gepost op: 20-02-2011 10:16 u »
Ik heb hem gisteren gebotteld met een eind-SG van 1,026, daarmee kom ik op 9,4 vol%. Met de hergisting wordt dit zelfs 10,4 vol%.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2011 12:57 u »
daarmee kom ik op 9,4 vol%. Met de hergisting wordt dit zelfs 10,4 vol%.

Wow !! Hoeveel suiker voeg jij toe voor de hergisting?  :o Voor een toename van 1% alcohol moet je 15 g/l suiker toevoegen  :nut:... Dat lijkt mij wat aan de hoge kant...

Offline Paretje

• Vol lid
    • Online - Urbanus
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2011 20:53 u »
10 g/L, zo bekwam ik in BrouwVisie. Ik heb het trouwens al eens gerapporteerd via uw site. Het is namelijk zo dat je in het rekencentrum, op twee plaatsen, twee verschillende waarden bekomt.

http://uploads.online-urbanus.be/0f1aba6278eb0023e50032f1f894a664
http://uploads.online-urbanus.be/cccde79fe3b31d668f7be18df4ca12f5

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 20-02-2011 21:19 u »
Haha, Oscar is verbaasd over iets dat zijn eigen software uitrekent. Paretje, onthoud het volgende:

7-8 g/L is een normale hoeveelheid afvulsuiker voor hergisting. Geeft ongeveer 0.5% alcohol.

5-6 g/L is heel lekker in sommige biersoorten waarbij koolzuur de smaak in de weg zit (bij een american pale ale of een Engelse ale)

10 g/L kan wel maar zorg dan voor 100% zeker helemaal uitvergist bier en voor een heel klein depot in de fles. Zo niet: spuiters en in het slechtste geval gevaarlijke bierbommen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 21-02-2011 00:23 u »
Het is namelijk zo dat je in het rekencentrum, op twee plaatsen, twee verschillende waarden bekomt.

Hier duik ik ff in..... :)

Tags: