Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Laag eind SG  (gelezen 13285 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Laag eind SG
« Reactie #25 Gepost op: 13-02-2011 13:23 u »
Ik blijf dus nog even hevelen. Dus nogmaals Jacques: je zegt dat ik moet overhevelen als het gemeten SG 70 75% van het begin SG is, maar hoe moet ik dat interpreteren? Ik bedoel: als ik begin bij 1060, is 75% daarvan 765 en dat bedoel je uiteraard niet. Graag een rekenvoorbeeld.

William heeft het rekenvoorbeeld al gegeven.

Maar nogmaals overhevelen is niet noodzakelijk als je de tijd voor de nagisting beperkt houdt tot zo'n 2 weken maximaal. Een CCT is echter wel ideaal. Geen wonder dat er zo veel belangstelling is voor een betaalbare versie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Frans007

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 14-05-2011 17:24 u »
Om dit topic nog maar eens op te rakelen: ik heb de tips ter harte genomen. Een recept voor Biere de Garde genomen (dat paste bij de Wyeast 1388, dat weer overeen kwam met de Duvel gist). Gemaischt volgens Cor's schema. Gezorgd dat ca. 15% van het moutgewicht in suiker werd toegevoegd. Uiteindelijk ben ik op 1004 uitgekomen, dus het werkte wel.

Maar niet zonder slag of stoot. De gist (die ik als starter aanmaak de avond vooraf met een oplossing van 2 l met 200 g moutextract (zoals op de zakje Propagator van Wyeast staat), ging aanvankelijk goed, maar daarna onregelmatig. Hij stokte rond 1035. Daarop opnieuw een starter gemaakt, en afgezonken gist uit het bier gebruikt om die te enten. Daarna ging hij weer door, maar ook onregelmatig, om uiteindelijk toch op die 1004 uit te komen. Ik durfde het niet tussentijds over te hevelen in een schoon vat.

27 maart gebrouwen, 12 mei gebotteld. Dit moet soepeler kunnen. Tips?

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 16-05-2011 09:19 u »
Om dit topic nog maar eens op te rakelen: ik heb de tips ter harte genomen. Een recept voor Biere de Garde genomen (dat paste bij de Wyeast 1388, dat weer overeen kwam met de Duvel gist). Gemaischt volgens Cor's schema. Gezorgd dat ca. 15% van het moutgewicht in suiker werd toegevoegd. Uiteindelijk ben ik op 1004 uitgekomen, dus het werkte wel.

Maar niet zonder slag of stoot. De gist (die ik als starter aanmaak de avond vooraf met een oplossing van 2 l met 200 g moutextract (zoals op de zakje Propagator van Wyeast staat), ging aanvankelijk goed, maar daarna onregelmatig. Hij stokte rond 1035. Daarop opnieuw een starter gemaakt, en afgezonken gist uit het bier gebruikt om die te enten. Daarna ging hij weer door, maar ook onregelmatig, om uiteindelijk toch op die 1004 uit te komen. Ik durfde het niet tussentijds over te hevelen in een schoon vat.

27 maart gebrouwen, 12 mei gebotteld. Dit moet soepeler kunnen. Tips?

Een paar dingen: 
- Mooi dat je een laag eind-SG hebt bereikt, en de tips je geholpen hebben.
- De Wyeast 1388 staat bekend om z'n hoge vergistingsgraad, maar ook om z'n "nukkige gedrag". Dit is een gist waarbij je misschien wat meer gist moet enten dan een andere, en zeker moet zorgen voor een stabiele temperatuur. Misschien nog wat oplopend gedurende de vergisting.
- Een giststarter maak je beter wat langer van te voren (~1 week), op die manier heb je voldoende tijd om de gist te laten groeien. Ik weet niet hoeveel je brouwt, maar een 2 L giststarter (zonder magneetroerder) van een Wyeast propagator levert in 20 L bier ongeveer 6 miljoen cellen per ml. Dat is voor bovengistende bieren tot een SG van 1060 de ondergrens. Waarschijnlijk dus wat aan de lage kant.
- Temperatuur is dus belangrijk. Stabiel is goed en langzaam oplopend is ook goed. Schommelingen in temperatuur (dag/nacht) zijn slecht, dalende temperatuur voor het einde van de vergisting ook.

- Misschien beter een gist gebruiken die wat minder "nukkig" is. Bv. Westmalle (Wyeast 3787) of Chouffe (Wyeast 3522).

Offline Frans007

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 16-05-2011 21:26 u »
Bedankt voor de tips. Ik brouw inderdaad 20 l. Ik ben alleen bang dat mijn gist alweer over zijn top heen is, als ik het een week tevoren aanmaak. Maar als ik jou zo hoor, zou ik bijvoorbeeld wel een week van tevoren 2 l gistatsrter aan kunnen maken, en daar na 4 dagen nog eens 2 l wort aan toe kunnen voegen. Of kan ik het wort van de starter sterker maken door er meer moutextract aan toe te voegen?

Het zou prettig zijn als er een overzicht bestond van alle gisten met hun gedrag (nukkig of goedmoedig).

En ja, de temperatuur regelen, daar heb ik de middelen niet voor. Mijn emmer staat gewoon in de woonkamer. Wat gebruik jij om de temperatuur te regelen?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #29 Gepost op: 16-05-2011 21:37 u »
Het nukkige is bijna altijd op te lossen door meer vitale(re) gist toe te voegen en (minder belangrijk, maar soms doorslaggevend) glucose en sucrose pas na de hoofdgisting toevoegen.

"Vroeger" werdt zelfs de Westmalle wel nukkig gedrag toegeschreven, althans daar zijn nog wel oude topics over. Ik wijd dat vooral aan te weinig gist of slechte conditie.

Tags: vergisting