Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SG te laag  (gelezen 4403 keer)

Offline tommyboy

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
SG te laag
« Gepost op: 12-05-2011 21:07 u »
hallo,

Ik ben pas sinds kort begonnen met brouwen. Hiervoor wilde ik de setjes van Brewferm eens uitproberen. Ik heb men gold bier al gebrouwen, en ben nu bezig aan mijn tripel. Hier heb ik dus een probleem. Omdat mijn waterslot nog steeds niet gelijk staat qua waterstand liet ik het dus al 11 dagen gisten in de emmer. Vandaag SG eens opgemeten en heb 1002. Het zou normaal 1010 moeten zijn. Is mijn bier nu mislukt of kan ik dit nog goed krijgen
grtz een beginnend brouwertje

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Land: nl
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
Re: sg te laag
« Reactie #1 Gepost op: 12-05-2011 21:16 u »
Nou dat heet dat je en super vergisting hebt gehad. Alle suikers zijn omgezet in alcohol en je resultaat is dus een hoger percentage en het bier zal iets droger overkomen omdat het bijna geen zoet resten meer heeft.
Persoonlijk houd ik hier wel van. Als je de belgian ardennes gist gebruikt hebt kan dit als dit normaal zijn dwz ik heb het ook weleens gehad.

Offline erikgroothuis

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 12-05-2011 21:17 u »
hallo,

Ik ben pas sinds kort begonnen met brouwen. Hiervoor wilde ik de setjes van Brewferm eens uitproberen. Ik heb men gold bier al gebrouwen, en ben nu bezig aan mijn tripel. Hier heb ik dus een probleem. Omdat mijn waterslot nog steeds niet gelijk staat qua waterstand liet ik het dus al 11 dagen gisten in de emmer. Vandaag sg eens opgemeten en heb 1002. Het zou normaal 1010 moeten zijn. Is mijn bier nu mislukt of kan ik dit nog goed krijgen
grtz een beginnend brouwertje
Wat was je begin SG?

1002 lijkt mij erg laag, je weet zeker dat je goed gemeten hebt?

Groet,
Erik :brouwen:

Offline tommyboy

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 12-05-2011 21:17 u »
(ik heb alle stappen gevolgd die in de brochure stonden). vorige week had mijn SG een waarde van 1010 ik dacht als ik hem nog even laat staan dan zakt dit wel nog een beetje helaas staat hij nu op 1002 het suikergehalte staat op 12
Kan iemand mij helpen?

Offline tommyboy

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 12-05-2011 21:28 u »
ik heb het nogmaals afgelezen en nu staat ie op 1008. Raar maar waar. Het waterslot staat wel nog altijd niet gelijk. Is het normaal dat het alcoholpercentage ook maar op 1 graad staat? En voor het bottelen moet je een gegeven aantal suiker toevoegen. Mag dit doorheen heel het brouwsel of moet je echt per fles het aantal suiker afmeten?
Mvg

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 12-05-2011 21:56 u »
Het alcohol% moet je niet aflezen op je hydrometer, dat is slechts het "potentieel" alcohol%, een ruwe schatting voor aan het begin vd vergisting.

Smaakt het verder goed? Een te laag eind SG zou ook kunnen duiden op een infectie.

Offline tommyboy

• Junior lid
  • **
Re: SG te laag
« Reactie #6 Gepost op: 14-05-2011 16:57 u »
Ok dankjewel
Ja het ruikt en smaakt best wel naar tripel eigenlijk. Ik zou het vanavond bottelen en mag 90 g suiker verdelen over de 8.5 l. Mag dit suiker gewoon in heel de oplossing of moet je dit per fles gaan doen?

Offline Frans007

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 14-05-2011 17:08 u »
Het is beter als je het door heel het brouwsel mengt. Het beste is: water koken en opgieten op de afgewogen hoeveelheid suiker. Zo min mogelijk water gebruiken om het op te lossen. Zorg dat het afgekoeld is als je het bij het bier mengt. Voordat je dat doet, hevel je bier eerst over in een schoon vat. Suiker erdoor en daarna bottelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 14-05-2011 20:33 u »
Het is beter als je het door heel het brouwsel mengt. Het beste is: water koken en opgieten op de afgewogen hoeveelheid suiker. Zo min mogelijk water gebruiken om het op te lossen. Zorg dat het afgekoeld is als je het bij het bier mengt. Voordat je dat doet, hevel je bier eerst over in een schoon vat. Suiker erdoor en daarna bottelen.

Hoooo, stop! De oplossing mag zeker niet te dik zijn. Gebruik minimaal 2 delen water op een deel suiker. Sterke suikeroplossingen laten zich moeilijk vermengen met alle gevolgen van dien (in sommige flessen te weinig koolzuur en anderen veel te veel!). Je hebt dan ook nog een beetje meer bier in je flesjes...
Het vermengen kan door de suikeroplossing heet in het vat te doen en daarover het te bottelen bier te hevelen. Doordat de oplossing heet is vermengt de oplossing beter en is roeren (infectie- en oxidatierisico) niet noodzakelijk.

Offline Frans007

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 15-05-2011 22:08 u »
Jacques, je hebt ongetwijfeld theoretisch gelijk. Heet en levend gist gaat (ook theoretisch) echter niet goed samen. Meer water: prima. Ik voeg de oplossing toe zodra er ca. 1 cm bier uit de hevel is gelopen. Doordat de hevelslang op de bodem ligt, tegen de rand van de emmer, ontstaat door het uitstromen een ronddraaiende beweging, waardoor het goed mengt. Roeren komt er niet aan te pas. Naderhand gaat mijn hevel dan opnieuw in deze emmer, en zuigt dan van alle kanten aan, waardoor het uiteindelijk gelijkmatig vermengd is. Ik heb ook nooit gemerkt dat het ene flesje meer koolzuur heeft dan het andere.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 15-05-2011 22:28 u »
Dit is geen theoretische kennis maar praktijkervaring. Al vele jaren (ruim 25 jaar) werk ik zo! De hete suikerloplossing koelt snel af door de bijvoeging van het te bottelen bier. In mijn geval heb je het over zo'n 500 g oplossing op 35.000 g bier. De temperatuurstijging is daardoor heel beperkt. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik het laatste deel van de nagisting de laatste tijd kouder uitvoer. Echter ook daarvoor was de temperatuurstijging geen probleem. Door het vat koelt de oplossing. Bij de eerste paar liters is het mengsel zo warm dat er schade kan zijn voor de gistcellen maar de rest van het mengel (in mijn rekenvoorbeeld 33 liter bier met gist) lijdt niets.

Op het forum is heel wat keren gemeld dat er verschillen waren in koolzuurverzadiging per batch. Het ging dan om brouwers die hun suiker opgelost toevoegde. Pas na verloop van tijd kwamen we na de nodige discussie er achter dat een te sterke concentratie aan suikers gemaakt was. Door mij werd in ieder geval het probleem niet onderkend omdat de methode die ik hanteer nooit geen problemen heeft opgeleverd.

Tags: