Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu


Schijvenmolen motoriseren

Gestart door orangeloo, 08-02-2011 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Ik heb een schijvenmolen van Brouwland en wil deze motoriseren.
Ik heb nu een boormachine erop en dat gaat redelijk maar wil er een motortje op maken.
Dit is ook beter voor mijn boormachine. Heb er 1 gemold.
Ik heb een 1 fase motortje met 1430 rtm (Rotatie per minuut)
Heeft iemand een tip hoe ik dit (goedkoop) terug breng naar +-140 rtm.

Albertus

Ketting aandrijving.
Er zijn allerlei kettingwielen en kettingen te koop van een wat-kleiner-dan-een-fietsketting formaat.

Bert

Polleke

Ik vond het nog lang duren voordat dit topic verscheen nadat je zondag hebt gezien hoe makkelijk het schroten is met een gemotoriseerde schrootmolen  ;) :biersmile:

Hopmans

Tandwielen, of een wiel met een rubber buitenkant met een motor erop.
Of een vlak wiel met een klein rubber wieltje op de motor.

Gasturbine...


orangeloo

 :degroeten:
Uiteraard was ik zelf al op het idee van een ketting of V snaar systeem gekomen,
maar de vraag is weet iemand hoe je uit rekent hoe je van 1430 rtm naar 140 rtm gaat.

RobinB


Hopmans

Citaat van: orangeloo op 08-02-2011  21:18 umaar de vraag is weet iemand hoe je uit rekent hoe je van 1430 rtm naar 140 rtm gaat.

Nee, dit was je vraag:

Citaat van: orangeloo op 08-02-2011  17:53 uHeeft iemand een tip hoe ik dit (goedkoop) terug breng naar +-140 rtm.

Je hebt het niet over een rekensom gehad in je vraag,
dus de vraag kon ook betrekking hebben op de constructie.

Volgens mij is het simpeler dan we denken:
Diameter klein = (140/1430) * Diameter groot

Kan iemand dit verifiëren?


piele

Het sommetje is eigenlijk heel simpel:

1430 staat tot 140 = ongeveer 1400 : 140 = 10 : 1

Dus je hebt een vertraging van 10, dus als je kleine (gedreven) tandwiel bijv. 20 tanden heeft, heeft je grote tandwiel 200 tandjes nodig.

succes :degroeten:

edit: typfouten eruit gehaald

orangeloo

Kijk dit is de tip die ik zocht, bedankt.  :biersmile:

RobinB

Citaat van: piele op 08-02-2011  21:45 uDus je hebt een vertraging van 10, dus als je kleine (gedreven) tandwiel bijv. 20 tanden heeft, heeft je grote tandwiel 200 tandjes nodig.

Dat was inderdaad ook mijn strekking met:
Citaat van: RobinB op 08-02-2011  21:25 utandjes tellen! :)

Hopmans

Citaat van: orangeloo op 08-02-2011  21:48 uKijk dit is de tip die ik zocht ,bedankt.  :biersmile:

Als je met een ketting of tandwielen aan de slag gaat tenminste.
Met een v-snaar wordt het moeilijk tandjes tellen, en dan komt
het op omtrek aan, maar die is in verhouding met de diameter.

   π x d


Hopmans

Citaat van: RobinB op 08-02-2011  21:50 uDat was inderdaad ook mijn strekking met:

Ik vind dat jij ook een bedankje verdient ouwe beer-geek-mate.

 ;)

SeekingBeer

Ja hoor Hopmans, dat is helemaal correct:
Als de grote één rondje draait moet de kleine er ongeveer 10 gedaan hebben...

__________

Zelf maal ik nog steeds met de hand maar laatst kostte dat wel een minuut of 40, maar ach tegen de tijd dat ik bejaard ben moet ik pas motoriseren hoop ik...  ;D
Maar 40 minuten is toch wel saai hoor.

Je kunt ook een fiets slopen en je handmolen ombouwen tot een fietsmolen...

orangeloo

Citaat van: SeekingBeer op 08-02-2011  21:56 uJe kunt ook een fiets slopen en je handmolen ombouwen tot een fietsmolen...
Ook een uitdaging, maar dan moeten we weer uitrekenen hoeveel km per uur je moet fietsen om aan 140 rtm te komen  :biersmile:

toon van den broek

Hallo Orangeloo,
Een aandrijving met v-snaar is denk ik beter en zeker ook veiliger (vingertjes!) als een kettingaandrijving.
Het grote verschil zit 'm in de mogelijkheid dat een v-snaar-aandrijving altijd wat kan slippen als het nodig is. Denk bijvoorbeeld aan een steentje/ stukje metaal in je mout. Het is mooi dat de motor dan niet doordrukt  en de schijven beschadigd raken. Ook bij het begin van het malen is het voordelig omdat de aandrijving soepeler/geleidelijker begint.
Je kunt heel goed aluminium riempoelies en v-snaren halen uit oude wasmachines. Dat hoeft weinig te kosten. De vertraging zal meestal wel wat groter zijn, maar dat is niet zo heel erg lijkt me.
Groeten, Toon.

Big Willem

Citaat van: orangeloo op 08-02-2011  22:01 uOok een uitdaging ,maar dan moeten we weer uitrekenen hoeveel km per uur je moet fietsen om aan 140 rtm te komen  :biersmile:

Waarom noem je 't eigenlijk rtm? Veel gebruikelijker is rpm (van Rotaties Per Minuut)

SeekingBeer

Citaat van: orangeloo op 08-02-2011  22:01 uOok een uitdaging, maar dan moeten we weer uitrekenen hoeveel km per uur je moet fietsen om aan 140 rtm te komen  :biersmile:

Ja maar als je dan toch bezig bent las je er gewoon een fietsstuur op want daar komt de bediening voor de derailleurs op. En een fietsbel natuurlijk.

Als je klaar bent met schroten dan bel je gewoon en kan je bediende het geschote mout ophalen...  :proost:

het kerrewiel

hoi,

Houd er wel rekening mee dat die as van de schrootmolen niet gelagerd is of zo, en je dus een v-snaar niet te strak spant, want dan vreet je je schrootmolen op. Nadeel is dat je dan erg veel slip krijgt. Ik heb mijn schrootmolen (ook zo;n Brouwland ding)  ook met een motortje uitgerust, ik heb dit met een ketting en tandwielen gedaan.
Het voordeel hiervan is dat je de ketting redelijk slap kunt laten hangen, zodat er geen radiale belasting op de as van de schrootmolen komt.  Een beschermkap om de ketting en tandwielen en hoppekee, veilig voor de vingertjes.
Ik zal kijken of ik er ergens een fotootje van heb!

proost,

Lucas

orangeloo

Citaat van: het kerrewiel op 08-02-2011  23:14 uIk zal kijken of ik er ergens een fotootje van heb!
Dat zou mooi zijn.  :brouwen:

orangeloo

Citaat van: SeekingBeer op 08-02-2011  22:36 uAls je klaar bent met schroten dan bel je gewoon en kan je bediende het geschote mout ophalen...  :proost:
Ik denk dat ik dan toch mijn bediende laat fietsen en zelf de mout ophaal om zelf te brouwen :brouwen:

Ronnie

Er is nog iets waar niemand iets over gerept heeft.

Die schijvendingen hun as zijn vaak zeer slecht gecentreerd.
Eerst es goed checken of je daar niks moet aan doen (via iemand die een draaibank heeft).
Zoniet draait de as/tandwiel op de molen zoals een kermisattractie  ;D

Ronald_

Man.. draai even 15 minuten aan die zwengel.. of brouw je meer dan 30 liter? Zo ja, koop dan een walsenmolen..

orangeloo

Citaat van: Streekbier op 09-02-2011  20:49 uMan.. draai even 15 minuten aan die zwengel.. of brouw je meer dan 30 liter? Zo ja, koop dan een walsenmolen..
Ik vind een motortje wel sjiek :brouwen:
Ieder zijn eigen meug  :proost:

Hopmans

Wat ga je nu doen?
Tandwielen?


orangeloo

Citaat van: Hopmans op 09-02-2011  21:42 uWat ga je nu doen?
Tandwielen?
Hangt een beetje af van wat ik tegen kom. Ben mijn zoektocht gestart.
Een fiets (voor de tandwielen) of een wasmachine. (voor de poelie + V snaar)
Maar vandaag is mijn TC 10 binnengekomen, dus het wordt eerst een vergistingskast bouwen. :biersmile:

Vergelijkbare Topics (6)

19703

Reacties: 5
Gelezen: 6582

18123

Reacties: 27
Gelezen: 16424

1109

Reacties: 7
Gelezen: 9768

10776

Reacties: 9
Gelezen: 4822


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.