Mensen/kopers/geintreseerde gezocht in: Speidel Braumeister 20 L

Gestart door Bierpresident, 08-02-2011 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierpresident

Zit zwaar te denken om zo een Speidel Braumesteister dit voorjaar aan te schaffen. Alleen tjsa de prijs....

Ben op zoek naar 5 - 8 ( het liefst meer natuurlijk!) personen die eigenlijk graag ook zo een SB 20 L willen aanschaffen. Vraag mij af of er dan niet her en der iets aan de prijs te doen valt?

Heeft iemand hier ervaring mee?? Hoe pak je zoiets aan... of is het compleet 'kansloos"!!

Wie heeft er tips/trucks/ideeën? Hoor het graag 


janjansen

President, wat kost z'n ding?
Is een soort broodbakmasjien voor bier of zo?


NewLine

Ik heb vorig jaar met 3 personen bij warenhaus-geissler.de 3 speidels gekocht en daar kregen we een beetje reductie op de prijs. Niet erg veel eigenlijk, maar misschien met een beetje meer moeite (en/of meer personen)?

Hopmans

Kan Ninox niet zo'n ding bouwen?
RVS binnenketel, buitenketel, en een spiraaltje...
Electronica doet Muldermans, en klaar is Kees.

Hai

Citaat van: NewLine op 08-02-2011  17:18 uIk heb vorig jaar met 3 personen bij warenhaus-geissler.de 3 speidels gekocht en daar kregen we een beetje reductie op de prijs. Niet erg veel eigenlijk, maar misschien met een beetje meer moeite (en/of meer personen)?

Bevalt het?

RobinB

Citaat van: janjansen op 08-02-2011  17:08 uIs een soort broodbakmasjien voor bier of zo?

Nee, het is meer een RIMS met uitneembare moutkorf.
Dat (een HERMS dan ook) zou je wel een "broodbakmachine voor bier" kunnen noemen, maar toch gaat alles niet zó volautomatisch... ;)

Bierpresident

Speidel Braumeister 20 liter brouwinstallatie RVS Auto
Excl. BTW: € 1.197,48 Incl. BTW: € 1.425,00 

Bij Van der Kooy Jubbega -

Elders op het www ook voor € 1389 Hellmann aangetroffen en als je de
hoofdprijs (€ 1699) betalen wil...
Moet je naar Brouwland!

Hopmans


William

Ik zeg nog geen nee.

Ik zou eigenlijk wel eens een brouwsessie willen mee maken op een Speidel. Ik heb me laten vertellen dat je bij van der Kooij er eentje kunt huren en bij aanschaf de huurprijs weer terug krijgt.

Misschien is een demo ook wel via Speidel te regelen.

Oscar

Citaat van: William op 08-02-2011  23:40 uMisschien is een demo ook wel via Speidel te regelen.

Afgelopen jaar stonden op een bierfestival in Groningen mensen van o.a. de koperen tsjettel een demo-brouw te doen met een Speidel, volgens mij geregeld via V/d Kooy  :brouwen:

dennis


NewLine

Citaat van: haike op 08-02-2011  19:28 uBevalt het?

Ja bevalt me zeer. Is in mijn opinie toch wel een heel makkelijk/compact systeem. Een hele brouwinstallatie ter grootte van 1 ketel + het gemak dat je alles kan programmeren, niet hoeft te roeren, makkelijk schoon te maken, ...

assebasie

Ik heb recentelijk de ketel (20l tr) ook gekocht en 2x ermee gebrouwen.
Alles mbt maischen is gecontroleerd. Ik hoef me nu alleen nog maar druk te maken over het juiste recept
en natuurlijk de vergisting  :biersmile:

Ronald_

Toch snap ik niet dat mensen zoveel geld uitgeven om (in mijn ogen) veel minder plezier te hebben..


William

Citaat van: Streekbier op 09-02-2011  10:00 uToch snap ik niet dat mensen zoveel geld uitgeven om (in mijn ogen) veel minder plezier te hebben..

Tja, ieder z'n meug ;D

assebasie

Tja, het is maar wat voor lol je uit de hobby wilt halen.

Langzamerhand ben ik erachter dat het mij gaat alle vrijheidsgraden mbt recept en vergisting
om tot mooie bieren te komen. Dit vind ik al een uitdaging genoeg en slokt al mijn weinige vrije tijd op.

Ik heb eerst de braumeister cursus gevolgd bij Brouwland en ben zeer enthousiast geworden mbt
de compactheid, temperatuurcontrole, opwarmsnelheid en niet onbelangrijk het schoonmaken.

Enige uitdaging/restrictie van het systeem is het maken van zware volmoutbieren.
Maar goed, binnen het regiem van de braumeister is genoeg te beleven.

Erick

Wat dat laatste betreft doet een beetje moutextract wonderen :)
Het is wat meer doorsparen, maar is een 50 ltr versie niet meer de moeite waard?
(volgens mij is 30 liter zwaar bier dan ook geen probleem; wat minder water, wat meer inkoken)

assebasie

Citaat van: Erick op 09-02-2011  18:27 uWat dat laatste betreft doet een beetje moutextract wonderen :)
Het is wat meer doorsparen, maar is een 50 ltr versie niet meer de moeite waard?
(volgens mij is 30 liter zwaar bier dan ook geen probleem; wat minder water, wat meer inkoken)

Ik betwijfel of de 50 liter versie een uitkomst biedt omdat de maximum SG is begrenst door
een min of meer vaste verhouding tussen de maximale moutstort en minimale maischwater hoeveelheid.
De verhouding is voor de 20 ltr en 50 lts versie hetzelfde.
Je noemde al twee mogelijkheden om een zwaarder volmout te maken. Een ander waar ik nog
verder over moet nadenken is om een tweede keer te maischen met het wort van de eerste maisch.

Erick

Met het gebruik van moutextract is het volgens mij geen volmout meer?

assebasie

Citaat van: Erick op 09-02-2011  18:45 uMet het gebruik van moutextract is het volgens mij geen volmout meer?

Dat is maar hoe je het bekijkt. Je zou gelijk kunnen hebben.
Ik zie een volmout als bier die origineel zijn suikers heeft bekomen van mouten en niet van suiker/honing.

William

Citaat van: assebasie op 09-02-2011  18:37 uEen ander waar ik nog verder over moet nadenken is om een tweede keer te maischen met het wort van de eerste maisch.

Aan dubbel maischen heb ik ook al eens gedacht. Hierdoor zal de brouwdag wel met een uurtje verlengd worden. Zouden er nog andere nadelen aan dubbel maischen zitten (b.v. hittebelasting, waarschijnlijk lage efficientie)?

Een 50 liter uivoering zou voor mij teveel zijn.

erikgroothuis

Citaat van: William op 09-02-2011  19:37 uAan dubbel maischen heb ik ook al eens gedacht. Hierdoor zal de brouwdag wel met een uurtje verlengd worden. Zouden er nog andere nadelen aan dubbel maischen zitten (b.v. hittebelasting, waarschijnlijk lage efficientie)?

Een 50 liter uivoering zou voor mij teveel zijn.

Wat is de maximale verzadigingsgraad van water vwb (mout)suiker?
[edit]
Door 1 liter water op 2 kg suiker te gebruiken krijgt men een verzadigde oplossing, oftewel in 1 liter oplossing zit 910 gram suiker.
(Info van het internet geplukt)
Dit komt dan weer overeen met een SG van 1212 (BrouwVisie)
[/edit]
Dus een verlaging van de efficiency zou ik niet verwachten.

brouwschuur

Citaat van: William op 09-02-2011  19:37 uAan dubbel maischen heb ik ook al eens gedacht. Hierdoor zal de brouwdag wel met een uurtje verlengd worden. Zouden er nog andere nadelen aan dubbel maischen zitten (b.v. hittebelasting, waarschijnlijk lage efficientie)?

Een 50 liter uivoering zou voor mij teveel zijn.

Een 50 liter versie is voor mij ook teveel. Ik wil juist veel brouwen en dit een beetje in sync houden met de consumptie.


William

Als je begint te maischen in een oplossing met een verhoogd sg, bv 1060, dan zal de hydratatie van het 2e schrootsel een stuk minder zijn, de enzymwerking zal langzamer zijn en het duurt langer voordat omgezette suikers uit de korrel diffunderen door een kleiner concentratieverschil. Dit zal de efficientie of snelheid van omzetting niet bevorderen.


assebasie

Het lijkt me interessant om dit in de praktijk uit te proberen.
Eerst even de maisch efficiency bepalen van de eerste cycle
en op basis daarvan bepalen wat de SG zou moeten zijn van
de tweede cycle. Kijken wat de delta is tussen de praktijk en
de voorspelling.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.