Brewferm pakket over de datum

Gestart door henkhenk, 07-02-2011 08:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkhenk

Hallo, ik zal me snel even voorstellen.
Ik ben Olaf en wil gaan hobbybrouwen.
Ik heb een simpele startset gekocht via Marktplaats waar ook 2 Brewferm bierconcentraten bij zat.
Nu zijn de concentraten van de BBE datum 08-1998.
Ik kreeg de tip om hier te vragen of iemand weet of die misschien toch nog te gebruiken zijn.
Weet iemand hier iets van?

koffie

1998 is best wel heel oud .. :P
Wij hebben ook een keer een Brewferm blik wat flink jaren over de datum was (jaartje of 10 denk ?) gebrouwen.
Voor de zekerheid een nieuw zakje korrelgist gehaald, was verder prima te drinken  :proost:

henkhenk

Dank je voor je reactie,
Deze pakketten zijn dan wel zo'n 12,5 jaar over de datum en de deksel en bodem staan een beetje bol.
Als ik het goed begrijp zal het gist eerder slecht worden dan het concentraat?

koffie

Wat heb je te verliezen behalve een zakje gist van 95 cent, wat water en tijd ? :)
Gewoon dat blik openmaken en en bier van maken. Als het uit het blik naar je toe komt lopen zou ik het weggooien, anders gewoon verwerken.

henkhenk

 ;D is ook wel weer zo.
thnx.
Ik denk dat ik eerst eens een keer brouw met een nieuw blik en dan de oude, dan weet ik hoe het allemaal werkt.

30cl

Bodem staat bol? Ik kan me herinneren ooit een blikje tomatenpuree geopend te hebben die iets bol stond... Het plafond was daarna rood gespikkelt  :D
Voor zekerheid even buiten de blikopener erop zetten.

Ik kom wel proeven buurman  :proost:

henkhenk

Is goed buurman! maar eerst een "gewone" tripel brouwen! dan experimenteren met die.
groet

dennis

Welkom.

Als een blik bol staat: weggooien.  Deugt niet.  Volgens wikipedia:
CiteerWanneer een blik beschadigd blijkt te zijn en lekt, of wanneer het bol staat, moet het weggegooid worden. Er is dan een gevaar voor voedselvergiftiging (o.a. botulisme).

Iemand nog een botox kuurtje?


henkhenk

Dat is ook weer waar Dennis.
Maar zoals koffie zegt: wat heb ik te verliezen dan €0,95 aan gist en wat tijd en water.
Eerst wil ik een "goede" brouwen om een beetje te kunnen beoordelen of het brouwsel van het bolle blik wel iets is.
Niet dat ik een expert ben na 1x brouwen!
Als het concentraat over de hele stoep zit na ´t openen weet ik ook genoeg!
thnx voor alle reacties!

Hopmans

Citaat van: henkhenk op 07-02-2011  12:09 uMaar zoals koffie zegt: wat heb ik te verliezen dan €0,95 aan gist en wat tijd en water?
Kostbare tijd.


dennis

Citaat van: henkhenk op 07-02-2011  12:09 uals het concentraat over de hele stoep zit na ´t openen weet ik ook genoeg!
thnx voor alle reacties!
Botuline is een van de meest toxische stoffen op aarde.  Ik zou er niet mee experimenteren...

Hopmans

Citaat van: dennis op 07-02-2011  12:29 uBotuline is een van de meest toxische stoffen op aarde.  Ik zou er niet mee experimenteren...

Laat dat maar aan Connie Breukhoven over.


henkhenk

Thnx voor de reacties!

Ik ga echt niet mijn leven op het spel zetten, als ik het blik open draai en 't spuit er uit ben ik toch niet meteen besmet????
Ennuh, Connie Breukhoven???? Laat maar zitten, ik ben om!

Hopmans

Ha ha ha, generatiekloof denk ik.
Je hebt vast en zeker gegoogled.
Yep, dan koop je gelijk een vers blik.

Vroegah was het wel een lekker ding, maar dat is al een poosje terug.




dennis

Citaat van: Hopmans op 08-02-2011  19:29 uVroegah was het wel een lekker ding, maar dat is al een poosje terug.
Dat blik moutextract?

Ach, die blikken zijn bij sommige slijters gewoon te koop, hoeft niet moeilijk over gedaan te worden.

henkhenk

Niks gegoogled,
gewoon goed luisteren naar ervaren brouwers,
zit niet voor niets op dit forum!
nooit te oud om te leren!

SeekingBeer

Gut kun je tegenwoordig Connie Breukhoven in blik bij de slijter krijgen?  :D

Maar ik zou zo'n oud blik toch gewoon proberen, je moet acuut een nieuw zakje gist gebruiken en misschien kan het geen kwaad om er een klein beetje verse hop bij te gooien.
En ook even goed ruiken en een klein beetje siroop proeven, doe maar net alsof je aan het koken bent:
Ruikt iets 'vreemd' dan niet gebruiken.

Succes ermee.

henkhenk

Thnx "seekingbeer",
ik denk dat ik de blikken nog maar niet dat enkeltje "klikonia" geef maar eerst een ander biertje brouw en later deze "keuren" voor geschiktheid om te brouwen.

Brouwvat

Citaat van: henkhenk op 09-02-2011  22:03 uThnx "seekingbeer",
ik denk dat ik de blikken nog maar niet dat enkeltje "klikonia" geef maar eerst een ander biertje brouw en later deze "keuren" voor geschiktheid om te brouwen.

Heb je de blikken al opengemaakt.

Eingelijk 1 vraag, hoe bol staan die blikken?

Ik werk zelf bij een bedrijf waar we groenten inblikken.
En het grootse gevaar is, dat er in een bol blik de bacterie: Clostridium botulium in zt.
Clostridium botulium is de bacterie die botulisme ,,veroorzaakt''.
Maar kan ook miskramen veroorzaken, om nog maar eens een fijne eigenschap van deze bacterie op te te noemen.

Ik wil je niet bang maken, want wij krijgen zeer weinig klachten over bolle (bombage) blikken.
Alleen uit tropische landen komen soms klachten, omdat deze bacterie het beste groeit bij een temperatuur van 45 a 50 graden.

Maar toch veel succes, met het ,,brouwen'' er van.

Bierton

Citaat van: henkhenk op 09-02-2011  22:03 uThnx "seekingbeer",
ik denk dat ik de blikken nog maar niet dat enkeltje "klikonia" geef maar eerst een ander biertje brouw en later deze "keuren" voor geschiktheid om te brouwen.

Je kan ook de EOD vragen het blik te openen  8)

henkhenk

Hallo medebrouwers,

Helaas heeft het even geduurd voor deze reactie, ik ben nog niet zo bekend met de werkwijze van dit forum  :weetniet:.
Bedankt voor de reacties!
Ik heb ondertussen besloten de "EOD" blikken als decoratie te houden en gewoon met nieuwe blikken te gaan brouwen.
Onlangs heb ik dat gedaan met een triple en die was (volgens de proevers) uitstekend!
Pas geleden nog een aantal blikken ingeslagen voor volgende ronde's.
Ik heb zeker de smaak te pakken!

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Groet Olaf

Nerro

Zou het zo'n vaart lopen qua bacterien in je stroop? Suikerstroop kun je toch ook eeuwen bewaren? Wat is hier zo anders aan, er zit notabene hop in!

henkhenk

Hoi Nerro,

Als je interesse hebt mag je ze proberen hoor!
Laat het me maar weten.

De-Geert

Hop is niet zo enorm antibacterieel als we wel zouden willen. Waarom zouden we anders nog desinfecteren?
Het ligt sterk aan de hoeveelheid water (wateractiviteit) en de pH of Clostridia groeien in je stroop. Ik kan het me eigenlijk ook niet zo goed voorstellen,.

Maar daar staat tegenover: zo'n blik staat niet zomaar bol en het is potentieel dodelijk. Da's redelijk definitief.

Gelukkig is er ook goed nieuws:
CiteerHet toxine is hitte labiel en kan vernietigd worden door te verhitten tot 80°C gedurende 10 minuten of langer.
Zie ook: http://www.food-info.net/nl/bact/clbot.htm

dennis

Citaat van: henkhenk op 24-05-2011  20:07 uIk heb ondertussen besloten de "EOD" blikken als decoratie te houden en gewoon met nieuwe blikken te gaan brouwen.
Daar zou ik mee oppassen, opgebolde blikken bewaren. Er is best veel druk nodig om een blik op te laten bollen. Als het blik de druk niet meer aankan kan het wel eens een troep worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.