Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kortste maischtijd  (gelezen 5055 keer)

Offline Pepe

• Vol lid
  • Land: nl
  • Niet gehinderd door enige kennis .....
Kortste maischtijd
« Gepost op: 06-02-2011 22:51 u »
Tijdens mijn laatste brouwsel (ik had toeschouwers) heb ik tijdens het maischen een jodiumproef gedemonstreerd. Dit was 30 minuten in het proces. Ik had verwacht dat nog niet al het zetmeel was omgezet maar tot mijn verbazing was de test negatief. De enzymen werken blijkbaar toch aardig snel.

Nu vroeg ik mij af: wat is de kortste maischtijd dat je ooit hebt geprobeerd en ging dat goed of niet?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Kortste Maischtijd
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2011 23:17 u »
Dat je beslag joodnegatief is wil nog niet zeggen dat je klaar bent met maischen. Door wat langer door te maischen krijg je meer vergistbare suikers uit de brokken dextrinen.

Overigens is de korste maischtijd die ik ooit gehanteerd heb 50 minuten.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2011 23:23 u »
Deze vraag is heel moeilijk te beantwoorden:

Nu vroeg ik mij af: wat is de kortste maischtijd dat je ooit hebt geprobeerd en ging dat goed of niet?

Zelf wil ik toch wel graag uitmaischen op 73 C (of iets hoger) en het kost mij wel een minuut of 15 om daar te komen vanaf pak-em-beet 68 C.
Dat kan je dan allemaal wel over gaan slaan maar met aardappels koken schil je ze meestal ook eerst en dat kost gewoon wat tijd.

Volgens het grote droge gist onderzoek dragen langere maischtijden niet bij aan een hoger rendement.

Ook interessant om te doen maar wel tijdrovend:

Meet elke 5 a 10 minuten het SG en verbaas je over de snelheid waarmee dat klimt...

Offline Pepe

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 07-02-2011 07:46 u »

Ook interessant om te doen maar wel tijdrovend:

Meet elke 5 a 10 minuten het SG en verbaas je over de snelheid waarmee dat klimt...

Dat is zeker interessant. Zou eigenlijk mooi zijn als je de concentratie van verschillende componenten zou kunnen volgen (zetmeel, glucose, fructose, dextrine, etc). Ik neem eigenlijk aan dat dit wel in n of ander boekje is te vinden.

Oh ja, zelf heb ik een maischtijd van een uur aangehouden ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2011 20:55 u »
Ik heb dergelijke informatie nooit in een tabelvorm gezien.

Wel heeft Geert (De-Geert) een goed werkend Excel rekenblad gemaakt waarmee je de vergistingsgraad kunt bepalen als je de gegevens van een aantal brouwsels ingeklopt hebt. Je voedt zo het rekenblad met je eigen gegevens en aan de hand daarmee kan het een goede voorspelling doen.
Dat inkloppen van je eigen gegevens is belangrijk omdat de omstandigheden bij iedereen anders is. De grootte van de pan, het materiaal waarvan de pan gemaakt en de capaciteit van de brander zijn immers allemaal van belang. Vandaar dat je misschien wel ergens een tabel kunt vinden van een brouwerij en een brouwsel maar nooit een tabel die altijd opgaat.

Offline Pepe

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2011 23:03 u »
Ik heb dergelijke informatie nooit in een tabelvorm gezien.

Goh, je zou denken dat dit al eens uitgezocht zou zijn.

Wel heeft Geert (De-Geert) een goed werkend Excel rekenblad gemaakt waarmee je de vergistingsgraad kunt bepalen als je de gegevens van een aantal brouwsels ingeklopt hebt. Je voedt zo het rekenblad met je eigen gegevens en aan de hand daarmee kan het een goede voorspelling doen.
Dat inkloppen van je eigen gegevens is belangrijk omdat de omstandigheden bij iedereen anders is. De grootte van de pan, het materiaal waarvan de pan gemaakt en de capaciteit van de brander zijn immers allemaal van belang.

Dat klinkt goed. Ik neem aan dat deze hier ergens op de site staat?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Kortste maischtijd
« Reactie #6 Gepost op: 08-02-2011 07:40 u »
Waarom 'je zo'n tabel niet kunt vinden dacht ik uitgelegd te hebben. Er zijn gewoon te veel factoren die een rol spelen...

Door de zoekfuntie van dit forum te gebruiken (zoeken naar model en Geert) had ik het model zo te pakken. Zie lhier.

Offline Pepe

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-02-2011 07:53 u »
Waarom 'je zo'n tabel niet kunt vinden dacht ik uitgelegd te hebben. Er zijn gewoon te veel factoren die een rol spelen...

Dat begrijp ik maar als (grote) brouwerij zou ik daar toch meer van willen weten (als is het dan voor mijn eigen specifieke situatie)

Door de zoekfuntie van dit forum te gebruiken (zoeken naar model en Geert) had ik het model zo te pakken. Zie lhier.

Ach ja, had ik inderdaad zelf ook kunnen doen. Bedankt voor de link!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 08-02-2011 07:58 u »
Dat begrijp ik maar als (grote) brouwerij zou ik daar toch meer van willen weten (als is het dan voor mijn eigen specifieke situatie)

De grote brouweijen weten ook heel veel van hun eigen proces. Maar daarover publiceren ze nooit. Je zult wel begrrijpen waarom.

Tags: maischen