Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Muldermans vergistingsmonitor  (gelezen 11619 keer)

Offline Muldermans

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
Muldermans vergistingsmonitor
« Gepost op: 06-02-2011 19:59 u »
Eindelijk weer tijd om bezig te zijn met twee hobbies. Bier en electronica.
Met behulp van een pic16f628a, een ds1820 en een lcd display, monitor ik het temperatuurverloop van een vergisting.
Op het display staat op de bovenste regel de actuele temperatuur en op de onderste regel een grafiek. Momenteel wordt de grafiek elk uur ververst, maar d.m.v een menu kan de gebruiker in de toekomst deze tijd zelf bepalen. Ook wil ik nog een datalog mogelijkheid naar SD kaart inbouwen. Als ik er dan geen genoeg van heb, bouw ik ook nog een ut-100 mogelijkheid in.

Zal straks even een paar foto's uploaden, dat maakt alles toch iets duidelijker.

Vr gr Muldermans

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Muldermans

• Super lid
Re: Muldermans vergistingsmonitor
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2011 20:57 u »

Bij deze een foto

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2011 21:50 u »
Hallo Muldermans, Reinko hier:

Ik wist helemaal niet dat jij zo diep in de electronica zat.
Als ik bijv over een jaartje wel eens gecontroleerde temperatuur wil in mijn gistingskast, kan jij dan zo een lijstje met onderdelen samenstellen?

Maar tot nu toe werkt de omgebouwde commode (=gistingskast) uitstekend; twee keer gebruikt en beide keren eind SG van 1010.

Aan de andere kant: beetje isolatie erin en dan kan je een Saisson brouwen in de winter... Da's ook wel geinig.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2011 21:51 u »
Ziet er goed uit en ook redelijk simpel (als alle componenten op de foto staan).
Voordeel lijkt mij dat er geen pc(tje) nodig is .
Kun je een schema (en componentenlijst) publiceren?

Bert

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 06-02-2011 21:57 u »
Hey Reinko,

Ik heb 10 jaar geleden tijdens mijn studie eens wat electronica gedaan, tot vorig jaar bleef het daarbij. Toen heb ik microcontrollers ontdekt en met behulp van internet het 1 en ander geleerd. Erg leuk om te doen en de stof valt goed te leren.
Tuurlijk wil ik je helpen!

Ik hoop dat ik er woensdag ben bij het gilde. Mijn collega is vandaag met griep op bed gegaan, hopelijk is hij woensdag beter, anders moet ik invallen......

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-02-2011 21:59 u »
Ziet er goed uit en ook redelijk simpel (als alle componenten op de foto staan).
Voordeel lijkt mij dat er geen pc(tje) nodig is .
Kun je een schema (en componentenlijst) publiceren?

Bert

Ik ben een schema aan het maken, deze zal morgen wel klaar zijn. Ook de picbasic code zal ik hier ter download zetten (of een hex voor degeen die er interesse in heeft)

Offline piele

• Vol lid
    • KWBG
« Reactie #6 Gepost op: 06-02-2011 22:12 u »
Hee Muldermans, goed bezig!

die ds1820 is een fijne/makkelijke sensor om mee te werken, ik ben in december ook met dat ding bezig geweest, en bij mij doet ie het ook prima aan het gistvat.
Kan je met picbasic een SD card in fat32 lezen / schrijven zodat je deze rechtstreeks in de PC kan stoppen? Voor de PIC18 heb ik er code voor liggen, maar dat is in C met een beetje assembly.

Zelf gebruik ik nu een pic18f4550 met usb, en een losse flashchip om de data op te slaan (welke je dan via usb kan uitlezen)

Ik kijk uit naar je voortgang!

:degroeten:

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 06-02-2011 22:49 u »
Dank Piele!

Tja dat FAT32 is niet zo maar weggelegd voor picbasic, dat is dus een uitdaging. Ik heb al wel gezien dat het mogelijk moet zijn dus ben ik ervan overtuigd dat het moet lukken.
C++ heb ik tijdens mijn opleiding moeten gebruiken, daar is nog een heel klein beetje van blijven hangen (daar heb ik dus echt 10 jaar niets mee gedaan) ASM is nieuw voor mij.
Basic is toch ideaal voor een hobbyist (redelijk Jip en Janneke zeg maar)
Jouw idee is ook helemaal zo slecht nog niet. Misschien ook maar eens overwegen! Voordeel is dat de 16f628 redelijk goedkoop is.

Ik heb alvast een klein schema getekend, moet er wel bij zeggen dat het basisdeel door Frits Kieftenbelt van Picbasic.nl is gelegd (hier heb ik picbasic ook geleerd TIP!)
Het rode deel is fase twee van het project en het groene fase drie.

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 06-02-2011 22:50 u »
Oei beetje slecht te zien...
Het rode deel zijn het ledje en de twee schakelaars, het groene de transistor + relais.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 06-02-2011 23:09 u »
Ha ha, nu je het zegt zitten er zelfs kleuren in.

Maar ben ik nu kleurenblind aan het worden? Waar zit de groen...  :nut:

Oh ja, bij de transistor! Nu je het zegt: bij de transistor is het groen.  ;D

De laatste keer dat ik een printplaat gemaakt heb vanaf een schema is meer dan 30 jaar geleden.
Dat ging dan zo: Met een stift uittekenen op de printplaat die je in het zuur gooit.
Afspoelen onder de kraan, gaatjes boren en dan de componenten erop solderen.

Tegenwoordig gaat dat vast een ietsje pietsje anders.

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 06-02-2011 23:11 u »
Oh de basis schijnt nog steeds hetzelfde te zijn ;) Voorlopig werken we met experimenteerprint, monster spul :biersmile:

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 06-02-2011 23:36 u »
Nou de troep ging allemaal gewoon het riool in, de chemokar was nog lang niet uitgevonden...

Maar het was best een creatief proces: Je had je schema, je had de onderdelen gekocht.
En dan met de hand je printplaat tekenen.

En de troep ging gewoon de gootsteen in.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #12 Gepost op: 06-02-2011 23:47 u »
Poeh, C++ om toneelmeester te worden?? Wat voor opleiding heb je eigenlijk gehad ouwe molenaar?

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 07-02-2011 00:42 u »
Poeh, C++ om toneelmeester te worden?? Wat voor opleiding heb je eigenlijk gehad ouwe molenaar?

Nou officieel ben ik opgeleid tot technisch theatermaker, het technisch oplossen van artistieke vraagstukken... Pfff hele mond vol.
Dan krijg je vakken als, electronica, werktuigbouw, tekenen, technisch tekenen, timmeren, lassen, managen, energietechniek, programmeren, decorontwerp en theaterbouw.(en nu vergeet ik er nog wat, balletles was ook verplichte kost)
Eigenlijk moet ik van heel veel dingen een klein beetje weten om zo oplossingen te bedenken. De opleiding zit aan de Amsterdamsche Hogeschool voor de Kunsten en er worden 18 leerlingen per jaar aangenomen, waarvan ongeveer de helft overblijft.

Ben toch blij dat ik het gered heb  ;D

Offline weed

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 07-02-2011 21:32 u »
Oh de basis schijnt nog steeds hetzelfde te zijn ;) Voorlopig werken we met experimenteerprint, monster spul :biersmile:

Grappig mijn laatste print was een kleine 30 jaar geleden maar sinds kort ook bezig maar dan met atmel 328 (arduino).

Printje maken is wel makkelijker geworden maar vereist wat vaardigheid.
Met EAGLE (gratis te verkrijgen voor 2 layer print ontwerp) schema tekenen.
Vervolgens de checks goed zetten zodat de printbaantjes wat breder worden het blijft ten slotte hobby werk.
Dan het schema met EAGLE converteren naar een print. Je krijgt dan een wirwar aan componenten en bijbehorende verbindingen (rat net).
Je plaats de componenten met een muisklik op de plaats waar je ze wil hebben op de print en selecteert dan auto route.
Binnen twee minuten heb je een keurige print layout.
Print deze uit als plaatje of pdf.
Zoek dan een laserprinter en print het ontwerp uit op een bladzijde van de Veronica gids of zelfde kwaliteit papier ( Dat de pagina bedrukt is geeft niet maar wel liefst zo weinig mogelijk anders wordt moeders boos.).
Maak de koperzijde schoon van de printplaat leg de uitgeprinte layout met de toner zijde op het koper.
Pak een strijkijzer op linnenstand en druk deze gedurende dertig seconden op het vel papier.
De toner smelt nu van het papier aan het koper.
Wanneer dit klaar isdoe je de printplaat met papier en al in een bak water. wacht een minuut en wrijf voorzichtig met de vingers (niet met de nagels) het uitelkaar vallende papier van de print.

Groet,
Ronald

NB er is ook speciaal papier voor te koop in dat geval effe googlen op TTS paper
NB2 De transfer is me gelukt maar het werken met EAGLE is niet eenvoudig daarom beperk ik me ook tot experimenteer printjes het is minder mooi maar het werkt

Offline piele

• Vol lid
    • KWBG
« Reactie #15 Gepost op: 07-02-2011 22:55 u »
Hey Muldermans,

simpel schema. Doet wat het moet doen, prima  :duimop:

1 kleine tip voor de schakelaars: Als je tussen je schakelaar en de +5 V een (bijv) 10 k pull-up weerstandje zet, dan voorkom je dat, zodra je schakelaar geopend is, de ingang van de PIC een ongedefinieerde waarde kan aannemen. (Nu is het bij de 16F628a zo dat op PORTB, waar jij je 2 schakelaars hebt zitten, er interne pull-ups zijn, maar die zitten niet op alle poorten, en dat verschilt ook per PIC (datasheet).

Het jezelf aanleren om standaard een pull-up in je ontwerp mee te nemen kost wel 1 hele weerstand per ingang extra, maar je hebt geen gezeur omdat je ingang vreemde waarden aanneemt, en je hoeft ook niet meer in datasheets te kijken welke ingang wel of geen interne pull-up weerstand heeft.

Zoiets als dit bedoel ik dan:

Succes!

p.s. ik heb nog even in mijn bak met PICs gekeken, en vond daar nog een PIC18F14K50 die ik over heb (moest ze per 5 bestellen). Deze hebben een USB poort, en kosten ook geen drol. (ik meen dat ik iets van 2 - 2,50 eu per chip moest betalen)
De mplab C18 evaluation compiler kan je gratis downloaden, 60 dagen werkt die volledig, daarna werkt je optimalisatie niet meer (niet zo'n probleem lijkt me).
Als je met die PIC wilt experimenteren, stuur dan een PBtje met je adres, dan stop ik em op de post voor je. (Ruimt het bij mij weer op  :proost:)

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 07-02-2011 23:09 u »
@weed Handig deze tips! ik ben meteen geinspireerd geraakt en ben met het programma layo1 aan het stoeien geslagen:

Die software werkt voor mij best aardig en tot aan 200 componenten is het nog gratis ook.
@Piele, die pull-ups daar was ik me van bewust, maar ik vind het inderdaad wel een goede gewoonte om daar een weerstandje bij te plaatsen, mocht ik eens met een andere pic klooien dan hebben we daar geen omkijken naar.
Die PIC18F14K50 daar heb ik zeker wel interesse in! Als ik eraan toe ben zal ik je even pb-en. Eerst deze basis maar even af ;)
Welk progje gebruik jij om je tekening te maken? Is dat een Autocad tekeningetje?

Vr gr
Muldermans

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 07-02-2011 23:15 u »
@Weed

Ik bedenk me net dat ik nog een heleboel etsmiddel heb liggen in de vorm van gootsteen ontstopper (net als de benodigde pbm's) Heb jij, of iemand anders, hier ervaring mee? Hoe lang moet je het spul laten etsen?

Offline piele

• Vol lid
    • KWBG
« Reactie #18 Gepost op: 07-02-2011 23:19 u »
Ik ben de laatste tijd bezig in DesignSpark PCB van RS Components. Dit programma is gratis, en sinds halverwege 2010 te downloaden.
Wat je op het plaatje hierboven ziet, is een oude versie van Ultiboard, versie 5.7. Dat gebruikte we tijdens mijn studie op de MTS zo rond 2000.
Ik vind het nog steeds een heel fijn programma, alleen zijn de bibliotheken nogal verouderd.

Ik hoor het t.z.t. wel over die PIC.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 07-02-2011 23:32 u »
Wat een vreemde dag vandaag: alles ging goed.

Lekker met een eigen gemaakte houtbeitel beetje hout beitelen, nog lekkerder beetje boomstam hakken met een vers geslepen houtbijl.
Er zijn dagen dat het leven veel ondragelijker is.

En dan is de eerste draad die ik lees, citaat:

Nou officieel ben ik opgeleid tot technisch theatermaker, het technisch oplossen van artistieke vraagstukken...

De opleiding zit aan de Amsterdamsche Hogeschool voor de Kunsten en er worden 18 leerlingen per jaar aangenomen, waarvan ongeveer de helft overblijft.

Ben toch blij dat ik het gered heb  ;D

Vijftig procent is een vrij standaard resultaat voor een technische opleiding Muldermans, dat vertellen ze de aanstaande studenten er vaak niet bij als ze hun studieschuld aangaan.  :proost:

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 07-02-2011 23:58 u »
Alhoewel ik tegenwoordig bij stagiars wel merk dat sommige opleidingen het sommige mensen wel erg makkelijk maakt, oneindig herkansen etc....

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #21 Gepost op: 08-02-2011 11:12 u »
Ik bedenk me net dat ik nog een heleboel etsmiddel heb liggen in de vorm van gootsteen ontstopper (net als de benodigde pbm's) Heb jij, of iemand anders, hier ervaring mee? Hoe lang moet je het spul laten etsen?

De laatste jaren is het er wat bij ingeschoten (andere hobby's) , maar voor het etsen gebruikte ik altijd ferrichloride. Werkt fantastisch en is ook niet agressief.

Bert

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 08-02-2011 13:20 u »
mocht ik eens met een andere pic klooien
???

Offline Muldermans

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 08-02-2011 14:56 u »
Hahahah die Hopmans, nu ik het lees... Tjonge jij weet ze ook altijd wel te vinden!

Proost :biersmile: :degroeten:

Offline weed

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 08-02-2011 18:19 u »
@Weed

bij kamer temperatuur en zo nu en dan een beetje schommelen met de schaal een half uurtje.
De grote vlakken gaan het langzaamst maar als ze weg zijn print eruit en schoonspoelen anders ets je de dunne  banen weg.