Hergebruik gist voor nieuw brouwsel

Gestart door Rowan Huigen, 06-02-2011 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rowan Huigen

Afgelopen weekend heb ik 2 brouwsessies gehad.
Bij beide brouwsessie gebruikte ik dezelfde gistsoort.
Deze gist was middels een getrapte starter tot de gewenste hoeveelheid gebracht.
Na 5 a 6 dagen is de hoofdvergisting voorbij en hevel ik het jonbier over naar de nagisting.
De slurry kan je door het riool gieten wat ik zonde vind.
Je kan deze ook binnen een termijn van 2 weken weer gebruiken.
Dit lijkt mij slimmer en voordeliger.
Maar hoe pak ik dat dan eventueel aan?
Moet ik de slurry voeding geven? En zo ja hoeveel?
Moet ik de slurry eerst reinigen?
Waar moet ik deze slurry bewaren, bij kamer temperatuur of in de koelkast?
Wie kan mij hierover adviseren of heeft dit al eerder bij de hand gehad.
Gr. Rowan  ::)

30cl

Hoi Rowan,

Ik zat met dezelfde vraag. Hier http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-8.html kun je lezen hoe je de gist wast. Daarna in de koelkast bewaren als je op korte termijn weer gaat brouwen.

Groet,
Joep

SeekingBeer

Er zijn heel veel manieren om je gist te bewaren, het is trouwens het beste als je direct een verse wort op je gistkoek gooit.

Ik gooi meestal ongeveer de helft van de slurry weg omdat je steeds meer krijgt hoe vaker je het laat vergisten, zo kan je gist makkelijk vier keer achter elkaar gebruiken.

Koel bewaren dus zet het in de schuur of in je koelkast.

Als je wortextract hebt kun je een half litertje wort maken en dat erop gieten, dan heeft de gist nog wat te eten en zo.

Albertus

Hergebruik van gist is eenvoudiger (en goedkoper) dan een starter maken.
Ik ontsmet een kunststof fles (colafles of zo'n 2-liter melkfles) en ik ontsmet een trechter. In het gistvat wat bier achterlaten om de slurry vloeibaar te houden, goed schudden zodat de gistkoek loskomt. Er zijn gisten die brokken vormen, maar tot nu toe is het me altijd gelukt.
Fles niet helemaal dicht draaien of afdekken met aluminiumfolie, de druk kan goed oplopen. In de koelkast zetten en laten bezinken, vlak voor gebruik afgieten. Tot twee weken gebruik ik de slurry direct uit de fles, wanneer de slurry langer staat dan maak ik de gist "wakker" met een halve liter wort.
Ik gebruik op deze manier de gist tot vier keer aan toe.

Bert

Rowan Huigen

Oke, is inderdaad goed, simpel en eenvoudig te doen.  :groots:
Scheelt me weer 9 euro  ^-^

SeekingBeer

Het scheelt best veel geld op de lange duur, maar ik probeer een gist meestal minstens twee keer te gebruiken omdat het de tweede keer toch allemaal net iets beter is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.