Waterkwaliteit voor een La chouffe ofwel Tripel

Gestart door Rowan Huigen, 06-02-2011 16:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rowan Huigen

Hier in Wezep hebben we prachtig zacht water, heerlijk gewoon, zonder hop prima te drinken.
De vraag is echter: "Is dit water schikt om een Tripel a la la chouffe te brouwen?"

Pas geleden heb ik vernomen dat voor een Tripel een hard water nodig is.
Je zou dat met eventuele brouwzouten voor elkaar kunnen krijgen.
Nu ben ik in de luxe positie dat even verderop hard Zwols water tot mijn beschikking staat.

Welke brouwer, chemicus of crack zou naar onderstaande voorbeelden eens willen kijken en mij hierover adviseren.

Waterkwaliteit WEZEP



Waterkwaliteit ZWOLLE



Mijn dank alvast,

Rowan

Oscar

Citaat van: Rowan Huigen op 06-02-2011  16:13 uPas geleden heb ik vernomen dat voor een Tripel een hard water nodig is.

Waar heb je die info vandaan?  :weetniet:

Rowan Huigen

Oscar ik probeer het te achterhalen maar kan de bron niet meer zo 1.2.3. oprakelen.
Het ging wel over de combinatie brouwzouten en Tripels.

Gr. Rowan  :biersmile:

Albertus

Wat een prachtig brouwwater heb je in Wezep, om jaloers op te zijn. Ga eens na of dat verhaal over het harde water voor tripels wel juist is. In het boek "Brew Like a Monk" staat en tabel met de watersamenstelling van de verschillende brouwerijen (onder meer door Jacques samengesteld), daaruit blijkt een enorme verscheidenheid in samenstelling.
Lees ook eens dit artikel van Adrie over waterbehandeling.

Bert

Oscar

Rowan,

Feitelijk kun je ieder type bier met ieder type water brouwen. Echter voor een "optimaal" resultaat heb je voor een pils zacht water nodig en voor een stout relatief hard water.  Voor een tripel heb je , voor zover ik weet, geen hard water nodig. IK zou je eerst maar eens focussen op het brouwen en je gist en je vergisting voordat je naar je water gaat kijken. De nuances die je daarmee bereikt zijn dermate klein dat jij die nu nog niet zult proeven (denk ik).

Adrie

Waar je vooral als beginner op moet letten is dat de pH van het beslag goed is, dat wil zeggen tussen 5,2 en 5,6. Is de pH te hoog, dan zuur je aan met melkzuur (beetje bij beetje) en is ie te laag, dan voeg je wat kalk toe. Voorlopig is dat voldoende.

Jacques

Zacht water is in feite alleen gunstig voor pils. Bijna alle andere biertypen kunnen goed gebrouwen worden met wat harder water.

Als je heel zacht water hebt kun je dat eenvoudig aanpassen met calciumsulfaat en calciumsulfide. Het voordeel van deze brouwzouten is dat de pH om laag gaat. Je hoeft vaak geen zuur meer toe te voegen om de optimale pH te bereiken. De pH meten doe je als zo'n 5 minuten gemaischt hebt.

De-Geert

Voor een blond bier (Tripel) heb je niet zozeer hard water nodig maar wel een lage restalkaliteit. Dat Zwolse water heeft nogal veel bicarbonaat en dat is niet gunstig. 


Ronnie

Brouwerij Achouffe z'n water wordt aangeleverd door de waterwinning van bron in Wibrin, heel nabij Achouffe, is zeer plaatselijke winning van gecontroleerde bronnen door de SWDE of zoiets (Waalse overheid ivm waterwinning en kwaliteits beheer waterbronnen)

Ga naar
http://www.swde.be/xml/entite_fr.html?CP=6660&FLASH=0&NBCOL=3&IDC=913&inderdaad=5982&POS=1&TITRE=Recherche+de+l%27aire+de+distribution+dont+vous+faites+partie&Lancer+la+recherche=Lancer+la+recherche

download vervolgens (téléchargez)

1308 - NISRAMONT (.pdf - 32Kb)

en ge hebt alles wat ge moet weten over dat water dat ze effectief gebruiken.

is van zeer plaatselijke winning.

[EDIT] om 20.14 uur de link aangepast. Blijkt toch bron Nisramont te zijn die dorpje Achouffe bevoorraad.
De hardheid is in °F = franse hardheidsgraden. dus 9,9°F is 5,6 Duitse° is tamelijk zacht.
saluutjes
Ronnie

Ho, nog even dit: vorig jaar huurden we met kinderen en kleinkinderen in februari een gîte in Chevron in de noordelijke Ardennen, nabij hoge venen. Is ± ook in die streek. Daar was het kraantjeswater heel zacht en heel lekker van smaak. Daar was de bedeling en bron vanuit Chevron zelf. Het was heel lekker water. Daar is ook de bottelarij van BRU. Prachtig bronwater!
Ik heb me het voornemen genomen dat we daar in oktober eens terug een week huren en dan kom ik terug met 2 inox fusten van 50 L, gevuld met dat water en ga ik daags na de terugreis brouwen! zeker weten!

MO

Mijn mening is ook dat waterbehandeling niet het eerste is waar je aan moet beginnen. Brouw maar een paar keer een Chouffe met onbehandeld water en ga pas fine tunen als het bier niet helemaal bevalt.

Ronnie

Inderdaad,  zeker niets aanpassen!
Vergelijk die Wezep cijfers maar eens!

Hopmans

Citaat van: Oscar op 06-02-2011  16:20 uWaar heb je die info vandaan?  :weetniet:

Dat is effe shocking: Info buiten BrouwVisie om...

 ;)

Oscar

Citaat van: Hopmans op 06-02-2011  21:49 uDat is effe shocking: Info buiten BrouwVisie om...

Ik was er ondersteboven van..... ;D ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.