Macaronibier!

Gestart door Eduard, 25-10-2004 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eduard

Hallo brouwvrienden,

Binnenkort ga ik weer brouwen, een pils deze keer. Als bijbiertje wou ik een experimenteel bier brouwen met als ingrediënt 'Macaroni'. Op de verpakking staat dat macaroni van durumtarwe is gemaakt. Daar kan ik dan vast wel een lekker witbiertje van brouwen, met toevoeging van wat koriander en curaçaoschil. Ik dacht zelf qua recept aan een standaard Belgisch witbier, maar dat met macaroni i.p.v. tarwe, en die macaroni dacht ik van te voren goed gaar te koken (bijna stuk).

Heeft iemand dit eerder geprobeerd?

Groeten uit Oslo

MO

Hebben de donkere Noorse dagen nu reeds de gekte in je kop veroorzaakt? En het moet nog echt donker worden. Nee, grapje, maar ik betwijfel wel hoe ver je komt. Ik dacht dat pasta/macaroni van meel en vet was, maar het blijkt van meel en eieren te zijn. Op deze link

http://www.dekooktips.com/warenkennis/graan-rijst/pasta-maken.htm

staat dat de ingredienten van pasta

500 gram tarwebloem (geschikt voor pasta):
+ circa 50 - 100 gram bloem (er is misschien iets extra nodig en er is bloem nodig om de pasta uit te rollen)
1 theelepel zout
4 grote eieren
2 eetlepels olijfolie

zijn. Toch olie dus. Die eieren lijken me een goed bier in de weg te zit. Om nog maar te zwijgen over de olie. Veel succes hoor, maar ik denk niet dat je ver komt.

Caspar

Hey Eduard,

Het lijkt mij een beetje rare combi, juist omdat macaroni uit veel meer bestaat dan tarwe alleen (kijk maar naar het recept van mo). Ik denk dat die standaard "harde" houdbare macaroni c.q. pasta nog veel meer ingredienten bevat die je niet in je bier wil hebben.

Trek je toch de stoute schoenen aan, dan ben ik echt heel erg benieuwd wat voor resultaat je krijgt... en of het te drinken is! Proberen kan altijd natuurlijk ;D

Groetjes Caspar

Adrie

Gezien de ingrediënten denk ik dat je een onfilterbaar wort krijgt (dikke derrie waar niets doorheen wil lopen) en mocht het je toch lukken, dan krijg je een bier zonder schuim door de olie. En wie weet wat de eieren doen...

Maar... de ware genie wordt altijd verketterd, dus trek je vooral niets van ons aan.

Groeten,

A3

SiriS

Beste Eduard,

Macaroni lijkt me moeilijk om mee te brouwen, gebruik daarom spagetti. Dit is aan het einde van het maischen ook makkelijker uit het wort te filteren.

Succes, SiriS

Hopmans

Hoi Eduard,

Ik denk als je de macaroni gebruikt als bij-ingredient naast pilsmout je best een goed biertje kan brouwen. Dit in verband met enzymen van de pilsmout die actief zijn.
Die zetten het zetmeel van de macaroni om in suikers. Olie zou ik niet gebruiken.
Een eitje zou nog kunnen als voeding voor de gist.

Of ben ik nu weer met een te serieus antwoord bezig op een uit de hand gelopen topic Ha Ha  :D

Groetjes,

Hoppie


Eduard

Ik reageer o.a. op MO, die vertelt dat er olie en ei in macaroni zit.

Dit is het geval bij zelfgemaakte pasta en bij de duurdere pasta's en verse pasta's uit de winkel. Mijn plan echter, was om macaroni te gebruiken van het absolute cheapo-niveau. Deze pasta's zijn vrijwel allemaal gemaakt van water en wat hier in Noorwegen 'Durumhvete' heet, een soort tarwe. Ik ben er dus niet bang voor dat er verder allerlei troep in zit.

Maar goed, zoals gezegd, ik ben van plan om dit te brouwen. Nu alleen nog even aan de extra ingrediënten komen. Zodra ik ermee aan de gang gaan zal ik er wel het e.e.a. over schrijven.

Jacques

Hoi Eduard,

Ik denk dat het met dat vet allemaal wel losloopt. Ik heb al twee keer een chocoladebier gebrouwen met veel vet. De schuimhoudbaarheid van deze bieren valt niet echt tegen. Waarschijnlijk komt dit omdat het vet gewoon bovenop komt en gedeeltelijk verdampt bij het koken en ook in de hopfilterkoek achter blijft.

Eieren zijn ook niet zo'n probleem. In het verleden werden eiwitten bewust toegevoegd om een betere klaring te krijgen. Denk eens aan gelatine en vislijm.

Ik ben benieuwd want het kan best dat door andere toevoegingen in de problemen komt.

 :degroeten: Jacques

Hopmans

MMmmmmmmm,

Ik denk dat ik vanmiddag een stom antwoord heb gegeven.
Het zijn de ingredienten in de spagetie ipv er naast.

Foutje bedankt !      8)

Groetjes,


Hoppie 


Brouwmeester

Tja alles is natuurlijk al gezegd, maar ik begrijp werkelijk niet waarom je de moeilijkheden opzoekt!
Als je goedkoop wil, gooi er dan een pak tarwebloem door. Kost (bijna) niks en werkt perfect.
Ik maak er voor de zomer altijd een grote plump witbier mee

Henk

Eduard

Tja, ik wil me af en toe wagen aan wat experimentelere brouwsels, en het idee (want daar gaat het om) dat je bier drinkt die deels van macaroni is gemaakt spreekt me aan. Stel, je schotelt iemand dit biertje voor, het smaakt uitstekend en vervolgens zeg je dat je't van macaroni hebt gemaakt, dan kan het verbaasde gezicht van de bierdrinker goud waard zijn :D
Macaroni is niet iets wat de meeste mensen (waaronder ik) met bier associëren en die extra moeite die het kost ben ik al gewend met de rijstvlokken voor mijn American Lagers.

Eerdere experimenten waarmee ik bezig ben geweest zijn brouwsels van stroop/honing/hop-mengsels en brouwsels van sappen, waaronder appelsap.

Adrie

Ha Eduard,

Wellicht leuk als je de resultaten van dergelijke experimenten meedeelt?

Groeten,

A3

Eduard

Dat is een goed punt, Adrie. Ik doe dat later vandaag eventjes.

Eduard

Binnenkort is het zover, ik ga dan mijn Macaroni- of Spaghettibier brouwen.

Zoëven heb ik een flesje Hoegaarden gekocht voor een schamele € 3, dit is een flesje met de typische vorm waarin Hoegaarden buiten Nederland verkocht wordt. Gebrouwen is deze in België bij Interbrew N.V. en hij is houdbaar tot 25 november 2005. Ik hoop dat dit biertje niet te oud is. Voor de zekerheid had ik nagevraagd of er nog meer bier, eventueel verser bier, achter in het magazijn stond, maar dat was niet het geval.

Het is de bedoeling dat dit bier ondanks het wat gekke pasta-element nog behoorlijk dicht in de buurt van een hoegaarden wit moet komen. Daarom ben ik benieuwd naar een geschikte hopstorting. Nu kan ik een beetje moeilijk aan nieuwe hop komen dus daarom wilde ik hop gebruiken die ik al heb. Welke van de volgende hoppen kunnen als bitter- en aromahop worden gebruikt?

Hallertau Perle 8%
Challenger 7% (heb ik weinig van)
Tettnanger 4,7%
Saaz 2,7% (weinig)
Goldings 4,7%

Groeten uit Oslo  samenvol

MO

De eerste twee zijn bitterhoppen, de laatste zijn aromahoppen. Ik zou voor een witbier alleen goldings en Saaz gebruiken. Op mijn gevoel...

Eduard

Ik blijf nog even dom doen.

Wat zijn geschikte hopgiften voor een jongbier à 25 liter?

Groeten uit warm (8° C) Oslo

Eduard  samenvol

MO

Mijn witbier van afgelopen zomer had 31 g Saaz van 3% op ca 25 L wort na koken. De hopstorting pastte goed bij het biertype vind ik zelf

Eduard

Hoe verdeelde je de hopgift over bitter/aroma?

MO

Ik heb een gift gebruikt, alleen 90 min koken. Witbier ruikt kruidig en niet hoppig in mijn perceptie.

Eduard

Zo, er zit schot in de zaak. Afgelopen vrijdag heb ik bij de apotheek een klein potje 'pomeransskall' gekocht. Dit is gemalen curaçaoschil (zie http://www.ngw.nl/int/car/curacao.htm) en het ruikt naar Vitamine C-pillen. Bij de gezondheidswinkel hadden ze Agar-agar, ook maar ingeslagen voor later. Hele korianderzaden heb ik gekocht bij zo'n Turks winkeltje. En het allermooiste van dit alles is dat de Hoegaarden-gist tóch een teken van leven heeft gegeven. De gistkweek komt nu regelmatig op druk en ik schud het geheel vaak zodat er zuurstof in de starter komt. Wel moet ik de fles af en toe openen en een beetje erin knijpen zodat CO2 plaats vrij maakt voor lucht, een aquariumpompje met beluchtingssteentje heb ik namelijk nog niet. Maar eens kijken bij die aquariumzaak waar ik toch al heen moet voor mijn methyleenblauw.

Nog een puntje: er is op dit forum ook gediscussieerd (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1444.0.html) over of het gistbezinksel in de Hoegaarden Witbierfles nou de hoofdgist was of een naderhand toegevoegd ondergist. Nu ik een microscoopgelijkend toestelletje heb zal ik proberen te bekijken of er sprake is van ondergist (losse cellen) of bovengist (giststrengen).

Eduard

Vandaag brouwdag! Ik brouw op maandag omdat ik wat afwijkende werkdagen heb.

Het wordt macaronibier, en voor zo'n 25 liter bier verwacht ik volgende recept te gebruiken (naar een recept van Herman Holtrops Engelstalige site):

3000 g Pilsmout     3 EBC
2000 g Macaroni    0 EBC

   20 g Hall. Perle   8 % α-zuur    75'
   18 g koriander                        15'
     5 g gemalen sinasappelschil    7'
     1 tl Irish moss                      15'
     1 st Limoen                          bij de maisch

Gist: opkweek van een flesje Hoegaarden, gekocht in Noorwegen.

Maischtijden:

10' op 48° C
25' op 52° C
25' op 63° C
30' op 73° C
  2' op 78° C

Totale kooktijd dus 75'. De macaroni zal ik eerst lekker zacht koken, zodat de amylaseënzymen er goed bij kunnen komen. De limoen is ook om de maisch aan te zuren, om een fris smaakje te geven en omdat we die toevallig toch al in de koelkast hebben liggen. Het doel van dit recept is om toch nog een redelijk normaal witbier te produceren, ondanks de nogal afwijkende ingrediënt. Ik heb afgezien van het storten van havervlokken en gerstvlokken, omdat ik die niet voorradig heb.

Wish me luck...

Eduard  samenvol

Edgar

Good luck! Ben benieuwd of die macaroni nu helemaal zal oplossen (wat de bedoeling is neem ik aan).

Eduard

Zo, mijn ongeoefende oog heeft na een kijkje in de microscoop moeilijkheden om vast te stellen om wat voor soort gist het gaat. Het lijkt meer samengeklonterd dan de Bavarian Lager-gist maar het barst nou niet echt van de strengen. Bovendien hebben veel cellen een kleinere cel aan zich vast, waarschijnlijk omdat deze gist uit de giststarter komt en dus behoorlijk actief is. Ik durf alleen voorzichtig en onder voorbehoud te zeggen dat het hier om bovengist gaat. De gist ruikt wel lekker fruitig zoals in een witbier ondanks het feit dat er van het oorspronkelijke bier nog geen cm in de giststarter zit. Het is mij bovendien niet gelukt om hier een foto o.i.d van te maken, maar misschien lukt het als ik mijn oude webcam eens sloop, dan kan ik de ccd-chip zo dichtbij/veraf mogelijk houden als ik maar wil. Maar eerst brouwen!

Eduard

Zo, de 3000 g pilsmout is gemalen. Dit ging niet altijd even goed. Het leek alsof er kleine steentjes of enkele keiharde moutkorrels tussen zaten. De mout is waarschijnlijk afkomstig uit Engeland. Het is overigens géén macaroni geworden, maar spaghetti. Er was nl. niet meer genoeg macaroni in huis. De spaghetti is van het type 'erg goedkoop' en bestaat volgens de verpakking uit '100% durum tarwe'. De beschrijving is als volgt:

Per 100 g

Energie:     1504 kJ
Eiwitten:        12,8 g
Carbohydr:    72,0 g
Vet:                1,7 g

Edit:

Ik had nog een kilo 'durumtarwe' in de kast staan. Dit is meel om pasta mee te maken. De voedingswaardewijzer daarop vermeldt:

Per 100 g

Energie:    1420 kJ
Eiwitten:       12 g
Carbohydr:    71 g
Vet:                1 g

Erg vergelijkbaar met die van de spaghetti dus.
De kooktijd is voor gewone consumptie 7-9 minuten, maar ik kook'm wel wat verder door. Dat gebeurt op dit moment.

Adrie

Ha Eduard,

Leuk, zo'n "live" verslag.

Groeten,

A3


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.