Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 3763 Roeselare.. wat nu?  (gelezen 4424 keer)

Offline Zaphod_B

• Senior lid
  • Land: nl
    • IT Consultant
3763 Roeselare.. wat nu?
« Gepost op: 04-02-2011 17:06 u »
Goeiemiddag brouwers,

Van der Kooy stuurde me per ongeluk een 3763 Roeselare blend op, inplaats van de 3711 French Saison (die ik volgende week oid wil brouwen). Ik krijg nu alsnog de 3711 opgestuurd en mag de 3763 houden. Service, netjes!

Maar dan komt de vraag: wat ermee te doen? Ben er wat over gaan lezen, heb hier wat zitten zoeken, maar kom niet echt verder.

Kortom, wie helpt met een leuke suggestie wat te doen met deze gist?

Heb al wel gelezen dat het een lastige is.... en dat deze altijd erg lang moet rijpen.. (> 1 jaar???) Is dit altijd zo met deze gist? Zou ik die dan in de lagerfles rustig een jaar achterin de kast moeten zetten? (inbouwkast). Of liever in een berging/kelder?

Leuk zo'n vergissing, nieuwe uitdagingen ;). Ondertussen kijk ik erg uit naar het brouwen van de Saison. Ook een biertje dat veel tijd nodig heeft, maar ik ben er dol op en kan niet wachten tot de nazomer! :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
Re: 3763 Roeselare.. wat nu?
« Reactie #1 Gepost op: 04-02-2011 17:08 u »
Ik zout het wel weten hoor! Een eigen Rodenbach maken en 2 jaar wegzetten :D

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #2 Gepost op: 04-02-2011 17:10 u »
Ik zout het wel weten hoor! Een eigen Rodenbach maken en 2 jaar wegzetten :D
Hmm. Vanavond maar eens ergens een Rodenbach scoren dan, al jaaaren niet meer gehad en ik weet niet meer hoe het smaakt.

Maar ik zie dat je er ook een Oud Bruin mee kan maken. Lekker licht moutig biertje dus. Moet die ook zo lang vergisten??

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 04-02-2011 18:38 u »
Je kunt er heerlijke zure bieren mee maken. Het nadeel is dat deze gist ook latere brouwsels kan verzuren als je niet alles zeer grondig schoonmaakt en desinfecteert. Oppassen dus met deze gist/blend.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 06-02-2011 20:55 u »
Maar ik zie dat je er ook een Oud Bruin mee kan maken. Lekker licht moutig biertje dus.

Maak niet de vergissing met een Nederlands Oud Bruin en het Vlaams Oud Bruin waar de Roeselaere blend geschikt voor is...
De Vlaams Oud Bruin is net als de Vlaams Rood een zuur type!

Wat jij omschrijft lijkt meer op de NL-versie...?

Offline Bjøkne

• Junior lid
  • **
  • Land: no
« Reactie #5 Gepost op: 06-02-2011 21:10 u »
Je kunt er heerlijke zure bieren mee maken. Het nadeel is dat deze gist ook latere brouwsels kan verzuren als je niet alles zeer grondig schoonmaakt en desinfecteert. Oppassen dus met deze gist/blend.

Dit geldt neem ik aan ook voor de 3789-PC Trappist Blend? Ik ga daar binnenkort een bier mee maken.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 06-02-2011 21:56 u »
Yep, dat is waarschijnlijk de Orval gist. Heel goed schoonmaken na dit soort bieren.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #7 Gepost op: 07-02-2011 02:02 u »
Zag vanavond dat beiden wel van MAART 2010 zijn.... Beetje jammer. Zal dus wel even duren voor 't wat wordt. Vanavond de 3711 gesmacked, ik ga waarschijnlijk het recept van Adrie van vorig jaar gebruiken voor een lekkere snelle Saison.

De 3763 ga ik toch nog maar heel even bewaren. Nog wat meer over lezen voor ik ga besluiten wat ik ermee doe. Een bier minimaal een jaar laten rijpen is toch wel een opgave ;). Als er hier grote liefhebbers zijn, je mag 'm komen afhalen in Amsterdam, als je me over een jaar een paar flesjes komt brengen ;). Of ik kom ze halen ;).

Eergisteren namelijk een Rodenbach geproefd in de kroeg. Niet echt mijn ding. Maar misschien moet je 'm ook niet zo drinken in de kroeg, ik kreeg het idee dat het wel eens een stuk beter kan smaken bij een stevige maaltijd als verfrisser erbij. Ben er nog niet over uit.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #8 Gepost op: 07-02-2011 08:17 u »
Ik wil wel een poging doen hoor.. staat al zeer lang op ons wensenlijstje om te brouwen maar mede doordat Brouwmarkt die gist niet heeft is het er niet van gekomen :)

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 07-02-2011 20:33 u »
Hallo Zaphod/Koffie,

Als je even terugkijkt heb ik wat ervaringen gepost op de site. Een dikke maand geleden 3 keer  een vlaamsbruin gebrouwen.
Mijn starter kwam maar heel erg langzaam op gang. Ik twijfel ook of deze Roeselare-smack-pack wel geschikt is om zo direct als basis voor een giststarter te gebruiken.
Het lijkt me beter om gewoon een vlaamsbruin te brouwen en dit te vergisten met een tamelijk neutrale (korrel)gist, en na een week of twee of drie pas de starter van de Roeselare erbij te doen.
Bij Rodenbach gebeurt dat ook zo. Op deze manier weet je zeker dat de vergisting goed gaat, en de kenmerken van dit speciale bier worden dan rustig ontwikkeld.
Groeten, Toon.

Tags: