Te veel koolzuur

Gestart door Joran, 04-02-2011 13:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Met die speld vind ik geknoei, sorry.

Doodgewoon met de flesopener heel voorzichtig even psss laten doen en lossen.
's anderendaags van 't zelfde.
zo doe je dat een hele week indien nodig zelfs 10 keer.
Als je voorzichtig bent lukt dat heel goed en wordt het een routine.
Je moet zelfs niet herdoppen/herkurken.

PietO

Citaat van: Ronnie op 27-12-2011  11:21 uMet die speld vind ik geknoei, sorry.

Doodgewoon met de flesopener heel voorzichtig even psss laten doen en lossen.
's anderendaags van 't zelfde.
zo doe je dat een hele week indien nodig zelfs 10 keer.
Als je voorzichtig bent lukt dat heel goed en wordt het een routine.
Je moet zelfs niet herdoppen/herkurken.

Zelfs 10x is vaak niet voldoende: sorry!

Jacques

Citaat van: PietO op 27-12-2011  17:05 uZelfs 10x is vaak niet voldoende: sorry!

Maar is het niet veel handiger te zorgen dat je niet zo veel koolzuur in je flesje krijgt. Goed laten uitgisten en niet te veel suiker gebruiken bij het bottelen. Voorkomen is beter dan genezen.

Qua genezen zal de methode met een speld prima werken. Daar twijfel ik niet aan. Een paar jaar geleden heb je in ieder geval laten zien dat het opwippen van de kroonkurk niet zo veel soelaas biedt.

VEMP

Heb een koolzuurprobleem bij de dubbel die nu een paar weken op fles staat. De speld methode werkt, maar er zit zoveel druk op, dat het eruit spuit. Dit terwijl ik netjes het proces heb gevolgd en er geen veranderingen meer waren over een week tijd gezien.

Iemand een idee of ik het bier nog kan redden? De gist die ik gebruikt heb is de Trappist High Gravity. De andere batch moet ik nog even bekijken, die heb ik laten vergisten met Belgian Abbey II.

Pim

Citaat van: VEMP op 06-10-2012  10:10 uDe speld methode werkt, maar er zit zoveel druk op, dat het eruit spuit.

Nog voor dat ik van de speld-methode had gehoord, heb ik ook eens een overdruk probleem gehad. Bij het proberen wat overdruk kwijt te raken (kroonkurk eraf en snel weer een nieuwe erop...  althans, dat was het plan  :nut: ) spoot het bier door mijn garage.

Ik heb toen alles flink gekoeld naar een graad of 5 en toen werkte het wel! Komt natuurlijk omdat het koolzuur minder snel vrij komt bij lagere temperaturen.

Misschien heb je hier iets aan. Succes.

PietO

Citaat van: VEMP op 06-10-2012  10:10 uHeb een koolzuurprobleem bij de dubbel die nu een paar weken op fles staat. De speld methode werkt, maar er zit zoveel druk op, dat het eruit spuit. Dit terwijl ik netjes het proces heb gevolgd en er geen veranderingen meer waren over een week tijd gezien.

Iemand een idee of ik het bier nog kan redden? De gist die ik gebruikt heb is de Trappist High Gravity. De andere batch moet ik nog even bekijken, die heb ik laten vergisten met Belgian Abbey II.


Vemp: even teruglezen in deze draad: een gewone knopspeld gebruiken (geen naald), 2-3 mm uit combinatietang laten steken en rechtstandig in de kroonkurk drukken EN SPELD ER EERST IN LATEN ZITTEN ALS ER ERG VEEL DRUK IS!!!! Mogelijk even testen door de speld eruit te trekken, maar er weer terugindrukken kan zijn dat de speld niet blijft steken; beter dit te doen na b.v. 4 uur /enof speld iets draaien om eerste schuim los te maken. Nog kortgeleden een demo hiervan gegeven bij de Roerstok.



Resultaat bij grootschalige toepassing.





VEMP

Dank jullie wel! Ga beide proberen. Inderdaad Piet, ik had hem moeten laten zitten, niet goed gelezen.

VEMP

1 fles in de diepvries gelegd voor een half uur. Dop eraf, rustig. Nieuwe dop erop. Dat ging dus goed!

William

Citaat van: PietO op 18-12-2011  11:58 uRecent redelijk wat getest hoe dit het beste op te lossen. Uit de diverse mogelijkheden bleek de volgende werkwijze het meest praktisch:

- neem een normale "huishoud" speld en hou die stevig vast met een combinatie tang.
- laat ongeveer 5 mm uit de tang steken
- druk die rustig door de dop en trek er weer uit
- er kan een kleine schuimpluim ontstaan
- laat 12 uur staan zonder te bewegen., schudden o.i.d.
- dan herdoppen.

Geen temperatuursveranderingen en vooral het flesje heel rustig bewegen. Foto voordat de speld eruit gaat. Bij hele grote overdruk (meer dan 6 bar) de speld er 1 uur in laten zitten en dan pas eruit.

Vandaag de naaldmethode van PietO getest op een Saison waarbij de BelleSaison stiekem is doorgegaan. De bieren heb ik op 5°C laten staan en daarna met een knopspeld door de dop geprikt en deze er weer uitgehaald. Zie het plaatje voor de mooie bierpluim bij het verwijderen van de naald. Mijn nieuwjaarskaart is klaar  :).  Er ontstaat maar een klein beetje schuim (verlies 10 ml bier). Vanavond gaat er een nieuwe dop op.





Hay

Bij mij heb ik met mijn saison ook vergist met de belle saison ook heel veel koolzuur.
Maar als ik de dop eraf haal komt er geen schuim uit de fles zelfs helemaal geen schuim in de fles.
Bij het inschudden in het glas wel heel veel schuim die lang blijft staan.
Dus dat is goed maar met drinken vind ik er toch wat (te) veel koolzuur opzitten.

MO

Ik heb een partij cider met schuimproblemen. Ik ga PietO's methode ook toepassen. Kan het ook gewoon bij kamertemperatuur, dus rond de 18 °C of zo, of moet alles gekoeld worden?

Sander van Dijk

Citaat van: MO op 10-05-2016  10:09 uIk heb een partij cider met schuimproblemen. Ik ga PietO's methode ook toepassen. Kan het ook gewoon bij kamertemperatuur, dus rond de 18 °C of zo, of moet alles gekoeld worden?

Volgens mij is het beste om het zo koud mogelijk te doen. Als de vloeistof warmer is, kan het minder CO2 bevatten is de druk hoger en zal er door het kleine gaatje van de naald meer vloeistof uitspuiten. Als je de gaatjes prikt als de vloeistof goed koud is en daarna een tijdje laat staan, waardoor de temperatuur langzaam hoger wordt en er langzaam meer CO2 uit zal gaan.
 
Maar het gaat sowieso flink spuiten, dus altijd buiten doen.

Dugraph

Gisteren de speld methode van PietO getest vanwege een batch met teveel koolzuur; bij normaal openen kun je gerust spreken van een gusher.

De speld was geen succes, het lukte me niet door de dop heen te prikken. Dus toen een stevigere pin gebruikt, zie foto. Dat lukte wel met een aardige fontein als gevolg, zo'n 2 meter hoog. Ik was blij dat ik de douchecabine hiervoor had gebruikt. Naderhand alles simpel weg kunnen spoelen.

Bij wijze van test heb ik twee flesjes gebruikt; een gekoelde en een van kamertemperatuur. Qua fontein merkte ik geen verschil maar na afloop vond ik wel iets opvallends. De gekoelde was minder ver leeggespoten dan het flesje op kamertemperatuur. Desalniettemin viel het me tegen hoeveel er verdwenen was. Volgende keer proberen de pin langer te laten zitten?

En hoe kan ik het beste verder gaan? De legere flesjes samenvoegen zodat ik weer volle flesjes krijg? Nog een beetje suiker toevoegen?





(ik krijg de afbeeldingen niet juist gedraaid, zal het later nog een keer proberen)

SanderH

Meer suiker toevoegen aan een bier dat al te veel CO2 heeft?

Flogiston

Citaat van: Dugraph op 02-12-2017  11:07 uVolgende keer proberen de pin langer te laten zitten?
Die pin is lang niet volledig luchtdicht, dus zal er langzaam CO2 ontsnappen. Ik denk dat ook hier geduld een schone zaak is (scheelt weer opruimen als alles is ondergespoten)

Dugraph

Citaat van: SanderH op 02-12-2017  18:07 uMeer suiker toevoegen aan een bier dat al te veel CO2 heeft?

Ja. Normaal gesproken zit er wat overdruk op een flesje. Na de speldenactie, het overhevelen en opnieuw een dop erop zetten vraag ik me af of het niet nodig is weer een beetje druk op te bouwen in het flesje. Uiteraard met minder suiker dan normaal (1 g/ltr of zo?).

Citaat van: Flogiston op 03-12-2017  00:36 uDie pin is lang niet volledig luchtdicht, dus zal er langzaam CO2 ontsnappen. Ik denk dat ook hier geduld een schone zaak is (scheelt weer opruimen als alles is ondergespoten)

Precies, dus je bedoelt: de pin lekker laten zitten?

Basje42

Ik heb nog nooit een pin gebruikt, je kan de dop toch heel voorzichtig openwippen.
Je laat de (over)druk weg en klaar.

Neetje

Citaat van: Basje42 op 03-12-2017  09:42 uIk heb nog nooit een pin gebruikt, je kan de dop toch heel voorzichtig openwippen.
Je laat de (over)druk weg en klaar.

Heb dit ook nog nooit nodig gehad maar uit bovenstaande reacties begrijp ik dat even dop lichten te kort door de bocht is.
Bij veel opgelost koolzuur moet je de nodige tijd nemen om het koolzuur langzaam uit het bier te laten komen.
Dit vereist uren en een heel klein gaatje. (Hoe sneller, des te meer schuim/spuiters).

Basje42

Dan vraag ik mij af:

Hoe groot is de marge tussen een goed gevuld flesje m.b.t. druk en een flesje dat barst.
Daar zal toch ook geen 5 bar verschil tussen zitten.

Als je een bier inschenkt, kan je dat ook uren laten staan alvorens te drinken.
Aangezien het toch uren duurt voordat het koolzuur eruit is. (zoals je opmaakt uit bovenstaande reacties.

In mijn ogen een zwaar overtrokken thema, gewoon snel opdrinken en in het vervolg minder suiker.

William

Citaat van: Basje42 op 03-12-2017  09:42 uIk heb nog nooit een pin gebruikt, je kan de dop toch heel voorzichtig openwippen.
Je laat de (over)druk weg en klaar.

Hoe kleiner het gaatje hoe beter. Bij een klein gaatje heb je veel minder snelle drukverandering waardoor er veel minder snel gaskiempjes gevormd worden die leiden tot veel schuim. Bij de dop lichten is de kans groot dat schuimvorming heel snel op gang komt en het bier naar de zijkant wegspuit.

Citaat van: Dugraph op 02-12-2017  11:07 uDe speld was geen succes, het lukte me niet door de dop heen te prikken. Dus toen een stevigere pin gebruikt, zie foto. Dat lukte wel met een aardige fontein als gevolg, zo'n 2 meter hoog. Ik was blij dat ik de douchecabine hiervoor had gebruikt. Naderhand alles simpel weg kunnen spoelen.

Heb je bij de speld het tussen een platbektang geklemd en dan door de dop gedrukt. Dat ging bij mij heel goed.

Neetje

Citaat van: Basje42 op 03-12-2017  17:22 u...
Hoe groot is de marge tussen een goed gevuld flesje m.b.t. druk en een flesje dat barst.
Daar zal toch ook geen 5 bar verschil tussen zitten.
...

Volgens mij kan een onbeschadigde bierfles zo'n 10 bar druk hebben voor deze explodeert.

JessyH

Even dit oude topic oprakelen. (Wellicht handig voor meer mensen)
In dit topic wordt de knopspeldmethode toegelicht als remedie voor flessen die teveel koolzuur ontwikkelen.

Ik ben bang dat dit bij mijn huidig hergistend bier het geval is en dat ik deze methode uit moet gaan voeren. Ik heb het topic doorgelezen, maar er wordt op één vraag geen antwoord gegeven. Kunnen flesjes worden samengevoegd om alsnog normaal gevulde flessen te krijgen?

Citaat van: Dugraph op 02-12-2017  11:07 uEn hoe kan ik het beste verder gaan? De legere flesjes samenvoegen zodat ik weer volle flesjes krijg? Nog een beetje suiker toevoegen?



PDGRRR

Citaat van: JessyH op 09-03-2021  08:56 uEven dit oude topic oprakelen. (Wellicht handig voor meer mensen)
In dit topic wordt de knopspeldmethode toegelicht als remedie voor flessen die teveel koolzuur ontwikkelen.

Ik ben bang dat dit bij mijn huidig hergistend bier het geval is en dat ik deze methode uit moet gaan voeren. Ik heb het topic doorgelezen, maar er wordt op één vraag geen antwoord gegeven. Kunnen flesjes worden samengevoegd om alsnog normaal gevulde flessen te krijgen?

Ik heb ooit reeds gebotteld bier waarbij 1 fles geklapt was weer terug in een gistvat gegoten (met een klein beetje suiker voor de CO2 in het vat) en deze nadat het SG stabiel was opnieuw gebotteld. Je zou volgens mij dus ook al je gebottelde bier in je bottelemmer kunnen laten lopen en opnieuw bottelen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.