Te veel koolzuur

Gestart door Joran, 04-02-2011 13:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joran

Ik gebruik Mr Malty om te berekenen hoe groot die moet zijn. Afhankelijk van de zwaarte is dat voor 18 l. Meestal tussen 1 en 1,3 l.

RobinB

Wat ik me ook nog bedacht; misschien lijkt het door zo'n zakje bakkersgist wel net alsof je veel gist hebt, terwijl het voor een groot deel slechts dode gist is?

Op wat voor growth factor heb je mr malty staan?

Waarschijnlijk gaan deze de boeken in als onverklaarbaar ben ik bang. Gewoon weer een keer proberen, met goede gistvoeding! :)

Joran

Sorry voor de late reply, ik zat een paar dagen in Madrid.

Ik voeg van die bakkersgist altijd maar weinig toe. Ik denk 2 gram. De gistlaag in de erlemeyer is dan ook veel meer dan de bakkersgist die ik toevoeg. Ik zelf begin te denken dat het misschien een combinatie is van:

- Niet gebruiken van goede gistvoeding. Ik ga de Wyeast voeding bestellen voor het volgende brouwsel. Voeg je dit toe aan de starter of het wort? Is 1 gr. per 10 l. voldoende, zoals op Brouwmarkt.nl staat?

- Niet warm wegzetten na de hoofdvergisting. Na een week heb ik van beide bieren de temperatuur wel opgehoogd, maar in het geval van de Quadrupel heb ik het vat na de hoofdvergisting uit het watervat gehaald en op de vloer van de woonkamer gezet. Hoe dit bij de DIPA is gegaan weet ik niet meer.

De growth factor heb ik altijd op de standaard waarde laten staan. Op 3.00 dus volgens mij.

Joran


William

Citaat van: Joran op 03-04-2011  10:22 uIs dit de voeding die vroeger Siris Yeastfit was?
http://www.vanderkooyjubbega.nl/tronozynol-supergistvoeding-sachet-30-gram.html


Ik denk het niet. Als je op internet zoekt zie je dat dit vooral voor wijn is bedoeld. Zo vraag ik me af of hier bv zink in zit.

Joran

Thanks, had zelf ook wel even beter kunnen zoeken. Het wordt nog onder dezelfde naam verkocht. En is nog goedkoper dan de Wyeast ook. Nice!

De-Geert


Joran

En we kunnen weer een nieuw bier aan dit hoofdstuk toevoegen. Een Weizen vergist met de Wyeast 3068. Overigens heeft dit wel een lekkerder en zachter bier opgeleverd dan voorgaande versies met de WB-06. Bij het openmaken van de flesjes wil het bier er gelijk uit. Veel schuim in het glas.

Deze heeft 2 weken gestaan bij 20 graden en daarna nog 2 weken bij 22 om hem uit te laten vergisten.


Begin SG:        1,052
Eind SG:         1,010
Gebrouwen op:    27-03
Gebotteld:       26-04
Gedronken:       07-05


Ik zat nog te denken. Wij brouwen met hopbloemen en die gaan in een hopzak. Na het koken vissen we die uit de pan en koelen we het wort. We hevelen dit naar het gistvat zonder verder te filteren/whirlpoolen. We filteren dus niet de (koude/warme)trub/eiwitten of wat het ook is dat door het wort zweeft na het koken en koelen. Die zakken toch uit tijdens de vergisting is ons idee tot nu toe. Kan dit nog een veroorzaker zijn voor deze problemen? Toch maar een kaasdoek/finadoek gebruiken over het gistvat?

Jacques

De trub kan voor concentratiekernen zorgen waardoor de koolzuur makkelijk vrij komt.
Beter is het om ook de (hete) trub te verwijderen. Dat zou je kunnen doen met een rvs vlechtwerk filter die je verstevigd hebt met een buisje in het filter. Een dergelijk filter wordt ook wel Javal filter genoemd naar degenen (Jaap van Alphen) die een dergelijk filter voor de eerste keer gemaakt heeft.

RobinB

Wat was het SG van het bier in de fles?
Als die een paar punten lager is, was hij tòch niet uitvergist. :)

Joran

@Jacques, ga ik naar kijken! Sterker nog heb ik vanmiddag al gedaan. Ik ga zeker zo'n ding maken. Gebruik nu hopzakjes en vind dat ook maar gedoe (met lijmklemmen en vorken om ze onder de waterlijn (of bierlijn) te houden).

@RobinB, zojuist gemeten (al 1,5 uur aan het ontgassen) en hij hangt tussen 1,008 en 1,010. De bieren bij mijn brouwmaat zaterdag waren niet superkoud en kwamen uit de fles. Die van mij bleef er in, wel veel te veel schuim na nog geen 2 weken in de fles. Wat is wijsheid? In de koelkast allemaal. En morgen avond herdoppen? Hoeveel CO2 verlies ik dan? Uitgaande van 3 cm kopruimte?

Ik blijf het toch raar vinden: met de Wyeast 3724, 1214, 3787, T-58, S-04 en S-33 geen problemen. En met de WB-06, US-06, Wyeast 3068, 1762 wel problemen (in het geval van de WB-06 en Wyeast 1762 bij twee brouwsels, dus geen incident). Bieren zonder problemen weleens na 10 tot 14 dagen al gebotteld. Laatste tijd geef ik ze al veel meer tijd (4 tot 6 weken). Binnenkort open ik wel een keer een topic met onze complete werkwijze. Misschien zie ik iets over het hoofd.

RobinB

Hij gaat dus nog door...

Herdoppen heeft niet zo heel veel invloed, of je moet het heel vaak doen.
Koelen en opdrinken zou ik zeggen!

Joran

En ontgassen door voorzichtig het dopje te liften en weer terug te laten zaken, of aansluiten met het kroonkurkapparaat.

RobinB

Lijkt me hetzelfde?

dennis

Er is hier veel over de oorzaken geschreven maar niet over een mogelijke oplossing.

Ik heb een paar (potentieel) mooie flessen met teveel prik. Is hier nog wat aan te doen? Ik zit eraaan te denken om met 1 fles het volgende te proberen:
  • Dop loswippen,
  • erop laten liggen,
  • een uurtje stilletjes op het aanrecht laten staan en
  • dan weer de dop vastdrukken?

Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?

PietO

Recent redelijk wat getest hoe dit het beste op te lossen. Uit de diverse mogelijkheden bleek de volgende werkwijze het meest praktisch:

- neem een normale "huishoud" speld en hou die stevig vast met een combinatie tang.
- laat ongeveer 5 mm uit de tang steken
- druk die rustig door de dop en trek er weer uit
- er kan een kleine schuimpluim ontstaan
- laat 12 uur staan zonder te bewegen., schudden o.i.d.
- dan herdoppen.

Geen temperatuursveranderingen en vooral het flesje heel rustig bewegen. Foto voordat de speld eruit gaat. Bij hele grote overdruk (meer dan 6 bar) de speld er 1 uur in laten zitten en dan pas eruit.




Druk opbouw na herdoppen door diffusie: 2 tot 3 dagen bij rustig laten staan; flesje omdraaien druk is weer direct aanwezig.

Andere werkwijzen:
- dop eraf: door de te snelle drukafbouw gaat vaak het halve flesje als schuim eruit.
- dop liften: wel de druk in de headspace gaat eruit, maar de spleet verstopt en de opgeloste koolzuur (verreweg het meeste) blijft in het bier.
- herhaald dop liften: na 10x liften nog nauwelijks voldoende druk afgebouwd.
- boortjes: te grote gaten, bier vervuild.

dennis

Dat is een behoorlijk uitgebrede beschrijving. Ik heb geen last van gushers maar wel van een te harde bitterheid, veroorzaakt door teveel prik. Ik ga 1 fles 6 uur met de dop los laten staan en zal hem vanavond eens testen.

Henielma

Citaat van: dennis op 18-12-2011  08:38 uEr is hier veel over de oorzaken geschreven maar niet over een mogelijke oplossing.

Ik heb een paar (potentieel) mooie flessen met teveel prik. Is hier nog wat aan te doen? Ik zit eraaan te denken om met 1 fles het volgende te proberen:
  • Dop loswippen,
  • erop laten liggen,
  • een uurtje stilletjes op het aanrecht laten staan en
  • dan weer de dop vastdrukken?

Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?

Dit heb ik zo ook wel eens gedaan met een bier met teveel koolzuur voor een wedstrijd. Dit gaat prima.

Maar het idee met de speld van Piet is ook interessant.

guuz

Druk opbouw na herdoppen door diffusie: 2 tot 3 dagen bij rustig laten staan; flesje omdraaien druk is weer direct aanwezig.

Diffusie? flesje omdraaien? Zou je dit voor mij eens willen uitleggen?

PietO

Als je een flesje rustig laat staan is het oppervlak waardoor de koolzuur diffundeert ongeveer ongeveer 3-4 cm2. Als je het flesje volledig omdraait wordt het oppervlak tijdens de beweging vele, vele malen groter + diffusie gaat door turbulentie anders. De ervaring leert dat de uiteindelijke druk na 1-2 maal flesje omdraaien weer direct aanwezig is (2-4 bar bij 20 graden) en bij rustig laten staan een aantal dagen.

Bij inschenken komt de opgeloste koolzuur so-wie-so weer vrij dus op zichzelf is deze wetenschap niet interessant. Het geeft begrip waarom alleen maar dop liften niet helpt.



guuz

Begrijp ik het goed, dat wanneer je op deze manier het teveel aan koolzuur hebt laten ontsnappen en de fles van een nieuwe dop hebt voorzien, het een paar keer de fles draaien genoeg is om weer ( nu dus minder) druk op te bouwen? ???

dennis

Even mijn bevindingen.
ik heb een kratje champagne flessen op het aanrecht 8 uur met de dop los laten staan en daarna de doppen weer vast gedrukt.
veel flessen toonden in die periode geen enkele activiteit. De smaak was na afloop wel verbeterd, maar wellicht had het nog wel 6 uur langer gemogen.
Een paar flessen vertoonde lichte belvorming in de hals en deze hadden aanzienlijk meer prik verloren, deze waren wat min betreft precies goed na deze periode.

guuz

Geprobeerd met zo'n knopspeld, maar die ging steeds krom. Uiteindelijk een oude naald geprobeerd, dat lukte wel. Heb de flessen in een grote maatbeker gezet, want er kwam wel bier mee naar buiten. Uiteindelijk na ong. 8 uur doppen er afgehaald en met 1 flesje de andere flesjes weer bijgevuld (rest opgedronken) en opnieuw voorzien v.e. kroonkurk. Goed schudden en daarna min. 24 uur terug in de koelkast. 1 flesje geprobeerd en bier bleef nu in de fles. Andere fles laat ik nog een paar dagen staan en dan meer eens kijken.

PietO

Citaat van: guuz op 26-12-2011  15:05 uGeprobeerd met zo'n knopspeld, maar die ging steeds krom. Uiteindelijk een oude naald geprobeerd, dat lukte wel. Heb de flessen in een grote maatbeker gezet, want er kwam wel bier mee naar buiten. Uiteindelijk na ong. 8 uur doppen er afgehaald en met 1 flesje de andere flesjes weer bijgevuld (rest opgedronken) en opnieuw voorzien v.e. kroonkurk. Goed schudden en daarna min. 24 uur terug in de koelkast. 1 flesje geprobeerd en bier bleef nu in de fles. Andere fles laat ik nog een paar dagen staan en dan meer eens kijken.

Knopspeld wekt als je maar een stukje (paar milimeter) uit de tang laat steken. Eerst speld / naald erin laten zitten als er erg veel druk is zodat alleen een schuimpluimpje op de kroonkurk ontstaat (naschenken heb ik nooit gedaan). Schudden is totaal overbodig; bij inschenken komt het koolzuur altijd vanzelf "los"!

guuz

Klopt, want trok eerst speld er uit en jawel, een bierfontein :o


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.