Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Te veel koolzuur  (gelezen 28643 keer)

Offline Joran

• Super lid
  • Land: nl
Te veel koolzuur
« Gepost op: 04-02-2011 13:46 u »
Nu heb ik al een paar keer bij bieren gehad dat er teveel koolzuur uiteindelijk in het bier kwam. Eén keer met exploderende flesjes tot gevolg. Dit was bij een Weizen (WB-06). Nu hebben we ook een aantal keer bieren gebrouwen met de Westmalle gist, Belgische Saison en de T-58 en daar nooit problemen mee gehad. Nu zijn de laatste twee bieren met een koolzuur probleem vrij zware bieren. Hier de gegevens:

Biertype                Brouwdatum    Botteldatum   Bottelsuiker
----------------------------------------------------------------
Double IPA              25-11-2010    21-12-2011    6,5 gr/l.
Quadrupel               16-09-2010    05-10-2010    8 gr/l.

Nu las ik laatst iets over koolzuur wat al opgelost zit in het gelagerde bier. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat altijd al 0 is. En als ik 8 gr/l. suiker toevoeg dat ik dan ook echt aantal liters * 8 gr suiker gebruik in de suikeroplossing voor het bottelen. Dien ik hier rekening te houden met de tabel uit het Koolzuur artikel op deze website staat? Doen jullie dat eigenlijk ook altijd als je de hoeveelheid bottelsuiker hier vermeld?

Hoe bereken je dit ongeveer? Ongeveer 46% van de suiker wordt koolzuur. Dus 8 gr/l. suiker geeft 3,68 gram koolzuur? Plus ongeveer 1,8 gram (als het bij 20 C. gelagerd is) wat in je bier zit volgens de tabel in de eerder genoemde link. Kom je uit op 5,48 gram koolzuur per liter.

In het geval van die Quadrupel had ie misschien ook wat langer mogen uitgisten. Dit was nu 19 dagen totaal. Er staat nu weer een vat met hetzelfde recept in de kamer. En deze staat nu 3,5 week. Ik ben wel bang dat op een gegeven moment de gist misschien niet zo'n zin in hergisting heeft. De Double IPA heeft nu 26 dagen gegist, met slecht 6,5 gr./l heeft deze echt heel veel schuim en komt ie na een tijdje zelfs omhoog uit de fles. Kan het zonder meer geen kwaad om deze bieren 6 weken te laten staan voor te bottelen? Komt de hergisting dan nog op gang?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Te veel koolzuur
« Reactie #1 Gepost op: 04-02-2011 13:55 u »
Het allerbelangrijkst is dat je bier goed is uitgegist. En dat doe je door je bier in de nagisting warm te laten staan totdat hij is uitgegist. Veel mensen zetten hun bier na het overhevelen koeler weg, maar dan rem je de gisting af en kan je gist zelfs helemaal stoppen om vervolgens bij de hergisting op fles, als je de flesjes warm wegzet, weer lekker aan de gang te gaan met bommen tot gevolg.

Zet een bovengister in de nagisting dus bij een graad of 20 weg. Iets hoger kan zelfs ook nog. Pas als hij helemaal is uitgegist ga je bottelen. Bij 20 graden of meer is er nog maar weinig koolzuur opgelost en kun je, afhankelijk van het biertype, 5 tot 8 g/l suiker gebruiken. Bij Weizens zelfs wel 10 g/l. Met software als BrouwHulp kun je uitrekenen hoeveel je moet toevoegen afhankelijk van de koolzuurhoeveelheid die je wilt en de temperatuur van het nagistende bier.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 09-02-2011 21:26 u »
Ik denk ook dat de bieren steeds nog niet uitgegist waren. Een combinatie van te vroeg bottelen in sommige gevallen en het niet hevelen na de hoofdvergisting. Dit doe ik al een lange tijd niet meer. En dat ga ik misschien maar herintroduceren. Dit heb ik vanavond gedaan. De Quadrupel na 4 weken brouwen en de Tripel na een week. Voor die Quadrupel is het misschien wat laat. Denk dat ik die over 2 weken ga bottelen. De Tripel denk ik over een week of 3. Er is in ieder geval weinig activiteit te zien.

Ze staan bij kamertemp. geen plek om ze allemaal in speziekuipen te plaatsen.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-03-2011 20:32 u »
Het hevelen hebben we geherintroduceerd. Maar nog komt het bier langzaam uit de fles na open maken. Het gaat om een Quadrupel (brouwsel no. 2), 4 weken in het hoofdvergistingsvat en nog eens 2 weken in het navergistingsvat. Gebotteld bij 1,013 met 7,0 gr./l. (begin dichtheid 1,085) suiker en het zat bij uitschenken 4 weken in de fles.

Nu heb ik ook nog een Tripel gebrouwen onlangs. Begin dichtheid 1,074 en gebotteld bij 1,010. Na 1 week hoofdvergisting geheveld en na 3 weken nagistings gebotteld met 8,0 gr./l. suiker. Dit bier zat 3 weken in de fles toen ik het probeerde. Bescheiden sis, en niet al te veel (blijvend) schuim. En niet zo veel koolzuur prikkeling.

De Quadrupel was met de Wyeast 1762 (Rochefort) vergist en de Tripel met de Wyeast 1214 (Chimay). Klopt het dat de 1762 een langzame doorgister is en daardoor vaker voor een teveel aan koolzuur zorgt? De 1214 heeft eigenlijk iets te weinig koolzuur gegeven. Ik vind het toch typisch, met S-33, T-58, S04 en Wyeast 3787 en 3724 heb ik nooit te veel of te weinig koolzuur ook niet met bottelen tussen de 2 a 3 weken en zonder nagisting (de 3724 niet meegerekend).

Waarom met de 1762 (na 6 weken), WB-06 en US-05 wel? In het laatste geval ging het om een DIPA die ook niet helder is geworden (mijn vermoeden is dat dat door de Biscuitmout komt). In het geval van de WB-06 en US-05 zijn er zelfs flesjes gesprongen.

Nu hebben we een Weizen op het programma staan met de Weihenstephan gist van Wyeast. Is dit ook een langzame uitgister, zoals de WB-06? Of is klaar, klaar bij deze gist?

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 22-03-2011 20:37 u »
De WB-06 en US-05 hebben een hoge eindvergistingsgraad. Misschien dat je een bepaalde dichtheid aanhoudt waarbij jij het bier 'uitvergist' vindt, maar waarbij er toch nog vergisting plaatsvindt? Heb je al eens een monster een week warmer weggezet om te kijken wat de einddichtheid wordt?

De link van de biscuitmout en troebelheid zie ik niet erg. Wat is je theorie?

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 22-03-2011 21:01 u »
Verkeerd onthouden. Jij had gereageerd op dat topic, dat het het met de kleur nogal wisselt. Wel heb ik het idee dat het bier nogal 'brood' achtig is. Niet de smaak, maar meer de voedzaamheid. En door jouw bericht was ik op de hoede, omdat dit een mout is die we niet eerder gebruikt hebben. Theorie is er dus niet echt  ;)

Ik houd geen dichtheid aan, maar meer een tijd dat ik denk nu moet het toch eens klaar zijn. Ik houd wel activiteit in de gaten van het waterslot, maar na een week doen die meestal ook niet veel meer. Die WB-06 geef ik nog het voordeel van de twijfel, die was misschien te snel gebotteld en er was niet geheveld (bij die US-05 ook niet trouwens). Ik vind het wel typisch dat het exploderen na weken zo niet maanden gebeurt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 22-03-2011 21:37 u »
Wat is het SG van de bieren nu, dus na hergisting en ontgast?
Als dat nog weer een paar punten lager is dan bij bottelen, was hij kennelijk nog niet geheel uitgegist.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 22-03-2011 22:30 u »
Ik heb die DIPA (met US-05) vergist nu in een maatglas gedaan en wat heen en weer lopen schenken en schudden om het koolzuur eruit te krijgen. En vooralsnog blijft ie rond de 1,008 ongeveer staan. Terwij ie volgens mijn gegevens is gebotteld bij 1,012. Ik blijf dat bizar vinden na zo'n tijd. Maar nogmaals deze is niet geheveld.

Ik zal het deze week ook nog eens testen met de Quadrupel.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 22-03-2011 22:34 u »
Dat verklaart wel weer h.e.e.a. maar toch, als ik zie hoe snel hier sommige na brouwen bottelen dan mag ik dat (voor sommige gisten) wel x2 doen. Kennelijk is het geen exacte wetenschap.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 23-03-2011 08:39 u »
Lastig geval dit. De goesting van de gist. Het is inderdaad lang niet altijd te voorspellen of een bier helemaal is uitvergist. De enige verbetermogelijkheid is om minder te varieren met gisten zodat je 1 of 2 of 3 gisten heel goed gaat leren kennen zodat je hun gedrag beter leert kennen. Je wordt dan wel een wat saaiere conservatieve brouwer.

Ik heb zelf heel veel ervaring met de US05 en de S33, zowel thuis als op hl schaal. Hele verschillende gisten maar ze doen het laatste jaar wel precies wat ik wil.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #10 Gepost op: 23-03-2011 08:54 u »
Ik houd geen dichtheid aan, maar meer een tijd dat ik denk nu moet het toch eens klaar zijn. Ik houd wel activiteit in de gaten van het waterslot, maar na een week doen die meestal ook niet veel meer.

Volgens mij moet je eens gaan beginnen met het meten van de dichtheid voor het bottelen. Als je na een week op dezelfde dichtheid zit, kan je botttelen.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-03-2011 09:00 u »
Lastig probleem dit, ik heb er zelf ook nog wel eens last van.
Prima hoofdvergisting, vergistingsgraad in de orde van 80% na 5-7 dagen bij bieren met een relatief lage dichtheid (ik kom zelden boven 1065) en zonder suiker. En dan toch na een paar maand te veel koolzuur.
Grappig dat jij het hevelen herintroduceert, ik schrap het juist uit het proces om dezelfde reden. Ik ga ook wat saaier/conservatiever brouwen, zoals MO zegt. Ik brouw nog maar een beperkt aantal bieren en ga langzaamaan naar een paar vaste gisten toewerken; een Engelse gist, een "cleane" bovengist en een ondergist.

Wat misschien nog een idee is: altijd 1 L van je brouwsel op een magneetroerder laten uitgisten zodat je de maximale eindvergistingsgraad weet.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 23-03-2011 18:52 u »
Kennelijk is het geen exacte wetenschap.

Je werkt met levende wezens he?
Das nooit écht exact.

(de hele empirische wetenschap is overigens niet absoluut exact)

Wat misschien nog een idee is: altijd 1L van je brouwsel op een magneetroerder laten uitgisten zodat je de maximale eindvergistingsgraad weet.

Of gewoon een monster warmer wegzetten (CV-kast oid?) waardoor je (ook) zéker weet dat dat ver uitgist?

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #13 Gepost op: 23-03-2011 19:08 u »
Dat hevelen na de hoofdgisting laat je beter achterwege. Waarom mensen het doen snap ik niet. Laten staan tot het is uitgegist en dan hevelen naar een schoon vat om te bottelen, is veel slimmer. (Ook in CCTs wordt pas gist afgelaten nadat de vergisting helemaal klaar is)

Normaal bottel je dan binnen de 4 weken, en dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken over bijsmaakjes van de gist. Integendeel, juist met alle gist zullen gistingsnevenprodukten beter worden afgebroken. En de kans op niet volledige uitgisting wordt sterk gereduceerd.

Wil je het langer laten staan dan 2-4 weken, dan kan je wellicht beter overhevelen.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 24-03-2011 00:49 u »
@EBC, hmm. Maar de DIPA heeft 4 weken de tijd gehad en dat was kennelijk niet genoeg. Die Quadrupel heeft nu 6 weken gehad en ook dat is nog te weinig kennelijk. Ik begin toch te denken dat het misschien de gist is. Omdat het niet met alle gisten is, en de Rochefort het 2x heeft. Terwijl hij de eerste keer na 19 dagen al gebotteld was, en de tweede keer na 6 weken (4 weken hoofd en 2 weken nagisting) en zelfde probleem. Zelfs minder suiker gebruikt de tweede keer. Recept en werkwijze verder hetzelfde.

@MO, misschien is minder variëren in gisten wel een goed idee. Met de 3787 heb ik het probleem eigenlijk niet meegemaakt. En met de Chimay vooralsnog ook niet, die mag zelfs nog wat meer koolzuur hebben. De komende 2 brouwsels zullen sowieso met een nieuwe gist zijn, want die hebben we in huis. De Weihenstephan en de Schelde Ale. Ben benieuwd wat die doen ;-)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 24-03-2011 01:10 u »
Dat hevelen na de hoofdgisting laat je beter achterwege. Waarom mensen het doen snap ik niet.

Om te lageren natuurlijk! In een CCT tap je gist af  om zo je bier helderder te krijgen met gistvaten heel je over... :brouwen:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #16 Gepost op: 24-03-2011 09:49 u »
Om te lageren natuurlijk !! In een CCT tap je gist af  om zo je bier helderder te krijgen met gistvaten heel je over.... :brouwen:

Bier wordt vanzelf helder hoor, daarvoor hoef je niet over te hevelen of af te tappen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 24-03-2011 19:02 u »
Ik begin toch te denken dat het misschien de gist is. Omdat het niet met alle gisten is, en de Rochefort het 2x heeft.

Mja, toch is dat geen algemene ervaring met die gist op het forum?
Evenmin het niet goed uitgisten. ;)

Misschien ligt het meer aan je gistmanagement?
Gecontroleerde vergisting?

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 25-03-2011 12:53 u »
Ja de vergisting gebeurt constant in een bak water. Wel typisch dat nu 2 brouwsels met de Rochefort gist het hebben en dat een brouwsel met de Chimay gist nergens last van lijkt te hebben. Gistmanagement is hetzelfde wat dat betreft. Meestal een starter van 1 tot 1,3 liter met bakkersgist voor voeding (moet nog steeds goede voeding kopen). 24 uur op de magneetroerder dan in de koelkast tot brouwdag. Voor het brouwen afgieten en een halve liter erbij en weer op de magneetroerder tot enten.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #19 Gepost op: 25-03-2011 16:44 u »
Weg met die bakkersgist. De enige reden dat er ooit is geopperd om gist te gebruiken als voeding is vanwege zink, zo herinner ik mij. Zinkgist...

Goede voeding gebruiken en een vorm van beluchting toepassen op je starter. Wat mij betreft niet persé continu, maar het wort wel heel goed schudden voor gebruik.

Ook niet direct de koelkast in, maar de starter voordat hij uitgegist is, niet meer roeren, warm houden en pas al ie uitgegist is koud zetten. De gist moet reserves kunnen opbouwen, na al die vermenigvuldiging.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 25-03-2011 18:45 u »
Goede voeding gebruiken en een vorm van beluchting toepassen op je starter.
Ook niet direct de koelkast in, maar de starter voordat hij uitgegist is, niet meer roeren, warm houden en pas al ie uitgegist is koud zetten. De gist moet reserves kunnen opbouwen, na al die vermenigvuldiging.

Ben ik het zowaar geheel eens met EBC! :)
Zal de lente zijn?  :-*

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 25-03-2011 22:46 u »
Goh, allemaal nieuwe dingen.

Overigens is de Quadrupel (gebotteld bij 1,013) nu 1,005? Ik vind dit echt bizar. Zes weken in het vat en dan nog dit. Dat de flesjes niet knallen. Wel overmatig schuim en koolzuur. Dat wel.

Nu was ik vorige week bij Brouwmarkt in Almere en wist niet wat ik kopen moest. Ik heb al eens gistvoeding gekocht bij Vanderkooy maar dit was ook niet goed. Welk product moet ik precies hebben? Beluchten doe ik dus 24 uur op de magneetroerder. Of is dat geen beluchting? Moet ik met een pompje en een bruissteentje in de weer? Waar heb je dan nog een magneetroerder voor?

Ik dek de starter altijd af met aluminiumfolie, zien of het uitgegist is, is nog vrij lastig. Wel gaan mijn starters altijd vrij heftig na starten te keer. De hoeveelheid schuim van een Chimay laatst en een Westmalle had ik nog nooit gezien. Ook die Rochefort gist van die Quadrupel had er enorm veel zin in.

PS: de DIPA (16 l.) had geen starter maar 1,5 zakje US-05 over de het wort uitgestrooid.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 25-03-2011 22:57 u »
Wyeast gistvoeding is goed en "overal" verkrijgbaar.
VdKooy heeft ook SiriS voeding, dat is goedkoper en (minstens) even goed.

De magneetroerder geeft voldoende beluchting, al ververs ik de kopruimte wel door in de vortex te blazen.   

Wat ook kan helpen is de temperatuur geleidelijk een paar graden te verhogen bij de nagisting. Dat voorkomt mogelijk voortijdig stilvallen van de vergisting. 

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 27-03-2011 13:20 u »
Nu vergisten wij doorgaans op 20 graden en na de hoofdvergisting verhogen we de temperatuur met 2 graden. Hoeveel warmer, in graden, moet ik het bier dan laten uitvergisten?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 27-03-2011 20:27 u »
Dat zou mijns inziens voldoende moeten zijn.
Misschien dan toch niet met voldoende gist begonnen? :weetniet: