Wyeast activator geactiveerd ontvangen van postbode :)

Gestart door Erick, 02-02-2011 17:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-01-2012  20:40 uAls het vat goed afsluit, is lekken dus geen reden om een nieuwe te kopen! :D
Het merendeel zal vast goed zijn, mensen met een goed vat klagen immers niet.

Denk dat je wel gewoon gelijk had, die gist was oud, veel al dood. Als je geen starter hebt gemaakt, heb je dus (veel) te weinig actieve gist toegevoegd. Vandaar dat het nu langzaam gaat.
Kans is redelijk aanwezig dat het voortijdig stokt.

Kom op Robin. Als je een vergisting hebt gehad van 1070 naar 1055 zonder dat er maar één blup geconstateerd is, is er iets mis met het gistvat!

Door te schudden komt er in één keer zo veel koolzuur vrij dat niet allemaal via de lek het vat kan verlaten. Het resultaat is een bluppend waterslot. Lekkende gistvaten zijn echt geen uitzondering.

RobinB

Als het erg langzaam gaat en je niet dag en nacht naast je vat zit, kan je het blubje missen inderdaad...
Dat het wel gaat blubben bij het schudden, geeft aan dat eea naar behoren werkt.

Lekkende vaten zijn zeer waarschijnlijk wèl de uitzondering!

Zie ook
Citaat van: RobinB op 14-01-2012  23:00 uHoeveel beginners zijn nu hier geweest met een lekkende emmer? 20? 30? (volgens mij eerder 10 oid maar soit!)
Den je nu echt dat er niet véééél meer dan 20-30 van die emmers verkocht en in gebruik zijn?

Dat is wat ik al eerder zei: Selectie Bias!
Doordat iedereen met een lekkende emmer het meldt en de rest die probleemloos de emmer gebruikt niet, krijg je het beeld dat er met veel emmers wat aan de hand is, terwijl het waarschijnlijk maar een klein percentage is...

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-01-2012  23:03 uAls het erg langzaam gaat en je niet dag en nacht naast je vat zit, kan je het blubje missen inderdaad...
Dat het wel gaat blubben bij het schudden, geeft aan dat eea naar behoren werkt.

Lekkende vaten zijn zeer waarschijnlijk wèl de uitzondering!

Zie ook

Jij weet ook heel goed dat een daling van 1070 naar 1055 er veel bluppen betekent. Niet elke blup zul je horen maar helemaal geen blup waarnemen dan is er gewoon iets mis.
In de loop der jaren is het probleem heel wat keren gemeld. En niet iedereen meldt zich hier met het probleem. Even zoeken op dit forum en je weet dat je ander gistvat moet kopen.

RobinB

Hetzelfde onderwerp bediscussieren in 2 topics tegelijk is niet handig, zie hier verder

12345

Citaat van: Jacques op 14-01-2012  23:00 uKom op Robin. Als je een vergisting hebt gehad van 1070 naar 1055 zonder dat er maar één blup geconstateerd is, is er iets mis met het gistvat!

Door te schudden komt er in één keer zo veel koolzuur vrij dat niet allemaal via de lek het vat kan verlaten. Het resultaat is een bluppend waterslot. Lekkende gistvaten zijn echt geen uitzondering.

Klopt, ik herken het. Het is een ellende als je als beginner met een lekkend gistvat zit en je weet niet waar het aan ligt. Het moet wel aan "jou" liggen, nietwaar? En binnen dat ene jaar dat ik bij dit forum zit, heb ik al zeker 10 gevallen van lekkende gistvaten zien langskomen. Hoeveel % van dit soort vaten lekt, weet ik niet en ik denk, RobinB dat jij het ook niet weet.

RobinB

Ik zeg toch ook niet dat ik exact weet hoe vaak het voorkomt? ???
Ik geef alleen een schatting obv het aantal gerapporteerde klachten, het aantal verkochte en dat  gecombineerd met het feit vd selectie bias.
Daarmee denk ik inderdaad dat het om max 1 á 2% gaat oid.


Als ik het wist was er immers geen discussie... ;) :slaperig:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.