Wyeast activator geactiveerd ontvangen van postbode :)

Gestart door Erick, 02-02-2011 17:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erick

Kreeg net mijn nieuwe bestelling van vd Kooy binnen, met daarin, onder andere, een half opgebolde verpakking Wyeast. Ik wil pas over 14 dagen gaan brouwen. Zal ik alvast een starter maken en die in de koelkast bewaren, of is het slimmer de verpakking zelf nu een week in de koelkast te zetten?
Wat adviseren jullie?

VEMP

Oei, dat is minder. Maar ben benieuwd hoe dat is gebeurd, je maakt het binnenste niet makkelijk kapot. Yep, ik zou gewoon een starter gaan maken. Succes!

erikgroothuis

Wij waren zaterdag bij de firma B te Almere, daar waren ook reeds enkele pakken 'geactiveerd'. Dat kan natuurlijk ook gedaan zijn door klanten die lollig denken te zijn.  :-\

Wat een dure toko is dat trouwens. Hetgeen wél voorzien was van een prijssticker. Niets gekocht. Bestel het wel bij Hettinga, die bezorgt gratis in Zwollywood.

Succes trouwens met je gist :brouwen:

Erik :proost:

Erick

De starter is nog niet ten volle opgebold, lijkt bijna halverwege.
Ik denk dat het in de koelkast ook wel goed moet gaan... maar toch een beetje twijfel.

Als blijkt dat hij verder blijft opbollen heb ik geen keuze, dan moet ik wel een starter maken.
Als het hierbij blijft hou ik hem, denk ik, maar in de koelkast.
Tenzij iemand zwaarwegende redenen heeft?

Cheerz,
Erick

Hopmans

Citaat van: erikgroothuis op 02-02-2011  18:19 uWat een dure toko is dat trouwens. Hetgeen wél voorzien was van een prijssticker.

Ha ha, de prijzen zijn doorgekrast, want die worden iedere dag hoger.
Geen prijstang die dat nog bij kan benen.


Oscar

Citaat van: Erick op 02-02-2011  17:56 uWat adviseren jullie?

V/d Kooy contacteren en een nieuw pak gist vragen... dit kan mag je niet als levering zien! Ik denk dat v/d Kooy, als je dit meldt, je gewoon een nieuw pak gist stuurt.

Erick

Oscar, daar heb ik niet eens aan gedacht :)
Goed plan!

Herman

Half opgebold wil nog niet zeggen dat ie geknapt is. Het is me opgevallen dat nieuwe verpakking wel vaker deels opgebold lijken te zijn. Toch is het kleine zakje dan nog intact. Is deze ook geknapt of niet?

Rowan Huigen

Ik denk dat Van der Kooy geen problemen zal maken hierover.
Ben 1 keer in de winkel bij ze geweest, zijn aardige lui.
Ze hadden per ongeluk mij eens de verkeerd hop toegestuurd en kreeg kostenloos de goede hop na 1 telefoontje toegestuurd. De ander hop mocht ik houden.

Erick

Citaat van: Herman op 02-02-2011  19:25 uHalf opgebold wil nog niet zeggen dat ie geknapt is. Het is me opgevallen dat nieuwe verpakking wel vaker deels opgebold lijken te zijn. Toch is het kleine zakje dan nog intact. Is deze ook geknapt of niet?
Yep, echt geknapt, niet meer terug te vinden (voelen)

Herman



guuz

Citaat van: Erick op 02-02-2011  20:16 uHeb al een mail gestuurd :)

Moi,

Niet te lang op mail wachten, mijn ervaring is, dat men de mail niet altijd even snel leest. Bellen dus als het te lang duurt. Verder erg geschikt, laatst gescheurde dop drukregelaar 5 l vat, binnen paar dagen nieuwe via de post.

vr grt,

Guuz

Huub Krekels

Ik heb van een brouwer die ivm met zijn gezondheid alle brouwspullen weg doet een pak Wyeast gekregen. (belgien Abby). Staat al een beetje bol. is van 2005!!!. Ga eens kijken wat hij doet. Puur als experiment. Ga hier een giststarter van maken. Hoor en voel de vloeistof in het pak flink klotsen.  ???

orangeloo

Ik heb eind december een pak Wyeast gekocht in de winkel bij Brouwland. Ik bewaar deze in een koelkast.
Tot mij verbazing zag ik donderdag dat deze een beetje bol begon te staan.  :weetniet:
Toen ik het binnenzakje probeerde te voelen, kon ik deze niet vinden. Nu 2 dagen later staat de zak nog boller.
Dat een zak kan opbollen bij een temperatuur van 7  ºC  :weetniet:

Kan ik deze gewoon een week of 2-3 bewaren zonder te openen. Ik ga er toch sowieso een starter van  maken.

hansm

Citaat van: orangeloo op 14-01-2012  09:19 uIk heb eind december een pak Wyeast gekocht in de winkel bij Brouwland. Ik bewaar deze in een koelkast.
Tot mij verbazing zag ik donderdag dat deze een beetje bol begon te staan.  :weetniet:
Toen ik het binnenzakje probeerde te voelen, kon ik deze niet vinden. Nu 2 dagen later staat de zak nog boller.
Dat een zak kan opbollen bij een temperatuur van 7  ºC  :weetniet:

Kan ik deze gewoon een week of 2-3 bewaren zonder te openen. Ik ga er toch sowieso een starter van  maken.

Ik heb ook pas een paar Activators gehaald (bij Brouwland) die wat bol stonden. Ook in de koelkast bewaard, maar het binnenzakje was nog (net) te voelen. Gewoon gesmacked en een paar uur later stonden ze op knappen.

Het probleem blijkt vaker voor te komen (is ook al besproken hier op het forum). Het heeft waarschijnlijk te maken met resten voedingsbodem bij de gist. Als je een toch een starter maakt, maakt het niet zoveel uit. Gewoon koel bewaren. Proberen te smacken en als dat niet lukt gewoon terug in de koelkast en dan maar zonder smacken bij de starter gieten. Als de gist vers genoeg is zal de starter snel genoeg op gang komen :biersmile:

davadox

Citaat van: Erick op 02-02-2011  20:16 uHeb al een mail gestuurd :)
Daar reageert hij niet op als je een klacht hebt weet ik uit ervaring.

Erick

Gezien de datum van die post mag je de kwestie best als afgehandeld beschouwen :D

RobinB

Zal misschien aan de formulering liggen?
Ik heb ook wel een niet geheel juiste bestelling binnen gekregen en krijg altijd redelijk vlot een reactie.
:)

henkie

Half december ook wat besteld bij eerdergenoemde B. Omdat ik een tijdje niet thuis was een week later pas het pakketje opengemaakt.
Wat bleek de Wyeast was nog net niet over datum, scheelde twee dagen. Hoezo verse gist... Op dit moment doet de gist zijn werk in een tripel. Maar het waterslot heeft nog geen blub gedaan. Het SG is in 3 dagen van 1070 naar 1055 gegaan dus er zullen nog wel wat gistcellen wakker zijn.
Overigens is de bestelde vacuüm verpakte Saaz hop ook over datum.

Ik heb altijd het akelige gevoel dat de versheid van het opgestuurde product afhangt van je postcode. En als je op een eiland woont ben je helemaal de sjaak. :(

Jacques

Citaat van: henkie op 14-01-2012  13:28 uOp dit moment doet de gist zijn werk in een tripel. Maar het waterslot heeft nog geen blub gedaan. Het SG is in 3 dagen van 1070 naar 1055 gegaan dus er zullen nog wel wat gistcellen wakker zijn.

Het niet bluppen heeft niets te maken met de versheid van je gist maar met het niet goed afsluiten van je gistvat...

rringenoldus

Ik ben 2 keer niet helemaal tevreden geweest over de levering van Brouwland. Maar beide keren is dit vlot en correct opgelost.
Wat mij betreft dus prima!

henkie

Citaat van: Jacques op 14-01-2012  16:03 uHet niet bluppen heeft niets te maken met de versheid van je gist maar met het niet goed afsluiten van je gistvat...

Deksel van het vat zat goed. Ik heb het vat opgeschud net als met een mosselpan. En wat denk je.. Hij blubt als een     goed gistvat.

Toch maar eens investeren in een nieuw gistvat.

RobinB

Citaat van: henkie op 14-01-2012  20:31 uDeksel van het vat zat goed. Ik heb het vat opgeschud net als met een mosselpan. En wat denk je.. Hij blubt als een     goed gistvat.

Toch maar eens investeren in een nieuw gistvat.

Als het vat goed afsluit, is lekken dus geen reden om een nieuwe te kopen! :D
Het merendeel zal vast goed zijn, mensen met een goed vat klagen immers niet.

Denk dat je wel gewoon gelijk had, die gist was oud, veel al dood. Als je geen starter hebt gemaakt, heb je dus (veel) te weinig actieve gist toegevoegd. Vandaar dat het nu langzaam gaat.
Kans is redelijk aanwezig dat het voortijdig stokt.

henkie

Omdat ik het wort heb opgeschut is er een beetje vocht in de binnenrand van het deksel gekomen denk ik, daarom is het deksel blijkbaar nu wel luchtdicht. Het vele open en dicht doen komt de dichtheid niet ten goede.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.