Gedemineraliseerd water koken?

Gestart door NewLine, 31-01-2011 09:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Ik wil gedemineraliseerd water gebruiken voor een spuitbus met StarSan oplossing te maken.

Echter, op de verpakking van dat water staat (onder andere): buiten bereik van kinderen bewaren & niet drinkbaar.

Ik snapte niet direct waarom deze waarschuwingen daarop staan. Na een beetje googlen blijkt dat er (goedkoop) gedemineraliseerd water gemaakt wordt door water over een ionenwisselaar te laten lopen, maar met eventueel probleem dat dat niet steriel is (bv door algengroei).

Ik vroeg me dus af of ik mijn water best eerst kook? Langs de andere kant zou die StarSan ook wel de eventuele beestjes moeten doden. Of kan er nog een andere reden (buiten bacteriologische vervuiling) zijn waarom die waarschuwing op de fles staat?

Kleine_Schriek

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je gewoon demi-water kan kopen en gebruiken. Blijft maanden goed in mijn spuitbusje.

Hopmans

Waarom überhaupt demiwater?


Adrie

In Demiwater zit niets, dus daar kunnen ook geen algen of bacteriën in groeien. En als je er Starsan in doet, dan gaat alles wat er toch uitgehongerd en wel in zou zitten, dood.

Het Alfazuurmannetje

Zoutloos water drinken = ongezond. Daarom waarschuwing.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 31-01-2011  10:55 uWaarom überhaupt demiwater?

Omdat de mineralen in gewoon leidingwater er voor zorgen dat de werking van Star San verminderd.

Ik ben nog steeds op zoek naar goedkoop demiwater omdat ik geen osmose apparaat heb. Wie weet waar je dit het beste kunt kopen (bij een gangbare winkelketen zodat er geen verzendkosten aan te pas komt).

RobinB

Hornbach heeft het voor € 2 (oid) per 5 L, Jumbo € 0.48 /L

Jacques

Het Kuidvat zit op € 0,45. Veel goedkoper zie ik nog niet.
Ik had eigenlijk gehoopt op een verkooppunt waar ze € 1,50 of zo per 5 liter vragen.

Ed-Arnhem

bij de Marko was het ook iets van € 2 voor 5 L.
Dat zal toch een bodemprijs zijn ...

... of we zijn hier op een illegale prijsafspraak gestuit  :police:

hilco

Bij elke grote automaterialen zaak hebben ze demiwater om accu's bij te vullen zeer goedkoop en ook in grotere verpakking dan per liter.

Let op geen accuzuur dus he!!!!!  ;) Daar ga je zo raar van praten.... :nut:

Misschien een handige tip.

Jacques

Bedankt voor de tip. Ik zal daar eens gaan kijken.

Jomme

Citaat van: Jacques op 31-01-2011  22:00 uIk had eigenlijk gehoopt op een verkooppunt waar ze € 1,50 of zo per 5 liter vragen.

Ga je 100000 L inslaan Jacques?  >:D

Jacques

Citaat van: Jomme op 31-01-2011  23:30 uGa je 100000 L inslaan Jacques?  >:D

Nou nee, want dan kan ik beter een osmose apparaat aanschaffen. Als je Star San oplossingen wilt maken die je wat langer kunt bewaren heb je gedemineraliseerd water nodig. De kosten van je desinfecteermiddel moet binnen de perken blijven vind ik.

Maar misschien ga ik wel een osmose apparaat kopen. Die zijn niet zo duur en daarmee kan ik ook mijn water zachter maken als ik wil.

jelle

Citaat van: Jacques op 31-01-2011  22:00 uHet Kuidvat zit op € 0,45. Veel goedkoper zie ik nog niet.
Ik had eigenlijk gehoopt op een verkooppunt waar ze € 1,50 of zo per 5 liter vragen.
Je kunt het her en der kopen per 100 liter
dat is bv voor glazenwassers.

En wat is nou 100 liter bij een paar keer brouwen ;)

NewLine

Delhaize belgie: 1.09 EUR voor 5 liter (+ waarschuwing  :o)

Kleine_Schriek

Ik heb een condensdroger en maak dus mijn eigen demi-water aan (wel even door een zakdoek doen ivm pluisjes)

De-Geert

Citaat van: Kleine_Schriek op 01-02-2011  13:58 uIk heb een condensdroger en maak dus mijn eigen demi-water aan (wel even door een zakdoek doen ivm pluisjes)
Hey, dat is een goede tip!   :petje-af:

Kleine_Schriek

Citaat van: De-Geert op 01-02-2011  14:05 uHey, dat is een goede tip!   :petje-af:
Thx. Gebruik het demiwater ook om te strijken. Ben je eindelijk van die kalkzooi af.

Oscar

Lang leve de inventiviteit van de huisvrouwen... ;D ;)  Goede tip !! IK heb ook zo'n wasdroger. 't water gooi je meestal weg. Na de volgende was, dus ff wat bewaren... :)

EBC

Citaat van: Kleine_Schriek op 01-02-2011  13:58 uIk heb een condensdroger en maak dus mijn eigen demi-water aan (wel even door een zakdoek doen ivm pluisjes)

Dit water is verre van demi hoor. Het zit helemaal vol pluis en stof en zeepresten...

Kleine_Schriek

De pluisresten filter je eruit met een zakdoek. Maar zeepresten, dat zou kunnen....

Bij het aquariaforum waren ze het ook al aan het uitzoeken:
http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=5;t=001817;p=0

Dat water is dus goed genoeg om mee te strijken, maar niet goed genoeg voor een aquarium. Tja, en of het goed genoeg is om met StarSan aangemaakt te ontsmetten?

EBC

Citaat van: Kleine_Schriek op 01-02-2011  16:34 ude pluisresten filter je eruit met een zakdoek. Maar zeepresten, dat zou kunnen....

Bij het aquariaforum waren ze het ook al aan het uitzoeken:
http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=5;t=001817;p=0

Dat water is dus goed genoeg om mee te strijken, maar niet goed genoeg voor een aquarium. Tja, en of het goed genoeg is om met StarSan aangemaakt te ontsmetten?

Ruik er maar eens aan...

De strijkijzer gaat er vrij snel dicht van zitten. En met een goedje dat niet oplost met schoonmaakazijn...  :neenee:

NewLine

Ik snap niet waarom de prijs van het demi-water zo belangrijk is voor gebruik met StarSan?
Voor bv mijn vaten te reinigen of flesjes uit te spoelen gebruik ik gewoon leidingwater.
Ik gebruik het demi-water enkel voor de oplossing die ik lang wil bewaren in mijn spuitbusje, wat dus wil zeggen dat ik heel lang doe met mijn demi-water.

Of zijn er die voor alles demi-water gebruiken?

Kleine_Schriek

Citaat van: EBC op 01-02-2011  16:45 uRuik er maar eens aan...

De strijkijzer gaat er vrij snel dicht van zitten. En met een goedje dat niet oplost met schoonmaakazijn...  :neenee:
Het ruikt nergens naar, maar ik gebruik ook zeer weinig wasmiddel en dan datgeen wat bijna niet ruikt. Ik houd niet van geurtjes....

Hopmans

Citaat van: NewLine op 01-02-2011  16:50 uIk snap niet waarom de prijs van het demi-water zo belangrijk is voor gebruik met StarSan?
Voor bv mijn vaten te reinigen of flesjes uit te spoelen gebruik ik gewoon leidingwater.
Ik gebruik het demi-water enkel voor de oplossing die ik lang wil bewaren in mijn spuitbusje, wat dus wil zeggen dat ik heel lang doe met mijn demi-water.

Of zijn er die voor alles demi-water gebruiken?

Juist, ik snap er ook geen reet meer van.
Een spuitbusje bewaar je een tijd, maar andere dingen kunnen gewoon met liters kraanwater.

Mensen bezuinigen niet op brood, biefstuk en aardappels, maar wel op een flesje maggie.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.