Dry-hop advies gevraagd

Gestart door PeterH, 27-01-2011 22:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bazje

Ik zet de gistfles altijd een week van tevoren kouder. (Schuurtje, kelder) en heb nooit problemen met losgestorte hop bij het hevelen omdat het allemaal bezonken is.
Gebruik dan hoppellets en hevel uiteraard zeer voorzichtig.

PeterH

Ik heb vandaag mijn (D)IPA overgeheveld naar schone flessen.
De hopgeur is nadrukkelijk aanwezig. Hoewel ik in beide flessen een andere hop heb toegevoegd, valt het verschil in geur me tegen.

SG mooi gezakt naar 1011 en nu na het overhevelen bubbelt het waterslot al weer voorzichtig.
Het zal vast niet veel verder gaan, verwacht ik.

Zoals gezegd heb ik de hop met behulp van een hopzakje toegevoegd, verzwaard met wat grote knikkers.
Boeiend experiment maar niet voor herhaling vatbaar. Wat een gepruts om het er weer uit te krijgen.
De toegevoegde knikkers maken het ook al niet gemakkelijker. Volgende keer dus gewoon los toevoegen.
Ziet er ook wat ambachtelijker uit. De Hertog Jan reclame in het klein.

kleine Minstreel

Deze draad even weer omhoog brengen.
De eerstekeer heb ik na het drooghoppen met bellen  een tweedemaal overgeheveld en het bier een week laten rusten alvorens te bottelen maar vandaag wil ik echter direct vanuit de bolfles met hopbellen gaan bottelen.
Zoals gewoonlijk dus overhevelen in een bottelemmer en de sukeroplossing toevoegen.
Ziet iemand hier bezwaren of heeft er al weleens iemand dit gedaan.
Ik heb wel een filterkop gemaakt op mijn RVS hevel.

hansm

Zo doe ik het altijd :)
Suikeroplosseing in de bottelemmer, overhevelen vanuit de mandfles (waar de hopbellen in drijven). Bottelen vanuit de bottel-emmer.

Gaat prima  :biersmile:


William

Ik heb de met 2 g/liter de koudhopte May IPA gebotteld. Koudhoppen is volledig gebeurd met pellets.

Met het hevelen uit het mandfles in de bottelfles heb ik vrijwel al het bier kunnen afhevelen zonder noemenswaardig pellet mee te hevelen. Hiervoor doe ik twee dingen;
- Ik prop een stukje stalen schuurspons in het uiteinde van de hevel als een extra filter
- Het bier heb ik van te voren een paar dagen koud weggezet (8°C) zodat de gist en de pellets echt naar beneden zakken. Ik heb het idee dat de pelletdeeltjes worden vastgehouden door de uitgevlokte gist en daardoor netjes op de bodem blijft bij het hevelen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.