Dry-hop advies gevraagd

Gestart door PeterH, 27-01-2011 22:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterH

Ik heb een (D)Ipa variant staan te pruttelen. Zit nog maar net in de hoofdgisting. Nu ben ik van plan straks hop toe te voegen. (dryhopping)
Voorlopig denk ik aan een hopgift van 2 gram per liter.
Het recept is:
   40 % pilsmout
   40 % pale ale
     8 % caramunich
     4 % caravienna 
     8 % kristalsuiker

Ik heb aan het begin van het koken Amarillo toegevoegd en na 50 minuten Columbus.
BrouwVisie verwacht dat het IBU rond de 80 zal uitkomen, lekker bitter dus.

Nu mijn vraag: welke hop kun je mij adviseren voor het dryhoppen?
Natuurlijk, alles is een kwestie van smaak, maar waar heb je zelf goede ervaringen mee en wat moet ik zeker niet gebruiken?
Ik sta overal voor open maar heb de volgende soorten nog in de vriezer liggen: (wel zo gemakkelijk)
 
Hallertauer Hersbrucker    
Golding Harvest   
Czech Saaz   
Target   
Columbus   
Summit   
Amarillo   
Cascade   

Kom maar op met je adviezen. Ik heb nog zeker 3 dagen de tijd.

Oscar

Citaat van: PeterH op 27-01-2011  22:52 uVoorlopig denk ik aan een hopgift van 2 gram per liter.

Dat is vrij veel... 1 - 1,5 lijkt mij meer dan genoeg, maar ik zou het gewoon proberen.

Citaat van: PeterH op 27-01-2011  22:52 uNu mijn vraag: welke hop kun je mij adviseren voor het dryhoppen?

Tsja...welke hop lijkt jou lekker? En wat wil je met deze hop bereiken? En welke hoppen heb jij op voorraad?

Citaat van: PeterH op 27-01-2011  22:52 uHallertauer Hersbrucker      
Golding Harvest   
Czech Saaz   
Target   
Columbus   
Summit   
Amarillo   
Cascade   

Kom maar op met je adviezen. Ik heb nog zeker 3 dagen de tijd.

Ik zou een lage alfa-hop gebruiken.... dus Saaz of Hersbrucker ....  :brouwen:

PeterH

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb hier en daar wat gezocht op het forum en krijg eigenlijk het beeld dat het alpha-getal bij dryhoppen niet zoveel meer uitmaakt.
Heb ik dat mis?

bazje

IBU van 80?
Zou je nog wel dryhoppen?
Denk dat hoppige smaak wel aanwezig zal zijn hoor!

Maar goed,
Je kunt ervoor kiezen de columbushop te versterken door die ook te gebruiken als dryhop.
Daarintegen is de keus van Oscar ook een goede. Een hop met een laag alpha%

PeterH

IBU 80 is fors, maar het is mijn eerste keer dryhoppen. En net als zoveel dingen die je voor de eerste keer doet gaat het niet alleen om het resultaat, maar ook om de beleving. Ik herinner me nog dat ik op een warme zaterdagmiddag met mijn eerste zelfgebrouwen biertje zat uit te rusten van een dag hard werken in de tuin. Volgens mij het lekkerste bier dat ik ooit gedronken heb. Rationeel weet ik wel dat het niet waar is, sommige latere brouwsels zijn gewoon lekkerder dan mijn eerste, maar toch. Dat moment doet er toe.
Kijk, een eerste keer dryhoppen is natuurlijk minder spectaculair, maar het gaat gebeuren en moet iets lekkers worden. En ik heb weer iets te vertellen. 

bazje

Bier is een beleving he!  ;)

Ik zou de columbus benadrukken en die gebruiken.
Da's dan wel gebasseerd op het feit dat ik daar bekend mee ben.
De Ammarillo ken ik nog niet.

Jacques

Citaat van: PeterH op 27-01-2011  23:22 uBedankt voor je snelle reactie.
Ik heb hier en daar wat gezocht op het forum en krijg eigenlijk het beeld dat het alpha-getal bij dryhoppen niet zoveel meer uitmaakt.
Heb ik dat mis?

In feite heb je gelijk. Voor koudhoppen hoor je een hop te gebruiken die een verfijnd hoparoma heeft. Heel vaak is dat het geval bij hop met een laag alfazuurgehalte. Maar er zijn ook hopsoorten met een hoger alfazuurgehalte die ook een prettig hoparoma geven.

PeterH

Begrijp ik het goed en kan ik dus kiezen uit: het versterken van Columbus (want die is pas laat meegekookt) of kiezen voor een "nobele" hop met een bewezen smaak en aroma? Zijn er meer die denken dat 2 gram per liter aan de hoge kant is?

bazje

Yep, da's mooie in deze hobby, je moet keuzes maken!  ;D

2 gram of 1,5 gram?
Ik zou ook 2 gram gebruiken, maar da's mijn ervaringscijfer.
Ook betwijfel ik of je het verschil zou proeven als je daar niet op hebt geoefend!

De-Geert

Citaat van: PeterH op 27-01-2011  23:51 uZijn er meer die denken dat 2 gram per liter aan de hoge kant is?
Ligt er aan wat je wilt bereiken. Als je gaat voor een Amerikaanse IPA of zelfs Double IPA (en dat is waar je het topic mee opent). Is 2 g/l eerder aan de lage dan de hoge kant. Mijn laatste IPA  had ongeveer 3 g/l in 2 koudhopgiften, en dat begon er op te lijken.

Ik zou dan ook gaan voor Amarillo en/of Cascade, maar Summit en Columbus ken ik niet. Die kunnen waarschijnlijk ook prima. Dan krijg je een bier met een duidelijk (Amerikaans) hopkarakter. Als je een nobel hopkarakter wilt, moet je niet koudhoppen.

Voor een meer Engels bier (is 80 IBU veel te hoog), zou ik 0,5-1g/l gebruiken. Target of Golding is dan de meest logische keus.

Gerb

Voor een DIPA is een verfijnd hoparoma natuurlijk een gepasseerd station. Daar ga je geen Saaz of Hallertau ingooien. Mijn advies is om een combinatie van Amarillo en Cascade te gebruiken als drooghop. 2 g/liter lijkt me genoeg.

Het Alfazuurmannetje

Wat de fuk is nu eigenlijk 'n "nobele" hop?

MO

Precies. Knallen met die hop. 2 of misschien wel 3 g/L stevige Amerikaanse hop. Uit alle hopexperimenten die ik tot nu toe heb meegemaakt is dat Europese hoppen redelijk saai (maar degelijk) zijn. Amerikaanse hoppen, daar kun je echt mee knallen.

Maar ik ga morgen toch lekker 0,3 g/L Saaz koudhop toevoegen aan mijn blonde bier. Hopenlijk geeft dit net de subtiele touch die ik zoek. 't Is maar een experiment, ben heel benieuwd wat dat op zal leveren.


Hopmans

Citaat van: Zatlap op 28-01-2011  09:47 uWat de fuk is nu eigenlijk 'n "nobele" hop?

De lieve hopjes.

Hallertau Hersbrucker  , Goldings, Saaz, en nog wat andere zachte hoppen.


Het Alfazuurmannetje

Aha. De hoppen die bij een breed publiek in de smaak vallen.

Kleine_Schriek

Ik had een blondje (pilsmout hoofdzakelijk) gedryhopt met 2gr/liter en dan 1 week trekken en dat was te hoppig uitgevallen. Het was Hallertauer Perle trouwens.

Caspar

Citaat van: Oscar op 27-01-2011  23:00 uDat is vrij veel... 1 - 1,5 lijkt mij meer dan genoeg, maar ik zou het gewoon proberen.

Als je een subtiele, verse hoppigheid wilt hebben in 1 gr/l wel voldoende. Wil je een Amerikaans IPA effect krijgen dat is 3 gr/l echt aan te raden.. Mijn laatste twee IPA's zijn gedryhopt met 3 gr/l en ze kunnen eindelijk de Amerikaanse voorbeelde evenaren, 1 gr is veel te weinig.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 28-01-2011  09:57 uDe lieve hopjes.

Hallertau Hersbrucker    , Goldings, Saaz, en nog wat andere zachte hoppen.
Citaat van: Zatlap op 28-01-2011  09:58 uAha. De hoppen die bij een breed publiek in de smaak vallen.

Nee, geen zachtere hop maar hop met een verfijnd hoparoma. De betere aromahop dus (en dan heb ik het over hopsoorten en niet over een hopgift).

PeterH

Bedankt voor jullie reactie.
Toch mooi al die verschillende adviezen. Ik kan me wel wat voorstellen bij de opemerkingen van Gerb en MO om er stevig tegen aan te gaan. Dit is nu eenmaal geen bier voor substiele smaakjes. Dat komt een volgende keer wel weer.

Nog een kleine peiling:
      adviseer je me de hop(bloemen) los in de gistingsflessen te doen?
      (maar hoe voorkom je dan problemen bij het hevelen?)
Of:
      met behulp van een hopzak (al dan niet met een verzwaring?)
     

VEMP

Drooghoppen doe je niet voor bitterheid, maar voor aroma en kan dus prima! Amarillo vind ik zelf altijd lekker, Summit ben ik minder enthousiast over. Verzwaren is wel aan te raden.

Huub Krekels

Je kunt ook dryhoppen met "hoppilletjes" of druppels. Wie heeft hier ervaring mee?

Brouwland:

Geïsomeriseerd hopextract: dient niet meegekookt te worden. Kan worden toegevoegd na de gisting. 

Hoparoma: wordt toegevoegd net voor het bottelen en verhoogt het hoparoma maar niet de bitterheid!

Hoparoma tabs: revolutionair nieuw product: hopolie in bruistabletvorm met vele voordelen: lange houdbaarheid, goede oplosbaarheid in bier, makkelijk te doseren. Ideaal voor drooghoppen.

PeterH

Het klopt, brouwen vraagt om keuzes zoals basje aangeeft.
Ik heb dus in de ene gistingsfles Cascade toegevoegd en in de andere fles Amarillo.
Hopelijk levert dat weer wat hopkennis op voor een volgende keer.
De hopzakjes heb ik met wat knikkers verzwaard. Ik denk dat het lastig wordt ze er weer uit te krijgen, maar dat zien we dan wel weer.

Hop in de flessen lijkt me ook niet alles. Overigens heb ik wel eens een fles wodka gezien met een grasspriet erin.

Volgens mij zal niet iedere brouwer zitten te wachten op dat geknoei. Waarschijnlijk zijn er dus nogal wat dryhoppers die los in de fles storten. Hoe voorkom je dan problemen bij het hevelen?

PeterH

Als je hoparoma gebruikt heb je dat probleem in elk geval niet meer.

Gerb

Ik gooi altijd de hop los in de fles en heb dan nooit problemen met hevelen, ongeacht of het hopbellen of pellets zijn. Zorg gewoon dat je rustig hevelt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.